Polmic - FB


nasze patronaty

Finał 11. Festiwalu Gorczyckiego

gJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu zabrzmi bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Duchowość w muzyce XX i XXI wieku

kW dniach 29-30 listopada 2016 roku studenci i doktoranci z całej Polski spotkają się w poznańskiej Akademii Muzycznej, aby dyskutować na temat muzyki najnowszej. To już piąta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, której tegorocznym tematem jest „Duchowość w muzyce XX i XXI wieku”.

W spotkaniach uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani, a na szczególną uwagę zasługują dwa wystąpienia - wykład otwierający ks. dr Mirosława Białkowskiego, a także wykład prof. Eugeniusza Knapika, który zakończy konferencję.

Nie sposób jednak rozważać na temat muzyki bez niej samej, dlatego co roku podczas „Neofonii” organizowany jest także Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. 29 listopada o godzinie 19:00 w Auli Nova będzie można usłyszeć utwory młodego pokolenia twórców.

Wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością - w tym roku Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki odebrało rekordową liczbę zgłoszeń udziału w konferencji. Ponad 35 referatów i utworów, które tworzą program wydarzenia, to szerokie spojrzenie na tematykę duchowości w muzyce.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

VI Muzyka klawesynowa w UMFC

UMFC20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą takie tematy, jak: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowych, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Festiwal „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu"

SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim "Słuchalni" są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Missa in honorem Sancti Adalberti - prawykonanie bydgoskie

m26 listopada 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie pierwszej polskiej Mszy ku czci św. Wojciecha, skomponowanej na chór, instrumenty dęte blaszane, kotły, dzwony rurowe i 966 wiernych.

Twórcą dzieła, powstałego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski, jest Łukasz Urbaniak – kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat międzynarodowych konkursów, w tym I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, organizowanego w Poznaniu.

Niezwykłość koncertu polega na tym, iż w rolę wykonawcy wcieli się 966-osobowa publiczność. Partia wiernych, zapisana w specjalnej partyturze, obejmuje m.in. szept, recytację, śpiew, używanie dzwonków, papieru, imitację szumu wiatru czy padającego deszczu. Wykonawcą dzieła może zostać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.missa966.pl i zjawi się 26 listopada w bydgoskiej Bazylice.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Pomysłodawcą wydarzenia jest dyrygent, dyrektor Poznańskiego Chóru Kameralnego Bartosz Michałowski, który wystąpi ze swoim zespołem tego wieczoru. Organizatorem – Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII edycja Festiwalu „Era Schaeffera"

Era25 listopada 2016 roku będzie miała miejsce kolejna odsłona Festiwalu „Era Schaeffera”, poświęconego inspirującemu wyobraźnię światu Bogusława Schaeffera – artysty wielowymiarowego, określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku.

„Era Schaeffera” to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem. Jest zaproszeniem do spotkania z wielkoformatową, wymykającą się wszelkiej klasyfikacji, łączącą różne dziedziny sztuki twórczością, dowodząc że granice między muzyką, teatrem, tańcem i malarstwem są umowne, a zapotrzebowanie odbiorców na tak pojmowaną i uprawianą prawdziwą sztukę jest ogromne.

Zapowiada się niezapomniane widowisko w multimedialnej przestrzeni, wyreżyserowane przez Macieja Sobocińskiego, który jest uznawany za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Podczas kolejnej odsłony Festiwalu będzie można przeżyć „jeden dzień z życia Schaeffera” w towarzystwie takich znanych aktorów, jak Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer i Lidia Bogaczówna. 8. Edycję „Ery Schaeffera" uświetnią swoją obecnością muzycy: Michał Urbaniak - skrzypce & saksofon, Michael Patches Stewart – trąbka, Andy Ninvalle – rap, Dariusz Makaruk – instrumenty elektroniczne, Rajeev Mahavir, Olga Szwajgier, Małe Instrumenty i Patryk Zakrocki. Wystąpią również tancerze Witek Jurewicz i Hanna Wiadrowska. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA.

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus kameralnie

sWyjątkowo zapowiada się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w miejscu szczególnym – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. W programie usłyszymy wybitne dzieła największych polskich twórców minionego stulecia: Grażyny Bacewicz, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Karłowicza.

Orkiestrę poprowadzi Przemysław Fiugajski, a solistką w Koncercie skrzypcowym Panufnika będzie Patrycja Piekutowska, koncertująca na całym świecie skrzypaczka, a także jurorka konkursów wiolinistycznych.

Koncert otworzy bezsprzeczne arcydzieło i swoiste opus magnum najsłynniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz, czyli Koncert na orkiestrę smyczkową. Napisany w 1948 roku utwór utrzymany jest w nurcie neoklasycznym.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie genialnego skrzypka Yehudi Menuhina. Słynny artysta wykonał tę kompozycję jako pierwszy 18 lipca 1972 roku w Guildhall w Londynie podczas City of London Music Festival. Soliście towarzyszyła Menuhin Festival Orchestra pod batutą Panufnika.

W 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus postanowiła zaprezentować jego Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2. To jedna z pierwszych poważniejszych i jakże udanych prób kompozytorskich zmarłego tragicznie w Tatrach twórcy. Serenada ukończona z początkiem 1897 roku została wykonana po raz pierwszy 15 kwietnia tego samego roku przez Orkiestrę Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Henryka Urbana. Utwór składa się z czterech części: Marsza, Romansu, Walca i Finału.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Siedemnaście koncertów w jedenastu miastach w ramach 11. Festiwalu Gorczyckiego

GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Luft von anderem Planeten

u7 grudnia 2016 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku”, podczas którego w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika Krzysztofa Pendereckiego.

Utwór ten jest jedną z najbardziej osobistych wypowiedzi wybitnego dyrygenta i kompozytora. Sam autor określił utwór jako „podróż sentymentalną” obejmującą różne etapy życia Artysty, w tym wspomnienie lat dziecięcych i młodzieńczych w domu rodzinnym.

Wykonawcami utworu będzie Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz – skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela. Obok III Kwartetu Krzysztofa Pendereckiego w programie znajdą się dwa utwory Arnolda Schönberga: Kwartet smyczkowy D-dur oraz II Kwartet fis-moll op. 10 na zespół instrumentów smyczkowych i sopran. W roli solistki wystąpi Olga Pasiecznik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Michaił Jurowski w Warszawie. Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIJeden z czołowych europejskich dyrygentów Michaił Jurowski ponownie wystąpi z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus" 19 listopada 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Program tego wyjątkowego koncertu wypełnią utwory dwóch gigantów niemieckiej muzyki: Ludwiga van Beethovena i Richarda Wagnera.

Michaił Jurowski dyrygował najsłynniejszymi orkiestrami na świecie. Stale współpracował z Semperoper w Dreźnie, był dyrygentem gościnnym w Komische Oper Berlin, pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku. Maestro Jurowski jest pierwszym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i członkiem Rady Artystycznej Zespołu.

Koncert pod jego batutą 19 listopada rozpocznie prezentacja twórczości Richarda Wagnera, który dzięki swoim dramatom muzycznym i operom zapewnił sobie miejsce w panteonie największych twórców w historii muzyki. Zostanie wykonane mieniące się bogactwem nastrojów Preludium do słynnego dramatu muzycznego Tristan i Izolda (1859), stanowiącego opowieść o miłosnym spełnieniu w przeobrażającej śmierci. Nastrojowym uzupełnieniem wstępu będzie finał dramatu, czyli Miłosna śmierć Izoldy. Partię solową wykona wybitna rosyjska mezzosopranistka Irina Papenbrock, która ma na swoim koncie uczestnictwo m.in. na Festiwalu w Bayreuth, na którym wystąpiła na specjalne zaproszenie Towarzystwa Wagnerowskiego. Z kolei Idylla Zygfryda to okolicznościowa kompozycja Wagnera pochodząca z 1870 roku. Utwór został napisany z okazji narodzin syna kompozytora – Zygfryda.

W drugiej części wieczoru muzycy wykonają programowe dzieło Ludwiga van Beethovena – VI Symfonię „Pastoralną”. Pięcioczęściowe dzieło kompozytor opatrzył komentarzem „więcej uczucia niż malarstwa dźwiękowego”. Oddanie sielankowego, pogodnego nastroju i pewnych zjawisk przyrody (za pomocą wyłącznie środków instrumentalnych) jest zapowiedzią nowego, romantycznego typu programowości.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

MISTERIUM w 1050. Rocznicę Chrztu Polski

Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Super Sam + 1 – Sylvie Courvoisier / Jan Emil Młynarski

sKolejne wydarzenie z cyklu „Super Sam + 1” odbędzie się w Warszawie 17 listopada 2016 roku. Tym razem swoją twórczość muzyczną przedstawią amerykańska pianistka i kompozytorka Sylvie Courvoisier oraz polski perkusista i producent Jan Emil Młynarski.

Super Sam + 1" to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „Super Sam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Warszawska publiczność będzie miała okazję poznać nowe kompozycje działającej w Nowym Jorku Sylvie Courvoisier, która tworzy muzykę koncertową, do radia, teatru i choreografii tanecznych. Ma na swoim koncie ponad 40 nagrań dla różnych wytwórni, m.in. ECM Tzadik, Intakt records. Obecnie, wspólnie z Markiem Feldmanem prowadzi Sylvie Courvoisier/Mark Feldman Kwartet. Jest także członkinią kwintetu Lonelyville, trio z Kennym Wollesenem i Drew Gressem, trio Mephista, trio z Ellerym Eskelinem i Vincentem Courtois.

Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego. 17 listopada wraz z Courvoisier wystąpi Jan Emil Młynarski, absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Od 1999 roku obecny na profesjonalnej scenie muzycznej. Działał jako muzyk sesyjny z czołówką polskiej sceny komercyjnej. Obecnie jest perkusistą zespołów Oszibarack, Nervy, Alexis, Pole, 67,5 Minut Projekt, Baaba, Warszawskie Combo Taneczne, a także Młynarski Plays Młynarski, z którym na swój własny sposób interpretuje piosenki swojego ojca Wojciecha Młynarskiego. Koncertuje w projekcie „Głosy Gór” razem z Januszem Olejniczakiem, Sebastianem Karpielem-Bułecką pod batutą Jerzego Maksymiuka. Członek wytwórni i stowarzyszenia LADO ABC.

Podczas koncertu prezentowane będą dwa akty solowe, przedstawiające dzieła premierowe. Zwieńczy wieczór wspólny występ w duecie.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

SINFONIA IUVENTUS kameralnie

SI28 października 2016 roku o godz. 19.00 w murach najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zabrzmi znakomita XX-wieczna kameralistyka. Zespoły kameralne muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory Francisa Poulenca i Arnolda Schönberga oraz zaprezentują prawykonanie nowego dzieła Piotra Wróbla pod batutą Andrzeja Borzyma juniora.

W pierwszej części koncertu – subtelne piękno, bogata, neoromantyczna ekspresja sekstetu smyczkowego Verklärte Nacht, op. 4 austriackiego pioniera dodekafonii Schönberga współgrać będzie z na poły namiętnym, na poły melancholijnym Sekstetem op. 100 Poulenca i jego przewrotną, groteskową częścią I (Allegro vivace).

Wieczór zwieńczy prawykonanie nowego dzieła aranżera, puzonisty basowego i tubisty Piotra Wróbla pt. Brass Symphony (2016) na 14-osobowy zespół instrumentów blaszanych, ubarwionych instrumentami perkusyjnymi. Utwór podzielony został na pięć części – Wiara, Walka, Katharsis, Beztroska i Spełnienie, o których sam kompozytor powiedział, iż odzwierciedlają dążenia człowieka do zmian, na poziomie zarówno błahym, codziennym, jak i na poziomie ważnych celów życiowych. Jest to pierwsza symfonia tego kompozytora, i, jak ma nadzieję, nie jego ostatnia.

Wstęp na koncert jest wolny: obowiązują bezpłatne zaproszenia, których dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00.

Utwór powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl  

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

OMBCieszące się popularnością warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów, odbędą się 19 listopada 2016 roku.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Podczas najbliższych zajęć prócz zabaw z improwizacjami i książką Czerwony pociąg Wydawnictwa Debit, pojawią się CYMBAŁY. Gośćmi będą świetni muzycy: Justyna Stępień-Grozdew (sopran), Marta Maślanka (cymbały) i Rafał Grozdew (tenor). Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Konferencja „Young Musicology Today"

ImuzW dniach 7-9 listopada 2016 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się międzynarodowa konferencja pt. „Young Musicology Today: tendencies, challenges and perspectives".

Celem konferencji jest integracja międzynarodowego środowiska młodych muzykologów (doktorantów, młodych pracowników naukowych, studentów kończących studia II stopnia), jak i umożliwienie wymiany doświadczeń oraz poznania tematów badawczych podejmowanych przez młodych muzykologów z całego świata (m.in. z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Włoch, Słowacji, Czech, Holandii, Słowenii, Niemiec, Austrii). Ważną jej częścią będzie dyskusja na tematy zawodowe, a także te, które dotyczą miejsca muzykologii w przyszłej strukturze nauk humanistycznych oraz wyzwań społecznych, jakie aktualnie stoją przed młodymi adeptami tej dyscypliny. W tym celu w programie konferencji zaplanowaliśmy panel dyskusyjny "Muzykolog na rynku pracy".

Podczas konferencji wystąpi dziewięcioro prelegentów, reprezentujących Instytuty Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego, krakowską Akademię Muzyczną i Katedrę Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Partnerami konferencji są: Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Muzyki i Tańca, Ośrodek Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX wieku im. I. J. Paderewskiego, Agencja Artystyczna GAP.

Konferencja została objęta Honorowym Patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. med. Wojciecha Nowaka.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF