Polmic - FB


nasze patronaty

VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz”

mPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza młodych pianistów do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Młody Wirtuoz”, który odbędzie się w dniach 6-7 lutego 2017 roku.

Konkurs skierowany jest do pianistów urodzonych w roku 2004 lub później. Celem Konkursu jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju. Program obejmuje dwa dowolnie wybrane utwory lub cykle trwające od 3 do 10 min., wykonywane z pamięci.

Zgłoszenie udziału w Konkursie należy przesłać do dnia 31 grudnia 2016 roku drogą elektroniczną poprzez aplikację zgłoszeniową, dostępną na stronie: www.konkurs.interpiano.pl 

Przesłuchania odbędą się w Auli i Sali Koncertowej PSM I i II stopnia im. W. Kossakowej w Sanoku w dniu 06.02.2017 od godz. 9:00. W dniu 07.02.2017 o godz. 15:00 tamże będzie miał miejsce Koncert Laureatów VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Młody Wirtuoz”.

W skład Jury wchodzą uczestnicy VI Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej 2017: prof. Andrzej Tatarski, prof. Viera Nosina, prof. Jarosław Drzewiecki. Najlepszym wykonawcom Jury przyzna tytuł laureata „Złotego Wirtuoza”, „Srebrnego Wirtuoza” lub „Brązowego Wirtuoza”.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin dostępne są na stronie: www.konkurs.interpiano.pl 

Super Sam + 1 – Kazuhisa Uchihashi / Jerzy Rogiewicz

k „Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów, odbywający się od września do końca 2016 roku. W koncercie 15 grudnia wezmą udział Kazuhisa Uchihashi i Jerzy Rogiewicz.

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „Super Sam Plus 1” premiery swoich kompozycji prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Kazuhisa Uchihashi jest kompozytorem i producentem muzycznym, gra na gitarze elektrycznej i daksofonie. Dużo eksperymentował z wieloma różnymi urządzeniami i przyrządami dźwiękowymi, aby poszerzyć możliwości ekspresji gitary elektrycznej. Skomponował muzykę do wielu filmów, sztuk teatralnych i choreografii tanecznych. Od ponad 27 lat współpracuje z japońską grupą teatralną ISHINHA. Od ponad 23 lat jest liderem improwizowanego zespołu Altered States. W latach 1996 - 2007 organizował festiwal nowej muzyki „Beyond Innocence”.

Jerzy Rogiewicz - perkusista, pianista i kompozytor – jest absolwentem Krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował kompozycję pod okiem Zbigniewa Bujarskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Magdaleny Długosz (muzyka komputerowa). Jest członkiem niezależnej warszawskiej wytwórni Lado ABC. Występował i nagrywał z wieloma zespołami i artystami, m. in. z Levity, Marcin Masecki’s Sextet, Toshinori Kondo, Tomaszem Dudą i Kazuhisa Uchihashi.

Wieczór zwieńczy wspólny występ artystów w duecie.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://mozg.pl

Specjalny koncert z okazji roku Feliksa Nowowiejskiego

n11 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Poznaniu (Aula UAM) będzie miał miejsce Specjalny koncert z okazji roku Feliksa Nowowiejskiego.

Spotkanie z twórczością Feliksa Nowowiejskiego jest zawsze okazją zetknięcia z jego muzyką zarówno najbardziej popularną, jak i tą, która na estradach koncertowych gości bardzo rzadko. Do mniej znanych publiczności dzieł należą Koncert fortepianowy op. 60, opatrzony podtytułem „Słowiański”, oraz Koncert wiolonczelowy op. 55. Materiał nutowy Koncertów nie doczekał się druku i pozostał w rękopisie.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Uwertura do baletu-opery Tatry (Król wichrów), który miał swoją prapremierę w Teatrze Wielkim w Poznaniu w 1929, a także najbardziej znany fragment najsłynniejszego utworu Nowowiejskiego Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis?

Muzyka Nowowiejskiego zostanie wykonana przez Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją profesora tejże uczelni Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią pianistka Agnieszka Ufniarz i wiolonczelista Jan Czaja. Koncert pod honorowym patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotra Glińskiego poprowadzi Elżbieta Karolak.

Wstęp wolny; obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

The Metropolitan Opera – live in HD: "Miłowanie z daleka" 10 grudnia

m4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji 10 grudnia można będzie obejrzeć premierowe wykonanie w MET opery fińskiej kompozytorki Kaiji Saariaho L'Amour de loin (Miłowanie z daleka).

Sezon 2016/17 to bardzo ważny jubileusz. Tym razem zespół MET – założony w 1883 roku – będzie świętował 50- lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym MET dała w roku 1996. 11. sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Jak zwykle część przedstawień będzie transmitowana w Polsce i już po raz czwarty w Kinie Praha. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Opera Saariaho L’amour de loin została po raz pierwszy pokazana na festiwalu w Salzburgu w 2000 roku, teraz pojawi się na operowej scenie Nowego Jorku. Premierę przygotowuje znakomity reżyser kanadyjski Robert Lepage, który chętnie posługuje się najnowszą techniką, w tym wizualizacjami 3D. Ważnym elementem inscenizacji mają być wstęgi światełek LED rozciągnięte nie tylko nad sceną, ale także nad kanałem orkiestry. Eric Owens wcieli się w postać rycerza poszukującego miłości, a Susanna Phillips w jego ukochaną, znajdująca się po drugiej stronie morza. Partię Pielgrzyma wykona Tamara Mumford. Orkiestrą pokieruje Susanna Mälkki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: "Miłowanie z daleka" 10 grudnia

Finał warsztatów „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb10 grudnia 2016 roku odbędzie się finał tegorocznych warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Podczas ostatnich w tym roku zajęć (10.12) prócz zabaw z improwizacjami i książką pojawią się bałkańskie instrumenty ludowe: tapan, gajda i kaval. Gościem będzie pochodzący z Macedonii multiinstrumentalista Risto Gjorevski oraz Trillingen Duo, czyli Iwona Jędruch [gongi, misy dźwiękowe, skrzypce i śpiew biały] oraz Małgorzata Kołcz [kontrabas]. Warsztaty poprowadzi kompozytor Jarosław Siwiński i Izabela Kobylańska.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Finał warsztatów „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Super Sam + 1 - Steve Buchanan / Qba Janicki

s„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku, podczas którego swoją twórczość prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. 1 grudnia 2016 roku na jednej scenie wystąpią Steve Buchanan oraz Qba Janicki.

Artyści są zaproszeni do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Podczas koncertu prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie.

Steve Buchanan wyróżnia się tym, że jego nazwisko znane jest w dwóch dziedzinach sztuki, a mianowicie muzyki oraz tańca. Można powiedzieć, iż jest artystą trans- lub multi- dyscyplinarnym już od lat 70-ych ubiegłego wieku. Od tego czasu również jest twórcą muzyki, która potocznie nazywana jest „noise and improv music”. Poza graniem na saksofonie altowym oraz gitarze, Buchanan wymyślił i stworzył 2nd Line Tranz Danz Floor czyli instrument z cyfrowym interfejsem, na którym tworzy muzykę tańcząc. Z instrumentem swojego autorstwa wystąpił na całym świecie dla wielu, zarówno młodych, jak i starszych publiczności.

Qba Janicki jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji Łukasza Żyty. Aktualnie funkcjonuje w zespołach Wojtek Mazolewski Quintet, Mazzoll/Janicki/Janicki, Bambuko, Hania Piosik/Qba Janicki, Kondensator Przepływu. Jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli oraz słuchowisk w teatrach Starym, Powszechnym i Polskim. Współprowadzi wraz ze swoim ojcem klub Mózg w Bydgoszczy i w Warszawie, a będąc założycielem Mózg Foundation oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Mózg współorganizuje dziesiątki wydarzeń artystycznych każdego roku oraz flagowe projekty Mózg Festival i Letnie Pranie Mózgu.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań”

n18 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Poznaniu (aula UAM) odbędzie się Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań” .

Na koncercie zaprezentowane zostaną utwory F. Nowowiejskiego inspirowane wątkami literackimi (w tym narodowymi i patriotycznymi), ukazujące niezwykłą różnorodność składu wykonawczego: od pieśni solowej poprzez zespół kameralny, niewielką orkiestrę aż do zespołu chóralnego.

Proponowany program jest też bardzo zróżnicowany stylistycznie, obejmuje takie dzieła kompozytora, jak Śmierć Ellenai op. 32, Don Juan Tenorio, Róże dla Safo op. 51 nr 1, kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48. Utwory zabrzmią w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego pod dyrekcją Przemysława Pałki, zespołu kameralnego pod kierunkiem Piotra Kostrzewskiego, CoOperate Orchestra pod batutą Adama Domurata. W roli solistów wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Paweł Łuczak – tenor, Aleksander Machalica – recytacja, Jakub Koterba – fortepian, Elżbieta Karolak – fortepian.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Koncertu.

Koncert muzyki filmowej na UMFC

u11 stycznia 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) o godz. 19.00 odbędzie się koncert muzyki filmowej.

Wystąpi Big Band UMFC pod kierunkiem Piotra Kostrzewy – kotlisty i perkusisty orkiestry Sinfonia Varsovia, założyciela Szymanowski Young Power, prezesa Fundacji Sinfonia Varsovia. W programie koncertu znajdą się tematy muzyczne ze słynnych filmów w aranżacjach bigbandowych. Zabrzmią również kompozycje polskich twórców, między innymi muzyka do filmów Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek autorstwa saksofonisty i kompozytora Jerzego Matuszkiewicza oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej stworzonej przez muzykologa i kompozytora Henryka Kuźniaka na potrzeby produkcji Vabank. W roli solistów wystąpią Barbara Kurdej-Szatan oraz Rafał Szatan.

Bilety w cenie 15 zł, które można kupić również przez Internet, znajdą się w sprzedaży od 5 stycznia 2017 roku.

Patronat medialny nad Koncertem objęło również Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

V International Master Competition For Music Teachers

kPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza nauczycieli szkół i uczelni muzycznych, posiadających udokumentowany staż pracy w szkolnictwie artystycznym, do wzięcia udziału w V edycji konkursu International Master Competition For Music Teachers, który odbędzie się w dniach 7 – 10 kwietnia 2017 roku.

Podczas konkursu pedagodzy prezentują się przed Jury w jednej z pięciu kategorii: instrumenty klawiszowe, instrumenty smyczkowe, instrumenty dęte, wokalistyka, kameralistyka z dowolnym instrumentem. Celem konkursu jest pogłębianie wiedzy i umiejętności pedagogów przez cały okres kształcenia i rozwoju artystycznego.

Dobry nauczyciel - to nauczyciel koncertujący, który może zademonstrować prawidłową realizację fragmentów utworu muzycznego, pokazać sposoby rozwiązania problemów technicznych czy też prawidłowy układ ręki na instrumencie. Większość pedagogów z różnych powodów życiowych nie mogła kontynuować kariery solisty lub kameralisty. Prezentacja estradowa w ramach Mistrzowskich Spotkań dla Pedagogów to oferta dalszego rozwoju dla każdego nauczyciela z korzyścią dla Ucznia i Szkoły.

W składzie jury znajdą się: Jarosław Drzewiecki, Gary Guthman, Artur Mykitka, Oleksandr Bozhyk, Janusz Ostrowski, Yekaterina Starodubrovskaya, Philipp Subbotin i Aleksandra Žvirblytė.

Zgłoszenie udziału w Konkursie należy przesłać w terminie do 31 marca 2017 roku drogą internetową (aplikacja zgłoszeniowa dostępna jest na stronie: http://mastercompetition.interpiano.pl/pol/aplikacja/zgloszenie_imcmtb ).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin – na stronie: http://mastercompetition.interpiano.pl/pol 

Super Sam + 1 – Barry Guy / Marcin Masecki

sW czwartek 24 listopada 2016 roku odbędzie się kolejny koncert cyklu „Super Sam Plus 1”, podczas którego na jednej scenie wystąpią Barry Guy i Marcin Masecki.

„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas przedsięwzięcia prezentowani będą uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Barry Guy to innowacyjny kontrabasista i kompozytor. Guy jest twórcą i dyrektorem artystycznym London Jazz Composers Orchestra, dla której napisał kilka większych utworów. Jego prace charakteryzują się świeżością i wirtuozowskim charakterem.

Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego. Wraz z Guy’em wystąpi Marcin Masecki, pianista, kompozytor, absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie. Prowadzi bądź jest członkiem niezwykle różnorodnych projektów o szerokim zasięgu stylistycznym. Kreatywnie przekracza granice między poszczególnymi gatunkami oraz między tak zwaną sztuką wysoką i niską. Obecnie jest członkiem międzynarodowego zespołu rockowego Paristetris, prowadzi sekstet jazzowy Profesjonalizm oraz 10-osobową orkiestrę dętą Polonezy, grającą polonezy własnego autorstwa. Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna, którą prezentuje w nieortodoksyjny sposób i najczęściej również w nieortodoksyjnych miejscach. Gra na swoim spersonalizowanym 6-oktawowym pianinku.

Artyści zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści, którzy występować będą ze sobą, zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato

SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato

AutoPianoForte: koncert na fortepian autonomiczny i kameralistów

p8 grudnia 2016 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się eksperymentalny i nowatorski koncert kameralny AutoPianoForte, podczas którego centralną rolę odegra fortepian autonomiczny.

Fortepian autonomiczny to instrument, który obywa się bez pianisty. Nie należy go mylić z syntezatorem. Dźwięk wydobywa się z niego klasycznie – za pomocą młotków uderzających w struny, ale jego wyjątkowość polega na wyrafinowanych serwomechanizmach, które sterowane komputerem, mogą same poruszać mechanizmem młoteczkowym i pedałami. System może też zapamiętywać grę pianisty, odtwarzając następnie w najdrobniejszych detalach jego interpretację. Sterowanie fortepianem przez komputer daje także ogromne możliwości kompozytorom - i to na tym jego aspekcie skupiony jest projekt „AutoPianoForte”. Mając do dyspozycji klasycznie zbudowany instrument nie trzeba mianowicie liczyć się z ograniczeniami ludzkiej fizyczności. Najbardziej skomplikowane przebiegi krzyżujące się w szalonych tempach, złożone wielodźwiękowe akordy, wymyślne faktury obejmujące całą klawiaturę - wszystko, co można zaprogramować na komputerze, respektując jedynie ograniczenia mechanizmu fortepianowego, jest tu wykonalne. 

W ramach projektu powstały kompozycje solowe oraz kameralne z udziałem fortepianu autonomicznego [model Yamaha Disklavier DC2X ENST] oraz sopranu, klarnetów, gongów, mis dźwiękowych, kontrabasu i kwartetu smyczkowego. Podczas koncertu odbędą się premiery utworów Jarosława Siwińskiego (Chopin Elements, Jeżeli), Ryszarda Osady (Alone), Anny Ignatowicz-Glińskiej (Gromadki), Michała Górczyńskiego (Song), Alicji Gronau (Multidram), Jerzego Kornowicza (Dzwony od Nielisza) i Krzesimira Debskiego (El piano diabolico). Wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Michal Górczyński (klarnet kontrabasowy), Trillingen Duo [Iwona Jędruch - gongi/misy dźwiękowe i Małgorzata Kołcz - kontrabas], Opium String Quartet.

Koncert poprzedzą dwa spotkania przedstawiające możliwości techniczne instrumentu oraz sposoby komponowania na tego rodzaju fortepian: o godz. 10:00 AutoPianoForte Open 1 z młodzieżą licealną, kiedy będzie mogła m.in. przysłuchać się jednej z prób, oraz o godz. 18:00 AutoPianoForte Open 2 bezpośrednio przed koncertem.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

26. Portrety kompozytorów

pW dniach 6 i 7 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (Elektoralna 12, Warszawa) będzie miała miejsce 26. edycja koncertów „Portrety kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Głównym bohaterem koncertu 6 grudnia będzie kompozytor, dyrygent i instrumentalista Jakub Sarwas, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. Jest zdobywcą licznych nagród w międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Został również uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Jego utwory były prezentowane na festiwalach w kraju i zagranicą w wykonaniu m. in. Orkiestry Muzyki Nowej, Ensemble Neue Musik Aachen i Orkiestry Radiowej WDR. Kompozytor organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Du-Et-Tronic na klarnet, fortepian, keyboard i elektronikę (2009-16) oraz nowej wersji utworu QueenTet na skrzypce, wiolonczelę, flet, perkusję, keyboard i elektronikę (2007/08).

Drugi dzień zostanie poświęcony dziełom kompozytorki i pianistki Aldony Nawrockiej, absolwentki Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych w Polsce i Szwajcarii. Od lat współpracuje z choreografami, tworząc muzykę do spektakli tanecznych. Zajmuje się także działalnością naukową, jest doktorem sztuki muzycznej, pracuje na stanowisku adiunkta w UMFC. Koncert, podczas którego zabrzmią wybrane utwory Aldony Nawrockiej, będzie miał formę spektaklu z udziałem muzyków, tancerzy i aktora – spektaklu, w którym przestrzeń akustyczna jest refleksją nad człowieczeństwem w obliczu transcendencji.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Super Sam + 1 – Toshinori Kondō / Marek Chołoniewski

c„Super Sam + 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Podczas koncertu 8 grudnia wystąpią Toshinori Kondō i Marek Chołoniewski – uznani artyści, nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Koncert 8 grudnia będzie składał się z trzech części: występy solowe Toshinori Kondō i Marka Chołoniewskiego, a nastęnie ich wspólne muzykowanie w duecie. Artyści przedstawią utwory nigdy wcześniej nie wykonywane. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści, którzy występować będą ze sobą, zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Toshinori Kondō (ur. w 1948) – japoński trębacz jazzowy, tworzący głównie jazz awangardowy z dużą domieszką elektroniki. W 1978 przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie zaczął występować z Billem Laswellem, Johnem Zornem i Redem Frithem; rok później wydał swoje pierwsze nagranie. Koncertował po Europie z Eugenem Chadbournem i Peterem Brotzmanem. Poza pracami solowymi, Kondō współpracował z takimi artystami, jak Derek Bailey, Herbie Hancock, Steve Lacy, DJ Krush czy polski zespół Levity (album Chopin Shuffle). Komponował też muzykę do japońskich produkcji filmowych.

Marek Chołoniewski (ur. w 1953) ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B.Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J.Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. W 1977 założył stowarzyszenie Muzyka Centrum, a od 2000 jest kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Pisze muzykę instrumentalną, elektroakustyczną, dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi kursy i wykłady w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Płn. i Płd.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście", odbywający się w dniach 20 listopada – 3 grudnia 2016 roku, nosi tytuł Żywioły. Koncerty będą miały miejsce w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Sali Kameralnej NOSPR.

KSUtwory tworzące program czterech pierwszych koncertów dobrane zostały pod kątem głównego tematu, ale spełniają także kryterium czysto artystyczne. Są znakomitymi kompozycjami. Osobną, ale równie interesującą grupę stanowią dzieła twórców tzw. Pokolenia '51 czyli ś.p. Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika, którzy obchodzą w tym roku swoje 65. urodziny. Kwartet Śląski wzrastał wraz z nimi, wiele utworów tych kompozytorów prawykonywał i wielokrotnie grał je w różnych miejscach na świecie (nawet w Meksyku).

Niektóre kompozycje pojawią się w dziejach festiwalu po raz pierwszy, np. kameralna wersja Stworzenia świata D. Milhauda, V Kwartet Lasonia (będzie to pierwsze wykonanie publiczne), IV Kwartet Ph. Glassa. Inne powracają po wielu latach, np. Kwintet gitarowy Fandango L. Boccheriniego, Kwartet fletowy W. A. Mozarta, czy IV Kwartet Lasonia Tarnogórski.

Po raz drugi na Festiwalu zabrzmią organy. Okazja jest wyjątkowa: w odnowionej auli im. Bolesława Szabelskiego zainstalowano nowy instrument. Zabrzmi na nich utwór również wyjątkowy: II część Koncertu wiolonczelowego Lasonia z organami zamiast orkiestry (wersja kompozytorska). Do czterech żywiołów klasycznych dołożony zostanie piąty: Taniec. Podpowiedział to film w reżyserii Krzysztofa Stasiaka pt. Tactum o czterech formach tańca. W ostatniej części reżyser wykorzystał muzykę V Kwartetu Lasonia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego. Projekcja tego obrazu, w którym zespół gospodarzy uwieczniony został także na wizji, zakończy tegoroczny Festiwal.

Wśród zaproszonych gości znajdą się w tym roku zarówno świetni wykonawcy z Polski: kompozytor i pianista prof. Eugeniusz Knapik, skrzypaczka Aleksandra Kuls, pianiści Paweł Kowalski i prof. Ewa Pobłocka (wielokrotni bywalcy naszych festiwali), młoda gitarzystka Marianna Kowal, Zuzanna Elster – harfistka Orkiestry Sinfonia Varsovia, jak i z zagranicy: flecista Janos Balint z Węgier – od poprzedniego roku akademickiego wykładowca wizytujący katowicką Akademię Muzyczną, Eduardo Hubert – pianista, pedagog, dyrygent urodzony w Argentynie, ale o polskich korzeniach oraz studenci katowickiej uczelni muzycznej – pianista Łukasz Wilga, kontrabasistka Magdalena Maziarz i Kwartet smyczkowy Katoquartet.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.