Polmic - FB


nasze patronaty

Opowiedz mi bajkę - warsztaty improwizacji dla dzieci

Opowiedz mi bajkę - warsztaty improwizacji dla dzieciWarsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” odbędą się w sobotę, 23 maja 2015 roku w Centrum Kultury Wilanów w Warszawie (ul. Kolegiacka 3). Wydarzenie rozpocznie cykl bezpłatnych zajęć dla najmłodszych, podczas których będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków, ciekawych instrumentów i niezwykłych książek. Organizatorem warsztatów jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Ideą projektu jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci będą układać własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki będą następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwoli na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Podczas zajęć uczestnicy również poznają i dotknąmiędzy innymi gongi i misy tybetańskie.

Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” połączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Zajęcia 23 maja poprowadzi Trillingen Duo, czyli Iwona Jędruch (gongi, misy tybetańskie, skrzypce, śpiew) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Artystki zapraszają na zajęcia dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas warsztatów uczestnikom mogą towarzyszyć ich opiekunowie.

Wstęp wolny - ilość miejsc jest ograniczona, prosimy o wcześniejszą rejestrację pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kolejne zajęcia odbędą się 6 czerwca. Kontynuacja cyklu będzie realizowana po wakacjach od września do grudnia raz w miesiącu.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Opowiedz mi bajkę - warsztaty improwizacji dla dzieci

Duńska i polska muzyka na Warsaw Camerata à la carte!

Duńska i polska muzyka na Warsaw Camerata à la carte!Znów słuchacze, a nie organizatorzy, ułożyli program drugiego koncertu czwartej serii „Warsaw Camerata à la carte!”. Publiczność zdecydowała, że w niedzielę, 7 czerwca 2015 roku usłyszymy polską i duńską muzykę na orkiestrę smyczkową. W wykonaniu Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego zabrzmi VI Symfonia G-dur op. 38 Asgera Hamerika, prawykonanie Antes y despues Jerzego Wołochowicza i Koncert na obój i smyczki Sebastiana Krajewskiego, w którym solistą będzie Marek Roszkowski.

Kompozycje te pochodzą z różnych epok i stworzyli je twórcy należący do odmiennych stylów. Koncert więc będzie połączeniem wielu muzycznych nurtów i szerokiej palety dźwiękowych barw orkiestry smyczkowej. Muzyka duńska nieczęsto pojawia się w programach koncertów, więc tym bardziej wielką gratką dla melomanów będzie wykonanie VI Symfonii G-dur duńskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku Asgara Hamerika. W swojej twórczości nawiązywał do muzyki francuskiej H. Berlioza, C. Francka i P. Ducasa. Później był porównywany nawet z Mahlerem.

Wydarzeniem koncertu będzie prawykonanie Antes y despues Jerzego Wołochowicza, autora kompozycji na wiolonczelę solo, muzyki teatralnej i filmowej i reklamowej. Artysta współpracował z Romanem Polańskim przy nagrodzonym Oskarem filmie Pianista. Jedna z jego kompozycji została wybrana do filmu dokumentalnego o prezydencie Baracku Obamie i wydana przez „Time Magazine”. Współpracował również z wybitnym dokumentalistą Christopherem Morrisem. Był asystentem Jerzego Maksymiuka i edytorem muzyki do filmu z Polą Negri Mania ,historia pracownicy fabryki papierosów.

Wieczór zakończy Koncert na obój i orkiestrę smyczkową Sebastiana Krajewskiego. Kompozytor studiował u Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina i w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Jest twórcą muzyki z założenia „nieawangardowej”, często nawiązującej do stylów muzycznych minionych epok. Jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej oraz piosenek.

Czytaj więcej: Duńska i polska muzyka na Warsaw Camerata à la carte!

Voice & Piano – Festiwal Kameralistyki Wokalnej w Krakowie

Voice & Piano – Festiwal Kameralistyki Wokalnej w KrakowieW dniach 11-18 maja 2015 roku odbędzie się w Krakowie Festiwal Kameralistyki Wokalnej „Voice & Piano”, którego celem jest popularyzacja kameralnej literatury muzycznej, tradycyjnej i nowoczesnej.

Program Festiwalu obejmie przede wszystkim ważne utwory z polskiej literatury muzycznej, które przy tej okazji mają szansę zaistnieć w szerszym kontekście tak naukowym, jak i artystyczno-społecznym. Wśród wykonawców Festiwalu znaleźli się wybitni artyści rangi światowej. Zaproszenie organizatorów przyjęły m.in. Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, czy sama Emma Kirkby, artystki autorytatywne, które swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą szczególną lekcję muzycznej kreacji scenicznej.

Koncerty odbywać się będą w Auli Florianka, jak również w salach Akademii Muzycznej przy ul. św. Tomasza 43 oraz bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Organizatorem Festiwalu jest Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Kierownictwo artystyczne objęli: dr hab. Bartłomiej Kominek, dr Michał Dziad oraz mgr Łukasz Dębski. Kierownictwo naukowe – dr Agnieszka Draus.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Festiwal Kody – w maju w Lublinie

Kody 2015W dniach 13-17 maja 2015 roku już po raz siódmy odbędzie się Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie. Na festiwalu wystąpi amerykański zespół Bang on a Can ze swoim programem Field Recordings. Usłyszymy też wykonania utworów angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew: Schooltime Compositions, Tiger's Mind i Treatise.

Jak co roku artyści będą przekraczać granice między gatunkami i tradycjami muzycznymi. Temat tegorocznej edycji festiwalu to W lesie znaków i symboli. Nazwa tej edycji jest aluzją do programowego wiersza Charlesa Baudelaire’a i tytułu książki Victora Turnera, wybitnego antropologa brytyjskiego.

Jedną z gwiazd festiwalu będzie amerykański zespół Bang on a Can. Członkami założonego w 1992 roku kolektywu Bang on a Can All-Stars są artyści znani na całym świecie z niezwykle dynamicznych występów i nagrań najbardziej nowatorskiej muzyki. Swobodnie przekraczając granice między muzyką klasyczną, jazzem, rockiem, tzw. muzyką świata (world music) i muzyką eksperymentalną, ten sześcioosobowy zespół eksploruje niezbadane terytoria muzyczne, dzięki czemu konsekwentnie definiuje własną tożsamość wymykającą się wszelkim kategoryzacjom. Wśród najnowszych projektów zespołu znajdują się Nagrania terenowe (Field Recordings), z którymi artyści wystąpią podczas tegorocznej edycji festiwalu KODY. To projekt muzyczno-medialny, składający się z 18 zamówionych kompozycji.

- To swego rodzaju historia o duchach. - opowiada David Lang, jeden z założycieli zespołu Bang on a Can. - Poprosiliśmy kompozytorów z różnych zakątków muzycznego świata, żeby poszukali nagrania czegoś, co już istnieje – głosu, dźwięku, czy fragmentu melodii – i napisali nowy utwór zainspirowany tym nagraniem. I tak właśnie zrobili.

Na KODACH zespół zaprezentuje trzy premierowe utwory skomponowane na specjalne zamówienie festiwalu przez polskich kompozytorów: Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Wołka i Jarosława Siwińskiego.

Ponadto po raz kolejny na lubelskim Festiwalu usłyszymy wykonania utworów angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew. Tym razem będą to: Schooltime Compositions, Tiger's Mind i Treatise. Dzieła, z udziałem profesjonalistów i amatorów powstaną pod dyrekcją Johna Tilbury'ego, wybitnego muzyka i interpretatora muzyki współczesnej.

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

XXIX Warszawskie Spotkania Muzyczne - muzyka dawna - muzyka nowa

29. WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE 2015XXIX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 9-15 maja 2015 roku.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i nową, i pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy choćby rosnące z roku na rok zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia w gusta coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 29. edycji Festiwalu złożą się m.in. koncerty Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego, która zaprezentuje prawykonania kompozycji Bartosza KowalskiegoSławomira Czarneckiego i dwóch utworów powstałych w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie” (realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca) autorstwa Macieja Zielińskiego i Ignacego Zalewskiego, a także Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmalprawykonaniami trzech kompozycji, w tym dwóch zamówionych w ramach programu „Kolekcje” - Grzegorza Duchnowskiego i Edwarda Sielickiego. Wystąpią również zespoły kameralne: goszczący na wszystkich dotychczasowych edycjach Festiwalu Kwartet Wilanów, jazzowy kwartet smyczkowy ATOM String Quartet, niedawno powstały zespół #ENSEMBLE oraz sekstet wokalny proModern, który po raz pierwszy wykona pieśni do sonetów Szekspira: Miłosza Bembinowa, Andrzeja Borzyma jr., Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Herdzina, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryty, Tomasza Opałki i Piotra Tabakiernika, zamówione w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”. Gościem Festiwalu będzie także Chór A Cappella Leopolis ze Lwowa, kierowany przez Ludmiłę Kapustinę, który wykona przed warszawską publicznością muzykę cerkiewną kompozytorów ukraińskich i polskich (utwory z przełomu XVII i XVIII wieku oraz współczesne).

Koncerty 29. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym.

Czytaj więcej: XXIX Warszawskie Spotkania Muzyczne - muzyka dawna - muzyka nowa

Koncert Roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku

Koncert Roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku Akademia Muzyczna w Gdańsku zaprasza 13 maja na „Koncert Roku” w ramach Święta Uczelni 2015.

„Koncert Roku” to wyjątkowe wydarzenie, w którym wezmą udział reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych: instrumentaliści i wokaliści. Koncert ma charakter prezentacji najlepszych solistów – dyplomantów studiów magisterskich. Zgodnie z regulaminem uczelnie wytypowały swoich przedstawicieli – każdą z nich reprezentuje jeden student. Wszyscy są utytułowanymi artystami, laureatami ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Każdy z uczestników „Koncertu Roku” ma regulaminowe 15 minut na występ, który wypełnia dowolnym programem.

Podczas tegorocznego koncertu usłyszymy utwory takich kompozytorów, jak: Ludwig van Beethoven, Gaetano Donizetti, Carl Höhne, Édouard Lalo, Guillaume Lekeu, Witold Lutosławski, Sergiusz Prokofiew, Sergiusz Rachmaninow, Gioachino Rossini, Karol Szymanowski, Joseph Turrin, Henryk Wieniawski, Antonio Vivaldi, Victor Vlasov, Eugène Ysaÿe, Vladislav Zolotaryov.

Początki imprezy sięgają połowy lat 90. Koncerty co roku są organizowane w innym mieście, przez inną uczelnię. Do 2014 roku każda uczelnia przygotowywała dwie edycje: wiosną dla solistów i jesienią dla zespołów kameralnych. Od roku 2015 zmienia się charakter wydarzenia - koncert przestaje mieć formułę konkursu i odbywać się będzie tylko raz w roku jako koncert solistów.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Koncert Roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku

Nowa Muzyka - w Bydgoszczy

III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 8-10 maja 2015 roku.

Festiwal organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy. Tegoroczna edycja odbywa się pod Honorowym Patronatem Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W czasie Festiwalu muzyka przenikać się będzie ze sztukami wizualnymi, czyniąc z niego wyjątkowe wydarzenie.

W piątek, 8 maja 2015 roku o godz. 19 organizatorzy zapraszają do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy na koncert Perkusja, Elektronika, Multimedia, który zainauguruje Festiwal. W jego programie znajdą się utwory Ryszarda Lubienieckiego, Karlheinza Stockhausena, Piotra Komorowskiego, Sławomira Opalińskiego, Benedykta Odya, Piotra Sutta i Bogusława Schaffera. Wystąpią: Benedykt Odya – instrumenty elektroniczne oraz specjaliści od perkusji Piotr i Bartłomiej Sutt i Trio Layers.

Następnego dnia, o godz. 19 w foyer Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert muzyki orkiestrowej. Usłyszymy utwory Bohdana Riemera, Magdaleny Cynk, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Łukasza Godyli, Aleksandry Brejzy, Sławomira Opalińskiego, Marcina Kopczyńskiego. Capellę Bydgostiensis poprowadzi Marcin Tarnawski, a w roli solistów wystąpią: Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – skrzypce; Witold Kawalec, Michał Goldek i Elżbieta Bilicka – fortepian; Kamil Kęska - realizacja warstwy elektronicznej. Koncert połączony będzie z wystawą malarstwa Piotra Zaporowicza.

Wzorem ubiegłych lat w programie Festiwalu nie zabraknie propozycji dla najmłodszych. W niedzielne południe 10 maja 2015 roku w Pałacu w Ostromecku dziecięcą wyobraźnię rozbudzą wiersze Brzechwy i Tuwima w dźwiękowym opracowaniu Marcina Gumieli. Słuchowisko muzyczne prowadzić będzie Jakub Zarębki – solista Opery Nova.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Forum Gitary i Akordeonu - po raz drugi w Gdańsku

II Forum Gitary i Akordeonu Skład instrumentalny gitara i akordeon – Gdańsk, 9-10 maja 2015II Forum Gitary i Akordeonu Skład instrumentalny gitara i akordeon. Historia - repertuar - problemy wykonawcze odbędzie się w Akademii Muzycznej w Gdańsku w dniach 9-10 maja 2015 roku. Tegoroczna edycja poświęcona jest historii i teraźniejszości artystycznej koegzystencji dwu instrumentów – gitary i akordeonu – w różnych gatunkach muzyki.

W gronie prelegentów konferencji znajdą się artyści, którzy znaczną część swojej działalności artystycznej poświęcili duetowi gitara i akordeon bądź bandoneon. Będą to więc głównie relacje z pierwszej ręki dotyczące ich repertuaru i problemów wykonawczych specyficznego składu, który dopiero od lat 80-tych XX wieku utorował sobie drogę na estrady koncertowe. Oba instrumenty dość późno zaistniały w muzyce XX wieku, zaś ich duet to zjawisko jeszcze nowsze.

Dla Krzysztofa Celińskiego i Zbigniewa Koźlika pisali utwory m.in. tacy twórcy jak Zbigniew Wiszniewski, Zbigniew Bargielski, Jacek Rabiński, Edward Sielicki; Bogdan Dowlasz wraz z gitarzystą Jerzym Nalepką i flecistą Antonim Wierzbińskim tworzyli Trio Łódzkie, które koncertowało w Polsce i zagranicą, m.in. dokonując prawykonań dzieł Jerzego Bauera, Bogdana Dowlasza, Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Czytaj więcej: Forum Gitary i Akordeonu - po raz drugi w Gdańsku

Waldemar Malicki Show

Waldemar Malicki ShowUwielbiany przez miliony melomanów, niezłomny propagator dobrej muzyki i dobrego humoru, laureat Nagrody Wawerskiej Publiczności - Waldemar Malicki wystąpi 10 maja 2015 roku o godz. 19:30 w ramach VI edycji Wawer Music Festival na estradzie Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu Boss w Warszawie (przy ul. Żwanowieckiej 20).

Działalność popularyzatorska, artystyczna i twórcza Waldemara Malickiego sprawia, że wierna polska publiczność traktuje Mistrza jako „Dobro Narodowe”. Wieczór pełen niespodzianek muzycznych w duchu „pół żartem, pół serio” jak zawsze będzie wydarzeniem niezwykłym na Wawer Music Festival.

Usłyszymy i zobaczymy największą na świecie harfę szklaną, z której czarować pięknymi dźwiękowymi barwami znanych utworów klasycznych będą mistrzowie Anna i Arkadiusz Szafrańcowie „GlassDuo”.

Niespodzianką wieczoru będzie również udział Marka Borowskiego – Senatora RP w roli Mistrza ceremonii.

Bilety w cenie 50 zł można nabyć: poprzez eBilet http://www.ebilet.pl/szukaj.php?t=t&tid=17521  lub w Recepcji Hotelu BOSS tel. 22 516 61 00

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

SaxFest - 7 dni z saksofonistami w Łodzi

SaxFest 2015III Międzynarodowy Konkurs Saksofonowy „SaxFest”, organizowany przez Akademię Muzyczną w Łodzi, rozpoczął się 24 kwietnia 2015 roku. Do udziału w konkursie zgłosiło się 39 saksofonistów z Polski oraz Hiszpanii, Japonii, Litwy, Serbii, Słowenii, Tajwanu i Ukrainy. Do wygrania są dwa saksofony i nagrody pieniężne. Laureatów konkursu poznamy w czwartek 30 kwietnia.

Konkurs jest przeznaczony dla klasycznych saksofonistów, którzy wystąpią w dwóch kategoriach wiekowych: do 21. roku życia (grupa młodsza) i do 29. roku życia (grupa starsza). Zróżnicowany pod względem stylów i gatunków program konkursu to duże wyzwanie dla tegorocznych uczestników. W pierwszym etapie wystąpią solo, w drugim – z fortepianem, w trzecim – z orkiestrą. Zgodnie z regulaminem młodzi saksofoniści zagrają zarówno muzykę dawną (Telemann), jak i repertuar z XIX i XX wieku oraz muzykę najnowszą. Finaliści z grupy starszej zmierzą się z nowym Koncertem na saksofon altowy i orkiestrę Grzegorza Duchnowskiego, napisanym w 2014 roku specjalnie na zamówienie organizatorów SaxFestu.

– W tegorocznej edycji konkursu ponad połowa uczestników to Polacy, z czego należy wnosić, że są lepiej przygotowani, odważniejsi i pełni wiary w konfrontację z bardziej bywałą i doświadczoną czołówką światową – zapowiada Jacek Delong, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, dyrektor SaxFestu. Prezentacje konkursowe oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem światowej sławy saksofonistów Jeana Yvesa Fourmeau (Francja) i Alaina Crepina (Belgia), z udziałem czołowych polskich pedagogów i wirtuozów saksofonu: Pawła Gusnara i Andrzeja Rzymkowskiego. Dołączą do nich pedagodzy łódzkiej Akademii: specjalista od muzyki dawnej Marek Nahajowski (I etap) oraz kompozytorka Olga Hans (II i III etap).

Konkurs rozpocznie się w czwartek 24 kwietnia (godz. 19.00) koncertem zwycięzcy poprzedniej edycji – Hiszpana Xaviera Larssona Paeza, dla którego zwycięstwo w Łodzi przed trzema laty było początkiem wielu sukcesów na międzynarodowej arenie. Dwa kolejne dni zajmą przesłuchania I etapu, zwieńczone recitalem znakomitego instrumentalisty i pedagoga Yeana Yvesa Fourmeau, przewodniczącego jury tegorocznego konkursu (poniedziałek, 27 kwietnia, godz. 19.00). Podczas koncertu finałowego w czwartek, 30 kwietnia (godz. 19.00) wystąpią zwycięzcy konkursu. Z towarzyszeniem Orkiestry Konkursowej pod dyrekcją Krzysztofa Kamińskiego zagrają koncerty Aleksandra Głazunowa i Grzegorza Duchnowskiego.

Koncerty i przesłuchania trzeciej edycji SaxFestu odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2a). Wstęp jest wolny na wszystkie wydarzenia.

Partnerem III Międzynarodowego Konkursu Saksofonowego jest Urząd Miasta Łodzi, głównym sponsorem – firma Yamaha.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: SaxFest - 7 dni z saksofonistami w Łodzi

Literacko-Muzyczne Konfrontacje z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej

Literacko-Muzyczne Konfrontacje z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej XVI Festiwal „Literacko-Muzyczne Konfrontacje”, zatytułowany Podkowa Leśna i Stawisko w kulturze polskiej odbędzie się w dniach 12-26 kwietnia 2015 roku w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku.

Tegoroczna edycja odbywa się z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej – szczególnego miejsca na kulturalnej mapie Polski, miasta-ogrodu, które od momentu jego powstania upodobali sobie artyści. Pisarze, jak m.in. Jarosław Iwaszkiewicz, Benedykt Hertz, Irena Krzywicka, malarze, m.in. Hanna i Leszek Nowosielscy, Kalina Szydłowska-Pawłowicz znaleźli tutaj swoje miejsce na ziemi. Wielu z nich – Jerzy Liebert, Stanisław Dygat czy Tadeusz Boy-Żeleński – nie związali się wprawdzie z Podkową Leśną na stałe, ale tu często bywali. Miasto-ogród przyciągało i skupiało także ludzi nauki. Spośród tych, którzy zapisali jej najznakomitsze karty, należy wspomnieć m.in.: prof. Kazimierza Michałowskiego – archeologa, prof. Ludwika Kolankowskiego – historyka, prof. Macieja Masłowskiego – historyka sztuki, architektów – prof. Antoniego Jawornickiego i prof. Brunona Zborowskiego, lekarza – Wacława Lilpopa, matematyka – prof. Bronisława Knastera. W domu tego ostatniego bywali w latach trzydziestych znani twórcy polskiej szkoły matematycznej: Stefan Banach, Kazimierz Kuratowski, Wacław Sierpiński. Takich miejsc, skupiających elitę intelektualną Podkowy Leśnej i okolic, było znacznie więcej.

Czytaj więcej: Literacko-Muzyczne Konfrontacje z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej

Rozpoczęła się III edycja Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

OPUS 966Opus 966 to konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przedmiotem konkursu jest utwór sakralny na chór mieszany a cappella do tekstu w języku łacińskim lub polskim.

Przed uczestnikami konkursu stanie niecodzienne zadanie - skomponowania utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Dotychczas w ramach I i II edycji powstało prawie 50 takich kompozycji. Zgłoszone prace będzie oceniać jury, złożone z utytułowanych polskich kompozytorów, którym przewodzić będzie Paweł Łukaszewski.

Zgłoszenia udziału można nadsyłać do 30 kwietnia 2015, zaś utwory konkursowe aż do 3 sierpnia 2015. Z regulaminem konkursu można zapoznać się na stronie www.opus966.pl

Ogłoszenie laureatów konkursu, wręczenie nagród i koncert prawykonań nagrodzonych kompozycji odbędzie się 7 listopada 2015 roku w Poznaniu. Nagrodzone utwory zostaną wykonane przez Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Q'arto Mondi 2015

Q’arto Mondi 2015 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kamerlanej „Q’arto Mondi” odbędzie się w Poznaniu w dniach 19-26 kwietnia 2015 roku. Już po raz szósty swoje święto obchodzić będzie kwartet smyczkowy.

Meccore String Quartet – organizatorzy festiwalu, od 2010 roku zapraszają na tygodniowy cykl koncertów najlepsze zespoły z całego świata (przypomnijmy choćby występy Artemis Quartett, Turtle Island Quartet, czy Cuarteto Casals). Również tym razem melomani będą mogli liczyć na najwyższy poziom artystyczny oraz niezapomniane doznania, których dostarczą m.in. Fauré Quartett czy Armida Quartett – zwycięzcy prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Nie zabraknie też atrakcyjnego wieczoru, odbiegającego od klasycznego składu instrumentalnego, a wypełni go brzmienie kwartetu złożonego z czterech wiolonczel (Polish Cello Quartet). Podczas tegorocznej edycji gospodarze zaprezentują się trzykrotnie: inaugurując „Q’arto Mondi 2015”, podczas projektu „Meccorespondances” z twórczością Piotra Czajkowskiego oraz wciąż mniej znanego innego Czajkowskiego – Andrzeja. Do tradycji festiwalu wszedł również koncert wyróżniających się zespołów młodego pokolenia, obecnie studiujących w klasach kameralistyki prowadzonych przez członków Meccore String Quartet oraz Aleksandry Bryły w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wydarzeniem tegorocznego cyklu będzie koncert legendarnego Vogler Quartett z Niemiec, który od ponad ćwierć wieku występuje z recitalami w najważniejszych salach koncertowych całego świata.

Więcej informacji oraz transmisja internetowa z koncertów – na stronie: www.qartomondi.com

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

ZOBACZ: program Festiwalu

Saksofon w roli głównej

SaxFest 2015Nowy utwór Grzegorza Duchnowskiego - Koncert na saksofon altowy, smyczki, fortepian, marimbę i wibrafon zabrzmi podczas III Międzynarodowego Konkursu Saksofonowego "SaxFest", który rozpoczął się 24 kwietnia 2015 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Kompozycja, zamówiona przez organizatorów Konkursu, jest pozycją obowiązkową w trzecim – finałowym etapie, w grupie starszej. Zostanie wykonana podczas przesłuchań 30 kwietnia 2015 roku i powtórzona tego samego dnia przez zwycięzcę SaxFestu podczas koncertu finałowego. Solistom będzie towarzyszyć Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Krzysztofa Kamińskiego.

Odautorski komentarz Grzegorza Duchnowskiego: Koncert na saksofon altowy, smyczki, fortepian, marimbę i wibrafon powstał w 2014 roku. Orkiestra smyczkowa zostaje podzielona na 3 grupy i ustawiona w wyznaczonych miejscach na scenie. Inne ustawienie również dotyczy fortepianu, marimby i wibrafonu. Koncert jest kompozycją przestrzenną, jednoczęściową, jednakże wewnętrzny podział wskazuje na 3 części. Główną ideą oraz inspiracją dla tej kompozycji stała się grafika fraktalna. Modyfikacja barwy saksofonu, to jedna z zasad organizowania elementów dźwięku w struktury o różnym stopniu abstrakcji. To tworzenie barw o różnej strukturze wewnętrznej oraz przestrzennej. Partia solowa saksofonu, pozostająca w ciągłej opozycji do grup smyczkowych, wchodzi w przestrzenne interakcje z różnymi mikrostrukturami (fraktalami) grup, charakteryzującymi się własnością samopodobieństwa.

Warsaw Camerata a la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016

Warsaw Camerata a la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016Powrót cyklu, w którym to publiczność, a nie organizatorzy, układa program koncertów, czyli inauguracja czwartej serii „Warsaw Camerata à la carte!”.

Publiczność zdecydowała, że w programie pierwszego z tegorocznych koncertów projektu „Warsaw Camerata à la carte!” – 26 kwietnia 2015 roku - znajdzie się muzyka symfoniczna z XVIII i XIX wieku. W wykonaniu orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego zabrzmi: V Symfonia B-dur D.485 Franza Schuberta i Symfonia G-dur Mateusza Kuciego.

Kompozycje te pochodzą z różnych epok i stworzyli je twórcy należący do odmiennych stylów. Symfonia Schuberta została ukończona jesienią 1818 roku, a Symfonia Kuciego najprawdopodobniej jeszcze w XVIII wieku. Jakkolwiek twórczość pierwszego kompozytora jest dość dobrze znana, to już muzyka drugiego z nich została odkryta niedawno w zbiorach Klasztoru Jasnogórskiego. Symfonia G-dur została skomponowana na dość bogaty i urozmaicony skład orkiestry. Słychać w niej, że twórca chętnie czerpał inspiracje z polskiej muzyki ludowej, mając przy tym dojrzały warsztat kompozytorski. Wiele też w tej muzyce radości, lekkości i motoryki.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po muzyce artyści zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce w niezwykłej atmosferze.

Koncert odbędzie się 26 kwietnia 2015 roku o godz. 14.00 na warszawskiej Pradze, w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Kawęczyńskiej 53.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Sponsor: RAIFFEISEN POLBANK
Współpraca: Warsaw Camerata, Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria adwokacka Marek Rychłowski
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl