Polmic - FB


patronaty

Gdańsk | VII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe fale”

ZKPW programie VII Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe fale”, który potrwa do 27 listopada 2021 roku, dominuje muzyka kameralna.

Popularność muzykowania kameralnego nie wynika jedynie z większej mobilności i elastyczności małych zespołów instrumentalnych i wokalnych, jakkolwiek te czynniki grają oczywistą rolę w ich działalności. Obecność coraz liczniejszych zespołów kameralnych, grających czy śpiewających zarówno w składach klasycznych, jak i nowatorskich, nieraz szokujących, jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony kompozytorów. Ogromna część dzisiejszej twórczości jest bowiem rezultatem eksperymentów dźwiękowych inspirowanych odkrywaną na nowo naturą głosu ludzkiego i instrumentów. Jedni ją eksplorują w oparciu o znane zestawienia, inni korzystają z możliwości pisania na niekonwencjonalne obsady, by uzyskiwać zaskakujące efekty poprzez wyzyskanie różnicy ruchliwości głosów czy instrumentów, odrębnych właściwości ich stroju, specyfiki brzmienia w poszczególnych rejestrach i różnych warunkach akustycznych. Współpraca kompozytora i kameralisty ma zwykle charakter bardzo osobisty i konkretny; wykonawca, doskonale znający swój instrument, staje się nieraz współtwórcą utworu.

W czasie tegorocznego festiwalu będzie można zapoznać się z rezultatami takiej współpracy. Usłyszymy utwory na składy klasyczne, np. obój z fortepianem i flet z fortepianem oraz takie, w których użyto nietypowych zestawień (akordeon z klawesynem, akordeon i kwartet smyczkowy, różne odmiany fletów). Festiwal zakończy występ znakomitego gdańskiego oktetu wokalnego Art’n’Voices, wirtuozowsko władającego rozmaitymi technikami wokalnymi. W programie jak zwykle wyeksponowaliśmy wykonawców i kompozytorów z Gdańska i Pomorza. Jak co roku, do grupy osób już znanych dołączą debiutanci. Po raz siódmy muzyka nowa będzie przez kilka dni rozbrzmiewać w przyjaznych wnętrzach Ratusza Staromiejskiego i gdańskiej uczelni muzycznej, umilając ciemne listopadowe wieczory.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Organizatorzy

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program https://2021.nowefale.pl/ 

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań w NOSPR – listopadowe premiery!

NOSPR20 i 26 listopada 2021 o godz. 19.30 będziemy świadkami kolejnych premier dzieł polskich twórców podczas 9. edycji Festiwalu Prawykonań w NOSPR – zapraszamy do wspólnego odkrywania najnowszych dokonań muzycznych naszych kompozytorów!

20 listopada w interpretacji Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak zabrzmią Paradiso Krzysztofa Wołka na chór mieszany i live electronics (z udziałem kompozytora), Sacrum – Profanum Romualda Twardowskiego na chór mieszany a cappella, Hevel Aleksandra Nowaka na kameralny chór mieszany oraz Christus vincit Pawła Łukaszewskiego na 2 chóry mieszane i organy (partię organów wykona Michał Goławski).

Światowej sławy zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engla 26 listopada prawykona PhonoPhantomatics – utwór Cezarego Duchnowskiego na zespół instrumentalny i live electronics inspirowany twórczością Stanisława Lema oraz 3x3 Agaty Zubel na 9 instrumentów. Jak zaznacza kompozytorka „Trzy razy trzy, słowa – frazy – konteksty, to forma przewidująca rozwój”.

Każdy z koncertów Festiwalu Prawykonań poprzedzają spotkania w „Strefie Ruchu", podczas których dziennikarze Ruchu Muzycznego zapraszają do rozmów z kompozytorami oraz wykonawcami. Spotkania „Strefy Ruchu" odbywają się na godzinę przed każdym koncertem we foyer NOSPR na II piętrze.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl 

Katowice | Anu Tali w NOSPR

NOSPRLudomir Michał Rogowski i Dora Pejačević będą bohaterami kolejnego koncertu abonamentowego w NOSPR 19 listopada 2021 o godz. 19.30. Spuścizna tych dwojga outsiderów dopiero od niedawna wraca do łask melomanów.

Twórczość obojga tych artystów, niepokornych osobowości przełomu wieków, przez wiele lat pokrywała solidna warstwa kurzu. Eksperymentalny język dźwiękowy lublinianina Ludomira Michała Rogowskiego, który dostrzegał więcej związków kultury słowiańskiej z prastarym Wschodem niż Zachodem, nie zyskał aprobaty w kraju i kompozytor znaczną część życia spędził w klasztorze w słonecznym Dubrowniku. Tam też powstały jego Impresje dubrownickie, które będzie można usłyszeć w NOSPR.

Dora Pejačević – wychowana w rodzinnym pałacu pierwsza chorwacka autorka utworów na orkiestrę – patrzyła krytycznie na arystokrację. Posiadała solidne muzyczne wykształcenie, ale swój warsztat kompozytorski doskonaliła w zasadzie sama. W czasie wojny pielęgnowała rannych żołnierzy, a wojenne doświadczenia stały się inspiracją dla jej Symfonii fis-moll op. 41, uchodzącej za pierwsze w pełni okrzepłe dzieło chorwackiej symfoniki. Zmarła młodo w wyniku komplikacji poporodowych, przed śmiercią zastrzegając, ze nie życzy sobie pochówku w rodzinnym mauzoleum, a żałobników prosi o datek na rzecz ubogich muzyków.

NOSPR poprowadzi tego wieczoru znakomita estońska dyrygentka Anu Tali.

Przed koncertem, o godz. 18.30 w sali kameralnej redaktor Jakub Puchalski (Polskie Radio Chopin) omówi wykonywane pod batutą Anu Tali utwory.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-anu-tali 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: koncert poświęcony pamięci prof. Piotra Barona

POSINiezwykły śląski akcent programu najbliższego koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 20 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie to muzyczny hołd pamięci wybitnego badacza i popularyzatora muzyki tego regionu, prof. Piotra Barona, cenionego pedagoga (wykładowcy m.in. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie), twórcy i dyrektora Festiwalu Kompozytorów Śląskich, dyrygenta, organisty, kompozytora i arteterapeuty, którego przedwczesna śmierć 24 lipca 2020 roku okryła żałobą środowisko muzyczne regionu i kraju.

W dziejach muzyki znamy wiele przypadków arystokratów, którzy szczycili się prawdziwym muzycznym talentem i byli cenionymi kompozytorami – należał do nich m.in. hrabia Bolko von Hochberg z możnego rodu przez wieki władającego rozległymi posiadłościami Śląska, wśród nich – zamkiem Książ. Ceniony w swej epoce autor oper, pieśni, utworów kameralnych (wydawanych pod pseudonimem Johann Heinrich Franz) piastował też ważne urzędy, m.in. intendenta Królewskiego Instytutu Teatrów w Berlinie. Jego nieco zapomniana dziś twórczość utrzymana w późnoromantycznym duchu jest na nowo odkrywana staraniem rodziny oraz polskich muzykologów. Współczesne wykonanie jego Koncertu fortepianowego c-moll zabrzmi w interpretacji cenionej pianistki i kameralistki Zofii Antes, aktywnej koncertowo w Polsce i za granicą, pracującej m.in. w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, ceniony dyrygent, uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

W wykonaniu artystów usłyszymy ponadto Uwerturę do Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna i I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 

Gdańsk | Otwarty Kurs Gry, Kompozycji i Aranżacji na Carillon

CarillonW dniach 18–20 listopada 2021 roku w Gdańsku odbędzie się Otwarty Kurs Gry, Kompozycji i Aranżacji na Carillon, który poprowadzą dr Monika Kaźmierczak i mgr Kamil Cieślik z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Gert Oldenbeuving – emerytowany miejski carillonista w Zutphen, Groenlo, Winterswijk (Holandia).

Organizatorami kursu są: Katedra Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Muzeum Gdańska, Miasto Gdańsk oraz Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zajęcia zostaną przeprowadzone w wieży kościoła św. Katarzyny w Gdańsku (ul. Profesorska 3), wieży Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku (ul. Długa 46), sali 413 w budynku żółtym oraz sali 414 w budynku czerwonym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W programie wydarzenia znalazły się: prezentacja carillonu św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta Gdańska, gra na carillonie – zajęcia zbiorowe dla zaawansowanych (Gert Oldenbeuving) i dla początkujących (Monika Kaźmierczak), praca indywidualna uczestników kursu oraz konsultacje indywidualne. W części teoretycznej i warsztatowej dla kompozytorów Katarzyna Kwiecień-Długosz i Kamil Cieślik zapoznają uczestników z tajnikami komponowania na carillon.

Ponadto odbędą się dwa koncerty carillonowe z udziałem uczestników kursu. Podczas koncertu 19 listopada o godz. 11.00 w wieży kościoła św. Katarzyny usłyszymy utwory E. Sikory, A. Zubel, K. Kwiecień-Długosz, K. Falkowskiego i G. d’Hollandera. Koncert poprzedzi prelekcja „Nowe kompozycje na gdańskie carillony” Moniki Kaźmierczak, która opowie o płycie Contemporary Carillon z kompozycjami Zygmunta Krauze, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel. Natomiast 20 listopada o godz. 12.05 koncert odbędzie się w wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska – w programie znajdą się m.in. utwory A. Nowaka, P. Mykietyna, Z. Krauze, L. Narvillaite i K. Kwiecień-Długosz. Koncert zostanie poprzedzony prelekcją Moniki Kaźmierczak i Katarzyny Kwiecień-Długosz „O specyfice carillonu w stroju średniotonowym z punktu widzenia wykonawcy i kompozytora”.

Patronat nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich, zaś patronat medialny – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/otwarty-kurs-gry-kompozycji-i-aranzacji-na-carillon,605 

Żabia Wola | Akademia Kameralistyki w Pałacu Ojrzanów

AKFundacja Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” zaprasza duety, a także indywidualnych śpiewaków i pianistów, do udziału w kursie mistrzowskim interpretacji „Liryka wokalna w duecie”, który poprowadzą prof. Urszula Kryger i prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska w Pałacu Ojrzanów (ul. Tarczyńska 1, Żabia Wola) w dniach 6–11 grudnia 2021 roku. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 listopada.

Jest to jedyny tego rodzaju kurs mający ma na celu pogłębienie umiejętności interpretacji pieśni, kameralnego muzykowania oraz współpracy śpiewaka i pianisty w duecie wokalnym.

W kursie mogą wziąć udział śpiewacy i pianiści – uczniowie ostatnich klas szkół muzycznych II st. oraz studenci i absolwenci bez górnej granicy wieku, którzy podczas kursu będą pracować w duetach utworzonych z pozostałymi kursantami.

Organizator zapewnia Uczestnikom w czasie trwania kursu 5 lekcji dla każdego duetu, od 6 do 11 grudnia według grafiku ustalonego przez prowadzących, przy czym lekcje będą otwarte dla wszystkich zainteresowanych – Uczestników kursów. Kurs zakończony będzie koncertem w wykonaniu Uczestników.

Organizator zapewnia Uczestnikom zakwaterowanie w pokojach 1 lub 2-osobowych wraz z pełnym wyżywieniem w Pałacu Ojrzanów.

Uczestnicy proszeni są o przesłanie najpóźniej do 30 listopada 2021 r. drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  zgłoszeń zawierających biogram artystyczny (max. 2000 znaków) i programu nad którym chcą pracować w trakcie kursu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin: https://www.facebook.com/events/4092841524087034 

Wręczono nagrodę polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021!

NIMiT14 listopada 2021 podczas uroczystej Gali na antenie TVP Kultura ogłoszeni zostali laureaci 11. edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021, którą organizuje Narodowy Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Gala była transmitowana na żywo w TVP Kultura oraz w Internecie.

Laureatami zostali:

  • w kategorii „Nagroda honorowa”: Lidia Grychtołówna – za całokształt działalności artystycznej;
  • w kategorii „Odkrycie roku”: Kinga Głyk – gitarzystka basowa, za wirtuozerię gry na gitarze basowej, osiągnięcie sukcesu na europejskich scenach i kontynuowanie tradycji wybitnych jazzowych basistek;
  • w kategorii „Osobowość roku”: Aleksander Nowak – kompozytor, za szereg prawykonań w sezonie artystycznym 2020/2021, ze szczególnym uwzględnieniem prawykonania utworu lo firgai. Maska przez Klangforum Wien i Agatę Zubel w Wiedniu;
  • w kategorii „Wydarzenie roku”: wydanie książki Danuty Gwizdalanki Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim – za intrygującą i wnikliwą monografię Karola Szymanowskiego, poddającą analizie osobowość kompozytora.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii „Osobowość roku” oraz „Nagroda honorowa” towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły www.koryfeusz.org.pl 

Katowice | „Scena Młodych” w NOSPR: Cracow Golden Quintet

NOSPR15 listopada 2021 o godz. 19.30 w ramach cyklu NOSPR „Scena Młodych” wystąpi Cracow Golden Quintet – laureaci II nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

„Scena Młodych” pulsuje energią i entuzjazmem debiutantów, dla których występ w NOSPR jest ważnym momentem w drodze do wielkiej kariery – są to koncerty dla wszystkich, którzy od uznanych nazwisk wolą muzyczne odkrycia i kiełkujące talenty.

Cracow Golden Quintet wykonuje utwory muzyki zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej — od epoki klasycyzmu po muzykę współczesną oraz specjalizuje się w wykonawstwie i promocji muzyki polskiej. Prezentuje utwory zapomniane, rzadko wykonywane na estradach, a także bierze udział w prawykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku. Zespół doceniano zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej, czego potwierdzeniem jest szereg nagród, zdobytych podczas konkursów międzynarodowych, oraz występy w prestiżowych salach koncertowych. W 2020 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się debiutancka płyta kwintetu z muzyką polską, która została nominowana do nagrody „Fryderyk” 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Kameralna”.

Podczas najbliższego koncertu w ich wykonaniu usłyszymy Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara, Mini-Quintetto Józefa Świdra, a także Trois pièces brèves Jacquesa Iberta, Three Shanties Malcolma Arnolda i Belle epoque en Sud-America Júlia Medaglii.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-cracow-golden-quintet-2 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Tymoteusz Bies

NOSPRNa pierwszym z koncertów cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 13 listopada 2021 o godz. 18.00 usłyszymy owoce ponad 40-letniej znajomości Pokolenia 51’ z Kwartetem Śląskim.

Salve Regina na chór napisał Andrzej Krzanowski w 1981 roku, ale dopiero w 2020 roku, po opracowaniu go przez Grażynę Krzanowską na kwartet smyczkowy, graliśmy go w cyklu „Silesian misterioso” poświęconym 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II.

Relief dla Andrzeja to hołd Aleksandra Lasonia złożony przedwcześnie zmarłemu przyjacielowi. Pierwszy raz zagraliśmy go w 1995 roku z okazji nadania imienia Andrzeja Krzanowskiego Sali kameralnej w PSM im. M. Karłowicza w Katowicach. Utwór krótki, ale jakże przejmujący w wyrazie…

I Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika z 1980 roku to dzisiaj klasyka muzyki XX wieku, ale w roku swego powstania był dla nas trudny wykonawczo, zmuszał do przeskakiwania własnych przyzwyczajeń, a praca z bardzo wymagającym kompozytorem była szkołą życia. Forma utworu jest dwuczęściowa, jak u Lutosławskiego, tylko odwrotnie ułożona – najpierw gęsto, ruchliwie, burzliwie, wręcz wirtuozowsko, potem – spokój pieśni wynikający i dążący do chorałowych akordów. W swoim komentarzu odautorskim Knapik wspomina o nawiązaniu do ciężaru gatunkowego beethovenowskich arcydzieł.

Koncert zamknie drugie wykonanie utworu Ananda na fortepian i kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia zamówionego na 44 Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Pierwszy i ostatni utwór tego wieczoru są dowodami, że Pokolenie 51’ to nie ideologia, to wspaniali, aktywni kompozytorzy.

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-tymoteusz-bies-pokolenie-51-na-70-lecie-urodz 

Kraków | Koncerty Stypendystów Twórczych Miasta Krakowa

ArtforumW dniach 15 listopada – 15 grudnia 2021 w Pałacu Sztuki, Kościele pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej (Kaplica Św. Doroty) oraz Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie – odbędzie się cykl koncertów poświęcony Stypendystom Twórczym Miasta Krakowa.

Podczas wydarzeń zaprezentują się wybitni krakowscy muzycy, laureaci Stypendium Twórczego Miasta Krakowa: Maria Sławek, Piotr Lato, Maciej Zimka, Wiesław Ochwat, Bożena Boba-Dyga, Marek Szlezer, którzy wraz z zaproszonymi gośćmi (Piotr Sałajczyk, Aleksandra Buczyńska, Magdalena Kulig) zaprezentują kompozycje wybitnych polskich kompozytorów, w tym laureatów Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, m.in. Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego. Ponadto będziemy świadkami prawykonań światowych utworów Bożeny Boba-Dyga i Macieja Zimki. Oprócz współczesnych kompozycji w repertuarze znajdą się utwory muzyki klasycznej z różnych epok, w tym Johna Downlanda, Jana Sebastiana Bacha i Richarda Straussa.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Art Forum. Współorganizatorem projektu jest Konserwatorium Krakowskie im. Witolda Lutosławskiego.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa – wstęp na wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: https://fundacjaartforum.pl/ 

Częstochowa | III Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

WiłkomirskaIII Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej odbędzie się w w auli Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie w dniach 11–14 listopada 2021 roku. Zwieńczeniem Konkursu będzie Koncert Laureatów 14 listopada, podczas którego nastąpi ogłoszenie wyników i uroczyste wręczenie nagród. Wszystkie koncerty i przesłuchania będą transmitowane przez Akademię Filmu i Telewizji oraz dostępne online dla szerokiej publiczności.

1 maja 2018 roku zmarła Wanda Wiłkomirska, uważana za jedną z czołowych skrzypaczek XX wieku, ciesząca się zasłużoną sławą i uznaniem na całym świecie również jako pedagog. Pragnieniem Wandy Wiłkomirskiej było stworzenie konkursu dla młodych muzyków, który będzie rozwijał ich umiejętności i propagował muzykę polską. Przed śmiercią Wanda Wiłkomirska przekazała swój zamysł Aleksandrze Szwejkowskiej-Belicy, jednej ze swych wychowanek, która od lat prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie. Inicjując Konkurs im. Wandy Wiłkomirskiej i podejmując się kierowania nim, Aleksandra Szwejkowska-Belica pozostaje w przekonaniu, że dokonania Wandy Wiłkomirskiej stanowić będą wzór dla młodych adeptów wiolinistyki.

Do udziału w tegorocznym projekcie zaproszono młodzież z całej Polski, uczącą się w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz studentów I roku szkół wyższych – zgłosiło się 104 uczestników. Prezentować będą oni w trakcie konkursu wyłącznie muzykę polską. W ten sposób organizatorzy pragną zachęcić młodzież do odkrywania repertuaru właśnie rodzimych kompozytorów.

Uczestników będzie oceniać Jury złożone ze znakomitych skrzypków, doskonale znanych w kraju i za granicą. Są wśród nich soliści, kameraliści, pedagodzy, a przede wszystkim – osoby związane z Wandą Wiłkomirską: Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor konkursu, Kazimierz Skowronek (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach) – przewodniczący Jury, Wojciech Rodek – Dyrektor artystyczny Filharmonii Lubelskiej oraz Ewa Andruszkiewicz – koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.

Po zakończeniu Konkursu zorganizowane zostaną kolejne koncerty najlepszych uczestników w polskich filharmoniach, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podczas festiwali.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://www.zsmuz.czest.pl/iii-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 

Warszawa | III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie

EufonieIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbędzie się w dniach 19–27 listopada 2021. O wyjątkowości Eufonii stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień.

Festiwal odwołuje się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Tegoroczna odsłona festiwalu skupiona będzie wokół okresu romantyzmu, w którym, oprócz nowych form i gatunków, jakże istotne było zainteresowanie przez kompozytorów rodzimym folklorem. Dziewięć dni festiwalowych wypełni czternaście wydarzeń, a scena oddana zostanie tak znakomitym wykonawcom, jak Veriko Tchumburidze, Janusz Wawrowski, Anastasia Kobekina, Olga Pasiecznik, Adam Bałdych, Urszula Kryger, Anu Tali, Zsolt Nagy, Olari Elts, Oval. Recital Tomasza Koniecznego rozpoczną Błogosławione pieśni malinowe Henryka Mikołaja Góreckiego do słów literackiego patrona roku 2021, Cypriana Norwida. Pianistka Anna Górecka połączy muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną im. Bogdana Warchala i zaprezentuje Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę swojego ojca. Szczególnie należy zwrócić uwagę na premiery: podczas Festiwalu prawykonane zostaną improwizacje Adama Bałdycha na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego, które powstały specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury, oraz interpretacje sampli Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia autorstwa Markusa Poppa i Jacka Sienkiewicza.

Ostatni koncert festiwalowy odbędzie się 5 grudnia o godz. 19.30 w Zamku Królewskim. To recital Olgi i Natalii Pasiecznik, który ze względu na stan zdrowia jednej z artystek nie mógł odbyć się w pierwotnym terminie 21.11. W programie pieśni Mykoły Łysenki, Wiktora Kosenki i Jeana Sibeliusa.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 

Kraków | „Wolni, Niepodlegli” – muzyka Sibeliusa, Paderewskiego i Wajnberga w interpretacji Sinfonietty Cracovii pod batutą Erkkiego Lasonpalo

SC11 listopada 2021 roku Sinfonietta Cracovia uczci Niepodległą Rzeczpospolitą, ciesząc się ze 103. rocznicy odzyskania przez Polskę wolności. Koncert w Sali Sztuki Polskiej XX w. w krakowskich Sukiennicach o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” poprowadzi fiński dyrygent Erkki Lasonpalo.

Polskę i Finlandię łączą podobne zmagania o odzyskanie niepodległości. Zatem jest to znakomita okazja, by wspólnie, uroczyście świętować jedno z najważniejszych świąt państwowych – zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Jeana Sibeliusa i Mieczysława Wajnberga.

Fiński kompozytor Jean Sibelius, wielki patriota, twórca stylu narodowego w muzyce fińskiej, rozbudzał uczucia patriotyczne Finów podobnie, jak Paderewski swoich rodaków na koncertach na całym świecie. Ignacy Jan Paderewski uważany był za człowieka o wielu talentach. Był nie tylko pianistą i kompozytorem, ale też politykiem, poliglotą, filantropem, hodowcą winorośli i aktorem filmowym. W programie koncertu usłyszymy kompozycje tych twórców na orkiestrę smyczkową.

Koncert zwieńczy dzieło artysty najlepiej odzwierciedlającego zagmatwanie dziejowe naszej części Europy, czyli Mieczysława Wajnberga – polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. W jego twórczości można odnaleźć inspiracje najpiękniejszą polską poezją. Podczas koncertu natomiast usłyszymy II Symfonię kameralną na orkiestrę smyczkową i kotły op. 147.

Magdalena Załucka-Sieńko

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.sinfonietta.pl 

Wrocław | Świat Mistrza Beksińskiego: koncert i wystawa

NFMWydarzenie artystyczne „Świat Mistrza Beksińskiego” 13 listopada 2021 o godz. 18.00 i 20.30 w Narodowym Forum Muzyki stanowi wyjątkową propozycję dla odbiorców muzyki i malarstwa – to wydarzenie odmienne od innych, promujące jednego z najwybitniejszych polskich malarzy, a także muzykę współczesną podaną w sposób bardzo przystępny dla odbiorcy.

Zdzisław Beksiński tworzył swoje obrazy w nieustającym kontakcie z muzyką. Wśród najczęściej wymienianych przez niego kompozytorów znajdował się Alfred Schnittke, stąd też pomysł pokazania obrazów polskiego artysty w integralnym połączeniu z muzyką, także wspomnianego kompozytora, mający umożliwić widzom pogłębienie doświadczeń emocjonalnych.

Koncert składa się z dwóch części. W pierwszej usłyszymy Sine Titulo – utwór współczesny, skomponowany specjalnie na potrzeby tego wydarzenia przez Szymona Sutora. Następnie artyści zagrają Requiem Alfreda Schnittke, a muzyce towarzyszyć będzie prezentacja obrazów, ściśle związana z dramaturgią muzyki. Dodatkowo w foyer będzie można zobaczyć wystawę oryginalnych, specjalnie na tę okazję wyselekcjonowanych dzieł Zdzisława Beksińskiego.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wigry| III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” – odsłona jesienna

Kamedulskie WigryStowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” w odsłonie jesiennej, która odbędzie się w dniach 11–14 listopada 2021 roku. Oprócz koncertów w zabytkowym XVII-wiecznym Klasztorze Pokamedulskim w Wigrach, w Domu Królewskim na terenie Klasztoru będzie miała miejsce konferencja „Organum Mundi: od chorału po współczesność”.

„Orgnaum Mundi” to cykl dziesięciu wykładów zgłębiających tematykę chorału gregoriańskiego, budownictwa organów, wykonawstwa oraz wybitych postaci świata organowego, w tym kompozytorów warszawskich II połowy XX wieku.

Udział w koncertach wezmą uznane autorytety polskiej organistyki. Wystąpi prof. Piotr Rojek (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), dr Maria Erdman (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie), a także dr Wiktor Brzuchacz (Akademia Katolicka w Warszawie) oraz Piotr Tabakiernik – kompozytor, kantor i organista.

Program koncertów uwzględnia utwory od średniowiecza po muzykę XX wieku. Publicznośćbędzie mogła wysłuchać również kunsztownych improwizacji organowych, w których odnaleźć można znane melodie pochodzące z chorału gregoriańskiego czy pieśni liturgicznych. Zarówno podczas koncertów, jak i wykładów obecna będzie także polska literatura muzyczna.

Festiwal i wykłady są przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych osób – wstęp bezpłatny! Liczba miejsc ograniczona. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystkie koncerty będą dostępne online na stronie internetowej: https://festiwal.wigry.pro/ 

Rejestracja na wykłady dostępna jest również na stronie: https://festiwal.wigry.pro/