Polmic - FB


nasze patronaty

Kraków | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawcą całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu

Warszawa | Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

POSI17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Kraków | Wiedeńczycy z Sinfoniettą Cracovią

SCPrzed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Katowice | Mistrzowskie koncerty kameralne: Bomsori Kim i Rafał Blechacz

NOSPR2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Młodzi młodszym! Koncert najzdolniejszych młodych artystów

POSIPodczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Michała Spisaka. Klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Gdańsk | Akademia Muzyczna w Politechnice: Simon Laks – in between

Glapiak9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami, które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

33. Warszawskie Spotkania Muzyczne: muzyka dawna – muzyka nowa

WSMTegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne – jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę – odbędą się w dniach 11–17 maja 2019 roku.

Mieszkający w Warszawie miłośnicy muzyki, turyści, a także słuchaczy radiowi będą mieli możliwość usłyszeć oryginalne interpretacje ważnych dzieł muzyki dawnej oraz najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, w tym zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu obejmuje „Polski z Ukrainą koncert podwójny” z utworami polskich i ukraińskich kompozytorów współczesnych, koncert rodzinny „Aforyzjada – opera w puzzlach” wg scenariusza i z tekstami aforyzmów Krzysztofa Bilicy, koncert z muzyką dawną „Anonimy, Bach”, koncert piosenek autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Knittla, Ryszarda Sielickiego, Adama Sławińskiego i innych w jazzowej aranżacji. Zabrzmią utwory takich współczesnych kompozytorów polskich, jak Moryto, Ptaszyńska, Bagiński, Bargielski, Błażejczyk, Gronau, Moss, Szalonek, Nawrocka, Kowalski, Majkusiak, Sielicki, Pokrzywińska, Żuchowski, Rydzewska, Kwapiński, Kwiecień-Długosz, Kubik. Na estradach koncertowych wystąpią: Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa” pod dyr. Romana Rewakowicza, kwartet smyczkowy NeoQuartet, zespół wokalny Emotivo, zespół Concerto Polacco pod kierunkiem Marka Toporowskiego, harfistka Zuzanna Elster, sopranistka Anna Mikołajczyk i baryton Tomasz Rak, perkusista Leszek Lorent, fleciści Agata i Łukasz Długosz.

Wstęp na koncerty jest wolny! W dniach 16 i 17 maja obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Zamku Królewskim na 1/2 godziny przed ich rozpoczęciem.

Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl i www.facebook.com/warspotmuz 

Katowice | Wajnberg w Polsce

WajnbergJonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są w ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce 

Geniusz, muzyk, Polak, który wstrząsnął światem!

MaksymiukZdobywca nagrody publiczności za najlepszy film dokumentalny 34. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 2018 – produkcja Maksymiuk. Koncert na dwoje w reżyserii Tomasza Drozdowicza – wchodzi do kin 12 kwietnia 2019 roku. 8 kwietnia główni bohaterowie zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 na pokaz filmu i spotkanie z twórcami.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona dziennikarka Ewa Piasecka tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych czynnościach. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami (m. in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Wyrostkiem, Sebastianem Karpielą-Bułecką) i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego dyrygenturą i komponowaniem. W ścieżce dźwiękowej filmu znalazła się muzyka 13 kompozytorów, w tym Brahmsa, Beethovena, Prokofiewa, Lutosławskiego, Kilara, Pendereckiego i samego Maksymiuka.

Zdjęcia realizowano przez ponad cztery lata w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji. Widzowie więc wraz z bohaterem będą mogli odbyć zaskakującą podróż artystyczną, a także poznać światowej sławy artystę od prywatnej strony, poznać opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i jeszcze większej cenie płaconej za ten talent...

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalny zwiastun filmu: https://youtu.be/RLorFYlnZXs 

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 

Zakochaj się w Warszawie i nie tylko…

Requiem RecordsWarszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher, która tak określiła ideę utworu: „Tworząc Chemistry of Love interesowało mnie to, co jest ukryte pod powierzchnią naszych uczuć. Przeniosłam do świata muzyki wibracje i ekspresję, które towarzyszą podczas stanu zakochania na poziomie komórkowym”. Muzyka ta jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 

Białystok | II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305