Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR9 marca 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia muzyka Wajnberga i Różyckiego zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego, Joanny Freszel i Pawła Wakarecego.

Trzy palmy op. 120 (1977) Mieczysława Wajnberga to cykl pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do słów Michaiła Lermontowa. W wierszu romantycznego poety palmy rosnące na Pustyni Arabskiej żalą się Bogu na swą bezużyteczność. Ten romantyczny Weltschmerz znalazł u Wajnberga osobisty rezonans, który wyraził się w utworze o przejmującej ekspresji. Niezwykłe połączenie sopranu i kwartetu smyczkowego wzorowane jest zapewne na II Kwartecie smyczkowym op. 10 (1908) Arnolda Schönberga.

Ludomir Różycki, rówieśnik Karola Szymanowskiego, należał wraz z nim do grupy „Młoda Polska”. Obracał się wśród najwybitniejszych postaci bohemy artystycznej i filozoficznej polskiego modernizmu, a jego gwiazda błyszczała wówczas na scenach nie tylko polskich: opera Eros i Psyche (1916) weszła na deski teatrów całej Europy. Jedną z zapowiedzi tego sukcesu był koncert kompozytorski w Berlinie (1915), na którym wykonano m.in. Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 – utrzymany w stylu późnoromantycznym, ale porywający siłą inwencji, ekspresji i wysokiej próby rzemiosłem. Dzieło zręcznie łączy inspiracje niemieckie (Brahms, Reger) i francuskie (Franck, Fauré).

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1404/kwartet-slaski-joanna-freszel-pawe-wakarecy-wajnberg-w-polsce 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 

„Śpiąca królewna”, encyklopedia baletu klasycznego, powraca w retransmisji z Teatru Bolszoj do kin

BolshoiBogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć 10 marca 2019 roku o godz. 16.00.

Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru Bajki Babci Gąski, 1697).

Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Czajkowski napisał Śpiącą królewnę z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował Śpiącą królewnę w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten był transmitowany w HD Live i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejestrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Klaudiusz Baran

POSI9 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina usłyszymy utwory Riepnikowa, Prokofiewa i Szabelskiego.

VII Symfonia, utrzymana w tradycyjnej dla gatunku czteroczęściowej formie, miała się okazać ostatnią w twórczości Siergieja Prokofiewa. Opus ultimum ustępuje popularnością innym symfoniom autora – niezasłużenie, jest to bowiem dzieło piękne i poruszające.

Albin Riepnikow należy do najpopularniejszych twórców muzyki na akordeon – instrument zawsze szczególnie lubiany w Rosji. Jest autorem obfitego i interesującego repertuaru, a wiele jego „kanonicznych” pozycji stało się utworami obowiązkowymi na konkursach. Brawurowy III Koncert akordeonowy, ukazujący ogromną inwencję twórcy i bogactwo brzmień akordeonu, zaprezentuje jeden z jego najwybitniejszych polskich wirtuozów, Klaudiusz Baran, obecnie pełniący też funkcję rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Przypomniana zostanie również mało znana a interesująca Etiuda na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, pochodząca z czasów jego aktywności w nowo powołanym konserwatorium w Katowicach (po wojennym epizodzie, podczas którego walczył jako żołnierz AK, kontynuował tam swą pedagogiczną pracę), w tym mieście miała też swoją premierę. Tę właśnie uczelnię (obecnie Akademię Muzyczną) ukończył Maciej Tomasiewicz, który poprowadzi koncert.

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Patmos. Music for organ & percussion

UMFCZarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

V Festiwal „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”

NOSPRPrezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. W tym roku idea przewodnia festiwalu brzmi „Kobieta. Boska kobiecość, kobieca boskość. Od metafizyki do muzyki”. W repertuarach festiwalowych koncertów znajdą się kompozycje podejmujące kwestie kobiecości w muzyce, powstałe na przestrzeni wielu epok i obejmujące szerokie spektrum gatunków.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonia Orchestra pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 

Warszawa | Sinfonia Varsovia świętuje 35. urodziny

SV35 lat temu jeden z najsłynniejszych skrzypków XX wieku, Yehudi Menuhin, po raz pierwszy odwiedził Polskę. Jego wizyta zainspirowała powstanie Sinfonii Varsovii, uznawanej obecnie za jedną z najlepszych orkiestr w kraju. Świętując swój jubileusz Sinfonia Varsovia zaprasza 23 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy.

Jubileuszowy koncert z okazji 35-lecia powstania zespołu swoim repertuarem nawiązuje do najważniejszych osób i rozdziałów z życia Sinfonii Varsovii. Koncert rozpocznie Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii. Utwór ten nosi specjalną dedykację dla orkiestry, a jego obecność w programie to również odniesienie do Polskiej Orkiestry Kameralnej, której skład stał się fundamentem Sinfonii Varsovii. Następnie zabrzmi uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, którą muzycy wielokrotnie wykonywali i nagrywali pod batutą Menuhina. Za pulpitem dyrygenckim stanie francuski dyrygent i klawesynista, Hervé Niquet, który poprowadzi również kolejny utwór, Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Muzyka francuska i współpraca z francuskimi artystami zajmuje niezwykle istotne miejsce w repertuarze orkiestry. Sinfonia Varsovia od ponad 20 lat jest stale obecna na najważniejszych festiwalach muzycznych we Francji, jak La Folle Journée czy Festiwal Pianistyczny w La Roque d'Anthéron.

Po przerwie przed orkiestrą stanie młody amerykański dyrygent, Roderick Cox, ubiegłoroczny laureat prestiżowej The Sir Georg Solti Conducting Award. W jego interpretacji zabrzmią dzieła klasyków muzyki amerykańskiej – II Essay for Orchestra op. 17 Samuela Barbera oraz Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Natomiast jedną z najbardziej lubianych przez Sinfonię Varsovię kompozycji, I Symfonię D-dur op. 25 „Klasyczną” Siergieja Prokofiewa usłyszymy pod batutą niezwykle cenionej dyrygentki, Marzeny Diakun, laureatki m.in. Paszportu Polityki. Zadyryguje ona również ostatnim utworem w programie koncertu – Krzesanym Wojciecha Kilara.

W przerwach zobaczyć będzie można również archiwalne zdjęcia orkiestry oraz ilustracje i makiety prezentujące nową siedzibę Sinfonii Varsovii, mieszczącej m.in. największą w Polsce salę koncertową.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Łódź | I Bacewicz International Summer Music Academy

BISMABacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Podczas pierwszej edycji kursów w Polsce swoim doświadczeniem podzielą się najwybitniejsi pianiści i profesorowie naszych czasów.

Organizatorzy – Stretto Music Foundation i Akademia Muzyczna w Łodzi – zakładają cykliczny charakter kursów, które przyczynią się do popularyzacji twórczości patronki, promocji uczelni oraz Łodzi nie tylko w kraju, ale i na arenie międzynarodowej. W tej edycji pianistycznej organizatorzy zaprosili do współpracy wykładowców z dwóch prestiżowych uczelni – Royal College of Music w Londynie oraz Universität Mozarteum w Salzburgu. Będą to profesorowie Dmitri Alexeev i Jacques Rouvier oraz artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov i Jianing Kong.

Kursy odbędą się między 19 a 26 sierpnia 2019 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi. W ramach BISMA zaplanowano pięć koncertów, w tym jeden poświęcony Grażynie Bacewicz (połączony z wykładem).

Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika.

Termin składania zgłoszeń upływa 14 czerwca 2019 roku. Opłata wpisowa wynosi 60 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie: 490 €.

Dyrektorem BISMA jest pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objelo Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademiiwww.bisma.pl 

Gdańsk | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych

Akademia muzyczna w GdańskuIII Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych jest wydarzeniem unikatowym na skalę nie tylko naszego kraju, ale i Europy. Jest to jedyne wydarzenie, podczas którego w dniach 3-6 marca 2019 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wystąpi aż 9 utytułowanych duetów fortepianowych.

Duet fortepianowy to formacja nieczęsto goszcząca na estradach koncertowych z racji wymogu posiadania dwóch znakomitych fortepianów na scenie. Akademia Muzyczna w Gdańsku w swojej Sali Koncertowej ma takie instrumentarium. Repertuar duetów fortepianowych obejmuje zarówno utwory na cztery ręce (przy jednym fortepianie), jak i właąnie na dwa fortepiany. Posłuchać będzie można bardzo doświadczone duety fortepianowe na czele z duetem Genova & Dimitrov – gościem specjalnym tej edycji, który będzie również prowadził kursy muzyczne dla duetów fortepianowych. Wystąpią znane z polskich i nie tylko estrad Ravel Piano Duo (laureatki nagrody „Fryderyk”) i Granat & Kreda Piano Duo. Z młodszych, ale za to podbijających obecnie czołowe międzynarodowe konkursy muzyczne na świecie, wystąpią siostry Sakamoto z Japonii (zwyciężczynie jednego z trzech najbardziej prestiżowych konkursów dla tej dyscypliny), Ukraińcy Kopeliuk & Sediuk czy Rosjanki Sherniakova & Berezan legitymujący się już wieloma prestiżowymi osiągnięciami. Z polskich duetów wezmą udział Furmańska & Kuchniak Piano Duo – zwyciężczynie m.in. prestiżowego konkursu w Monaco, Godziński Piano Duo (zwycięzców konkursu w Paryżu) i Piórkowski & Sikała Piano Duo. W wykonaniu duetów usłyszymy m. in. utwory Jerzego Bauera, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romaulda Twardowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Festiwal rozpocznie 3 marca o godz. 19.00 nadzwyczajny recital Genova & Dimitrov Piano Duo z Niemiec. W następne trzy dni (4-6 marca) odbędą się kolejne koncerty, każdego dnia dwa – o godz. 16.00 oraz o godz. 19.00.

Wydarzenie daje szansę zapoznania się z przepięknym repertuarem na niezwykły skład kameralny, jakim jest duet fortepianowy, w najlepszych, międzynarodowych wykonaniach, a następujące po sobie koncerty dają szansę porównania różnych stylów i kierunków interpretacji.

Wstęp na każdy z koncertów jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program i biogramy duetów: http://www.amuz.gda.pl/events/iii-miedzynarodowy-festiwal-duetow-fortepianowych/ 

Fonie Lublina 2019

SPAMOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na inaugurację tegorocznej edycji cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Lubelscy artyści zaprezentują miniaturę muzyczno-satyryczną Jak historia toczy koło….

Rok 2019 ogłoszony został Rokiem Moniuszkowskim, wobec czego wszystkie 10 koncertów cyklu „Fonie Lublina” powiązane będą z osobą i dziełem tego kompozytora. Podczas inauguracji zostanie zaprezentowany spektakl, którego scenariusz oparty został na pieśniach polskich kompozytorów XIX i XX wieku, w tym Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenkach duetu Wasowski i Przybora, z repertuaru niezapomnianego Kabaretu Starszych Panów.

Wierszowany scenariusz tej miniatury napisała Urszula Lewartowicz. Igrając z typowymi kontekstami, autorka posługuje się humorystyczna metaforą, żeby zlikwidować rozdźwięk między pojmowanym dziś nazbyt patetycznie romantyzmem a nieco bardziej współczesną rozrywką – między tym co nazywamy pieśnią a tym, co nazywamy piosenką.

Wystąpią Dorota Szostak-Gąska, Mariola Zagojska, Otto Wiktor Hoffman, Jakub Gąska, Marek Żmuda oraz zespół instrumentalny w składzie: Magdalena Maciąg (skrzypce), Krzysztof Pachla (klarnet), Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian).

Projekt objęto Honorowymi Patronatami Prezydenta Miasta Lublin i Wojewody Lubelskiego. Wstęp na to, jak i na inne wydarzenia w ramach cyklu – wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”

Częstochowa | I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

ZSM CzęstochowaZespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbywać się będzie w dniach 28 lutego – 5 marca 2019 roku.

W konkursie zmierzy się 111 młodych wykonawców w trzech kategoriach wiekowych. Nagrody przewidziane przez organizatorów to cenne nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim koncerty dla laureatów, zorganizowane przez instytucje muzyczne w kraju.

W jury zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Piotr Tarcholik, Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Radosław Pujanek oraz Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor artystyczny przedsięwzięcia. Młodzi skrzypkowie powalczą o nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego, skrzypce lutnicze Janiny Pawlikowskiej z Krakowa oraz smyczek mistrzowski z pracowni Marcina Mazura z Łodzi.

Podczas trwania konkursu odbędą się również konsultacje z jurorami dla uczestników, a także lekcje mistrzowskie i wykłady. Konkursowi towarzyszyć będą koncerty muzyki polskiej, wpisujące się w obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz pięćdziesiątej rocznicy śmierci wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz. Pierwszy z nich odbędzie się 28 lutego w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 18.00. Na jego program złożą się kompozycje Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych poprowadzi Miłosz Kula, solistą będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Wojciech Nidziółka. Sercem konkursu będzie Ratusz – Muzeum Częstochowskie, gdzie przez cztery kolejne dni odbywać się będą przesłuchania konkursowe oraz koncert laureatów, który będzie miał miejsce w poniedziałek 4 marca o godz. 18.00. Całość przedsięwzięcia zakończy koncert w Muzeum Częstochowskim 5 marca o godz. 18.00 – „Grażyna Bacewicz in memoriam”. Usłyszymy w nim Cezarego Saneckiego, Aleksandrę Szwejkowską-Belicę oraz Marię Belicę. Zarówno przesłuchania konkursowe, jak i szereg imprez towarzyszących, takich, jak warsztaty, koncerty oraz wykłady, będą miały charakter otwarty.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/i-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 

Skrząca się dowcipem i pięknym śpiewem „Córka pułku” na żywo z The Metropolitan Opera

METŻartobliwa opera Donizettiego Córka pułku powraca w cyklu transmisji „The Met: Live in HD” w nowej obsadzie. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 marca 2019 roku o godz. 18.35.

Córka pułku przeżywa obecnie na światowych scenach swoisty renesans, a to za sprawą kilku dosłownie wykonawców, którzy są w stanie wykonać główne partie, a szczególnie tenorową rolę Tonia z arią, w której kompozytor umieścił aż 9 dźwięków wysokiego ‘c’. Inscenizacja Laurenta Pelly’ego doskonale oddaje klimat zabawnego dzieła o perypetiach zagubionej i po latach odnalezionej wśród grenadierów arystokratce i zakochanego w niej żołnierza.

W tytułową córkę pułku, czyli w Marię, wcieli się południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende. W roli jej ukochanego Tonia, młodego żołnierza, wystąpi Javier Camarena, meksykański tenor, znany widzom transmisji m.in. z występu w Semiramidzie Rossiniego. Towarzyszyć im będą: Stephanie Blythe jako markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpicjusz i znana amerykańska aktorka filmowa Kathleen Turner jako księżna de Crakentorp. Spektaklem zadyryguje Enrique Mazzola.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza

NOSPR24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk 

Warszawa | Koncert w 195. rocznicę urodzin Bedřicha Smetany

POSI2 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 195. rocznicy urodzin Bedřicha Smetany. Patronat honorowy nad koncertem objęła Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie.

Bedřich Smetana to kompozytor młodszy o pięć lat od Stanisława Moniuszki – mimo znaczących różnic w biografiach można znaleźć sporo analogii w twórczych postawach obu kompozytorów. Smetana uchodzi bowiem za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej, przez co rozumiał powiązanie jej z dziedzictwem rodzimego folkloru oraz opiewanie czeskiej historii i piękna ojczyzny. Program koncertu przypomni jego najwspanialsze dokonania – operę komiczną Sprzedana narzeczona (reprezentowaną tu przez pełną energii i kontrastów, radosną, roztańczoną uwerturę), której znaczenie dla Czechów porównać można z tym, jakie dla nas ma na przykład Straszny dwór. Z kolei Má Vlast (Moja ojczyzna) to cykl sześciu niezależnych poematów symfonicznych sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii.

Drogą wytyczoną przez Smetanę kroczył dalej Antonín Dvořák, kompozytor późnoromantyczny, ceniony zwłaszcza jako twórca symfonii. Ósma z 1889 r. to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, który jest członkiem Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Moniuszko od serca: wokaliści w Bibliotece Śląskiej

IPIUM Silesia26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Ze względu na ogromne zainteresowanie melomanów koncert w nieco zmienionej obsadzie zostanie powtórzony 31 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia przy ul. Ligonia 29 w Katowicach.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej