Polmic - FB


nasze patronaty

Muzyka u Źródeł - magia muzyki i miejsca

6. Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”5 listopada 2014 roku rozpocznie się w Bydgoszczy szósta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która dzięki swojej wyjątkowej formule zyskała stałe grono sympatyków. Program festiwalu jak zwykle zapowiada się niezwykle różnorodnie.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki na najwyższym poziomie, przedstawienie jej atrakcyjnego i wielobarwnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowymgościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki.

Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią znakomici artyści: Krzysztof Jakowicz, Atom String Quartet, The New Warsaw Trio oraz Aga Zaryan z trio jazzowym. Gospodarz festiwalu - zespół Barock Quartet - wystąpi wraz z towarzyszącymi muzykami w monograficznym koncercie, poświęconym twórczości Andrzeja Panufnika (współfinansowanym w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje”). Nowością w trakcie festiwalu będzie spektakl teatralny - monodram Bal u Salomona, na podstawie tekstu K. I. Gałczyńskiego, w wykonaniu Andrzeja Pieczyńskiego. Muzykę skomponowaną do spektaklu przez Roberta Kanaana zagra Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają szerokie grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych.

Bilety na wszystkie koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym Ticketpro.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem9 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem skrzypka Michała Maciaszczyka.

Maestro Michał Maciaszczyk mieszka na stałe w Wiedniu, z którym to miastem wiąże się całe jego dojrzałe życie artystyczne. W 1998 roku wygrał konkurs na koncertmistrza Wiener Kammerorchester, a rok później rozpoczął pracę w Wiener Philharmoniker i Staatsoper Wien, gdzie współpracował z największymi sławami świata muzyki, jak: Nicolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Daniel Barenboim i in. Przez wiele lat był koncertmistrzem Secession Players Wien oraz Wiener Kammer Ensembles. Zarówno krytycy, jak i publiczność cenią w Michale Maciaszczyku jego emocjonalizm, nieskazitelną perfekcję gry, a także wyjątkową barwę dźwięku.

Podczas koncertu na Zamku Królewskim Michał Maciaszczyk zaprezentuje się nie tylko jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta, ale także, jako dyrygent. Podczas koncertu będzie można usłyszeć: Symfonię nr 88 G-dur Haydna, Koncert skrzypcowy A-dur K.219 Mozarta oraz VI Symfonię C-dur D.589 Schuberta.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Jubileuszowy Mózg Festival - w Warszawie i Bydgoszczy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ 2014 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.

Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. Nieodzownym elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. 
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, organizatorzy jako cel stawiają sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

10. edycja Festiwalu będzie miała dwie odsłony: 6 listopada 2014 roku odbywać się będzie w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a 7 i 8 listopada 2014 roku to Bydgoszcz, gdzie po raz pierwszy główne koncerty zaplanowano w Pomorskim Domu Sztuki (przy ul. Gdańskiej 20).

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty, pokazy filmowe oraz wieczory muzyki improwiowanej, które odbywać się będą w Akademii Muzycznej oraz w klubie “Mozg”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald TwardowskiMuzyka i zaskakujące owoce zbieractwa. Wielo-podróże, ich dal, głębia i czas. Dwie Europy, czyli o tym czego nie słuchał hrabia. O tym wszystkim opowie charyzmatyczny kompozytor Romuald Twardowski. Kolejne spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 8 listopada 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (w Auli nr 106).

Romuald Twardowski (ur. w 1930 r.) studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie. W 1963 i 1966 roku studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

Gdański Koncert Prawykonań 2014

Gdański Koncert Prawykonań 2014Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na Gdański Koncert Prawykonań, który odbędzie się 8 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Auditorium Musicum Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W programie trzy premiery utworów: Etheria Zbigniewa Kozuba, Nimis dla 15 wykonawców Artura Kroschela i Koncertu na flet i orkiestrę Krzysztofa Olczaka.

Wystąpią: Wystąpią: Dorota Dąbrowska – flet oraz Orkiestra Sinfonietta Pomerania pod batutą Tadeusza Dixy w składzie: Anna Gadzińska – flet, Marta Różańska – obój, Łukasz Szajewski – klarnet, Mirosław Pachowicz – fagot, Michał Szczerba – róg, Piotr Kowalkowski – trąbka, Artur Borkowski – puzon, Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Maciej Lange – instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki – fortepian, Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce I, Paweł Kapica – skrzypce II,Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Jędrzej Kacprzyk – kontrabas.

Gdański Koncert Prawykonań ma w założeniu organizatorów stać się cykliczną imprezą, której nadrzędnym celem jest promocja muzyki współczesnej. Dzięki premierowym wykonaniom najnowszych dzieł, szerokie grono odbiorców będzie miało okazję zapoznać się z najnowszymi kierunkami muzycznego rozwoju. Ukazanie bogactwa współczesnej twórczości – poprzez konfrontację różnorodnych koncepcji kompozytorskich – przybliży melomanom pasjonujący świat nowej muzyki.

 

Czytaj więcej: Gdański Koncert Prawykonań 2014

FuturOpera - wieczór współczesnej opery kameralnej

FuturOpera Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 5 i 6 listopada 2014 roku na FuturOperę - wykonanie trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej, Dariusza Przybylskiego i Ryana Latimera.

FuturOpera to projekt zakładający wykonanie podczas jednego wieczoru trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego - opery kryminalnej opartej na pradawnej eskimoskiej legendzie (z librettem Przemysława Fiugajskiego), Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej - opery symbolicznej opowiadającej o zmaganiach człowieka zagłębiającego się we własną świadomość, opartej na poezji Jacka Dobrowolskiego oraz Three Tall Tales Of Doctor Monsieur Facade Ryana Latimera, będąca rodzajem bajkowego intermezza. Wszystkie te dzieła łączy oryginalny język dźwiękowy oraz miejsce akcji, rozgrywające się na pograniczu jawy i snu, w wyjątkowym, hipnotycznym transie. Twórcą projektu jest dyrygent – Jarosław Praszczałek.

Projekt FuturOpera ealizowany jest w ramach programu „Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej”, skierowanego jest do młodych kreatywnych twórców, absolwentów i studentów uczelni artystycznych, którzy chcieliby uzyskać pomoc w realizacji i promocji swoich projektów artystycznych. Wykonania odbywają się na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej od 1 października do 31 grudnia 2014 roku. Zgodnie z założeniami projektu artyści zakwalifikowani do programu są wspierani podczas realizacji autorskich pomysłów w szerokim zakresie, zależnie od charakteru projektu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Uwaga! Zbiórka dodatkowych pieniędzy na projekt FuturOpera - WSPIERAJ KULTURĘ

ZOBACZ: opisy oper

Warsaw Camerata à la carte!

Warsaw Camerata à la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016Publiczność zdecydowała, że podczas listopadowego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016” zabrzmi muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Gustawa Holsta.

Tym razem melomani wybrali: Symfonię A-dur nr 29 Mozarta, Serenadę na smyczki Karłowicza i Suitę św. Pawła Holsta. Te piękne kompozycje wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Koncert odbędzie się w niedzielę, 2 listopada 2014 roku o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie.

Wstęp jest wolny.

 

Czytaj więcej: Warsaw Camerata à la carte!

Musica Vincit Omnia - jubileusz 90. urodzin Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich

Musica Vincit Omnia – Generacje XVIII polsko-amerykańskie Z okazji 90. rocznicy urodzin wybitnego dyrygenta i kompozytora Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich w dniach 25-27 października 2014 roku w Warszawie odbędzie się Tryptyk "Musica Vincit Omnia" - Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”. Wstęp wolny.

Cykl „Musica Vincit Omnia” Fundacji im. Andrzeja Markowskiego został zainicjowany w roku 1999 w Waszyngtonie. Przed niemal dziesięciu laty pojawił się we Wrocławiu. W 2014 roku zawita do Warszawy. Oba miasta wydają się równie dobrze predestynowane do roli gospodarza, gdyż zarówno Warszawa, jak też Wrocław są kluczowe dla biografii patrona festiwalu i samej fundacji – Andrzeja Markowskiego, wybitnego dyrygenta, kompozytora, organizatora życia muzycznego. „Musica Vincit Omnia” – obecnie w formie tryptyku - to zawsze niezwykle osobisty, autorski, dopracowany w detalach festiwal, kreowany przez Małgorzatę Markowską, córkę artysty. To idea, by poprzez występ wybitnych artystów uczcić pamięć patrona fundacji, a jednocześnie w proponowanym programie nawiązać do profilu działalności Andrzeja Markowskiego.

Tegoroczny Tryptyk ma wymiar szczególny, do grona jego współorganizatorów dołączyli ważni partnerzy – Smithsonian Institution, Związek Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Program II Polskiego Radia. Tryptyk wpisuje się w rozpoczynające się obchody 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich, a także w rocznicę 90. urodzin Andrzeja Markowskiego, która przypadła 22 sierpnia. Festiwal został włączony do mającego już duże tradycje cyklu koncertów „Generacje”, organizowanego przez ZKP w celu prezentacji różnych pokoleń kompozytorów polskich i niekiedy zagranicznych XX i XXI wieku. Tym razem program wypełnią utwory kompozytorów polskich oraz amerykańskich.

Steven Honigberg, Jadwiga Kotnowska, Marek Moś i Kenneth SlowikA zatem: „Generacje XVIII – polsko-amerykańskie”. Na program podwójnego jubileuszu złożą się dwa uroczyste koncerty z udziałem Stevena Honigberga (wiolonczela) i Orkiestry Kameralnej AUKSO z jej Dyrektorem Artystycznym i dyrygentem Markiem Mosiem (25 października) oraz Jadwigi Kotnowskiej (flet) i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kennetha Slowika (27 października). Ideą zasadniczą tegorocznego projeku było ukazanie wzajemnego muzycznego wpływu Europy i Stanów Zjednoczonych, stąd swoiste festiwalowe „tematy” i „reminiscencje” na wielu obszarach: przypomnienie Toccaty Bolesława Szabelskiego, wykonywanej niegdyś przez Leopolda Stokowskiego, sięgnięcie do muzyki Aarona Coplanda, Amerykanina o europejskich korzeniach, obecność utworu Tomasza Sikorskiego („najbardziej amerykańskiego z polskich kompozytorów”). Stąd również wśród zaproszonych artystów znakomity amerykański wiolonczelista Steven Honigberg (po raz pierwszy w Polsce) w Koncercie wiolonczelowym Andrzeja Panufnika, a z drugiej strony (oceanu) wybitna polska flecistka Jadwiga Kotnowska w Koncercie na flet i orkiestrę Amerykanina Lowella Liebermanna. Wieczór kompozytorów polskich (25 października) zamknie Leonard Bernstein, wieczór amerykański (27 października) otworzy Grażyna Bacewicz. W środku Tryptyku – Kenneth Slowik, dyrektor muzyczny Smithsonian Institution i jego wykład w Bibliotece Uniwersyteckiej, poświęcony Marcie Graham, słynnej amerykańskiej tancerce i jej udziałowi w powstaniu baletu Appalachian Spring Coplanda (26 października). Niezwykle cenna jest w tym kontekście obecność waszyngtońskiego Smithsonian Institution, największego na świecie kompleksu muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych (obecnie jego kolekcje obejmują ponad 137 milionów eksponatów). Wśród zbiorów znajduje się The Hall of Musical Instruments, chlubiący się m. in. instrumentami Stradivariusa. Dyrektor muzyczny Instytutu Kenneth Slowik wystąpi na festiwalu w podwójnej roli, jako dyrygent i wykładowca.

Patronat medialny nad Tryptykiem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Czytaj więcej: Musica Vincit Omnia - jubileusz 90. urodzin Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów...

Festiwal Młodych Laureatów Konkursów - po raz 24.

Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych 2014W dniach 12-26 października 2014 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty XXIV Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Wystąpią w nich młodzi artyści, którzy w ostatnim czasie zdobyli nagrody na znaczących konkursach muzycznych.

W 2014 roku dzięki programowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Wydarzenia Artystyczne” w dwóch koncertach przedstawieni zostaną laureaci prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali również młodzi artyści nagrodzeni w najważniejszych konkursach organizowanych w Polsce, jak Estrada Młodych w Słupsku, Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkurs Arii i Pieśni im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, Konkurs Gitarowy im. Edmunda Jurkowskiego w ramach "Śląskiej Jesieni Gitarowej", Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej czy Akademicki Konkurs Klawesynowy w Poznaniu.

Z młodymi laureatami zagrają: Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary, wrocławska Intercamerata pod batutą Jana Jakuba Bokuna i najmłodsi uczestnicy festiwalu - Orkiestra Kameralna Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą poprowadzi jej absolwent Jan Stańczyk.

W tegorocznym kalendarzu festiwalowym szczególne miejsce zajmują dwa koncerty zorganizowane w Studiu Koncertowym Radia Katowice w ramach ministerialnego programu "Zamówienia Kompozytorskie". W pierwszym, po raz pierwszy wykonany zostanie kwartet fletowy Angst und Vertrauen Piotra Mossa, polskiego kompozytora zamieszkałego w Paryżu, który gościć będzie w Katowicach. Na drugi, w ramach cyklu „Mamo, Tato chodźmy na koncert!”, organizatorzy zapraszają dzieci wraz z opiekunami. Będzie to premiera muzycznej bajki pt. Historia pewnej melodii, której autorem jest Kamil Pawłowski.

Czytaj więcej: Festiwal Młodych Laureatów Konkursów - po raz 24.

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Adam Sławiński

SPOTKANIE Z ADAMEM SŁAWIŃSKIMO tym co robi krawiec muzyczny, o współpracy z Agnieszką Osiecką, o jazzie, o tym jak powstawała muzyka do Chłopów, a także o tym kiedy i dlaczego herbatka Yunnan została ocenzurowana opowie kompozytor Adam Sławiński, który będzie gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”. Kolejna rozmowa czwartej serii cyklu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 25 października 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (Aula nr 106).

Adam Sławiński (ur. 1935) to jeden z najbardziej uznanych polskich kompozytorów muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Stworzył wiele utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych Listów śpiewających Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali, jak Chłopi, Komediantka i . Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki.

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Adam Sławiński

George Tchitchinadze wystąpi z Sinfonią Iuventus

George Tchitchinadze i Sinfonia Iuventus18 października 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą gruzińskiego dyrygenta George’a Tchitchinadze.

George Tchitchinadze rozpoczął swoją karierą jako dyrygent operowy w 1998 roku na Międzynarodowym Festiwalu Operowym w Tbilisi, zainicjowanym przez słynnego gruzińskiego śpiewaka Paatę Burszuładze. W 2000 roku dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Państwowego w Tokio. W 2001 roku pełnił funkcję dyrektora muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w mieście Saga w Japonii, podczas którego dyrygował słynną Orkiestrą Państwowego Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga. Był to początek udanej współpracy, w ramach której w 2004 roku dyrygent i orkiestra wykonali wspólnie 45 koncertów w całej Japonii. Z tą doskonałą orkiestrą George Tchitchinadze dał około dwustu koncertów w wielu krajach świata. Orkiestra Sinfonia Iuventus nie po raz pierwszy będzie miała okazję pracować z tym znakomitym dyrygentem, który zdobył uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków dzięki swoim niezwykłym umiejętnościom muzycznym i charyzmatycznej osobowości.

W programie sobotniego koncertu usłyszeć będzie można dwa utwory: Suitę „Mieszczanin szlachcicem” op. 60 Richarda Straussa oraz III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.

Bilety w cenie 30 zł dostępne są na www.eBilet.pl oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dni Muzyki Andrzeja Panufnika w Krakowie

4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik - Kraków 20144. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik trwać będą w Akademii Muzycznej w Krakowie od 19 do 26 października 2014 roku.

Andrzej Panufnik jest postacią emblematyczną dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program cyklu koncertów, poświęconych kompozytorowi w roku jubileuszu jego 100. rocznicy urodzin, opracowany został tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości.

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Poprzednie trzy edycje poświęcone były Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).

W programie czwartych Dni Muzyki, w najbardziej rozbudowanej odsłonie, znajdą się trzy koncerty orkiestrowe i koncert chóralny, a także międzynarodowa sesja naukowa pt. Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku (23-24 października).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Jubileuszowe Konfrontacje Muzyczne w Stawisku

XV Festiwal Muzyczne Konfrontacje 2014XV Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który odbędzie się w dniach 28 września – 26 października 2014 roku, stanowi kulminacyjne przedsięwzięcie w ramach obchodów XXX-lecia istnienia Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku. Główną ideą tegorocznego Festiwalu jest podkreślenie znaczenia Domu Iwaszkiewiczów w polskiej kulturze, ukazanie go jako miejsca wyjątkowego, naznaczonego obecnością wielu znakomitych postaci życia artystycznego.

Podczas Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka kompozytorów od baroku po XX wiek, szczególnie cenionych przez Gospodarzy Domu, a także wykonywanych podczas koncertów organizowanych w czasie trzydziestoletniego okresu funkcjonowania Muzeum. Zgodnie z tradycją – w programie znajdują się również kompozycje jazzowe, tym razem do poezji wybitnych gości Stawiska - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Czesława Miłosza, a także spektakl muzyczno-poetycki Struny na ziemi Włodka Pawlika, który powstał w 2010 roku z inicjatywy i na prośbę Muzeum.

Koncerty wzbogacone zostaną prezentacjami wybranych tekstów literackich Jarosława Iwaszkiewicza oraz innych pisarzy związanych z Domem na Stawisku.

Na pytanie „Czym jest dla mnie Stawisko dzisiaj?” odpowiedzą wybitni przedstawiciele współczesnej nauki, literatury i muzyki.

Festiwalowi towarzyszą dwie wystawy: unikatowych fotografii za zbiorów Stawiska oraz prac inspirowanych utworami Jarosława Iwaszkiewicza, prezentowanych przez artystów plastyków trzech różnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Seminarium „MUSIC +”. Edukacja muzyczna i taneczna filarem rozwoju każdego człowieka

Seminarium „MUSIC +”. Edukacja muzyczna i taneczna filarem rozwoju każdego człowiekaSeminarium „MUSIC +”, poświęcone tematyce kształcenia muzycznego i tanecznego, odbędzie się w dniach od 21 do 26 października 2014 roku w Krakowie.

Głównym celem seminarium jest poznanie struktury muzycznej i tanecznej edukacji formalnej i pozaformalnej w krajach europejskich, zwiększenie wiedzy o metodach kształcenia oraz umożliwienie dialogu i wymiany doświadczeń między osobami zajmującymi się tą tematyką, a także upowszechnianie idei edukacji międzykulturowej. Realizacja projektu będzie okazją do pogłębienia i poszerzenia wiedzy na te tematy, pozwoli też, być może, na wypracowanie nowych rozwiązań. Jednym z głównych wydarzeń odbywających się w ramach seminarium MUSIC+” będzie konferencja, w której oprócz uczestników seminarium wystąpią zaproszeni goście, m.in.: dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz - wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektor artystyczny Festiwalu „Wawel o zmierzchu”, dr Daniel Cichy - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie, krytyk muzyczny, dr Marzena Lubowiecka – wykładowca Uniwersytetu Rzeszowskiego, wicedyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie, dr Romualda Ławrowska – pedagog, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, autorka szeregu publikacji dotyczących muzyki i ruchu, dr Barbara Sier-Janik - tancerka i pedagog, zastępca przewodniczącej rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca, mgr Grażyna Enzinger i dr Bożena Raszke – wykładowcy PWSZ w Nowym Sączu.

Konferencja „Music+” ma być platformą wymiany wiedzy o metodach kształcenia muzycznego i tanecznego, pozwoli poznać nowe, niekonwencjonalne sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, i w zamyśle organizatorów, zwróci uwagę na wartość artystycznej edukacji pozaformalnej w rozwoju młodego człowieka.Organizatorzy projektu opracują i wydadzą broszurę podsumowującą konferencję i zawierającą wnioski z prac poszczególnych warsztatów odbywających się w ramach seminarium. Takie same broszury opracują w swoich językach partnerzy zagraniczni.

Organizatorem konferencji jest Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” przy ul. Reymonta 18 w Krakowie. Partnerami projektu są: Uniwersytet Rzeszowski, Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, Associazione Di Promozione Sociale POLONIK z Włoch, Community Learning and Development Service, Education Services, Falkirk Council z Wielkiej Brytanii (Szkocja) i organizacje z Francji: MACH, Maison des Jeunes et de la Culture, Comité de Jumelage de Créteil. Partnerzy i organizator projektu posiadają duże doświadczenie w zakresie edukacji formalnej i pozaformalnej dotyczącej kształcenia muzycznego i tanecznego, jednocześnie każdy z nich pracuje w trochę odmiennym modelu edukacyjnym. Stąd niepodważalną wartością seminarium będzie możliwość wymiany doświadczeń, otwarcie na współpracę, popularyzacja edukacji artystycznej oraz rozwój edukacji międzykulturowej. W ramach seminarium odbędą się warsztaty, wizyty studyjne i konferencja.

Konferencja odbywa się pod patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

Patronat medialny nad Seminarium objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

więcej...

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Agnieszka Stulgińska

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] – Agnieszka StulgińskaOto człowiek, czyli dokument współczesności, konwersja i poszukiwanie idealnego dźwięku oraz hiperrealizm z DNA i fazą REM to główne tematy drugiego spotkania kompozytorką Agnieszką Stuglińską. Wydarzenie, będące częścią czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, odbędzie się w sobotę, 11 października 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w w Warszawie (w Auli nr 106). Organizatorem spotkania jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Dla Agnieszki Stulgińskiej najciekawszą cechą muzyki współczesnej jest możliwość porzucenia dotychczasowych konwencji i reguł komponowania. Wyzwolenie od nich pozwala na maksymalne zbliżenie się do prawdziwego życia, także w jego podstawowym, biologicznym znaczeniu. Własną twórczość kompozytorka traktuje niemal jak pracę dokumentalisty, a w swoistym hiperrealizmie posuwa się daleko, przekładając np. częstotliwości fal mózgowych na rytm i wysokość dźwięku.

 

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Agnieszka Stulgińska