Polmic - FB


patronaty

Warszawa | VI Festiwal „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje"

34W 2021 roku podczas 6. Festiwalu „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” w dniach 13 listopada – 3 grudnia 2021 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie eksponowana będzie przede wszystkim muzyka trzech znanych twórców: Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna i Igora Strawińskiego.

Pawłowi Szymańskiemu, który stał się już żywą legendą polskiej muzyki współczesnej, organizatorzy poświęcili osobny wieczór „Kontekst Szymański”. W tym roku swoje 50. urodziny świętuje Paweł Mykietyn. W wykonaniu znakomitych artystów – Urszuli Kryger, Ryszarda Alzina, zespołów Meccore String Quartet i Triartet – usłyszymy jego Sonety Szekspira, ...choć doleciał Dedal..., III Kwartet smyczkowy oraz 3 dla 13. W programie festiwalu znajdują się również kompozycje Igora Strawińskiego, rosyjskiego kompozytora mającego polskie korzenie. W 2021 przypada 50. rocznica śmierci twórcy. Zgodnie z założeniem „kontrastów”, utwory współczesnych kompozytorów zostaną zestawione z muzyką m.in. klasyków wiedeńskich.

Program szóstej edycji Festiwalu wyróżnia się „polskością”. W programach niemal każdego z zaplanowanych koncertów znajdują się nazwiska polskich kompozytorów. Przypomniany zostanie m.in. repertuar legendarnego Warsztatu Muzycznego Zygmunta Krauzego i jego kontynuatora, zespołu Nonstrom (choć pod inną nazwą, bo i wykonawcy nowi). Podczas koncertu finałowego publiczność będzie miała również możliwość wysłuchania prapremiery kameralnej opery Raport o stanie planety Ryszarda Alzina. Zgodnie z tradycją, po każdym koncercie organizatorzy zapraszają na panel dyskusyjny z udziałem artystów.

Do Programu Festiwalu powraca „Trampolina Młodych” – najlepsza okazja do posłuchania wschodzących gwiazd muzyki klasycznej młodego pokolenia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Zuzanna Dłużniewska

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

www.festiwaltrzycztery.pl 

Warszawa | „Młodzi młodszym” – koncert najzdolniejszych młodych artystów

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus wraz z Centrum Edukacji Artystycznej serdecznie zaprasza na kolejny już koncert z serii „Młodzi młodszym” 13 listopada 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie („Nowa Miodowa”). Ideą tych koncertów jest edukacja poprzez wspólne muzykowanie i zdobywanie doświadczenia estradowego przez wyróżniających się talentem uczniów szkół muzycznych II stopnia, z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry Sinfonii Iuventus, złożonej z najzdolniejszych absolwentów uczelni muzycznych.

Tym razem pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje się czwórka utalentowanych wirtuozów w atrakcyjnym programie kompozycji różnych epok na solową waltornię, altówkę, saksofon oraz klarnet.

Koncert rozpocznie waltornista Jan Dąbrowski (ZPOSM I i II st. nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie). Młody muzyk przypomni najokazalsze z dzieł Franza Straussa – jego Koncert c-moll op. 8. Koncert g-moll na altówkę i orkiestrę to jedno z najbardziej znanych dzieł autorstwa nieco dziś zapomnianego Brytyjczyka Cecila Forsytha. Jego część I zaprezentuje Oliwia Stawicka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Neoklasyczne Concertino da camera Jacques’a Iberta na saksofon altowy to jedno z wielu dzieł, które zainspirował talent słynnego wirtuoza Sigurda Raschèra. Podczas naszego koncertu zabrzmi w wykonaniu Kacpra Puczko (Conservatoire Royal de Bruxelles). W wykonaniu Karoliny Bober (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) usłyszymy oniryczną, eksponującą zwłaszcza klarnetową kantylenę Première rhapsodie Claude’a Debussy’ego (1910, wersja orkiestrowa – 1911).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o artystach: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | IX Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

FSIX Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Genesis" w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada – 4 grudnia 2021. Daty Festiwalu tradycyjnie zamknięte są klamrą pomiędzy datą śmierci i urodzin Góreckiego. Tegoroczny Festiwal honorowym patronatem objął wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotr Gliński.

Owo „Genesis” znajdzie swoje odbicie w poszukiwaniach źródeł odrodzenia po trudnym okresie i poprzedniej edycji festiwalu w wersji online, odnowienia bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, w prezentacji muzyki Patrona, jako niewyczerpanego źródła inspiracji dla kolejnych pokoleń. Zabrzmią m. in. kompozycje jego syna, Mikołaja Piotra Góreckiego, a solistką w jednym z koncertów będzie córka – Anna Górecka. Koncertami będzie też dyrygował jej syn, Jan Stańczyk. Osobną ścieżką poszukiwań początku będzie wprowadzenie do programu festiwalu utworów ze słowiańskich szkół narodowych, a także ich następców, co pozwoli publiczności na śledzenie rozwoju kierunków od ich źródeł. Zabrzmią również utwory Wojciecha Kilara, Bolesława Szabelskiego, Eugeniusza Knapika i Adama Wesołowskiego. Ponadto będziemy świadkami premiery Koncertu podwójnego Pawła Łukaszewskiego na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową – utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas festiwalu wystąpią tacy artyści, jak Anna Górecka, Christian Schumann, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duś, Yaroslav Shemet, Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Pławner, Maciej Tomasiewicz oraz zespoły Filharmonii Śląskiej: Orkiestra Symfoniczna, Chór i Śląska Orkiestra Kameralna.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja koncertów odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Toruń | Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci Władysława Żeleńskiego

TOSTegoroczny długofalowy projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” dobiega końca. Ostatni koncert „Młoda Polska w muzyce” 5 listopada 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie twórczości Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku.

Muzyka Władysława Żeleńskiego za życia kompozytora funkcjonowała w przestrzeni koncertowej wielu europejskich miast. Dzisiaj warto się podpisać pod słowami, które wyartykułował Maciej Negrey: „Władysław Żeleński należy do tych polskich kompozytorów, jak Mirecki, czy Noskowski, którzy w czasach pomiędzy Chopinem a Szymanowskim budowali na ziemiach polskich zarówno powszechną kulturę muzyczną, jak i kulturę wysoką. Ich najlepsze dzieła mogą się liczyć również w skali europejskiej, lecz to już nie zależy od twórców, lecz od nas”.

Podczas najbliższego koncertu w Toruniu usłyszymy uwerturę charakterystyczną W Tatrach op. 27, Suitę tańców polskich op. 47, Koncert fortepianowy Es-dur op. 60 i Gawot na orkiestrę symfoniczną. Wystąpi Toruńska Orkiestra Symfoniczna oraz znany pianista Piotr Sałajczyk pod batutą Dainiusa Pavilionisa.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert, zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Podczas spotkania Karol Furtak przybliży historię i okoliczności powstawania dzieł Żeleńskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 

Wrocław | Pieśni Chopina

NFMPodczas koncertu z okazji Dnia Niepodległości w Narodowym Forum Muzyki 11 listopada o godz. 19.00 wysłuchamy arcydzieł muzyki polskiej. Zabrzmią utwory dwóch znakomitych kompozytorów romantycznych oraz jedno z dzieł wybitnego twórcy żyjącego w XX wieku, którego dorobek dopiero teraz zyskuje należne uznanie w Polsce. Wydarzenie uświetni udział znanej śpiewaczki Olgi Pasiecznik.

Stanisław Moniuszko przeszedł do historii muzyki jako ojciec polskiej opery narodowej. Podczas koncertu West Side Sinfonietta wykona majestatyczny Polonez z Hrabiny. Następnie zabrzmi muzyka urodzonego w Warszawie w 1919 roku Mieczysława Wajnberga, którego koleje losu były bardzo burzliwe. Podczas I wojny światowej artysta trafił do Mińska, Taszkientu, a następnie do Moskwy, gdzie pozostał do końca życia i gdzie jego twórczość doczekała się znacznego uznania. Jego Concertino g-moll na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 to utrzymane w stylu neoklasycznym lekkie, bezpretensjonalne i melodyjne trzyczęściowe dzieło napisane w 1948 roku.

Wysłuchamy również pieśni op. 74 Fryderyka Chopina. Wieczór zwieńczą dwa mazurki Chopina w opracowaniu na głos z fortepianem autorstwa Pauliny Viardot (z domu García), hiszpańskiej śpiewaczki i kompozytorki. Chopin akompaniował jej osobiście podczas wykonania tych transkrypcji.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Warszawa | VI SuperSam + 1: Lucas König & Michał Dymny

MozgTrzeci koncert w ramach VI edycji cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 będzie miał miejsce w warszawskim Domu Zabawy i Kultury DZiK 11 listopada 2021 o godz. 20.00. Na jednej scenie wystąpią Lucas König i Michał Dymny.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy, jak na przykład austriacki perkusista jazzowy Lucas König i multiinstrumentalista, improwizator i kompozytor Michał Dymny.

Styl Michała Dymnego oparty jest na technikach sonorystycznych i preparacjach instrumentów. W 2005 roku rozpoczął współpracę z krakowskim środowiskiem improwizatorów, m.in. z Rafałem Mazurem i Tomkiem Chołoniewskim, współtworząc kolektyw Improvising Artists, a także zespoły Entropy i Process – Laboratory of Intuition. W latach 2008-2009 organizował Open Sessions – otwarte sesje muzyki swobodnie improwizowanej. W roku 2013, razem R. Mazurem, T. Chołoniewskim i P. Owczarek, powołał do życia Instytut Intuicji – projekt poświęcony rozwojowi indeterministycznych form kreacji artystycznej. Istotą działania Instytutu była zarówno teoretyczna refleksja nad metodą intuitywnej, swobodnej improwizacji, jak i cykliczne działania koncertowe wraz z zaproszonymi gośćmi. Tworzy muzykę teatralną i filmową, a także gra w zespołach Nucleon i Neal Cassady.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 

Seroczyn | Prawykonanie utworu Dawida Pajdzika „Księga Tobiasza”

Czas sztukiFundacja „Czas sztuki” zaprasza na kolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier, który odbędzie się w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie 7 listopada 2021 o godz. 10.00.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie instrumentalnej sakralnej kompozycji Dawida Pajdzika Księga Tobiasza na kwartet smyczkowy. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet w składzie: Maksymilian Grzesiak (skrzypce), Katarzyna Grzesiak (skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka) i Małgorzata Maśluszczak (wiolonczela). Oprócz prawykonania usłyszymy w ich interpretacji barokowe kompozycje A. Corellego, J. S. Bacha oraz G. F. Haendla.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Sanok | Koncert patriotyczny Młodzieżowego Zespołu SOUL „To jest moja Matka, ta Ojczyzna”

Soul7 listopada 2021 o godz. 18.00 w Auli Centrum Sportowo-Dydaktycznego Uczelni Państwowej w Sanoku odbędzie się finał projektu „To jest moja Matka, ta Ojczyzna”.

Zespół SOUL to znany na terenie kraju i za granicą wykonawca pieśni patriotycznych. Tego dnia wystąpi z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego złożonego z muzyków Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Moniki Brewczak. W ich wykonaniu usłyszymy utwory samej Moniki Brewczak do tekstów Marii Szulikowskiej, Grażyny Brączyk i Władysława Bełzy.

Projekt, jako wydarzenie artystyczne propagujące postawy patriotyczne, uzyskał wsparcie finansowe Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego „Wolność po polsku”. Patronat Narodowy nad koncertem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, a patronaty honorowe sprawują: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart oraz Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc na widowni, wstęp na koncert wyłącznie za okazaniem zaproszenia (rezerwacja zaproszeń - 796 903 611).

Koncert będzie transmitowany w czasie rzeczywistym na kanale YouTube Radia FARA.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bydgoszcz | Festiwal „Muzyka u Źródeł”, czyli… muzycznie i klimatycznie

WodociagW dniach 6–13 listopada 2021 odbędzie się festiwal „Muzyka u Źródeł”. Co roku koncerty w zabytkowej hali pomp wodociągowych w bydgoskim Muzeum Wodociągów przyciągają sympatyków muzyki – klasycznej, jazzu, a w tym roku również musicali.

Festiwal zainauguruje koncert #milongowo – trio Kuropaczewski, Frąckiewicz i Miler zagrają porywający program, którego tematem przewodnim będzie muzyka w rytmie tanga. Kolejnego wieczoru na scenie pojawią się fantastyczni soliści polskich teatrów muzycznych – Zofia Nowakowska, Edyta Krzemień, Damian Aleksander, Jarek Oberbek i Janek Traczyk. Usłyszymy bardziej i mniej znane piosenki z filmów i spektakli muzycznych.

Święto Niepodległości w tym roku będzie można uczcić podczas wieczornego koncertu z muzyką polską w wykonaniu Michała Francuza i Barock Quartet – w programie kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz i Juliusza Zarębskiego. Na 12 listopada organizatorzy zaplanowali koncert pn. #romantycznie. Serenady Piotra Czajkowskiego i Carla Reinecke zaprezentuje festiwalowa orkiestra, która od kilku edycji cieszy się sympatią publiczności.

W ostatni festiwalowy wieczór na scenie pojawią się niezwykle wszechstronni muzycy – Gypsy Swing Quartet. Artyści w świeży i oryginalny sposób prezentują muzykę ze świata jazzu i rozrywki.

Festiwal jest realizowany przy udziale środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Urzędu Miasta. Głównym Mecenasem festiwalu jest przedsiębiorstwo Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety na koncerty można nabyć przez stronę internetową organizatora oraz w kasie przed koncertem – www.muzykauzrodel.com 

Warszawa | Już 14 listopada poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021!

NIMiTUroczysta gala wręczenia nagrody polskiego środowiska muzycznego odbędzie się 14 listopada 2021 roku o godz. 19.00 na antenie TVP Kultura, TVP Kultura 2 oraz na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Wieczór uświetnią wybitni muzycy, którzy wykonają utwory słynnych polskich twórców, m.in. Wojciecha Młynarskiego i Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza czy Wojciecha Karolaka.

Statuetki zostaną wręczone w czterech kategoriach: Nagroda Honorowa, Odkrycie Roku, Osobowość Roku oraz Wydarzenie Roku. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

„Po raz drugi w jedenastoletniej historii nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej na uroczystą galę zapraszamy Państwa przed ekrany telewizorów i komputerów. W tym roku zaprezentujemy swego rodzaju kalejdoskop muzyki klasycznej i jazzowej w nowych wykonaniach i aranżacjach” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

W programie wydarzenia, nad którym kierownictwo muzyczne objął Paweł Tomaszewski, znajdą się zarówno utwory wielkich artystów, którzy odeszli przed laty, jak i tych, których pożegnaliśmy niedawno, w interpretacjach wyjątkowych artystów, wielokrotnie wyróżnianych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach swoich działań i programów. Muzycznym wspomnieniem Wojciecha Karolaka będzie przywołanie repertuaru legendarnego tria Time Killers w wykonaniu Macieja Sikały na saksofonie, Pawła Tomaszewskiego na organach Hammonda, Roberta Kubiszyna na kontrabasie i Pawła Dobrowolskiego na perkusji. Z kolei Alicja Szemplińska interpretacją przeboju Jeszcze w zielone gramy przypomni postaci Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza i Wojciecha Młynarskiego.

Nie zabraknie również muzyki kameralnej w wykonaniu Polish Violin Duo, zwycięzców I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, którzy zaprezentują Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka. Z kolei flecistka Marianna Żołnacz, laureatka nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017, wystąpi z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń, uczestniczki prowadzonego przez NIMiT programu Dyrygent-rezydent. W ich wykonaniu usłyszymy suitę Colas Breugnon Tadeusza Bairda. Z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 70. urodzin Andrzeja Krzanowskiego jego Taniec góralski w nowej aranżacji zaprezentuje akordeonista Marcin Wyrostek.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista nominowanych, regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody znajdują się na stronie: www.koryfeusz.org.pl 

Link do transmisji online na TVP Kultura 2: https://kultura2.tvp.pl/ 

Opole | Pewnego razu w Paryżu

FO19 listopada 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera zaprasza na koncert „Pewnego razu w Paryżu”, w którym udział wezmą Orkiestra Filharmonii Opolskiej i organista Karol Mossakowski pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Lata trzydzieste i czterdzieste dwudziestego wieku. Dwóch Polaków i Francuz. Prawdopodobnie obaj polscy kompozytorzy – Antoni Szałowski i Andrzej Panufnik – spotkali w Paryżu Francisa Poulenca. Zadziwiające są niewidzialne nici łączące ludzi sztuki i sprawiające, że świat staje się tak mały. Szałowski jeszcze przed II wojną światową wyjechał na studia do słynnej Nadii Boulanger. W stolicy Francji pozostał już do końca życia, a neoklasyczna, brawurowa i przyjemna w odbiorze Uwertura, która zabrzmi podczas najbliższego koncertu, była kompozycją wieńczącą edukację pod kuratelą wielkiej profesorki. Koncert na organy, kotły i smyczki paryżanina z urodzenia – Francisa Poulenca – jest dziełem dwa lata młodszym i w nim znaleźć można nawiązania do epoki baroku. Usłyszymy siedem jej rozdziałów, które następują po sobie w sposób przypominający filmowe cięcia – płynnie, ale wyraziście.

W roku 1938, gdy Poulenc komponował swój Koncert organowy, studia dyrygenckie w tym samym mieście odbywał Andrzej Panufnik. Młody artysta niedługo później wrócił jednak do Polski, gdzie spędził okrutny czas II wojny światowej. W powstającej z gruzów ojczyźnie, wspominającej stulecie śmierci Chopina, napisał Sinfonię rusticę inspirowaną folklorem kurpiowskim. Symetryczność kurpiowskich wycinanek odzwierciedlił niespotykanym ustawieniem orkiestry na scenie – ów niestandardowy pomysł gwarantuje nie tylko niecodzienny widok, ale także interesujące doznania akustyczne.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Ravel, Maksymiuk i Schönberg

POSIWielką atrakcją koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 6 listopada o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie obecność za dyrygenckim pulpitem maestro Jerzego Maksymiuka, który w tym roku obchodził 85. urodziny.

Publiczność koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam Jerzy Maksymiuk poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). Ta miniatura zachwyca urodą brzmienia smyczkowego zespołu oraz zdumiewa bogatym spektrum emocji: jej łukowa forma rozpoczyna się i kończy epizodem pełnym liryzmu i nostalgii, zaś żywszy odcinek środkowy przynosi nastroje dramatyczno-rapsodyczne. Inspirację stanowiło wspomnienie bohaterskiej łączniki AK, zamordowanej przez Niemców w 1944 harcerki Hanny Czaki. „To niezwykłe bohaterstwo, ale też wyjątkowa wrażliwość. Dlatego mój utwór zaczyna się delikatnie, a potem niemal zanika…” – komentował autor.

Barwny, efektowny, finezyjny Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela zagra Paweł Kowalski, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków. Zabrzmi ponadto świetny, nasycony niezwykle silną ekspresją utwór Arnolda Schönberga Verklärte Nacht, który odwołuje się do wiersza Richarda Dehmela.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: www.sinfoniaiuventus.pl 

Barwy muzyki online!

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie udostępnia bezpłatnie efekty projektu „Barwy muzyki online”. Materiały dydaktyczne skierowane do nauczycieli przedmiotów artystycznych są dostępne na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów od 27 października 2021.

Projekt „Barwy muzyki online” zakładał nagranie bajek Agnieszki Borek w formie teatru dziecięcego. Przez Joannę Marcisz, Ewę Szczygieł, Agnieszkę Klimowską zostały przygotowane filmy z gotowym przedstawieniem bajki w formie teatru dziecięcego (3 filmy w tłumaczeniu na język PJM, 3 filmy z napisami dla niesłyszących), 3 scenariusze bajek, 3 partytury graficzne, 3 tutoriale instrumentacji, 3 tutoriale z ćwiczeniami muzyczno-ruchowymi, 9 tutoriali obrazujących wykonanie prac plastycznych (w tym 3 tutoriale skierowane do dzieci z niepełnosprawnością /techniki 3D/ oraz z napisami dla niesłyszących), a także 3 scenariusze w formie teatru dziecięcego inspirowane teorią barw.

Oparte o autorskie scenariusze wydarzenia inspirowane są teorią barw. Zostały podzielone na 3 tematy zgodnie z podstawowymi barwami w sztuce. Każda barwa jest przedstawiona odrębną, zobrazowaną narracją i muzyką autorstwa Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Zbigniewa Preisnera, Antoniego Cofalika, Janiny Garści, a także Antonína Dvořáka, Ludwiga van Beethovena, Luigiego Boccheriniego, Johannesa Brahmsa, Camille'a Saint-Saënsa i Modesta Musorgskiego. Projekt zwraca uwagę na wzajemne powiązania, oddziaływania i przenikania różnych dziedzin sztuki. Zarówno interpretacje ruchowe utworów kompozytorów różnych epok, jak i prace plastyczne korespondujące z tematyką warsztatów wzbogacą narzędzia pracy nauczycieli oraz zainspirują do własnych opracowań.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura – Interwencje 2021”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://spmk.com.pl/projekt/barwy-muzyki/ 

Opole | „Strefa gwiazd”: śmierć i wyzwolenie

FOListopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna 26 listopada 2021 o godz. 19.00 został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. W roli solisty usłyszymy hiszpańskiego wirtuoza wiolonczeli Pablo Ferrándeza.

Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II.

Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Richard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Łódź | 9. AŻ Festiwal: „Artystyczny róg obfitości”

AZOpera, musical, spektakl taneczny. Dzieła dawne i współczesne, gatunki orkiestrowe i kameralne, muzyka poważna i tradycyjna. Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na kulturalne podsumowanie działalności jej pedagogów i studentów oraz wieczory z zaproszonymi gośćmi, czyli dziewiątą odsłonę AŻ Festiwalu na przestrzeni kilku jesiennych tygodni: od 4 listopada do 5 grudnia 2021.

Gośćmi Festiwalu będą pianista Cyprien Katsaris, dyrygent Marcin Sompoliński, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Janusz Prusinowski Kompania oraz Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales”.

Festiwal zainauguruje długo wyczekiwana premiera opery Platée Rameau (4 i 5 listopada). Trzy przedstawienia (12-14 listopada) spektaklu AŻ się chce… wystawią studenci Katedry Musicalu. Do scenicznych dzieł na AŻ Festiwalu dołączy także spektakl taneczny Lithos, inspirowany mitem o Syzyfie w choreografii Jacka Owczarka (24 listopada).

Pod dyrekcją Szymona Bywalca Orkiestra Muzyki Nowej wykona 16 listopada kompozycje Marty Śniady, Grzegorza Pieńka, Piotra Peszata i Grzegorza Marta. Drugim w całości wypełnionym muzyką współczesną koncertem będzie, tradycyjnie już, finał festiwalu, a zarazem początek 78. Sesji Musica Moderna (5 grudnia). W tym roku zainaugurują ją kompozycje łódzkich twórców – Glądysa, Hans i Szostaka. Pomostem między muzyką najnowszą a dawną będzie koncert Contemporary & Baroque Music (2 grudnia), w programie którego zabrzmią dzieła Bacha i Vivaldiego oraz Zagajewskiego i Szymańskiego. Muzyka kameralna w tym roku wypełni program trzech festiwalowych wieczorów z udziałem Polish Violin Duo, Michała Balasa i Bacewicz Percussion Ensemble.

Zadanie „Opera-balet J.-Ph. Rameau Platée – pierwsza polska interpretacja” jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacja o biletach: https://www.amuz.lodz.pl/pl/inne-wydarzenia-cykliczne/az-festiwal/9-az-festiwal