Polmic - FB


patronaty

Chełmno | XIII Ogólnopolski Turniej Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni

Chełmno23 października 2021 roku w Auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie odbędzie się XIII Ogólnopolski Turniej Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum z Chełmna.

W przesłuchaniach wezmą udział zespół wokalny „Semper Fidei” z Nakła nad Notecią, chór „Parati Semper” ze Świecia, chór „Akatyst” z Kcyni, zespół wokalny „Cantavi Ad Homini” ze Śremu, chór Akademicki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, chór kameralny „Armia Św. Jerzego” z Poznania, chór „Corda Cordi” ze Śremu, chłopięcy chór kameralny „Chcemy Śpiewać” z Łodzi, chór VRC z Warszawy. W programie konkursowym ważne miejsce zajmuje muzyka polska: zabrzmią m. in. utwory Piotra Jańczaka, Jacka Sykulskiego, Pawła Bębenka, Jana Maklakiewicza, Grzegorza Turnaua i Marka Raczyńskiego.

Zespoły oceniać będzie Jury konkursowe w składzie: dr hab. Andrzej Ryłko, prof. UAM – przewodniczący jury, prof. dr hab. Arkadiusz Kaczyński, dr hab. Monika Bachowska, prof. KAAFM, oraz mgr Michał Rajewski.

Chóry będą walczyć o złote, srebrne i brązowe pasma. Najlepszy chór otrzyma nagrodę Grand Prix i 2 tys. zł. Ponadto przewidziano nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta, nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu G.G. Gorczyckiego i nagrodę specjalną za najlepsze walory brzmieniowe.

Turniej pod patronatem Burmistrza Miasta Chełmna współfinansowany jest ze środków Urzędu Miasta Chełmna.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Edukacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program - https://bit.ly/3bho0df 

Warszawa | „Schaeffer Arts Fight” – 13. edycja Festiwalu Era Schaeffera

Era29 października 2021 o godz. 19.00 podczas XIII Ery Schaeffera w warszawskim Basenie Artystycznym będzie miał miejsce multimedialny spektakl pt. Schaeffer Arts Fight – energetyczna „Walka o sztukę” z perspektywy dzieł Mistrza Schaeffera.

Wszyscy, którzy znają awangardową twórczość prof. Bogusława Schaeffera, dobrze wiedzą, że każde spotkanie z dziełami Mistrza, łączącymi w niezwykły sposób teatr muzykę, taniec, grafikę i sztuki wizualne oraz grę aktorką, ma unikatowy charakter i jest niezwykłym przeżyciem na poziomie estetycznym i filozoficznym. Tak będzie i tym razem.

Cytując Macieja Sobocińskiego, który wyreżyserował wszystkie spektakle w ramach projektu Era Schaeffera od jego powstania „Era Schaeffera XIII zaskoczy swoją oryginalną formą jak żadna dotąd. Oparta w całości na schaefferowskim nieprzewidywalnym dialogu biorących w niej udział artystów stanie się niekonwencjonalnym pojedynkiem o Człowieka / Prawdę i Istotę Sztuki”.

W spektaklu wystąpią: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek & Coloriage, Paweł Tomaszewski i Małe Instrumenty.

Wydarzenie patronatem honorowym objęli: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski.

Wydarzenie dofinansowano ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. Dofinansowano go także ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://aureaporta.eu/ 

Gdańsk | „Visions 4 Gdańsk” – O’Bows Quartet swojemu miastu. Premiera płyty

O'bowsO’Bows Quartet powstał w Gdańsku – stąd zrodził się pomysł, aby pierwszą płytę Kwartetu poświęcić i zadedykować temu miastu. Koncert premierowy płyty Visions 4 Gdańsk odbędzie się 4 listopada 2021 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w ramach festiwalu „Gdańsk dla muzyki polskiej”.

Na płycie znalazły się cztery utwory zamówione u młodych gdańskich kompozytorów, którym została pozostawiona całkowita swoboda w zakresie doboru stylu i formy utworu. Jedynym wyznacznikiem była konieczność inspiracji Gdańskiem. Każdy z nich pozostał więc wierny własnemu stylowi kompozytorskiemu, a zarazem w sposób indywidualny wyraził związaną z Gdańskiem wizję artystyczną. Nagranie zamówionych utworów będzie więc premierą fonograficzną.

W repertuarze koncertu znajdą się kompozycje Niezmierzone wody Beniamina Baczewskiego, nawiązujące do obchodów 100-lecia zaślubin Polski z morzem, Nigdy więcej wojny Macieja Zakrzewskiego, którą kompozytor poświęcił Gdańskowi jako miastu-symbolu, alegorii marzeń o pokoju, wolności, niezależności, Ulica Mariacka Antoniego Wojnara, inspirowana ulicą Mariacką w Gdańsku, oraz Stellaeburgum (Gwiazdogród) Kamila Cieślika, nawiązująca tytułem do nazwy wybudowanego na poddaszu jednej z gdańskich kamienic obserwatorium astronomicznego Jana Heweliusza.

Płyta została objęta honorowym patronatem Prezydenta Miasta Gdańska oraz patronatem Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Magdalena Maniewska

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Link do wydarzenia: https://www.filharmonia.gda.pl/koncerty/symfoniczny/254-gdansk-dla-muzyki-polskiej-o-bows-quartet 

Warszawa | Rękopisy muzyczne prof. Zbigniewa Bargielskiego w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW

BUW28 października 2021 o godz. 18.00 Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zaprasza na koncert muzyki Zbigniewa Bargielskiego w geście podziękowania profesorowi za jego wspaniałomyślną donację.

W roku 2019 profesor Zbigniew Bargielski ofiarował Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie swoje muzyczne rękopisy – świadectwo pięciu dekad twórczości, wzbogacając tym samym zbiory Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Koncert stanowi wyraz wdzięczności wobec Kompozytora, będzie też okazją prezentacji otrzymanego daru.

Kompozycje Profesora Bargielskiego zabrzmią w sali widowiskowej na poziomie -1 kompleksu BUW w wykonaniu znakomitych muzyków. Wystąpią saksofonistka Alina Mleczko, sopranistka Ewa Leszczyńska, pianiści Paweł Popko i Adam Mikołaj Goździewski, skrzypaczka Dominika Przech i akordeonistka Sara Wienczek. W ich wykonaniu usłyszymy takie utwory, jak Pięć pieśni „Noc – Dzień”, Hierofania I, Neosonatina, Tango i Kilka minut obecności.

Osoby zainteresowane przybyciem na koncert proszone są o potwierdzenie obecności wiadomością na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Dodatkowe informacje - https://www.buw.uw.edu.pl/rekopisy-muzyczne-prof-zbigniewa-bargielskiego-w-archiwum-kompozytorow-polskich-buw/ 

Katowice | Świętujemy urodziny Maestro Lawrence’a Fostera!

NOSPR23 października 2021 o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert-święto! Dyrektor artystyczny i I dyrygent NOSPR Lawrence Foster świętuje tego dnia swoje 80. urodziny. Gwiazdą jego urodzinowego koncertu będzie legendarny pianista i dyrygent Daniel Barenboim, który po raz pierwszy wystąpi jako solista z polską orkiestrą.

„Daniel Barenboim jest moim zdaniem największym żyjącym dziś muzykiem. Czy dyryguje, czy gra na fortepianie, czy uczy, czy wreszcie wygłasza mowy, jest największy i kropka” – mówi o soliście swojego urodzinowego koncertu Maestro Foster. Usłyszymy Barenboima w uwielbianym, dramatyczno-wirtuozowskim Koncercie c-moll Ludwiga van Beethovena.

Pozostałe punkty programu również ułożone są według klucza najbliższych muzycznych przyjaźni dyrektora artystycznego NOSPR. Koncert otworzy Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, który wydatnie przyczynił się do objęcia przez Lawrence'a Fostera kierownictwa NOSPR. To właśnie Maestro Penderecki jako pierwszy zadzwonił do Fostera, żeby zaproponować mu objęcie stanowiska dyrektora artystycznego NOSPR. Amerykańskiego dyrygenta wybrała sama orkiestra. Przebudzenie Jakuba jubilat wybrał nieprzypadkowo – dzieło zostało prawykonane w 1974 roku w Monte Carlo pod batutą Stanisława Skrowaczewskiego przez Orchestre National de l'Opéra de Monte-Carlo. Foster był związany z tą orkiestrą przez 14 lat.

Na koniec zabrzmią kompozycje przywodzące na myśl jeszcze jedną z ojczyzn głównego bohatera wieczoru – Rapsodie rumuńskie George'a Enescu. Foster – syn emigrantów z Rumunii wychowany w słonecznym Los Angeles – pierwszy raz odwiedził kraj swoich rodziców jako 26-latek. Zakochał się w tym kraju i do dziś jest z nim mocno związany, również jako niestrudzony promotor twórczości największego rumuńskiego kompozytora.

Koncert objęła patronatem honorowym Ambasady Rumunii w Rzeczpospolitej Polskiej.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/daniel-barenboim-lawrence-foster-nospr-koncert-z-okazji-80-r 

Wrocław | Ogród miłości

pW programie koncertu LutosAir Quintet i saksofonisty Bartłomieja Dusia 24 października 2021 o godz. 18.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dzieła przeznaczone na saksofon, flet, obój, klarnet, fagot i waltornię. Artyści prawykonają utwór Kanały napowietrzające Miłosza Wośko.

Koncert rozpocznie wykonanie utworu Henriego Tomasiego Printemps (Wiosna). Podczas wydarzenia usłyszymy też pełną wdzięku i bezpretensjonalną Suite innego francuskiego twórcy – Charlesa-Édouarda Lefebvre’a, reprezentującego epokę romantyzmu. Następnie zabrzmi The Garden of Love – przeznaczony na saksofon sopranowy i taśmę utwór urodzonego w 1951 roku holenderskiego kompozytora Jacoba ter Veldhuisa.

Miłosz Wośko, którego nowa kompozycja na kwintet dęty i elektronikę zostanie prawykonana podczas koncertu, jest przedstawicielem tzw. trzeciego nurtu w muzyce jazzowej: łączy w swoich dziełach elementy jazzu i muzyki poważnej. Najnowszy utwór tego muzyka wielu talentów „jest pełen wieloznaczności, historii i emocji”, jak podkreśla sam kompozytor.

Zwieńczy koncert ukończona w drugiej połowie lat 30. XX wieku suita Scaramouche op. 165 Dariusa Milhauda.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | Mistrz współczesności

NFM22 października 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki wysłuchamy kompozycji z epoki romantyzmu oraz nowego dzieła na wiolonczelę i orkiestrę autorstwa znanego polskiego kompozytora współczesnego Pawła Szymańskiego. Orkiestra i Chór NFM oraz wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak wystąpią pod batutą znakomitej Marzeny Diakun.

Usłyszymy Os justi WAB 30, Ave Maria WAB 6, Locus iste WAB 23, Christus factus est WAB 11 oraz Virga jesse floruit WAB 52 Antona Brucknera. Są to utwory surowe w brzmieniu, ascetyczne, ale jednocześnie delikatne i głęboko uduchowione.

Następnie znakomita wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak wykona Simple Music na wiolonczelę i orkiestrę Pawła Szymańskiego, który zapisał się w historii muzyki polskiej jako kompozytor wyjątkowo niezależny, krytycznie myślący o muzycznej współczesności i potrafiący w interesujący sposób integrować ją z elementami zaczerpniętymi z przeszłości, zwłaszcza z epoki baroku. Szymański określił swoje artystyczne credo następująco: „Współczesny artysta, w tym i kompozytor, znajduje się w okowach dwóch skrajności. Z jednej strony grozi mu bełkot, jeżeli całkowicie odrzuci tradycję, z drugiej zaś może popaść w banał, jeśli za bardzo się na nią zapatrzy. To jest paradoks uprawiania sztuki dzisiaj. Jakie jest z takiej sytuacji wyjście? Skoro nie można całkowicie uwolnić się od banału, to trzeba z tym banałem prowadzić pewną grę, traktować go jako tworzywo pozwalające na zachowanie pewnych elementów konwencji, ale równocześnie za pomocą cudzysłowu, metafory, paradoksu osiągnąć do niego odpowiedni dystans”.

Koncert zwieńczy wykonanie IV Symfonii „Tragicznej” Franza Schuberta.

Zamówienie utworu Simple Music Pawła Szymańskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | „Zamówienia kompozytorskie”: Fides et ratio

NFM21 października 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Papieskiego, odbywający się pod hasłem „Fides et ratio” (wiara i rozum). Zabrzmią dzieła trzech wrocławskich kompozytorów, napisane specjalnie na tę okazję, a przeznaczone na akordeon, klawesyn, chór chłopięcy i elektronikę.

Sero te amavi („Późno Cię umiłowałem”) to dzieło Marcina Bortnowskiego oparte na cytacie z Wyznań św. Augustyna. Autor tej kompozycji jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował kompozycję w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Oprócz działalności twórczej zajmuje się nauczaniem współczesnych technik kompozytorskich oraz muzyki komputerowej.

Stanisław Krupowicz przed uzyskaniem dyplomu Akademii Muzycznej w Warszawie ukończył studia na Wydziale Matematyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorat obronił na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Był jednym z inicjatorów powstania festiwalu Musica Electronica Nova i pierwszym jego dyrektorem artystycznym. Te Deum („Ciebie Boga wysławiamy”) jego autorstwa to utwór wykorzystujący słowa wczesnochrześcijańskiego hymnu datowanego na IV wiek.

Ostatnim dziełem w programie koncertu jest Eulogētos (po grecku znaczy to „Błogosławiony”) – kompozycja Marcina Rupocińskiego. Twórca ten kształcił się we wrocławskiej Akademii Muzycznej, najpierw pod okiem Pstrokońskiej-Nawratil, później zaś pod kierunkiem Krupowicza. Podejmuje działania artystyczne na styku różnych mediów – programuje instalacje multimedialne, tworzy muzykę elektroakustyczną oraz interesuje się komputerowym wspieraniem procesu komponowania.

Zamówienie utworów Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza i Marcina Rupocińskiego w ramach projektu Fides et ratio dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Żabia Wola | Mistrzowski Kurs Interpretacji dla śpiewaków „Styl i technika" z Anną Radziejewską i Pawłem Sommerem

AkademiaFundacja Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” zaprasza śpiewaków do udziału w kursie mistrzowskim „Styl i technika", który poprowadzą dr hab. Anna Radziejewska, prof. UMFC, i mgr Paweł Sommer. Kurs odbędzie się w Pałacu Ojrzanów (ul. Tarczyńska 1, Żabia Wola) w dniach 3–7 listopada 2021.

W kursie mistrzowskim mogą wziąć udział śpiewacy – studenci i absolwenci bez górnej granicy wieku. Zgłoszenia wraz z CV artystycznym (max. 2000 znaków) i programem, nad którym uczestnicy chcą pracować w trakcie kursu, należy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do 30 października 2021.

W czasie trwania kursu odbędzie się 5 lekcji dla każdego duetu według harmonogramu ustalonego przez prowadzącego, przy czym lekcje będą otwarte dla wszystkich zainteresowanych – Uczestników kursów. Przedsięwzięcie zwieńczy koncert w wykonaniu Uczestników.

Organizator zapewnia Uczestnikom zakwaterowanie w pokojach 1 lub 2-osobowych wraz z pełnym wyżywieniem w Pałacu Ojrzanów. Koszt kursu wraz z zakwaterowaniem i wyżywieniem to 1200 zł brutto.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Patronat medialny nad Akademią Kameralistyki w Pałacu Ojrzanów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Latowicz | Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego

Czas sztukiFundacja „Czas sztuki” zaprasza na siódme wydarzenie w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego, podczas którego w Kościele św. Trójcy w Latowiczu 24 października 2021 o godz. 13.00 zabrzmią pieśni z XVII i XVIII wieku.

Wykona je krakowska sopranistka Katarzyna Wiwer i organista ze Świdnicy Maciej Bator, który zagra na pozytywie. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Giulio Caccini, Giovanni Battista Bononcini, Claudio Monteverdi, Henry Purcell; zabrzmią ponadto anonimowe pieśni z Kancjonałów sióstr Benedyktynek ze Staniątek.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość.

Koncert odbędzie się po mszy świętej. Wstęp jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Premiera fonograficzna „Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis” Juliusza Łuciuka

DUXPiąta płyta z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” realizowanego przez Janusza Siadlaka i Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum to hołd dla Juliusza Łuciuka w pierwszą rocznicę śmierci częstochowsko-krakowskiego kompozytora. Światowa premiera fonograficzna jego dzieła Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis będzie miała miejsce 15 października 2021. Album wydany został przez DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki.

Janusz Siadlak wraz ze swoim zespołem poświęcili Juliuszowi Łuciukowi pierwszą płytę z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” – 3 lata później powrócili do twórczości częstochowsko-krakowskiego kompozytora składając mu hołd w pierwszą rocznicę śmierci. Tym razem Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum i maestro Janusz Siadlak sięgnęli po wyjątkowe w skali międzynarodowej dzieło – Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis. Te Nieszpory w wersji na chór męski powstawały w latach 1987-89, natomiast wersja dla chóru mieszanego (przy jednoczesnym zachowaniu antyfon chorałowych w oryginalnej, męskiej obsadzie) – w 2005 roku. Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis są wspaniałą wizytówką Juliusza Łuciuka. Pokazał w nich bowiem to, do czego sięgać w swojej twórczości kochał najbardziej – tradycję wiary. Wykorzystanie cytatów chorałowych, spokój płynący z każdej części dzieła, a także umiejętne tworzenie mistycznej aury średniowiecza tworzy dzieło kompletne i spójne.

Koncert premierowy najnowszego albumu „Antologii” odbędzie się 21 października 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej.

Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska.

Wszystkie płyty „Antologii” wydane zostały pod patronatem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o premierze koncertowej: https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1734-Dwa-oblicza-muzyki-polskiej 

Katowice | Koncert zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga

FS22 października 2021 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Michała Nesterowicza wraz z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem zaprosi na koncert wpisujący się w cykl zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. G. Fitelberga. Tego wieczoru słuchacze będą mogli zachwycić się muzyką polską – kompozycjami Grzegorza Fitelberga i Mieczysława Karłowicza.

Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów wykonawczych. Od 1982 roku należy on do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Każda z edycji to nowe odkrycia, kumulacja talentów dyrygenckich i okazja dla młodych adeptów tej sztuki, by pokazać całemu światu swój kunszt. Jedenasta edycja Konkursu odbędzie się w 2023 roku, jak zawsze – w Filharmonii Śląskiej. Już w 2021 roku chcemy rozpocząć wspólną drogę do tego wydarzenia, dlatego już teraz zapraszamy na koncert zapowiadający to prawdziwe święto muzyki, zainicjowane przez Karola Stryję, ostatniego ucznia Patrona Konkursu.

Rozpocznie koncert kompozycja Grzegorza Fitelberga – Rapsodia polska na wielką orkiestrę op. 25. W tym jednym z ostatnich utworów kompozytora słyszymy rysy modernistyczne oraz inspiracje Fantazją na tematy polskie Fryderyka Chopina. Kolejny punkt programu – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza – zachwyci publiczność pięknymi kantylenami oraz doskonałym wykorzystaniem możliwości instrumentu solowego. Partię skrzypiec solo zagra tego wieczoru znakomity artysta, Jakub Jakowicz.

Koncert ukoronuje z kolei VII Symfonia Antonína Dvořáka, uznawana za jeden z największych i najczystszych przykładów symfonii jako formy muzycznej od czasów Beethovena.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | Koncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego

PTMWKoncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się 6 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie (al. Niepodległości 77/85).

W tym roku na Konkurs nadesłano 112 partytur z całego świata. Jury obradowało w składzie: Paul Patterson (Wielka Brytania), Paweł Łukaszewski i Dariusz Przybylski (Polska). Zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu wieńczącego przedsięwzięcie usłyszymy The Puppet czeskiego kompozytora Jana Holý (III Nagroda), Imis Włocha Massima Lauricelli (II Nagroda) i Lux mundi autorstwa Sungji Hong – kompozytorki z Korei Południowej, która zdobyła I Nagrodę. Jako pierwszy zabrzmi natomiast utwór Patrona Konkursu – A piacere Kazimierza Serockiego. Wystąpią znakomici interpretatorzy muzyki współczesnej: zespoły Hashtag Ensemble i Kwintofonia.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-682-koncert-laureatow-xvii-miedzynarodowego-konkursu-kompozytorskiego-im-kazimierza-serockiego-2021-70032?id=362811 

Poznań | IV Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival

TromboholizmTromboholizm – Poznań Trombone Music Festival to wyjątkowe wydarzenie na mapie Poznania, które zrzesza puzonistów z całej Europy. Podczas czwartej edycji Festiwalu w dniach 22–25 października 2021 odbędą się koncerty, wykłady oraz kursy mistrzowskie prowadzone przez światowej sławy puzonistów.

Gośćmi specjalnymi Festiwalu będą: Piotr Banyś, György Gyivicsan, Thomas Leyendecker, Maciej Łakomy, Michał Mazurkiewicz, Grzegorz Nagórski, Piotr Nobik, Zbigniew Starosta, Mateusz Wesołowski i Robert Żelazko.

W koncertach w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu udział wezmą: Wojciech Jeliński – pomysłodawca i dyrektor artystyczny Tromboholizmu, kwartet puzonowy TrombQuartet, wykładowcy kursów mistrzowskich, pedagodzy i studenci klas puzonu z Budapesztu, Lipska, Łodzi, Katowic oraz Poznania. Zabrzmią utwory w opracowaniu na puzon oraz oryginalnie napisane na ten instrument, m. in. autorstwa Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Zostaną wygłoszone wykłady na temat pielęgnacji instrumentów (Tomasz Zabor, Mathias Wiedmann), „Ustnik w procesie tworzenia dźwięku” (Maciej Łakomy), „Puzonista – celebryta na wiedeńskim dworze” (Mateusz Wesołowski) i „Poligon na spirometrze” (Zbigniew Starosta).

Organizatorem Tromboholizmu jest Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a współorganizatorem – Fundacja Świat Możliwości.

Festiwal został dofinansowany z Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://wojciechjelinski.com/tromboholizm/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty

POSIWażną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert 30 października 2021 o godz. 19.00: w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Hanna Kulenty – jedna z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej – w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie. Jej Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającej się bardzo atrakcyjnie premiery będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory: koncertową suitę Peleas i Melisanda Jeana Sibeliusa i młodzieńczą Symfonię G-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem.

Transmisja pierwszej część koncertu (Mozart, Kulenty) na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: www.sinfoniaiuventus.pl 

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty