polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

from the world

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Elbląska Orkiestra Kameralna podbija kolejną europejską stolicę

EOKW styczniu Elbląska Orkiestra Kameralna wyrusza do Reykjaviku w ramach kolejnej odsłony projektu MKiDN „Promesa 2018”. Elbląscy kameraliści wystąpią podczas 38. International Music Festival „Dark Music Days” w Sali Koncertowej Harpa.

Zaproszenie na prestiżowy festiwal „Dark Music Days” to kolejny przykład wysokiej pozycji EOK w międzynarodowym środowisku muzycznym. W ramach wydarzenia zespół wykona dwa koncerty z monograficznymi programami.

25 stycznia o godz. 17:00 odbędzie się koncert polski. Na repertuar koncertu składają się dzieła polskich mistrzów kompozycji, w tym Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Mikołaja Góreckiego. Publiczność festiwalowa wysłucha też Hombark – Concerto per violino e archi Sławomira Czarneckiego oraz Orawy Wojciecha Kilara – pereł w repertuarze EOK. Partie solowe wykona koncertmistrzyni orkiestry Paula Preuss, a muzyków poprowadzi maestro Marek Moś.

rDwa dni później, 27 stycznia o godz. 21:00, muzycy połączą siły z Reykjavik Chamber Orchestra. Orkiestry poprowadzi dyrygent Bjarni Frímann Bjarnason. W programie koncertu, poświęconemu w całości współczesnej muzyce islandzkiej, znalazły się następujące kompozycje: Jón Ásgeirsson A Poem for Seven Strings, Atli Heimir Sveinsson Infinitesimal Fragments Of Eternity, Jórunn Viðar / Þórður Magnússon Suite The Last Farm In the Valley, Finnur Karlsson New Concerto for…. Oba koncerty zostaną poprzedzone otwartymi próbami generalnymi dla publiczności.

W trakcie wizyty na Islandii EOK i Dyrektor Naczelna, Bożena Sielewicz, wezmą także udział w panelu dyskusyjnym, poświęconym funkcjonowaniu instytucji muzycznych w obu krajach i budowaniu publiczności na wydarzeniach, poświęconych muzyce współczesnej.

Koncert realizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2018 – Promesa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

VI Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 16–30 listopada 2017 roku we Lwowie, Kijowie i Warszawie odbędzie się VI edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”.

Tegoroczna edycja jest absolutnie wyjątkowa: głównym miejscem przedsięwzięcia jest i pozostanie Lwów, ale od tej edycji wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce również w stolicach organizatorów – Warszawie i Kijowie. Festiwal jest płaszczyzną do współpracy artystów z obu stron granicy, ale również szerzej rozumianym elementem budowy dobrych polsko-ukraińskich relacji.

Na wyjątkowość tegorocznej edycji zapewne ma wpływ przede wszystkim wyjątkowy program i wspaniali artyści. Wśród nich: Andrzej Bauer – profesor, wiolonczelista i dyrygent, Anna Maria Staśkiewicz – wybitna polska skrzypaczka, Lubawa Sydorenko – znakomita ukraińska młoda kompozytorka, Marianna Humetska – pianistka i jednocześnie dyrektor artystyczna Festiwalu, Jonathan Plowright – światowej sławy brytyjski pianista, Krzesimir Dębski – wybitny dyrygent, skrzypek i kompozytor muzyki filmowej, Grażyna Auguścik – absolutnie wyjątkowa mieszkająca w USA polska śpiewaczka jazzowa, która tym razem wystąpi z Nikolą Kołodziejczykiem i Maciejem Szczycińskim. Artyści wykonają m. in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.

W trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” odbywać się będzie wystawa prac znanego polskiego rzeźbiarza Andrzeja Renesa. Można ją będzie zobaczyć we Lwowskiej Galerii Sztuki między 15 a 19 listopada 2017, a także w Domu Polonii w Warszawie w dniach 25 listopada – 8 grudnia 2017. Wystawę otworzy innowacyjny happening, łączący elementy sztuk plastycznych, muzyki i multimediów.

25 listopada 2017 roku w Warszawie odbędzie się Konferencja naukowa pt. „Paderewski i jego wkład w dzieło Niepodległości”. W ramach konferencji przewidziane zostały prezentacje Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego, prof. Marka Mariana Drozdowskiego, wicemarszałka Senatu Marii Koc, Xymeny Nowakowskiej-Plich, Marka Żebrowskiego, Adama Wibrowskiego, Elwiry Gilewicz, Adama Bali i wielu innych. Konferencja będzie transmitowana w Internecie.

Więcej – na stronie: http://paderewski.eu/pl