Polmic - FB


from the world

Paderewski Musical Project

PaderewskiPomiędzy 28 listopada a 6 grudnia 2018 amerykańska publiczność będzie miała okazję obejrzeć siedem niezwykłych, jednoaktowych musicali inspirowanych postacią Ignacego Jana Paderewskiego. Spektakle, które w wyraźny sposób czerpią z bogatej tradycji amerykańskich musicali, koncentrują się na różnych aspektach biografii kompozytora.

W ramach 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę Instytut Adama Mickiewicza ogłosił w Stanach Zjednoczonych konkurs na musical inspirowany postacią i dorobkiem Ignacego Jana Paderewskiego – wielkiego artysty, filantropa, biznesmena, polityka i dyplomaty, pierwszego premiera II Rzeczypospolitej. Wspierając jednocześnie kilka obiecujących projektów, organizatorzy zdecydowali się publiczną prezentację siedmiu z nich w czterech amerykańskich miastach w listopadzie i grudniu.

W czwartek, 6 grudnia 2018, Paderewski Musical Project zawita ze swoim ostatnim występem do Nowego Jorku. W Public Arts Theater na Manhattanie odbędzie się premiera rockowego musicalu Blacksmith stworzonego przez Jamesa Fluhra, Zoe Sarnak oraz Eliie Heyman.

Więcej informacji na temat przedsięwzięcia: http://polishculture-nyc.org/

 

Premiera II Sonaty fortepianowej Romana Palestra

Lisecki19 listopada 2018 roku w związku z trwającymi obchodami stulecia niepodległości Polski (oraz przyszłorocznym przypadającym na 2019 rokiem jubileuszu stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Japonią i Rzeczpospolitą Polską) odbył się recital fortepianowy Ignacego Lisieckiego w Japonii w mieście Fukuoka w Airef Hall.

Na program recitalu pianisty obok wszystkich ballad Chopina złożyło się prawykonanie japońskie, a zarazem światowe II Sonaty fortepianowej Romana Palestra. Utwór został skomponowany w 1980 roku i nie doczekał się publicznego wykonania, jak również wydania nutowego za życia kompozytora mieszkającego w tym czasie w Paryżu (Palester zmarł w 1989 roku). Jak podkreśla pianista, prawykonanie było możliwe dzięki życzliwości i współpracy z działem muzycznym Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, której Palester powierzył swoją spuściznę w tym rękopisy oraz osobiste notatki i eseje z czasów współpracy z Radiem Wolna Europa.

Ignacy Lisiecki w rozmowie z dziennikiem „Nishinihon Shimbun” (dzienny nakład ok. 900.000) przedstawił sylwetkę nieznanego dotąd w Japonii Romana Palestra, przytaczając w rozmowie istotne fakty z życia polskiego kompozytora. Koncert odbył się pod patronatem Instytutu Polskiego w Tokio, który reprezentuje Ambasadę RP w Tokio i odpowiada za promocję polskiej kultury w Azji.

Ignacy Lisiecki w styczniu 2018 roku podczas recitalu „Powstało w wolnej Polsce” wykonał w Filharmonii Narodowej I Sonatę fortepianową Romana Palestra (1970-71). W 2017 roku był również inicjatorem wspólnego projektu z japońskim Uniwersytetem Tokijskim Geidai oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym, który był poświęcony uczczeniu 80. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego.

Polska muzyka chóralna zabrzmi w Argentynie

Collegium CantorumPolska muzyka chóralna zabrzmi w listopadzie 2018 roku w jednym z największych miast Ameryki Południowej, stolicy Argentyny – Buenos Aires.

Wykonawcą koncertów zorganizowanych przez Instytut Rozwoju Sztuki będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka. Zespół zaprezentuje publiczności w Buenos Aires perły naszego dziedzictwa muzycznego. W repertuarze Collegium Cantorum, przygotowanego na tournée, znalazło się miejsce dla utworów Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Wiechowicza, Pendereckiego czy też Łukaszewskiego i Widłaka. Polski zespół da koncerty między innymi w Kongresie Narodowym, a także w najważniejszej świątyni Buenos Aires – Catedral Metropolitana.

„Polska muzyka chóralna zasługuje na sławę na całym świecie, a szczególnie w Argentynie, która jest domem dla wielu naszych rodaków. Tym bardziej cieszy nas, że zespół będzie mógł zaprezentować ją w prestiżowych przestrzeniach” , mówi Janusz Siadlak, dyrektor chóru Collegium Cantorum. Podczas intensywnych dni, jak zapewniają organizatorzy, artyści nie zapomną o argentyńskiej Polonii.

Podczas wizyty organizatorzy i artyści spotkają się z przedstawicielami największych organizacji polonijnych w Argentynie (Związek Polaków w Argentynie, Polska Misja Katolicka, Argentyńsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne), a także z członkami klubów i domów polskich w Buenos Aires i Santa Fe.

Sponsorem projektu „Patriotyzm Nieśmiertelny” jest PKN Orlen. Zadanie współfinansowane w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą w 2018 roku.

Prawykonanie kompozycji Szymona Godziemba-Trytka „Elegia na odejście pióra atramentu lampy” w Niemczech

Trytek23 listopada 2018 roku, podczas Festiwalu TransVocale w Frankfurcie nad Odrą w Forum Kleista, Zespół Wokalny Sigma i Herbert Piano Trio dokonają prawykonania kompozycji Szymona Godziemba-Trytka Elegia na odejście pióra atramentu lampy do słów Zbigniewa Herberta.

Utwór Szymona Godziemba-Trytka na żeński zespół wokalny, skrzypce, wiolonczelę i fortepian został zamówiony przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W programie koncertu znalazły się również Mała suita kaszubska i O vos omnes tegoż autora, Zdrowaś Królewno Wyborna Andrzeja Koszewskiego, Ave Maria Stanisława Moryto, Cradle Song na trio fortepianowe Hanny Kulenty oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika.

Program zostanie powtórzony 24 listopada podczas Festiwalu „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy (17.00, Studio im. J. Przybory Polskiego Radia PiK) i 27 listopada o godz. 19.00 w Studiu Polskiego Radia im. W. Szpilmana w Warszawie.

Kolonia | Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego

Unless28 listopada 2018 roku w kolońskiej Kunststation St. Peter o godz. 18.00 odbędzie się Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego związany z 80-tą rocznicą urodzin kompozytora.

W programie znajdą się utwory jubilata (Poemat Apollinaire’a, Quatuor pour la naissance), temA Helmuta Lachanmanna oraz nowy utwór Marcina Stańczyka pt. Unseen (2018) na głos, zespół i elektronikę.

Utwór Unseen jest trzecim z kolei, w którym kompozytor proponuje publiczności założenie opasek na oczy i doświadczanie dźwięków bez udziału zmysłu wzroku. Letnie przesilenie, równonoc, to szczególny czas, z którym od wieków wiąże się wiele mitów i wierzeń. W całej niemal Europie obchodzono dawniej święto natury, ognia, wody, równowagi żywiołów i miłości. Kulminacją obrzędów związanych z równonocą był rytuał poszukiwania magicznego kwiatu, w Polsce zwanego „kwiatem paproci”. Zerwanie go miało zapewnić znalazcy szczęście, bogactwo i powodzenie, a w razie niebezpieczeństwa – niewidzialność. Tytuł utworu odzwierciedla więc jego program. Unseen został zamówiony przez E-Mex Ensemble i Ministerstwo Kultury i Nauki Nadrenii Północnej-Westfalii.

Kompozycje zaprezentuje wspomniany niemiecki zespół E-Mex Ensemble, zaś partię solową wykona znakomita Agata Zubel.

Koncert organizowany jest przy współpracy z Instytutem Polskim w Düsseldorfie, niemieckim radiem Deutschlandfunk oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Wstęp na koncert jest wolny.