Polmic - FB


from the world

Utwory Karola Szymanowskiego w Paragwaju

s9 listopada 2017 roku utwory Karola Szymanowskiego zabrzmią w Asunción, stolicy Paragwaju.

Orquesta del Congreso Nacional, którą poprowadzi Jorge Luis Uzcátegui, zaprezentuje II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonię koncertującą. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Erica Richardson oraz pianistka Choo Choo Hu.

Obydwa utwory pochodzą z tego samego okresu twórczości kompozytora: symfonia z roku 1932, a koncert – z 1933. Przyjmuje się, że utwory powstałe po 1920 roku należą do trzeciego etapu twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały i były realizowane założenia nowego stylu narodowego opartego na folklorze. Symfonia Koncertująca spełnia wszystkie warunki jej XVIII-wiecznego pierwowzoru. Utwór zbudowany jest z trzech części. W ślad za klasyczną formą idzie tu tradycyjne kształtowanie formalne. Instrumentem koncertującym jest fortepian, ale wzorem dawnej sinfonia concertante jeszcze kilka innych instrumentów traktuje Szymanowski solistycznie. Wydaje się, że to ogólne założenie formalne było źródłem dalszych konwencjonalnych upostaciowań. Tworzywo dźwiękowe IV Symfonii nie wyrasta bezpośrednio z materiału muzyki ludowej. To wewnętrzne napięcia wyrazowe struktur melodycznych, sposób ich łączenia i szeregowanie, zespolone z nimi struktury dynamiczne stanowią ów czynnik sublimacji elementu ludowego w narodowy, w „lechicki”, jak go nazywał sam kompozytor.

II Koncert skrzypcowy, choć pod każdym względem różny od I Koncertu, jednak podobnie wyróżniał się na tle ówczesnej muzyki europejskiej. Centralny element konstrukcji, rozbudowana cadenza, dzieli jednoczęściowy w zasadzie utwór na dwa różne pod względem charakteru i materiału segmenty: pierwszy zbliżony jest do formy wariacji, drugi do ronda.

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!

„Paderewski Lecture-Recital”: Marcel Chyrzyński

p15 października 2017 roku o godz. 19:00 Polish Music Center (Los Angeles) zaprasza na organizowany co roku przez USC Thornton School of Music „Paderewski Lecture-Recital”.

Podczas tego przedsięwzięcia o swojej twórczości opowie polski kompozytor i pedagog Marcel Chyrzyński, uczeń Marka Stachowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Po wykładzie odbędzie się koncert dynamicznego Cracow Duo (pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski). Udział w koncercie wezmą również klarnecista Andrew Leonard i skrzypaczka Jiwon Sun.

 W programie koncertu znalazły się utwory kameralne Chyrzyńskiego, w tym światowa premiera Death in Venice – jego nowego utworu na klarnet, wiolonczelę i fortepian, napisanego specjalnie na to wydarzenie.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://music.usc.edu

Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

cW dniach 8 października – 5 listopada 2017 rokuodbędzie się druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych.

Pianista Marek Szlezer oraz wiolonczelista Jan Kalinowski, koncertujący wspólnie jako Cracow Duo, po raz kolejny występują w Stanach Zjednoczonych. Tournée, które rozpoczęło się 8. października w San Diego i potrwa miesiąc, będzie najdłuższą trasą koncertową w historii zespołu. Muzycy powrócą również do Nowego Jorku, gdzie w 2015 roku w Carnegie Hall zadebiutowali koncertem z okazji 205. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Połączyła ich edukacja w Krakowie i Paryżu. Artyści – jako zespół Cracow Duo – występują razem już piętnaście lat. W ciągu tego czasu zyskali sobie uznanie publiczności oraz krytyków polskich i zagranicznych. Fascynacja rodzimą muzyką sprawiła, że muzycy od początku działalności pozostają zaangażowani w promocję kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności m.in. dzieła współczesne na wiolonczelę z fortepianem napisane specjalnie dla nich. Fascynacja ta będzie również widoczna podczas najbliższych koncertów w Stanach Zjednoczonych. Odbywać się one będą pod wspólnym mianownikiem promocji polskiej muzyki i kultury. Oczywiście, nie zabraknie muzyki kompozytorów z innych krajów.

Artyści zaprezentują amerykańskiej publiczności utwory Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa, Krzysztofa Pendereckiego, Arvo Pärta, Astora Piazzolli czy Siergieja Rachmaninowa oraz muzykę współczesną, w tym trzy prawykonania światowe utworów Marcela Chyrzyńskiego, Jakuba Polaczyka oraz Davida Rodrígueza de la Peña.

Jan Kalinowski i Marek Szlezer występować będą nie tylko w duecie; 15 października, w Newman Recital Hall w Los Angeles, na estradzie towarzyszyć im będą Andrew Leonard (klarnet) oraz Jiwon Sun (skrzypce); 28 października wystąpią gościnnie z The New Zimro Ensemble oraz z Krystą Close (sopran) i Edem Levy (baryton) w Boston Court Performing Arts Center. Na zakończenie miesięcznego tournée zaprezentują Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena, partię skrzypiec wykona Maurice Sklar.

Trasa koncertowa realizowana jest przy wsparciu Instytutu Polskiego w Nowym Jorku oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.

Read more: Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

Prawykonanie nowego utworu Piotra Mossa w Paryżu

m7 października 2017 roku w Paryżu odbędzie się prawykonanie nowego utworu Piotra Mossa Dédicace VIII na orkiestrę.

Dédicace VIII  zamówiła Orchestre Colonne, której kompozycja jest dedykowana. W wykonaniu tejże Orkiestry pod batutą Marca Tardue utwór zabrzmi po raz pierwszy.

Polskie prawykonanie Dédicace VIII przewidziane jest na 6 kwietnia 2018 roku. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi wtedy Szymon Bywalec.

Autor dzieła Piotr Moss jest uczniem Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w 1972 z wyróżnieniem. Ponadto odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, uzyskując tam nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, twórcą muzyki symfonicznej, kameralnej i wokalno-instrumentalnej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej. Utwory Mossa były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Republice Południowej Afryki. Sam Piotr Moss od 1981 mieszka w Paryżu. Francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną. Otrzymał także tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres) oraz medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.