Polmic - FB


from the world

Halka/Haiti. 18°48’05” N 72°23’01” W – na La Biennale di Venezia

C.T. Jasper & Joanna Malinowska, Halka/Haiti 18°48'05"N 72°23'01"WW Pawilonie Polskim na 56. Biennale Sztuki w Wenecji zostanie w 2015 roku zaprezentowana monumentalna panoramiczna projekcja filmowa z dokumentacją przedstawienia opery Halka Stanisława Moniuszki, które odbyło się 7 lutego w miejscowości Cazale położonej w górach Haiti na północ od stolicy kraju. Inauguracja wystawy Halka/Haiti odbędzie się 9 maja.

Zwycięzcy konkursu na tegoroczną reprezentację Polski w Wenecji, artyści C.T. Jasper i Joanna Malinowska oraz kuratorka Magdalena Moskalewicz, postanowili wystawić Halkę na Haiti zainspirowani graniczącym z obłędem planem bohatera filmu Wernera Herzoga Fitzcarraldo, który pragnął wznieść operę w amazońskiej dżungli. Zafascynowani wiarą Fitzcarralda w uniwersalną moc opery, ale i świadomi nadmiernej filmowej neutralizacji jego postawy ufundowanej na kolonialnej relacji sił, autorzy zdecydowali się podważyć mit romantycznego bohatera poprzez zmierzenie się z realizacją jego szalonego planu w konkretnych społeczno-politycznych realiach.

Wybór padł na Cazale, gdzie do dzisiaj mieszkają potomkowie polskich żołnierzy z legionów napoleońskich. Wysłani w 1802 i 1803 roku przez Napoleona, by pomóc zdusić bunt czarnych niewolników na ówczesnym kolonialnym San Domingo, Polacy – którzy najczęściej wstępowali do legionów napoleońskich, aby walczyć o niepodległość swojej własnej okupowanej ojczyzny – obrócili się przeciwko francuskim dowódcom i przeszli na stronę powstańców. W uznaniu zasług konstytucja wolnego Haiti przyznała im specjalne przywileje zrównujące ich z czarnymi obywatelami republiki. Cazalczycy do dziś mówią o sobie Le Poloné i noszą skreolizowane wersje polskich nazwisk.

Prezentacja w Cazale Halki – polskiej opery narodowej, której ludowa tematyka i polskojęzyczne libretto były ze strony Moniuszki patriotycznym gestem wsparcia okupowanej ojczyzny – ujawnia bagaż wspólnej kolonialnej i postkolonialnej historii. Opowieść o tragicznej miłości góralki uwiedzionej i zdradzonej przez szlachcica ma szczególną wymowę w kontekście górzystego umiejscowienia Cazale, a pobrzmiewające w libretcie echa rabacji galicyjskiej i dramatycznych napięć klasowych pomiędzy polskim ziemiaństwem i podlegającym mu chłopstwem okazują się kluczowe w kontekście historii rewolucji haitańskiej.

Read more: Halka/Haiti. 18°48’05” N 72°23’01” W – na La Biennale di Venezia

The conference Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim. Oslo, 4 May 2015

Cultural heritage and dialogue. Lutosławski - Nordheim. Oslo, 4 maja 2015 On 4 May, the Fryderyk Chopin Institute is holding in Oslo an international musicological conference entitled Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim, crowning a cycle of symposia forming part of the project ‘Between identity and a community of cultures: from Chopin and Tellefsen to the twenty-first century’.

The oeuvres of Witold Lutosławski and Arne Nordheim are of the utmost significance for the musical culture of Poland and Norway respectively. Among the most outstanding composers of the twentieth century, they both raised the contemporary music of their country to a global level. Interestingly, Lutosławski and Nordheim were friends. They met most often in Oslo. Nordheim lived there nearly all his life, whilst in the case of Lutosławski, in his adult life, the Norwegian capital became, after Warsaw, a home from home for him and his loved ones. Thus Oslo symbolically became a place where the great contemporary cultures of Poland and Norway met.

Programme: www.komponist.no - PDF file

Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver

Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver24 kwietnia 2015 roku odbył się koncert finałowy 12. Konkursu dla Młodych Kompozytorów, organizowanego przez Vancouver Chamber Choir. Po wysłuchaniu utworów finalistów jury postanowiło przyznać I nagrodę (ex aequo) reprezentantowi Polski - Maciejowi Bałenkowskiemu za kompozycję Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany.

Maciej Bałenkowski pochodzi z Radomia. Obecnie jestem studentem 3 roku kompozycji w klasie dr hab. Roberta Kurdybachy w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Konkurs, odbywający się jako biennale, powołany został przez dyrygenta Jona Washburna, którego zamiarem było zachęcenie młodych kompozytorów do tworzenia, a młodych śpiewaków do wykonywania muzyki chóralnej. Organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych, obejmujących łącznie twórców w wieku od 8 do 22 lat. Utwory zwycięskie w każdej z kategorii będą wykonane przez Vancouver Chamber Choir.

Więcej informacji o konkursie – na stronie: www.vancouverchamberchoir.com

Król Roger w Royal Opera House

Król Roger w Royal Opera HouseW piątek, 1 maja 2015 roku w londyńskiej Covent Garden - Royal Opera House odbędzie się premiera opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Reżyserii spektaklu podjął się Kasper Holten, a w tytułowej roli wystąpi Mariusz Kwiecień.

Inscenizacja opery Karola Szymanowskiego jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń sezonu operowego w Londynie. Jak podkreśla duński reżyser Kasper Holten, kunszt dzieła polega na jego niejednoznaczności, możliwości wielorakiej interpretacji. Tytułową partię śpiewa znakomity polski baryton Mariusz Kwiecień, który wykonywał już ją z powodzeniem na scenie Santa Fe Opera, w Madrycie i Paryżu. Na scenie The Royal Opera w roli Roksany zadebiutuje amerykańska sopranistka Georgia Jarman, partię Pasterza zaśpiewa albański tenor Saimir Pirgu, doradcy Edrisiego - brytyjski tenor Kim Begley, a Arcybiskupa - irlandzki bas Alan Ewing. W roli Diakonessy usłyszymy polską mezzosopranistkę Agnieszkę Zwierko. O scenografię i kostiumy do Króla Rogera zadba Steffen Aarfing, za choreografię odpowiada Cathy Marston, a dyrygentury podjął się dyrektor muzyczny Royal Opera House - Antonio Pappano.

Nowa produkcja The Royal Opera powstała we współpracy z Dallas Opera, przy wsparciu: Monument Trust, Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, a także Hamish and Sophie Forsythów, Davida
Hancocka, Michaela Hartnalla oraz Connoisseurs’ Series.

Premierę Króla Rogera odbędzie się 1 maja 2015 roku o godz. 19.30, a kolejne spektakle będzie można zobaczyć 6, 12, 19 maja (godz. 19.30) oraz 9 i 16 maja 2015 roku (godz. 19.00).

Portal Culture.pl zaprasza na transmisję na żywo spektaklu 16 maja 2015 roku o godz. 20.00.

Więcej informacji – na stronie: www.roh.org.uk/productions/krol-roger-by-kasper-holten

Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we Włoszech

Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we WłoszechWe wtorek, 5 maja 2015 roku o godz. 20:45 w Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie reprezentować polską kulturę w słonecznej Italii.

Gdańscy muzycy wystąpią pod batutą Massimiliano Caldiego, dyrygenta od wielu lat związanego z Polską i aktywnie promującego polską muzykę poza granicami kraju. W tournée weźmie także udział znana pianistka Beata Bilińska, laureatka nagród zdobytych w międzynarodowych konkursach pianistycznych, także na terenie Włoch.

W programie znajdą się takie utwory, jak: Uwertura na instrumenty smyczkowe i Pięć melodii ludowych Witolda Lutosławskiego, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Ciaccona na orkiestrę smyczkową z Polskiego Requiem, ku pamięci Karola Wojtyły oraz Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego.

Więcej informacji – na stronie: Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone