Polmic - FB


from the world

Sensorium na Uniwersytecie Stanforda

SensoriumSensorium – instalacja dźwiękowa Rafała Zapały – będzie prezentowana w dniach 23–26 marca 2019 roku w ramach Linux Audio Conference w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sensorium to jednoosobowo doświadczana przestrzeń muzyczna (ale też przestrzeń scenograficzna), na którą bezpośredni wpływ mają reakcje biofizyczne zwiedzających. Jest prywatnym doświadczeniem o „antymasowym” charakterze. Jest też instrumentem do interaktywnego słuchania muzyki. Idea jest prosta – zwiedzający/ca steruje strukturą dźwięków poprzez swoje myśli, emocje i reakcje biofizyczne skóry. Muzyka z kolei wpływa na nią/niego w sprzężeniu zwrotnym. Sensorium oznacza więc współcześnie rozumianą podmiotowość rozszerzającą się poprzez zmysły i technologię w sieć relacji ze światem.

Instalacja Zapały wypełniała wieżę zegarową CK Zamek w Poznaniu w latach 2014/15. Funkcjonowała przez ok 1,5 roku w centrum Poznania, jako mała instytucja kultury goszcząc kilka tysięcy zwiedzających. Różne aspekty projektu prezentowane były na konferencjach naukowych, umieszczając pracę w nurcie art&science.

Więcej o projekcie:

https://vimeo.com/109455967 

http://lac.linuxaudio.org/2019/ 

Pierwsza trasa jazzowego kwartetu smyczkowego Atom String Quartet w Stanach Zjednoczonych

ASQNa przełomie lutego i marca 2019 roku Atom String Quartet rusza w swoją pierwszą amerykańską trasę. Zespół odwiedzi takie miasta jak: Chicago, Madison, Minneapolis, San Francisco, Baltimore, Filadelfię, Clark, Nowy Jork i Waszyngton.

Tournée rozpocznie się koncertami z Matt Ulery Group oraz Grażyną Auguścik w ramach Festiwalu „Chopin IN the City” w Chicago. Koncerty te odbędą się w dwóch najbardziej znanych klubach jazzowych w tym mieście: Green Mill oraz Constellation.

W kolejnych miastach ASQ zaprezentuje publiczności swoją twórczość. Program koncertów będzie wypełniony muzyką polską. Znajdą się w nim: oryginalne kompozycje muzyków kwartetu, utwory Zbigniewa Seiferta (znanego w Stanach Zjednoczonych, zmarłego przed 40 laty, wybitnego polskiego skrzypka jazzowego), zarejestrowane na ostatniej płycie ASQ, ale także twórczość wielkich polskich kompozytorów: Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, opracowane przez muzyków zespołu na improwizujący kwartet smyczkowy.

Amerykańska trasa ASQ została dofinansowana z programu „Kultura polska na świecie” Instytutu Adama Mickiewicza.

Magdalena Todynek-Jabłońska

Paderewski Musical Project

PaderewskiPomiędzy 28 listopada a 6 grudnia 2018 amerykańska publiczność będzie miała okazję obejrzeć siedem niezwykłych, jednoaktowych musicali inspirowanych postacią Ignacego Jana Paderewskiego. Spektakle, które w wyraźny sposób czerpią z bogatej tradycji amerykańskich musicali, koncentrują się na różnych aspektach biografii kompozytora.

W ramach 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę Instytut Adama Mickiewicza ogłosił w Stanach Zjednoczonych konkurs na musical inspirowany postacią i dorobkiem Ignacego Jana Paderewskiego – wielkiego artysty, filantropa, biznesmena, polityka i dyplomaty, pierwszego premiera II Rzeczypospolitej. Wspierając jednocześnie kilka obiecujących projektów, organizatorzy zdecydowali się publiczną prezentację siedmiu z nich w czterech amerykańskich miastach w listopadzie i grudniu.

W czwartek, 6 grudnia 2018, Paderewski Musical Project zawita ze swoim ostatnim występem do Nowego Jorku. W Public Arts Theater na Manhattanie odbędzie się premiera rockowego musicalu Blacksmith stworzonego przez Jamesa Fluhra, Zoe Sarnak oraz Eliie Heyman.

Więcej informacji na temat przedsięwzięcia: http://polishculture-nyc.org/

 

III Unheard Music Festival 2019

UnheadKolejny Unheard Music Festival odbędzie się 16 i 17 marca 2019 roku w Hadze. Do udziału w tej edycji Kwartet Matangi, inicjator projektu, zaprosił polskiego kompozytora Pawła Szymańskiego, którego muzyka rzadko wykonywana jest w Holandii.

Podczas Festiwalu odbędą się holenderskie premiery takich utworów Szymańskiego, jak A due, Drie Lieder nach Trakl, Dwa utwory na kwartet smyczkowy, Gigue, Recalling a Serenade, In Paradisum deducant te Angeli. Kulminacja koncertu będzie wykonanie jego cyklu Pięć utworów pamięci malarza Jerzego Stajudy na kwartet smyczkowy, który powstał w 1992 roku dla rozgłośni radia BBC w Bristolu. Stajuda był znanym polskim artystą, który zmarł w marcu 1992 roku w wieku 55 lat. Każdy z Pięciu utworów ma indywidualną fakturę, opartą na jednej idei. Stylistykę prezentowane kompozycji wyznacza charakterystyczna dla czołowego polskiego postmodernisty „gra z przeszłością, gra konwencjami” – surkonwencjonalizm – przede wszystkim z elementami wyznaczającymi idiom muzyki klasycyzmu (specyficzne zwroty melodyczne, obiegowe figury, techniki i zasady formalne). W utworze Szymańskiego podlegają one nie tylko dekonstrukcji, ale także przekształceniu w nową jakość estetyczną.

Oprócz koncertów program festiwalu obejmuje spotkanie z Pawłem Szymańskim, Classical Music PubQuiz, SOUNDbar z „niesłyszaną” muzyką i wystawę. Dzieci są mile widziane na warsztatach RadioLab, a dla studentów z Royal Conservaroty Kwartet Matangi organizuje kursy mistrzowskie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie https://www.unheardmusicfestival.nl 

Premiera II Sonaty fortepianowej Romana Palestra

Lisecki19 listopada 2018 roku w związku z trwającymi obchodami stulecia niepodległości Polski (oraz przyszłorocznym przypadającym na 2019 rokiem jubileuszu stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Japonią i Rzeczpospolitą Polską) odbył się recital fortepianowy Ignacego Lisieckiego w Japonii w mieście Fukuoka w Airef Hall.

Na program recitalu pianisty obok wszystkich ballad Chopina złożyło się prawykonanie japońskie, a zarazem światowe II Sonaty fortepianowej Romana Palestra. Utwór został skomponowany w 1980 roku i nie doczekał się publicznego wykonania, jak również wydania nutowego za życia kompozytora mieszkającego w tym czasie w Paryżu (Palester zmarł w 1989 roku). Jak podkreśla pianista, prawykonanie było możliwe dzięki życzliwości i współpracy z działem muzycznym Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, której Palester powierzył swoją spuściznę w tym rękopisy oraz osobiste notatki i eseje z czasów współpracy z Radiem Wolna Europa.

Ignacy Lisiecki w rozmowie z dziennikiem „Nishinihon Shimbun” (dzienny nakład ok. 900.000) przedstawił sylwetkę nieznanego dotąd w Japonii Romana Palestra, przytaczając w rozmowie istotne fakty z życia polskiego kompozytora. Koncert odbył się pod patronatem Instytutu Polskiego w Tokio, który reprezentuje Ambasadę RP w Tokio i odpowiada za promocję polskiej kultury w Azji.

Ignacy Lisiecki w styczniu 2018 roku podczas recitalu „Powstało w wolnej Polsce” wykonał w Filharmonii Narodowej I Sonatę fortepianową Romana Palestra (1970-71). W 2017 roku był również inicjatorem wspólnego projektu z japońskim Uniwersytetem Tokijskim Geidai oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym, który był poświęcony uczczeniu 80. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego.