Polmic - FB


from the world

Premiera „Diffusions” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej w Belgii

Borowicz10 lipca 2018 roku podczas Międzynarodowego Kongresu Klarnetowego ClarinetFest w Ostendzie w Belgii odbędzie się premiera nowego utworu Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

Barbara Borowicz wraz z klarnecistką Kristine Dizon prawykonają Diffusions na dwa klarnety napisanego przez Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską.

10 lipca odbędzie się również koncert Oktetu Klarnetowego z Akademii Muzycznej w Krakowie, pracującego pod opieką dr Barbary Borowicz. W jego skład wchodzą studenci z klasy prof. Andrzeja Godka i dr Barbary Borowicz: Sara Ślemp, Izabela Żurczak, Oleh Malovichko, Rafał Gomółka, Jarosław Sroka, Mateusz Woźniak i Tomasz Sowa. W programie między innymi premiera utworu kosowskiego kompozytora Artana Hasani Funny Dialogue, który powstał z dedykacją dla oktetu.

Ponadto 11 lipca, występując gościnnie z perkusistą Bartoszem Sałdanem, podczas recitalu na Kongresie Barbara Borowicz wykona utwory polskich kompozytorów: Tamisage na klarnet solo Artura Kroschela (2018) i Reflexion na klarnet i perkusję Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2018).

Beethoven Pastoral Project

BTHVN

In 2020 the world will celebrate the 250th anniversary of the birth of composer Ludwig van Beethoven (1770-1827). The official BTHVN2020 anniversary program will be held under the patronage of Frank-Walter Steinmeier, President of the Federal Republic of Germany. One of the anniversary projects is the "Beethoven Pastoral Project".

Beethoven was born in Bonn, which today is not only the City of Beethoven, but also a UN city and seat of the UN's Climate Change Secretariat. Beethoven loved nature. For him it was a place of relaxation, solitude and inspiration. His Sixth Symphony, the 'Pastoral', musically depicts the harmonious unity between mankind and nature. Today, nature is under threat and mankind is on a course to destroy his environment and livelihood.

The "Beethoven Pastoral Project" aims to draw attention to the theme of ‘mankind and nature’, represented in the romantic sense in the ‘Pastoral’ music, and to deal actively with today’s urgent questions of environmental protection and global sustainability, and achieving the aims of the Paris Climate Agreement.

Artists from around the world are invited to develop and unite their own visions of a harmonious co-existence of mankind and nature, with performances of 'their Pastoral' on Earth Day (April 22nd, 2020), United Nations World Environment Day (June 5th, 2020) or a day of their choice before June 5th, 2020 – to shape a powerful statement for environmental protection and sustainable development – for a better world for millions of people.

More information at: www.beethoven-pastoral-project.com i www.bthvn2020.de

Polskie akcenty na Światowym Kongresie Saksofonowym w Zagrzebiu

Zagrzeb KongresW dniach 10–14 lipca 2018 roku w Zagrzebiu obędzie się XVIII edycja Światowego Kongresu Saksofonowego (World Saxophone Congress) – najbardziej prestiżowej imprezy saksofonowej, skupiającej artystów i miłośników tego instrumentu z najodleglejszych zakątków świata. Kongresy, zapoczątkowane w 1969 roku w Chicago, odbywają się co trzy lata, każdorazowo w innym miejscu globu. Artystyczną opiekę nad wydarzeniem sprawuje Dragan Sremec; honorowym przewodniczącym został Eugene Rousseau – artysta-legenda, uczeń Marcela Mule’a, współorganizator pierwszej edycji.

Bogaty program kongresu pozawala na prezentację umiejętności szerokiego grona artystów: najbardziej cenionych saksofonistów światowego formatu, studentów i amatorów wszystkich stylów muzycznych: od muzyki klasycznej, przez jazz, po muzykę etniczną. Zaplanowano blisko 400 koncertów (solistów, kameralistów, orkiestr saksofonowych, solistów z towarzyszeniem zespołów smyczkowych i symfonicznych), trzydzieści wykładów oraz osiem kursów mistrzowskich. Koncerty i prezentacje będą odbywały się zarówno w salach koncertowych, jak i w niekonwencjonalnych miejscach, stwarzając okazję do popularyzacji muzyki saksofonowej wśród szerokiej publiczności. Przewidziano również programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ponadto w kongresie wezmą udział twórcy i producenci instrumentów oraz wydawcy.

W programie kongresu przewidziano kilka polskich, mocnych akcentów. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem będzie koncert finałowy; 14 lipca, w słynnej sali im. Vatroslava Lisinskiego zabrzmi bowiem Koncert saksofonowy  Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara – profesora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zagrzebiu pod dyrekcją Quentina Hindleya. Oprócz finału Gusnar wystąpi podczas kongresu dwukrotnie, m.in. w ramach koncertu międzynarodowych gwiazd saksofonu związanych z legendarną firmą D’Addario (13 lipca).

Nurt jazzowy będzie reprezentował znakomity Krzysztof Urbański, który zagra dwa koncerty: z zaproszonymi muzykami (11 lipca, Saxophone Throughout the History) oraz ze swoim kwartetem (12 lipca). Wśród innych wydarzeń z udziałem rodzimych muzyków usłyszymy także młodych, dobrze zapowiadających się artystów, m.in. półfinalistę konkursu Młody Muzyk Roku 2018 i zdobywcę tegorocznego Grand Prix konkursu saksofonowego CEA – Wojciecha Chałupkę (12 lipca), oraz duet saksofonowo-harfowy Trefon Gmyrek Duo, który tworzą uczniowie liceum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon (14 lipca). Polskie nazwiska pojawią się również w ramach formacji międzynarodowych: The Cascatelle Saxophone Quartet (Faustyna Szudra) i SOS Saxophone Orchestra (Joanna Blejwas, Weronika Partyka).

Podczas imprezy zabrzmi kilkanaście utworów rodzimych twórców, m.in. Przemysława Schellera, Anny Marii Huszczy, Przemysława Szczotka, Wojciecha Chałupki i Macieja Małeckiego.

Szczegółowe informacje o kongresie wraz z pełnym programem wydarzeń znajdują się na stronie: www.zagrebsaxcongress.com.

Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wartburgu

Zbigniew PilchW sobotę 7 lipca 2018 o godz. 19:30 na Zamku w Wartburgu  (Turyngia, Niemcy) odbędzie się koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Jarosława Thiela. Jako solista wystąpi wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.

W programie koncertu znajdą się następujące utwory: Karol LipińskiSymfonia B-dur op. 2 nr 3 „Sinfonia avec accompagnement de plusieurs instruments” (przed 1810), Feliks Janiewicz – III Koncert skrzypcowy A-dur, Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138, Symfonia A-dur KV 201.

Koncert organizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu we współpracy z Deutschlandradio. Emisja koncertu odbędzie się 20.07.2018 r. o godz. 20:00 na antenie Deutschlandradio.

Więcej informacji – na stronie NFM.

Nowy utwór Pawła Hendricha z premierą w Japonii

G19 czerwca 2018 roku w Tokio miało miejsce prawykonanie nowego dzieła na fortepian solo wrocławskiego kompozytora Pawła Hendricha o tytule Gliptopalinomia.

Prawykonanie tego utworu odbyło się w prestiżowej tokijskiej Triphony Concert Hall w ramach trasy koncertowej polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego po japońskich miastach: Tokyo, Kobe, Fukuoka. Utwór kompozytor dedykował pianiście, który, mieszkając już ponad dziesięć lat w Japonii, promuje polska muzykę. Wykonanie utworu jest również zapowiedzią nadchodzącego stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią oraz wstępem do większej liczby wydarzeń przyszłorocznych.

Utwór Gliptopalinomia został zaplanowany jako cykl fortepianowy, w którym zaprezentowane zostały wszystkie podstawowe elementy autorskiego Systemu Konstrukcji Okresowych. Każda miniatura cyklu opiera się na okresowym materiale wysokościowym zbudowanym z szeregu naprzemiennych interwałów. Zestawy określonych interwałów w połączeniu z przeważnie cyklicznymi rytmami definiują określoną barwę i fakturę każdej części cyklu. Znaczenie tytułu zawiera się w polu semantycznym wytyczonym przez trzy greckie słowa: glipto (glyphē) – rzeźba lub glyptós – grawerowany; palin (pálin) – znowu, przeciw, wstecz, ponownie; nomia (nomós) – umiejętność, sztuka, dziedzina nauki lub prawo. W ten sposób Gliptopalinomia jest dźwiękową rzeźbą wyrytą przez materię muzyczną, kształtowaną przez kompozytora niemalże przez dwie dekady.