Polmic - FB


from the world

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Paryskie prawykonanie „Poloneza” Józefa Świdra

SwiderPo trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe.

Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).

Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Światowego prawykonania Poloneza 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot. Podczas koncertu w ich wykonaniu paryska publiczność usłyszy również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego i Trio Antoniego Szałowskiego.

źródło: materiały prasowe wydawcy

Aleksandra Wojtachnia – III miejsce we Włoszech

AWW dniach 9–13 maja 2018 we włoskiej Filadelfii odbywał się już po raz dziesiąty Międzynarodowy Konkurs Muzyki Klasycznej, w którym wzięli udział młodzi muzycy z niemal trzydziestu krajów świata.

Concorso Musicale Citta’di Filadelfia Premio Speciale „Paolo Serrao” odbywa się w różnych kategoriach. W kategorii „śpiew solowy” w tegorocznej edycji wzięła udział i zdobyła III miejsce Aleksandra Wojtachnia – studentka magisterium na kierunku wokalistyka w Akademii Sztuki w Szczecinie. Aleksandra jest studentką klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, a na konkursie we Włoszech akompaniował jej znakomity pianista młodego pokolenia Michał Landowski (z klasy fortepianu prof. Bogusława Rottermunda). W ramach programu konkursowego Aleksandra Wojtachnia wykonała arię Dorabelli Ah, scostati z mozartowskiej opery Cosi fan tutte, pieśń Brahmsa Von ewigen Liebe, słynną Mandolinę Debussego i werystyczną arię Santuzzy Voi lo sapete Pietro Mascagniego z Rycerskości wieśniaczej, przekonując swoją interpretacją jury konkursu, ze świetną śpiewaczką Muanuelą Kriscak w składzie jury.

Przypomnijmy, że Aleksandra Wojtachnia była finalistką V Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w październiku ubiegłego roku. Ma także na swoim koncie, poza niezliczonymi koncertami z najróżnorodniejszym repertuarem tak w Szczecinie, jak i Schwäbisch Hall, Ueckermünde, Brüssow i Trampe, także debiut sceniczny w roli Chłopca w Czarodziejskim flecie Mozarta w ramach Festiwalu Opernale w Greifswaldzie i w Pałacu Bröllin, niedaleko Pasewalku.

Aleksandra Wojtachnia, wraz z kilkoma innymi laureatami konkursów muzycznych, będzie reprezentować w lipcu tego roku na prestiżowym koncercie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie najmłodszą uczelnię artystyczną w Polsce – szczecińską Akademię Sztuki.

Koncerty studentów, pedagogów i pracowników UMFC na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w Watou (Belgia)

Internationaal_GregoriaansW dniach 4–13 maja 2018 roku odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w belgijskim Watou. Organizowany co trzy lata festiwal jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez gregoriańskich na świecie.

Do udziału w nim zostało zaproszonych 26 zespołów (około 400 śpiewaków) z czterech kontynentów: z Australii, Ameryki Południowej (Kolumbii), Azji (Korei Południowej, Japonii) i Europy (z Belgii, Francji, Norwegii, Estonii, Watykanu, Holandii, Hiszpanii, Łotwy). Polskę reprezentowały dwie schole złożone ze studentów, absolwentów, pedagogów i pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti oraz Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, obie prowadzone przez Michała Sławeckiego.

Program festiwalu obejmował ponad 30 koncertów i celebracji liturgicznych w Watou i miastach partnerskich. Główną dominantę stanowił repertuar gregoriański, choć wykonywane były również utwory prepolifoniczne i polifoniczne. Polskie schole śpiewały podczas codziennych liturgii oraz dały pięć koncertów w Watou i w Werviku; część z nich była transmitowana przez belgijskie Radio Klara. Oprócz klasycznego repertuaru gregoriańskiego zostały zaprezentowane utwory reprezentujące różne tradycje monodyczne: starorzymską, gallikańską, ambrozjańską, hiszpańską, repertuar prepolifoniczny oraz kompozycje pochodzące z polskich źródeł – z Sandomierza i Jasnej Góry.

Wyjazd został dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”.

Maciej Bałenkowski laureatem „The Respighi Prize”

Bałenkowski Maciej Bałenkowski, doktorant w klasie kompozycji prof. dr. h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego, otrzymał nagrodę The Respighi Prize, przyznawaną przez Chamber Orchestra of New York oraz rodzinę Ottorino Resighi’ego.

Jury w składzie: Dirk Brossé, Roberto Cominati, Salvatore Di Vittorio, Simone Dinnerstein, Shanan Estreicher, John Farrer, Jeffrey James, Robert Langevin, Cho-Liang Lin, Paul Moravec, Ursula Oppens, Joshua Pierce, J. Mark Stambaugh, Luigi Verdi i Alicia Zizzo spośród zgłoszeń pochodzących z całego świata postanowiło, by tegoroczną nagrodę w kategorii kompozytorskiej przyznać Maciejowi Bałenkowskiemu. W sezonie artystycznym 2018/2019 jego Sinfonietta na orkiestrę smyczkową zostanie wykonana przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku w Carnegie Hall.

Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorino Respighi’ego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora.

Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Udział w konkursie był dofinansowany przez „Instytut Adama Mickiewicza” w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Źródło: https://chamberorchestraofnewyork.org/the-respighi-prize/