Polmic - FB


from the world

Maciej Bałenkowski laureatem „The Respighi Prize”

Bałenkowski Maciej Bałenkowski, doktorant w klasie kompozycji prof. dr. h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego, otrzymał nagrodę The Respighi Prize, przyznawaną przez Chamber Orchestra of New York oraz rodzinę Ottorino Resighi’ego.

Jury w składzie: Dirk Brossé, Roberto Cominati, Salvatore Di Vittorio, Simone Dinnerstein, Shanan Estreicher, John Farrer, Jeffrey James, Robert Langevin, Cho-Liang Lin, Paul Moravec, Ursula Oppens, Joshua Pierce, J. Mark Stambaugh, Luigi Verdi i Alicia Zizzo spośród zgłoszeń pochodzących z całego świata postanowiło, by tegoroczną nagrodę w kategorii kompozytorskiej przyznać Maciejowi Bałenkowskiemu. W sezonie artystycznym 2018/2019 jego Sinfonietta na orkiestrę smyczkową zostanie wykonana przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku w Carnegie Hall.

Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorino Respighi’ego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora.

Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Udział w konkursie był dofinansowany przez „Instytut Adama Mickiewicza” w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Źródło: https://chamberorchestraofnewyork.org/the-respighi-prize/ 

Litewskie tournée Sinfonii Varsovii

svW dniach 20–21 kwietnia 2018 roku Sinfonia Varsovia i Dawid Runtz wystąpią wspólnie podczas kwietniowego tournée. Razem z litewską skrzypaczką Dalią Kuznecovaitė zagrają dwa uroczyste koncerty w Wilnie i Kłajpedzie, dając okazję Polakom i Litwinom do wspólnego świętowania 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Drugie już w tym roku zagraniczne tournée Sinfonii Varsovii jest elementem obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas koncertów w Wilnie i Kłajpedzie orkiestra wystąpi w towarzystwie dwóch młodych i wyjątkowo utalentowanych artystów. W II Koncercie skrzypcowym d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego solistką będzie Dalia Kuznecovaitė – niezwykle utytułowana litewska skrzypaczka. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, a jako solistka koncertowała m.in. w Meksyku, Kanadzie, Francji czy Niemczech. Na podium dyrygenckim stanie natomiast 25-letni Dawid Runtz. Dyrygent, zaledwie dwa lata po ukończeniu studiów, ma na swoim koncie szereg prestiżowych wyróżnień, zarówno na polu dyrygenckim, jak i kompozytorskim. Od grudnia ubiegłego roku pełni funkcję pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej. Podczas litewskiego tournée, oprócz dzieła Wieniawskiego, Dawid Runtz zadyryguje Koncertem na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz VII Symfonią A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Koncert w Kłajpedzie odbędzie się w ramach 43. edycji Wiosennego Festiwalu Muzyki – jednego z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej w regionie.

Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o koncercie na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Polish Choral Music in Chelyabinsk

Czelabinsk

A cross-section of Polish and European choral music will sound at the gates of Siberia. At the special invitation of the State Philharmonic in Chelyabinsk, conductor and choirmaster Janusz Siadlak and the Choir of the Częstochowa Philharmonic will present a cappella music during the prestigious festival "The Great Vocal Forum".

At the end of April 2018, the Częstochowa Philharmonic Choir "Collegium Cantorum" with its conductor Janusz Siadlak will promote Polish culture and the city of Częstochowa during very important cultural events in the distant cities of Russia – Chelyabinsk and Kopiejsk. Collegium Cantorum, at the invitation of the State Philharmonic in Chelyabinsk, will take part in the choral music festival "The Great Vocal Forum", giving two exceptional concerts presenting the richness of Polish and European choral music. Apart from concerts, the choir director Janusz Siadlak was invited to give a lecture during which he would share with the gathered audience – conductors and musicians from all over Russia, as well as students of Chelyabinsk music schools – his perspective on Polish choral music and its development.

Another extremely important element of the Collegium Cantorum tour will be participation in "Polish Culture Days" in Kopiejsk. Polonia Association "Solaris" organizes this multi-day event promoting Polish culture – art, literature and music in connection with the arrival of the Częstochowa ensemble. In addition, to celebrate this year's anniversary of the birth of Adam Mickiewicz, an exhibition of Polish books, excursions "Kopiejsk and traces of Poles in the history of the city", performances by youth groups presenting Polish songs and dances, and a press conference with the participation of Częstochowa musicians will take place.

During the concerts, the Częstochowa Philharmonic Choir "Collegium Cantorum" will present works by Szymanowski, Łukaszewski, Twardowski and Penderecki, showing the Russian audience the beauty, diversity and uniqueness of our music. Janusz Siadlak also stresses how important this cooperation is because of the growing Russian Polonia, which due to geographical and economic factors has no opportunity to experience Polish culture, especially the contemporary one.

The concert tour of the Częstochowa choir is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage, as well as the Minister of Culture of the Chelyabinsk region.

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.