Polmic - FB


from the world

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Elbląska Orkiestra Kameralna podbija kolejną europejską stolicę

EOKW styczniu Elbląska Orkiestra Kameralna wyrusza do Reykjaviku w ramach kolejnej odsłony projektu MKiDN „Promesa 2018”. Elbląscy kameraliści wystąpią podczas 38. International Music Festival „Dark Music Days” w Sali Koncertowej Harpa.

Zaproszenie na prestiżowy festiwal „Dark Music Days” to kolejny przykład wysokiej pozycji EOK w międzynarodowym środowisku muzycznym. W ramach wydarzenia zespół wykona dwa koncerty z monograficznymi programami.

25 stycznia o godz. 17:00 odbędzie się koncert polski. Na repertuar koncertu składają się dzieła polskich mistrzów kompozycji, w tym Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Mikołaja Góreckiego. Publiczność festiwalowa wysłucha też Hombark – Concerto per violino e archi Sławomira Czarneckiego oraz Orawy Wojciecha Kilara – pereł w repertuarze EOK. Partie solowe wykona koncertmistrzyni orkiestry Paula Preuss, a muzyków poprowadzi maestro Marek Moś.

rDwa dni później, 27 stycznia o godz. 21:00, muzycy połączą siły z Reykjavik Chamber Orchestra. Orkiestry poprowadzi dyrygent Bjarni Frímann Bjarnason. W programie koncertu, poświęconemu w całości współczesnej muzyce islandzkiej, znalazły się następujące kompozycje: Jón Ásgeirsson A Poem for Seven Strings, Atli Heimir Sveinsson Infinitesimal Fragments Of Eternity, Jórunn Viðar / Þórður Magnússon Suite The Last Farm In the Valley, Finnur Karlsson New Concerto for…. Oba koncerty zostaną poprzedzone otwartymi próbami generalnymi dla publiczności.

W trakcie wizyty na Islandii EOK i Dyrektor Naczelna, Bożena Sielewicz, wezmą także udział w panelu dyskusyjnym, poświęconym funkcjonowaniu instytucji muzycznych w obu krajach i budowaniu publiczności na wydarzeniach, poświęconych muzyce współczesnej.

Koncert realizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2018 – Promesa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.