Polmic - FB


ze świata

Reprezentanci Regionalnej Inicjatywy Doskonałości w Nowym Jorku

AM BydgoszczRegionalna Inicjatywa Doskonałości, nowy projekt Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, nawiązała współpracę z Manhattan School of Music. W dniach 3–6 marca 2020 roku reprezentanci bydgoskiego środowiska muzycznego wystąpią w Nowym Jorku.

Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń poprowadzi masterclass, a prof. Ewa Pobłocka i dr Adam Kośmieja zaprezentują się podczas solowych recitali w Mikowsky Recital Hall. W ich wykonaniu amerykańska publiczność usłyszy muzykę polską, w tym znakomite utwory polskich kompozytorów XX–XXI w., m. in. A piacere i Sonatę Kazimierza Serockiego, Zerstreutes Hinausschauen Tomasza Sikorskiego, Coma Berenices Jerzego Kornowicza, Trzy miniatury na fortepian Agaty Zubel.

Efektem współpracy będzie wizyta prof. Solomona Mikowskiego z Manhattan School of Music podczas Forum.Beethoven w Bydgoszczy w grudniu 2020. Pianista znany ze swojej „magicznej zdolności przekształcania swoich pianistów w artystów” („Sur Expres”, Francja) poprowadzi seminarium dla studentów bydgoskiej Akademii.

Chicago | Północnoamerykańska premiera Suity G-dur Ignacego Jana Paderewskiego

PaderewskiChicagowskie Towarzystwo Chopinowskie zaprasza na Koncert Galowy „Gdyby Chopin spotkał Paderewskiego… .” i bankiet, które będą miały miejsce 7 marca 2020 roku o godz. 18:30 w Holiday Inn Chicago North Shore (5300 W. Touhy Ave., Skokie, Illinois).

Podczas koncertu odbędzie się północnoamerykańską premiera Suity G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Autograf Suity został odnaleziony w zbiorach Biblioteki Akademii Muzycznej w Warszawie. Jak podaje muzykolog Jerzy Stankiewicz „Suita G-dur Paderewskiego wydana została po raz pierwszy w 1997 r. w t. X Dzieł Wszystkich Paderewskiego przez wydawnictwo Musica Iagellonica w Krakowie". Chicagowscy melomani będą świadkami amerykańskiej premiery tej młodzieńczej kompozycji mistrza Paderewskiego. Ponadto zabrzmią utwory Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert muzyki polskiej będzie punktem kulminacyjnym sezonu 2020 Chicago Chopin Society.

Udział w wydarzeniu wezmą: Marlena Dzis (sopran), Michał Sadowski (tenor), Daniel Majcher (pianista), Jarosław Golembiowski (kompozytor) i Lincolnwood Chamber Orchestra pod dyrekcją Philipa Simmonsa.

Bilety w cenie $100 (obiad i koncert) można zamówić dzwoniąc pod numer 773-988-3663, a także przez stronę internetową http://chicagochopinsociety.com lub www.americanmusicfestivals.org. Dochód z koncertu przeznaczony będzie na dalszą działalność Towarzystwa (Chicago Chopin Society).

Petersburg | Wykład Jerzego Stankiewicza o „Kwartecie na koniec Czasu” Oliviera Messiaena

Instytut Polski w Petersburgu17 lutego 2020 roku w siedzibie Instytutu Polskiego w Petersburgu (ul. 5. Sowiecka 12) o godz. 18.30 będzie miał miejsce wykład Nowe spojrzenie na genezę „Kwartetu na koniec Czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A Görlitz, który wygłosi Jerzy Stankiewicz, wiceprezes Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Krakowie.

Podczas spotkania odbędzie się też projekcja francuskiego filmu dokumentalnego i muzycznego Urok niemożliwości (reż. Nicolas Buenaventura Vidal, 2006) obrazującego hipotezy dotyczące powstania Kwartetu… na przełomie 1940 / 1941 roku w hitlerowskim obozie jenieckim w Görlitz (dzisiaj w Polsce w Zgorzelcu na Dolnym Śląsku).

Olivier Messiaen (1908–1992) – francuski kompozytor, organista, wykładowca, był jedną z najważniejszych postaci muzyki XX wieku, z jednej strony mistykiem, z drugiej zaś śmiałym eksperymentatorem. W 1931 został mianowany organistą paryskiego kościoła La Trinité i funkcję tę sprawował do śmierci. W roku 1940 został uwięziony w stalagu, a po zwolnieniu w 1941 objął stanowisko profesora harmonii (dopiero w 1966 roku został profesorem kompozycji) w paryskim konserwatorium. Był niezwykle charyzmatycznym pedagogiem, a do grona jego uczniów należeli wybitni twórcy, którzy — podobnie jak on sam — uformowali oblicze XX-wiecznej muzyki, prowadząc ją we wcześniej nieznanych kierunkach: Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis. W Görlitz działa obecnie Meetingpoint Messiaen — miejsce spotkań muzycznych młodzieży i doświadczonych muzyków z Europy i innych kontynentów.

Heidelberger Komponistinnenpreis 2020 dla Bettiny Skrzypczak!

BettinaZnana kompozytorka, Bettina Skrzypczak, otrzymała nagrodę „Heidelberger Komponistinnenpreis 2020“. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest od 1987 roku wyłącznie komponującym kobietom. Jest to jedyna tego rodzaju nagroda w skali świata.

Wyróżnieniem tym, na wniosek specjalnie powołanej Kapituły Miasta Heidelberg, uhonorowano dotychczas takie kompozytorki jak: Zofia Gubajdulina, Galina Ustwolskaja, Adriana Hölszky, Kaija Saariaho i Olga Neuwirth.

W rekomendacji Kapituły Miasta Heidelberg o twórczości Bettiny Skrzypczak napisano:

Dbałość o szczegóły strukturalne i przemyślana dramaturgia formy łączą się w jej dziełach z respektowaniem praw percepcji, co znajduje odzwierciedlenie w procesach dźwiękowych o niezwykłej intensywności. […] Poprzez wyrazistość ekspresywną, sugestywność emocjonalną jej muzyka silnie oddziałuje na słuchacza. […] Kompozytorka poświęca uwagę również innym dziedzinom wiedzy: od estetyki, poprzez filozofię, po nauki ścisłe”.

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się 19 lutego 2020 podczas koncertu z udziałem orkiestry Philharmonisches Orchester Heidelberg pod dyrekcją Josepha Bastiana, w repertuarze którego zabrzmi m.in. utwór Initial na orkiestrę symfoniczną (2005) Bettiny Skrzypczak. Kompozycja ta, prawykonana w 2007 roku w La Chaux-de-Fonds przez Orchestrę de Chambre de Lausanne (dyr. Marco Angius), została w tym samym roku przedstawiona polskiemu środowisku muzycznemu podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w wykonaniu SWR Symphonieorchester (dyr. Rupert Huber).

"Kompozytorzy na walizkach" – cykl zagranicznych koncertów Filharmonii Poznańskiej

FP14 lutego 2020 roku koncertem w Konzerthaus w Berlinie Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wraz z Rafałem Blechaczem rozpocznie europejskie tournée w ramach cyklu "Kompozytorzy na walizkach".

W programie zagranicznych koncertów znajdą się utwory trzech znakomitych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina (1810-1849), Aleksandra Tansmana (1897-1986) i Romana Palestra (1907-1989). Wszyscy trzej opuścili rodzinny kraj z przyczyn politycznych, aby osiedlić się w Paryżu – tam żyć i tworzyć. Każdy z nich wypracowł niezwykle oryginalny styl, wykorzystując zdobyczne ówczesnych technik kompozytorskich w oparciu o nawiązania i stylizację rodzimego folkloru.

Filharmonia Poznańska wybrała najbardziej reprezentatywne dzieła: Tańce weselne z baletu Pieśń o Ziemi Romana Palestra oraz III Symfonię koncertującą na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę Aleksandra Tansmana, aby przedstawić tę oryginalną i wciąż mało znaną twórczość polskich kompozytorów-emigrantów. W roku 2020, dokładnie 1 marca, przypada 210. rocznica urodzin Fryderyka Chopina – w programie nie mogło zatem zabraknąć Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 w wykonaniu Rafała Blechacza, zwycięzcy XV Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Europejska trasa koncertowa rozpocznie się 14 lutego w Berlinie. 26 lutego muzycy wystąpią we Frankfurcie nad Odrą, a dwa dni później w Darmstadt. Najważniejszym wydarzeniem tournée będzie występ 1 marca w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, gdzie orkiestra uczci 210. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina. W koncertach udział wezmą soliści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą dyrygentów Marka Pijarowskiego i Łukasza Borowicza.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://filharmoniapoznanska.pl/