Polmic - FB


ze świata

Szwajcaria | 15. CULTURESCAPES: Poland 2019

CulturescapesCULTURESCAPES to, odbywający się w Szwajcarii, interdyscyplinarny festiwal poświęcony promowaniu dialogu międzykulturowego. Na jego tegoroczną edycję składa się 220 wydarzeń prezentujących szwajcarskiej publiczności polską kulturę i tożsamość. Wydarzenie potrwa od 5 października do 6 grudnia 2019.

W poprzednich odsłonach festiwalu szwajcarska publiczność miała okazję poznać kulturę Gruzji, Izraela, Ukrainy czy Japonii. W tym roku przyszła kolej na Polskę. 15. edycja CULTURESCAPES jest wyjątkowa, bo towarzyszy jej 100. rocznica nawiązania polsko-szwajcarskich relacji dyplomatycznych. Według kuratorów, Jurriaana Cooimana i Kateryny Botanovej, Polska kojarzona jest głównie z czołową rolą w transformacji demokratycznej i z ruchem Solidarności, który doprowadził do upadku muru berlińskiego. Dalej pozostaje ona jednak dla szwajcarskich uczestników kultury "terra incognita", co ma się zmienić za sprawą CULTURESCAPES.

Program CULTURESCAPES prezentuje szerokie spektrum polskiej muzyki, od średniowiecza aż po współczesność. Kluczowym muzycznym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Król Roger w Konzert Theater Bern. Ważna jest również postać Fryderyka Chopina, którego twórczość odtworzą zarówno studenci i absolwenci szwajcarskich akademii muzycznych, jak i takie znakomitości jak Julianna Awdiejewa czy Ronald Brautigam. W programie znajdą się również polscy kompozytorzy i wykonawcy związani ze Szwajcarią, jak Karol Szymanowski i Witold Lutosławski. Najnowsza muzyka polska zostanie zaprezentowana w Gare du Nord Basel. Najważniejszym wydarzeniem będzie tu koncert symfoniczny Basel Sinfonietta, realizowany wspólnie z festiwalem Warszawska Jesień. Wśród polskich i zagranicznych solistów w koncertach festiwalowych wezmą udział Piotr Anderszewski, Ronald Brautigam, Krzysztof Chorzelski i Agata Zubel.

Więcej informacji na stronie: https://culture.pl/pl/wydarzenie/15-edycja-festiwalu-culturescapes 

Szczegółowy program Festiwalu: https://www.culturescapes.ch/polen

Paso Robles, CA | Paderewski Festival 2019

PaderewskiPaderewski Festival to czterodniowy festiwal muzyczny, który celebruje bogate dziedzictwo miasta Paso Robles w Kalifornii i jego najsłynniejszego mieszkańca, Ignacego Jana Paderewskiego – pianistę, kompozytora, międzynarodowego polityka, lokalnego właściciela ziemskiego, hodowcę i winiarza. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 31 października – 3 listopada 2019.

Festiwal rozpocznie koncert „Dracula Rising: Ghosts of Hollywood Past”, podczas którego zespół Ensemble 4 These Times z San Francisco zaprezentuje muzykę filmową Bronisława Kapera, Ericha Korngolda, Miklosa Rozsy i Henryka Warsa. Całość uzupełni prezentacja złożona z kadrów z kultowych hollywoodzkich produkcji. Dzień później USC Thornton Baroque Sinfonia pod dyrekcją Adama i Rotema Gilberta wykona utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne z XIV-XVII wieku. 2 listopada odbędzie się recital z udziałem zwycięzców Paderewski Festival Youth Piano Competition 2019, a następnie koncert galowy pianisty Takeshiego Nagayasu, tegorocznego laureata Konkursu Chopinowskiego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W programie znajdzie się muzyka Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Scrabina. Festiwal zakończy wykład zamknięty Marka Żebrowskiego, poświęcony roli Paderewskiego w polityce międzynarodowej oraz stuleciu nawiązania polsko-amerykańskich stosunków dyplomatycznych.

Koncertom z udziałem światowej sławy talentów, wystawom oraz wykładom towarzyszą wydarzenia specjalne w historycznych winnicach. Młodzieżowy konkurs pianistyczny oraz studencka wymiana kulturalna z Polską dodatkowo honorują spuściznę Paderewskiego.

Szczegółowy program Festiwalu na stroniehttp://www.paderewskifest.com/

Donaueschingen | Prawykonanie nowego utworu Lidii Zielińskiej

Zielińska

Światowe prawykonanie utowru Klangor na orkiestrę Lidii Zielińskiej odbędzie się w niedzielę 20 października 2019 podczas koncertu finałowego festiwalu Donaueschinger Musiktage.

Nowy utwór Lidii Zielińskiej został zamówiony przez festiwal Donaueschinger Musiktage i radio SWR2 we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Światowej premiery dokona SWR Symphonieorchester pod dyrekcją Tito Ceccheriniego. W programie koncertu finałowego znajdą się także trzy inne światowe premiery: Melancholie na harmonijkę chromatyczną i orkiestrę jordańskiego kompozytora Saeda Haddada, Elemental Realities na orkiestrę szwajcarskiego twórcy Jürga Freya oraz WÄCHTER na flet basowy i orkiestrę rurową urodzonej w Austrii Evy Reiter. Premiery koncertu finałowego szukają i domagają się własnej przestrzeni, dowodząc, że nowa muzyka może być miejscem odosobnienia i kontemplacji.

Koncert będzie transmitowany na żywo, także online na https://www.swr.de/swrclassic/.

Więcej informacji – na stroniehttps://www.swr.de/

San Francisco | The World of Grażyna Bacewicz

Bacewicz

W dniach 18-19 października 2019 w Noe Valley Ministry w San Francisco odbędzie się festiwal poświęcony Grażynie Bacewicz – "The World of Grażyna Bacewicz". 

Historia Grażyny Bacewicz (1909–1969) zostanie przedstawiona w trzech odsłonach łączących muzykę i narrację: począwszy od jej wczesnych błyskotliwych dzieł z czasów, gdy była młodą skrzypaczką-wirtuozką, poprzez utwory z okresu II wojny światowej i represyjnego reżimu komunistycznego, aż po dojrzałą twórczość u schyłku życia. Podczas trzech koncertów publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów twórców, którzy inspirowali kompozytorkę oraz tych, dla których współcześnie jej twórczość stanowi punkt odnisienia. Usłyszmy zatem kompozycje Ignacego Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Marty Ptaszyńskiej, Hanny Kulenty, Lidii Zielińskiej oraz Agaty Zubel.

W ramach festiwalu odbędzie się także projekcja filmu dokumentalnego Dla ludzi zawsze mam twarz pogodną (The World Only Sees My Cheerful Face) Dariusza Pawelca z 1999 roku.

Więcej informacji – na stronie: http://www.bardmusicwest.org/the-world-of-grazyna-bacewicz

„Murale” Jerzego Kornowicza zainaugurują Shanghai New Music Week

Kornowicz13 września 2019 roku Shanghai Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Shinik Hahm, wykona po raz pierwszy Murale na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną Jerzego Kornowicza. Utwór premierowo zabrzmi w sali Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego.

Polska muzyka nowa podbija Wschód. Tym razem najnowsza kompozycja Jerzego Kornowicza z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zainauguruje 12. edycję prestiżowego festiwalu Shanghai New Music Week.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania. Jak dodaje kompozytor, „to są te cechy murali, które chciałem przenieść do mojej muzyki. Kiedy myślałem o wykonawcach, zdałem sobie sprawę, że mural to gatunek młodych ludzi. Stąd powierzenie premiery utworu najmłodszemu koncertującemu skrzypkowi w mojej rodzinie – mojej córce Oli Kornowicz”.

Maria Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459623,murale-jerzego-kornowicza-zainauguruja-shanghai-new-music-week.html