Polmic - FB


ze świata

Nagroda kompozytorska dla Mikołaja Laskowskiego

LaskowskiW 2021 roku laureatem Nagrody Kompozytorskiej Miasta Stuttgart, która jest wspólną inicjatywą radia SWR, festiwalu ECLAT oraz miasta Stuttgart, został Mikołaj Laskowski.

Nagroda Kompozytorska Miasta Stuttgart przyznawana jest od 1955 roku. Do tegorocznego konkursu 86 kompozytorów zgłosiło łącznie 151 utworów.

Jury obradowało w następującym składzie: Björn Gottstein (dyrektor artystyczny festiwalu Donaueschinger Musiktage i redaktor muzyczny SWR), prof. Martin Schüttler (kompozytor, prof. w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie), Annesley Black (kompozytorka kanadyjska), Monika Pasiecznik (muzykolożka), Boglarka Pecze (klarnecistka węgierska, Trio Catch), Samir Odeh-Tamimi (kompozytor palestyńsko-izraelski) i prof. Markus Hechtle (kompozytor niemiecki).

Utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) na duży zespół i elektronikę zdobył II nagrodę ex aequo z kompozycją Włocha Francesco Ciurlo Abstraction to the point of (2020) na obój i zespół. W uzasadnieniu werdyktu Jury napisało, że „Laskowski zaimponował postcyfrowym, krytycznym podejściem wobec mediów". Pierwsza nagroda została przyznana Niemcowi Benjaminowi Scheuerowi za Acht Arten zu atmen (2020) na klarnet, akordeon i sample.

Zwycięskie kompozycje zostaną wykonane na festiwalu ECLAT w Stuttgarcie w lutym 2022 roku.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.stuttgart.de/kultur/kulturpreise-und-stipendien/kompositionspreis.php 

Ensemble intercontemporain prawykona „Triptyque” Agaty Zubel w ramach Festiwalu Présences

Zubel„Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość? Tak, na tym polega tryptyku trwanie, pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym ze stanów osobno”, komentuje swój najnowszy utwór Agata Zubel. Triptyque na zespół instrumentalny znalazł się w programie Festiwalu Présences w wykonaniu Ensemble intercontemporain, który prawykona utwór 7 lutego 2021 w siedzibie Radio France w Paryżu.

Co roku Festiwal Présences staje się przestrzenią do spotkań wszystkich miłośników muzyki współczesnej. W tym roku mija 30 lat od powstania Festiwalu, zainicjowanego przez Claude’a Samuela, wówczas dyrektora muzycznego Radio France. Tegoroczne koncerty będą odbywać się między 2 a 7 lutego, a podczas finałowego wydarzenia w siedzibie Radio France w Paryżu Ensemble intercontemporain prawykona Triptyque Agaty Zubel. Zespół od lat związany jest z Festiwalem, ale też nie pierwszy raz współpracuje z kompozytorką.

Jak rozumie Triptyque jego twórczyni? „Na przekór mądrym, to co było – wcale nie jest oczywiste. Na przekór obecnym, to co jest – wcale nie... jest, raczej rozpada się z precyzją mechanizmów najdokładniejszego zegarka, albo wręcz przeciwnie: sumuje migotliwą plątaninę zdarzeń „wokół/tu/teraz”. Na przekór pewnym siebie, nikt nie wie, czy to, co będzie, stanie się obrazem triumfu czy elegią”.

Dzięki udostępnieniu nagrania z koncertu w sieci każdy będzie mógł poznać nowy utwór znakomitej polskiej kompozytorki w światowej klasy wykonaniu. Festiwalowego koncertu Ensemble intercontemporain będzie można wysłuchać na https://www.francemusique.fr/  oraz za pośrednictwem aplikacji France Musique 24 marca o godz. 20:00.

Maryla Zając

Jakub Szafrański zwycięzcą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego "AERCO: My first 50 years"!

Jakub SzafranskiKompozytor młodego pokolenia Jakub Szafrański został laureatem międzynarodowego konkursu kompozytorskiego "AERCO: My first 50 years", do którego zgłoszonych zostało ponad 200 prac. Polak otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii utworów na chór ośmiogłosowy za kompozycję Waterfall na dwa soprany, dwa alty, dwa tenory i dwa barytony do słów Henry'ego Vaughana (1621-1695).

Oprócz nagrody pieniężnej w wysokości 2000 EUR, utwór Szafrańskiego zostanie wydany przez Hal Leonard Europe, a jego prawykonania dokona uznany brytyjski zespół wokalny Voces8. Konkurs AERCO (Associazione Emiliano Romagnola Cori) w Bolonii poświęcony jest promowaniu muzyki chóralnej a cappella. Tegoroczne jury konkursowe składało się z światowej sławy dyrygentów i kompozytorów chóralnych z Włoch, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Rosji, Łotwy i Filipin. Przewodniczył mu Philip Lawson, brytyjski kompozytor i aranżer, zdobywca nagrody Grammy, były członek zespołu King’s Singers.

Jakub Szafrański (ur. 1988) jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 roku uzyskał dyplom z dyrygentury chóralnej pod kierunkiem prof. Ryszarda Zimaka, a dwa lata później dyplom z kompozycji pod kierunkiem prof. Pawła Łukaszewskiego. Jako aktywny dyrygent chóralny, w działalności kompozytorskiej skupia się na muzyce na chór a cappella, głównie do tekstów liturgicznych i religijnych. Jest także autorem opracowań chóralnych wielu pieśni oraz autorem rekonstrukcji Missa pro defunctis J.A. Maklakiewicza. Do jego sukcesów należy I nagroda na 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2016) oraz kilka innych nagród na konkursach kompozytorskich w Polsce i za granicą. Jego utwory wykonywane były przez czołowe polskie i zagraniczne zespoły, w tym Orkiestrę Muzyki Nowej, sekstet wokalny proMODERN, Poznański Chór Kameralny, Chór Trinity College Cambridge, Kammerchor Hannover i Janua Muzika z Wilna. Z okazji 60. Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Jakub Szafrański napisał utwór Karpaty na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich.

ZOBACZ: Ogłoszenie wyników konkursu przez Phillipa Lawsona

Wirtualna rezydencja artystyczna UN/MUTE w Nowym Jorku

IPNYInstytut Polski w Nowym Jorku zaprasza do ubiegania się o wirtualną rezydencję polskich artystów, w tym muzyków, kompozytorów oraz performerów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Nowym Jorku i są zainteresowani interdyscyplinarnym europejsko-amerykańskim projektem. Aby wziąć udział w rekrutacji, należy przesłać swój biogram wraz z krótkim listem motywacyjnym (max. 1000 słów) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 22 stycznia 2021.

Instytut Polski w Nowym Jorku poszukuje jednego polskiego artysty z jednej lub kilku z dyscyplin artystycznych, który jest zainteresowany współpracą z innym artystą mieszkającym w Nowym Jorku, reprezentującym inną dyscyplinę i grupę wiekową. Płatna rezydencja online odbędzie się wiosną 2021 roku. W rekrutacji mogą wziąć obywatele Polski mieszkający w kraju bądź za granicą, w dowolnym miejscu poza Nowym Jorkiem, oraz artyści, którzy na stałe przebywają w Polsce, lecze nie mają obywatelstwa. Warunkiem rezydencji jest to, że kandydat nigdy wcześniej nie był w Nowym Jorku.

Wybrani artyści wezmą udział w trzymiesięcznej wirtualnej rezydencji prowadzonej przez Undercurrent Gallery na Brooklynie w Nowym Jorku. Proces ich twórczej współpracy zostanie przedstawiony za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej nagrań Zoom, dając widzom niepowtarzalną możliwość monitorowania jego przebiegu. Projekt bada, co dla europejskiego artysty oznacza wirtualne spotkanie z artystą mieszkającym po drugiej stronie Atlantyku, który jest w innym wieku, innej rasy, został wychowany w innej kulturze i reprezentuje inne medium artystyczne. Celem spotkania jest wspólne stworzenie nowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki. Prezentacja prac odbędzie się w Dniu Europy 9 maja 2021 roku.

Więcej informacji na stroniehttps://instytutpolski.pl/newyork/2021/01/07/open-call-un-mute-residency/

Chamber Piano Concerto Agaty Zubel zabrzmi w Orléans

Zubel29 października 2020 roku odbędą się przesłuchania finałowe XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Orléans. Dzięki owocnej współpracy Instytutu Adama Mickiewicza oraz Organizatorów Konkursu, Chamber Piano Concerto skomponowany przez Agatę Zubel będzie obowiązkowym utworem repertuaru finałowego.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans odbywa się od 1994 roku. Pozostaje jedynym na świecie konkursem pianistycznym, który koncentruje się wyłącznie na repertuarze współczesnym. Uczestnicy mogą zaprezentować utwory powstałe w XX i XXI wieku, co pozwala spojrzeć na muzykę nową w szerokim kontekście – sięgnąć do jej korzeni oraz uwzględnić obecne trendy kompozytorskie. Ze względu na swoją wyjątkowość, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans zyskał światową renomę. Jest członkiem stowarzyszonym Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych (WFIMC), Fundacji Alink-Argerich i Futurs Composés.

Chamber Piano Concerto to jeden z najnowszych utworów Agaty Zubel. Jego światowa premiera odbyła się 20 października 2018 roku podczas festiwalu Donaueschinger Musiktage. Kompozytorka gościła w wielu projektach Instytutu Adama Mickiewicza, stworzyła także na zamówienie lub współzamówienie Instytutu kilka utworów, m. in. Fireworks (2018), za który otrzymała European Composer Award.

Uczestnikom francuskiego Konkursu towarzyszyć będzie Ensemble Intercontemporain pod kierownictwem Simona Prousta. Do jednego z trzech finalistów trafi nagroda „Polska Music" ufundowana przez Instytut Adama Mickiewicza. Wyróżnienie o wartości 2 000 euro zostanie przyznane za najlepsze wykonanie utworu Agaty Zubel.

Róża Lorenc

Transmisję na żywo z przesłuchań finałowych będzie można obejrzeć pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=4LQsHfw19_A