Polmic - FB


ze świata

Wirtualna rezydencja artystyczna UN/MUTE w Nowym Jorku

IPNYInstytut Polski w Nowym Jorku zaprasza do ubiegania się o wirtualną rezydencję polskich artystów, w tym muzyków, kompozytorów oraz performerów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Nowym Jorku i są zainteresowani interdyscyplinarnym europejsko-amerykańskim projektem. Aby wziąć udział w rekrutacji, należy przesłać swój biogram wraz z krótkim listem motywacyjnym (max. 1000 słów) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 22 stycznia 2021.

Instytut Polski w Nowym Jorku poszukuje jednego polskiego artysty z jednej lub kilku z dyscyplin artystycznych, który jest zainteresowany współpracą z innym artystą mieszkającym w Nowym Jorku, reprezentującym inną dyscyplinę i grupę wiekową. Płatna rezydencja online odbędzie się wiosną 2021 roku. W rekrutacji mogą wziąć obywatele Polski mieszkający w kraju bądź za granicą, w dowolnym miejscu poza Nowym Jorkiem, oraz artyści, którzy na stałe przebywają w Polsce, lecze nie mają obywatelstwa. Warunkiem rezydencji jest to, że kandydat nigdy wcześniej nie był w Nowym Jorku.

Wybrani artyści wezmą udział w trzymiesięcznej wirtualnej rezydencji prowadzonej przez Undercurrent Gallery na Brooklynie w Nowym Jorku. Proces ich twórczej współpracy zostanie przedstawiony za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej nagrań Zoom, dając widzom niepowtarzalną możliwość monitorowania jego przebiegu. Projekt bada, co dla europejskiego artysty oznacza wirtualne spotkanie z artystą mieszkającym po drugiej stronie Atlantyku, który jest w innym wieku, innej rasy, został wychowany w innej kulturze i reprezentuje inne medium artystyczne. Celem spotkania jest wspólne stworzenie nowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki. Prezentacja prac odbędzie się w Dniu Europy 9 maja 2021 roku.

Więcej informacji na stroniehttps://instytutpolski.pl/newyork/2021/01/07/open-call-un-mute-residency/

Jakub Szafrański zwycięzcą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego "AERCO: My first 50 years"!

Jakub SzafranskiKompozytor młodego pokolenia Jakub Szafrański został laureatem międzynarodowego konkursu kompozytorskiego "AERCO: My first 50 years", do którego zgłoszonych zostało ponad 200 prac. Polak otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii utworów na chór ośmiogłosowy za kompozycję Waterfall na dwa soprany, dwa alty, dwa tenory i dwa barytony do słów Henry'ego Vaughana (1621-1695).

Oprócz nagrody pieniężnej w wysokości 2000 EUR, utwór Szafrańskiego zostanie wydany przez Hal Leonard Europe, a jego prawykonania dokona uznany brytyjski zespół wokalny Voces8. Konkurs AERCO (Associazione Emiliano Romagnola Cori) w Bolonii poświęcony jest promowaniu muzyki chóralnej a cappella. Tegoroczne jury konkursowe składało się z światowej sławy dyrygentów i kompozytorów chóralnych z Włoch, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Rosji, Łotwy i Filipin. Przewodniczył mu Philip Lawson, brytyjski kompozytor i aranżer, zdobywca nagrody Grammy, były członek zespołu King’s Singers.

Jakub Szafrański (ur. 1988) jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 roku uzyskał dyplom z dyrygentury chóralnej pod kierunkiem prof. Ryszarda Zimaka, a dwa lata później dyplom z kompozycji pod kierunkiem prof. Pawła Łukaszewskiego. Jako aktywny dyrygent chóralny, w działalności kompozytorskiej skupia się na muzyce na chór a cappella, głównie do tekstów liturgicznych i religijnych. Jest także autorem opracowań chóralnych wielu pieśni oraz autorem rekonstrukcji Missa pro defunctis J.A. Maklakiewicza. Do jego sukcesów należy I nagroda na 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2016) oraz kilka innych nagród na konkursach kompozytorskich w Polsce i za granicą. Jego utwory wykonywane były przez czołowe polskie i zagraniczne zespoły, w tym Orkiestrę Muzyki Nowej, sekstet wokalny proMODERN, Poznański Chór Kameralny, Chór Trinity College Cambridge, Kammerchor Hannover i Janua Muzika z Wilna. Z okazji 60. Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Jakub Szafrański napisał utwór Karpaty na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich.

ZOBACZ: Ogłoszenie wyników konkursu przez Phillipa Lawsona

Roman Czura – III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wilnie

CzuraNajnowszy utwór orkiestrowy śląskiego kompozytora Romana Czury Rytmy w Śnie zatopione został wyróżniony III nagrodą podczas finału drugiej edycji Future Symphony Composition Competition w Wilnie.

Koncert finałowy z prawykonaniem siedmiu nominowanych utworów odbył się 17 września 2020 w Litewskiej Filharmonii Narodowej. Orkiestrą Future Symphony dyrygował Adomas Morkūnas-Budrys. Pozostali finaliści to Charles Philip Daniels Torres (Meksyk), który zdobył I nagrodę, Jievaras Jasinskis – laureat II nagrody (Litwa), Andrius Maslekovas – III nagroda (Litwa), a także Apor Szüts (Węgry), Daniele Testa (Włochy) i Miran Tsalikian (Grecja).

Roman Czura jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Specjalizuje się w muzyce kameralnej i orkiestrowej. Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Nagranie koncertu finałowego zostało właśnie udostępnione w Internecie. Utwór Rytmy w Śnie zatopione można posłuchać online pod adresem: https://youtu.be/M6F3uD_ocEE?t=5715 

Oficjalna strona kompozytora: www.romanczura.eu 

Chamber Piano Concerto Agaty Zubel zabrzmi w Orléans

Zubel29 października 2020 roku odbędą się przesłuchania finałowe XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Orléans. Dzięki owocnej współpracy Instytutu Adama Mickiewicza oraz Organizatorów Konkursu, Chamber Piano Concerto skomponowany przez Agatę Zubel będzie obowiązkowym utworem repertuaru finałowego.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans odbywa się od 1994 roku. Pozostaje jedynym na świecie konkursem pianistycznym, który koncentruje się wyłącznie na repertuarze współczesnym. Uczestnicy mogą zaprezentować utwory powstałe w XX i XXI wieku, co pozwala spojrzeć na muzykę nową w szerokim kontekście – sięgnąć do jej korzeni oraz uwzględnić obecne trendy kompozytorskie. Ze względu na swoją wyjątkowość, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans zyskał światową renomę. Jest członkiem stowarzyszonym Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych (WFIMC), Fundacji Alink-Argerich i Futurs Composés.

Chamber Piano Concerto to jeden z najnowszych utworów Agaty Zubel. Jego światowa premiera odbyła się 20 października 2018 roku podczas festiwalu Donaueschinger Musiktage. Kompozytorka gościła w wielu projektach Instytutu Adama Mickiewicza, stworzyła także na zamówienie lub współzamówienie Instytutu kilka utworów, m. in. Fireworks (2018), za który otrzymała European Composer Award.

Uczestnikom francuskiego Konkursu towarzyszyć będzie Ensemble Intercontemporain pod kierownictwem Simona Prousta. Do jednego z trzech finalistów trafi nagroda „Polska Music" ufundowana przez Instytut Adama Mickiewicza. Wyróżnienie o wartości 2 000 euro zostanie przyznane za najlepsze wykonanie utworu Agaty Zubel.

Róża Lorenc

Transmisję na żywo z przesłuchań finałowych będzie można obejrzeć pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=4LQsHfw19_A 

Kolonia | Premiera projektu „Deep Listening Deep Relaxation”

EGPremiera projektu muzycznego „Deep Listening Deep Relaxation”, stworzonego przez Ensemble Garage, renomowany niemiecki zespół specjalizujący się w muzyce najnowszej, oraz Monikę Pasiecznik, polską kuratorkę i krytyczkę muzyczną, odbędzie się 16 września 2020 w Kolonii (Niemcy) w Tanzfaktur, malowniczej postindustrialnej przestrzeni mieszczącej interdyscyplinarną scenę artystyczną.

Projekt w formie multimedialnego koncertu z elementami wideo, performansu, instalacji dźwiękowej i warsztatów muzycznych zgłębia prastarą tradycję psychosomatycznego oddziaływania dźwiękiem oraz współczesne kontynuacje tej tradycji w postaci tradycyjnych utworów muzycznych, ale także medytacji dźwiękowych, warsztatów krzyku, masaży dźwiękiem i instalacji mindfulness.

W ramach projektu zostaną wykonane utwory kompozytorów badających tę tematykę, reprezentujących rożne generacje i narodowości – od klasyków współczesności, takich jak Amerykanie Pauline Oliveros i Alvin Lucier, po najmłodszych twórców, takich jak Koreanka Yiran Zhao, Australijka Aviva Endean oraz Niemiec Neo Hülcker. Specjalnie do projektu zostały zamówione trzy utwory: Let me just Neo Hülckera, Urschrei / Primal Scream Kuby Krzewińskiego oraz Deep Relaxation vol. 7: TouchMe Mikołaja Laskowskiego.

Projekt „Deep Listening Deep Relaxation” jest częścią serii koncertowej „ACTS ‘N SOUNDS” zainicjowanej przez Ensemble Garage w Kolonii w 2019 roku. Seria obejmuje awangardowe koncerty i performance muzyczne o bardzo różnej tematyce i formie, z udziałem znanych kompozytorów, dramaturgów i kuratorów, które muzycy prezentują w różnych nietypowych lokalizacjach.

Monika Pasiecznik

Szczegóły – na stronie http://www.tanzfaktur.eu/event/eid/deep-listening-deep-relaxation/