Polmic - FB


ze świata

Amerykańska prapremiera utworu Macieja Bałenkowskiego

Maciej Bałenkowski4 grudnia 2015 roku w Mary Flagler Cary Hall w DiMenna Center for Classical Music w samym sercu Nowego Jorku odbędzie się amerykańska prapremiera utworu Sinfonietta – Time is ticking Macieja Bałenkowskiego, który w tym roku zwyciężył w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta”, zorganizowanym przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia.

Utwór pierwszy raz został wykonany 28 czerwca 2015 roku w Filharmonii Krakowskiej przez Sinfoniettę Cracovię pod dyrekcją Jurka Dybała. Doczekał się również kolejnych wykonań, między innymi 16 listopada 2015 roku w Sali Konserwatorium Moskiewskiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, również w interpretacji Sinfonietty Cracovii.

Podczas koncertu Twenty Somethings (1875-Present) oprócz utworu polskiego twórcy zabrzmią także takie kompozycje, jak: Yours (2011) Julii Seeholzer, Antifonys (1968) i Lyric for Strings (1946) George’a Walkera oraz Serenade for Strings op. 22 (1875) Antonína Dvořáka. Wystąpi Urban Playground Chamber Orchestra pod batutą Thomasa Cunninghama.

Maciej Bałenkowski będzie uczestniczył w nowojorskim koncercie dzięki dofinansowaniu z programu „Kultura polska na świecie“ Instytutu Adama Mickiewicza.

Więcej informacji – na stronie: www.upchamberorchestra.org/twenty-somethings-1875-present.html

Utwór Marcina Stańczyka na festiwalu w Hawanie

Marcin StańczykKompozycja Aftersounds na gitarę Marcina Stańczyka zostanie wykonana 18 listopada 2015 roku w ramach XXVIII Festiwalu Muzyki Współczesnej w Hawanie. Koncert, który odbędzie się w sali Che Guevary w Casa de las Américas, będzie dedykowany kubańskiemu gitarzyście Jesúsowi Ortedze z okazji 80-tej rocznicy urodzin.

Wystąpi duński gitarzysta Mikkel Andersen oraz saksofonistka Henriette Jensen. W programie znajdą się także utwory takich kompozytorów, jak: Elliot Carter (Stany Zjednoczone), Armando Rodríguez Ruidíaz (Kuba/Stany Zjednoczone), Mercedes Zavala (Hiszpania), Louis Aguirre (Kuba/Dania), Li-Ying Wu (Tajwan/Dania), Guido López-Gavilán i Hui Tak-Cheung (Chiny) oraz Alfredo Diez Nieto y Jesús Ortega (Kuba).

Prawykonanie utworu Aftersounds Marcina Stańczyka odbyło się kilka dni wcześniej, 13 listopada 2015 roku w Miami University w Oxfordzie. Grał Mikkel Andersen.

Więcej informacji na temat festiwalu: www.uneac.org.cu/eventos/xxviii-festival-de-musica-contemporanea-de-la-habana  

Penderecki, Sladkovsky i Sinfonia Varsovia w Rosji

Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia wyrusza na tournée po Rosji. Między 15 a 19 listopada 2015 roku wystąpi pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Alexandra Sladkovskiego. W programie koncertów, które odbędą się w Perm, Moskwie i Petersburgu, znajdą się m.in. dzieła Chopina, Moniuszki i Pendereckiego. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w ramach programu „Promocja kultury polskiej za granicą”.

Sinfonia Varsovia swoje koncerty w Rosji rozpocznie 15 listopada w leżącym u podnóża Uralu mieście Perm. W tamtejszej filharmonii orkiestra zagra pod batutą Alexandra Sladkovskiego. W programie koncertu znajdą się: Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki, VII Symfonia d-moll op.70 Antonína Dvořáka oraz I Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina. W roli solisty wystąpi Philipp Kopachevsky, młody rosyjski pianista, zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów.

17 listopada Sinfonia Varsovia wystąpi w słynnej Sali Koncertowej im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Tym razem za pulpitem dyrygenckim stanie dyrektor artystyczny orkiestry – Krzysztof Penderecki. Maestro dyrygować będzie swoim utworem: Concerto doppio per violino, viola e orchestra z udziałem rosyjskiego skrzypka Nikity Borisoglebskiego i ukraińskiego altowiolisty Maxima Rysanova. Zabrzmią też I Symfonia D-dur op.25 „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa oraz VII Symfonia d-moll op.70 Antonína Dvořáka. Ten sam program artyści powtórzą dwa dni później w Sali Koncertowej Teatru Maryjskiego w Petersburgu.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

 

Paderewski in memoriam

Paderwski in memoriamW środę, 25 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Bibliotece Polskiej w Paryżu odbędzie się recital Joanny Szczepaniak poświęcony pamięci Ignacego Jana Paderewskiego. Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków we Francji.

Program recitalu w hołdzie Paderewskiemu (1860-1941) – wybitnemu pianiście, kompozytorowi, człowiekowi, który poświęcił swoje życie na rzecz zaangażowania w sprawy polskie, obejmuje dzieła z repertuaru prezentowanego przez wykonawcę w salach koncertowych na całym świecie. Podczas wieczoru zabrzmi m.in. Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, Menuet op. 14 nr 1, Melodia op. 16 nr 2 oraz Mazurek op. 5 nr 2. Program uzupełnią utwory fortepianowe Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa, Ludomira Różyckiego oraz Aleksandra Michałowskiego.

Kompozycje wykona Joanna Szczepaniak – pianistka z Częstochowy zamieszkała we Francji. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, laureatka wielu konkursów solowych i kameralnych, a także nagrody specjalnej na turnieju muzycznym w Karlsruhe w dziedzinie muzyki kameralnej. Trzykrotna stypendystka Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie oraz stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Obecnie grywa z dużym powodzeniem muzykę solową i kameralną. Była wykonawczynią wielu dzieł Bacha, Beethovena, Liszta, Chopina, Schumanna, Ravela. Nagrana przez nią płyta z utworami Haydna na pianoforte, otrzymała najwyższą nagrodę krytyki francuskiej „Pięć Diapazonów”. Od roku 2008 pracuje w konserwatorium w Clanart.
 

„Koncert na orkiestrę” Lutosławskiego w Słowenii

Koncert na orkiestrę26 i 27 listopada 2015 roku w Gallus Hall w centrum kulturalnym Cankarjev dom w Lublanie odbędą się dwa koncerty, na których zostanie zaprezentowany Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Utwór wykonają muzycy Orkiestry Filharmonii Słoweńskiej pod dyrekcją Uroša Lajovica.

Podczas koncertów zabrzmi także uwertura na orkiestrę smyczkową Planety Jurija Miheveca oraz Koncert fortepianowy G-dur nr 4 op. 58 Ludwiga van Beethovena, w którym partię solową wykona Dubravka Tomšič Srebotnjak.

Koncert na orkiestrę (1950-54) jest ukoronowaniem I okresu twórczości Witolda Lutosławskiego, w którym kompozytor stylizował folklor polski i stosował techniki kompozytorskie charakterystyczne dla nurtu neoklasycznego. Inspiracją twórczą dla Lutosławskiego był Koncert na orkiestrę Béli Bartóka, do którego kompozytor nawiązał w ogólnych założeniach, tworząc jednak utwór o indywidualnym charakterze. Lutosławski wykorzystał materiał muzyczny polskiego folkloru, poddając melodie daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom. Sięgnął po pieśni ludowe zamieszczone w pięciu tomach zbioru Mazowsze Oskara Kolberga, których melodie pojawiają się na przestrzeni całego utworu, stanowiąc podstawę głównych tematów i motywów wszystkich trzech części.