Polmic - FB


ze świata

Hamburg | Specjalny polski koncert

NehringZ udziałem wiceminister kultury Wandy Zwinogrodzkiej 10 września w Elbphilharmonie w Hamburgu odbył się koncert inaugurujący specjalny "Polski Program w Elbphilharmonie".

Na scenie wystąpił uznany pianista Szymon Nehring oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W związku z obchodzoną w tym roku 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, na scenie hamburskiej filharmonii w ciągu trzech miesięcy uznani polscy soliści, orkiestry i kompozytorzy zaprezentują różne oblicza polskiej muzyki.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Elbphilharmonie hamburska publiczność usłyszała Koncert fortepianowy a-moll op.17 Ignacego Jana Paderewskiego, Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz utwór Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego i Kołysankę Andrzeja Panufnika. Współorganizatorem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza. Dzień wcześniej artyści wystąpili w Kopenhadze w centrum koncertowym duńskiego radia - DR Koncerthuset. Kopenhaska publiczność wysłuchała Koncertu fortepianowego e-moll op.11 nr 1 Fryderyka Chopina, Koncertu na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz Suitę nr 1 Peer Gynt op.46 Edwarda Griega.

Źrodło: materiały prasowe

Polska dyrygentka po raz kolejny na podium Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego

SlusarczykPolska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie, który odbywał się w dniach 26-30 sierpnia 2018 roku.

Do 9 edycji jednego z największych konkursów dyrygenckich w tej części Europy przystąpiło 50 wybranych młodych dyrygentów z całego świata. Konkurs składał się z czterech etapów, w których dyrygenci pracowali nad różnorodnym repertuarem symfonicznym z Bucharest Symphony Orchestra. Polka brawurowo weszła do finału. Kandydatów oceniało 7-osobowe międzynarodowe jury pod przewodnictwem Sigmunta Thorpa – jednego z wiodących dyrygentów norweskich. Gala Finałowa i Koncert laureatów, transmitowany na żywo, odbył się w 700-osobowej sali Romanian Athenaeum w Bukareszcie.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła także szereg innych nagród na arenie międzynarodowej: w styczniu 2018 roku – III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim First European Union International Conducting Competition w Sofii (Bułgaria), w kwietniu 2018 roku – I miejsce na London Classical Soloists Conducting Competition w Wielkiej Brytanii, a także Specjalne Wyróżnienie podczas The BMW International Conducting Masterclass and Competition w Portugalii.

Szczegółowe informacje o konkursie: http://www.bucharestcompetition.ro/ 

Premiera „Bildbeschreibung" Agaty Zubel

AZ6 września 2018 roku podczas TransArt Festival Bolzano odbędzie się prawykonanie Bildbeschreibung – formy operowej na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę, którą Agata Zubel skomponowała w 2016 roku do tekstu Heinera Müllera.

Utwór został zamówiony przez Klangforum Wien i Instytut Adama Mickiewicza. Agata Zubel za pomocą dźwięków stara się opisać zdjęcie – dramatyczną sytuację, uwiecznioną przez aparat fotograficzny. Jedynie analizując tę chwilę uwiecznioną w fotografii, autor może wyobrazić sobie możliwą historię osób na zdjęciu, i wydarzenia, które mogły doprowadzić do tego momentu, oraz skonfrontować to z naszą rzeczywistością i ponadczasowymi pytaniami egzystencjalnymi. Muzycy są również częścią obrazu. Zespół – około dwunastu instrumentalistów – gra rolę solistów, muzyków kameralnych lub aktorów. Wszystko to jest osadzone w elektronicznych dźwiękach pochodzących z głośników umieszczonych w pokoju. W pierwszej fazie utworu goście przechodzą, jeden po drugim, obok tych fragmentów „zamrożonego” czasu. Przejście przez muzycznie zaaranżowaną przestrzeń przypomina wędrówkę po obrazie; zapewnia słuchaczom bezpośredni kontakt z przedmiotami, postaciami, muzykami i aktorami. Słuchacze doświadczają własnego udziału w przedstawianej historii. Po tej starannie zaprojektowanej podróży może rozpocząć się kolejna faza, która ma już miejsce w klasycznej sytuacji między publicznością a sceną. Muzyka ożywa ... tak samo jak obraz.

Bildbeschreibung prawykona Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela. Główną partię wykona sama kompozytorka. Kolejne wykonania odbędą się 27 września na festiwalu „Warszawska Jesień” (polska premiera) i 29 września w wiedeńskim Konzerthaus.

Koncert z muzyką polską we Włoszech „_like a polish sunny day”

ItaliaWłoskie stowarzyszenie Anomalia oraz polska fundacja Pole do popisu zapraszają na koncert wypełniony polską muzyką współczesną. Wydarzenie odbędzie się 26 sierpnia 2018 roku o godz. 20.00 w Centro Congressi Piné w Baselga di Piné na terenie włoskiej prowincji Trydent. Kompozycje Aleksandra Nowaka, Anny Sowy i Weroniki Ratusińskiej wykonają artyści z Polski i Włoch.

Obchody stulecia niepodległości Polski to również dobra okazja do promocji współczesnej kultury i sztuki polskiej. Fundacja Pole do popisu i włoskie stowarzyszenie Associazione Culturale Anomalia ETS, idąc tym tropem, zorganizowały wspólnie koncert „_like a polish sunny day”. Wydarzenie współtworzy la Biblioteca Archivo CSSEO di Levico Terme, która specjalnie na tę okazję przygotuje prezentację dokumentacji zdjęciowej, tekstowej i filmowej, ilustrującą stuletnią historię wolnej Polski.

Koncert „_like a polish sunny day”, jak podkreślają organizatorzy, to wydarzenie interdyscyplinarne. Prezentuje bowiem nie tylko muzykę polskich kompozytorów XX i XXI wieku, ale ponadto w przystępny sposób przedstawia włoskiemu odbiorcy kontekst historyczny, tak przecież istotny dla powstania wielu utworów.

W programie koncertu będzie można usłyszeć kompozycje uznanych polskich twórców XX-wiecznych – Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz, jak i współczesnych kompozytorów młodego pokolenia – Aleksandra Nowaka, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Anny Sowy.

Wykonawcami są Dorota Jasińska (skrzypce), Margherita Berlanda (akordeon), Nicolo Nigrelli (wiolonczela) oraz Anna Sowa (live electronics).

Więcej informacji – na stronie FB.

Sierpniowa trasa Macieja Frąckiewicza w Chinach

Maciej Frąckiewicz7 sierpnia 2018 Maciej Frąckiewicz rozpoczął trasę w Chinach jako członek Jury Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Harbinie, gdzie poprowadził również masterclasses. W ramach sierpniowego tournée znakomity polski akordeonista dokona chińskiego prawykonania Koncertu na akordeon Krzysztofa Pendereckiego. Projekt organizowany jest przy współpracy z Instytutem Polskim w Pekinie oraz Instytutem Adama Mickiewicza.

Chińska premiera Koncertu na akordeon Krzysztofa Pendereckiego będzie miała miejsce 10 sierpnia 2018 podczas koncertu symfonicznego w Children’s Palace Theater w Harbinie. Jest to kompozycja opracowana na akordeon przez Macieja Frąckiewicza na podstawie Concerto doppio Krzysztofa Pendereckiego na skrzypce i altówkę z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Światowe prawykonanie utworu w nowej aranżacji miało miejsce 12 stycznia 2018 roku w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Concerto doppio powstało natomiast w 2012 roku z okazji dwusetlecia wiedeńskiej Musikverein i na zamówienie tej instytucji, z myślą o wirtuozie skrzypiec i altówki, Julianie Rachlinie.

Maciej Frąckiewicz zaprezentuje się także w Chinach podczas trzech recitali solowych: w Forbidden City Concert Hall w Pekinie (12 sierpnia), Lei Feng Theater w Changsha (14 sierpnia) oraz Grand Theatre w Tianjin (16 sierpnia). Program koncertów obejmować będzie głównie kompozycje polskie, takie jak Sonata da chiesa Dariusza Pzybylskiego, Bukoliki  Witolda Lutosławskiego, Te Lucis Ante Terminum Andrzeja Tuchowskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka, czy Sinfonietta Krzysztofa Pendereckiego, które zestawione zostaną ze znakomitą światową literaturą akordeonową.