Polmic - FB


ze świata

Halka/Haiti. 18°48’05” N 72°23’01” W – na La Biennale di Venezia

C.T. Jasper & Joanna Malinowska, Halka/Haiti 18°48'05"N 72°23'01"WW Pawilonie Polskim na 56. Biennale Sztuki w Wenecji zostanie w 2015 roku zaprezentowana monumentalna panoramiczna projekcja filmowa z dokumentacją przedstawienia opery Halka Stanisława Moniuszki, które odbyło się 7 lutego w miejscowości Cazale położonej w górach Haiti na północ od stolicy kraju. Inauguracja wystawy Halka/Haiti odbędzie się 9 maja.

Zwycięzcy konkursu na tegoroczną reprezentację Polski w Wenecji, artyści C.T. Jasper i Joanna Malinowska oraz kuratorka Magdalena Moskalewicz, postanowili wystawić Halkę na Haiti zainspirowani graniczącym z obłędem planem bohatera filmu Wernera Herzoga Fitzcarraldo, który pragnął wznieść operę w amazońskiej dżungli. Zafascynowani wiarą Fitzcarralda w uniwersalną moc opery, ale i świadomi nadmiernej filmowej neutralizacji jego postawy ufundowanej na kolonialnej relacji sił, autorzy zdecydowali się podważyć mit romantycznego bohatera poprzez zmierzenie się z realizacją jego szalonego planu w konkretnych społeczno-politycznych realiach.

Wybór padł na Cazale, gdzie do dzisiaj mieszkają potomkowie polskich żołnierzy z legionów napoleońskich. Wysłani w 1802 i 1803 roku przez Napoleona, by pomóc zdusić bunt czarnych niewolników na ówczesnym kolonialnym San Domingo, Polacy – którzy najczęściej wstępowali do legionów napoleońskich, aby walczyć o niepodległość swojej własnej okupowanej ojczyzny – obrócili się przeciwko francuskim dowódcom i przeszli na stronę powstańców. W uznaniu zasług konstytucja wolnego Haiti przyznała im specjalne przywileje zrównujące ich z czarnymi obywatelami republiki. Cazalczycy do dziś mówią o sobie Le Poloné i noszą skreolizowane wersje polskich nazwisk.

Prezentacja w Cazale Halki – polskiej opery narodowej, której ludowa tematyka i polskojęzyczne libretto były ze strony Moniuszki patriotycznym gestem wsparcia okupowanej ojczyzny – ujawnia bagaż wspólnej kolonialnej i postkolonialnej historii. Opowieść o tragicznej miłości góralki uwiedzionej i zdradzonej przez szlachcica ma szczególną wymowę w kontekście górzystego umiejscowienia Cazale, a pobrzmiewające w libretcie echa rabacji galicyjskiej i dramatycznych napięć klasowych pomiędzy polskim ziemiaństwem i podlegającym mu chłopstwem okazują się kluczowe w kontekście historii rewolucji haitańskiej.

Czytaj więcej: Halka/Haiti. 18°48’05” N 72°23’01” W – na La Biennale di Venezia

Konferencja Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim. Oslo, 4 maja 2015

Cultural heritage and dialogue. Lutosławski - Nordheim. Oslo, 4 maja 2015 Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje 4 maja 2015 roku w Oslo międzynarodową konferencję muzykologiczną pt. Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim, wieńczącą cykl sympozjów zaplanowanych w ramach projektu Pomiędzy tożsamością a wspólnotą kultur: od Chopina i Tellefsena do XXI wieku.

Twórczość Witolda Lutosławskiego dla polskiej kultury muzycznej – Arne Nordheima zaś dla norweskiej – ma najwyższą wagę. Obydwaj, należąc do najwybitniejszych twórców XX wieku, wznieśli współczesną muzykę swoich krajów na poziom światowy. To ciekawe, że Lutosławski i Nordheim przyjaźnili się. Miejscem, w którym spotykali się najczęściej, było Oslo: Nordheim mieszkał w nim niemal przez całe życie, dla Lutosławskiego już w dojrzałym wieku norweska stolica stała się drugim, obok Warszawy, miejscem życia – jego i jego najbliższych. Tym samym Oslo stało się symbolicznie miejscem spotkania wielkiej współczesnej kultury polskiej z norweską.

 W Konferencji w Oslo wezmą udział: Marcin Bogusławski, Grzegorz Michalski, Eva Maria Jensen, Harald Herresthal, Marcin Krajewski, Ola Nordal, Asbjorn Blokkum Flo, Bohdan Dziemidok.

W dniu obrad, o godz. 19:30 w Lindeman Hall w Norweskiej Akademii Muzycznej odbędzie się także koncert, podczas którego zabrzmią kompozycji obu bohaterów Konferencji.

Program Konferencji - na stronie: www.komponist.no - plik PDF

Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver

Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver24 kwietnia 2015 roku odbył się koncert finałowy 12. Konkursu dla Młodych Kompozytorów, organizowanego przez Vancouver Chamber Choir. Po wysłuchaniu utworów finalistów jury postanowiło przyznać I nagrodę (ex aequo) reprezentantowi Polski - Maciejowi Bałenkowskiemu za kompozycję Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany.

Maciej Bałenkowski pochodzi z Radomia. Obecnie jestem studentem 3 roku kompozycji w klasie dr hab. Roberta Kurdybachy w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Konkurs, odbywający się jako biennale, powołany został przez dyrygenta Jona Washburna, którego zamiarem było zachęcenie młodych kompozytorów do tworzenia, a młodych śpiewaków do wykonywania muzyki chóralnej. Organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych, obejmujących łącznie twórców w wieku od 8 do 22 lat. Utwory zwycięskie w każdej z kategorii będą wykonane przez Vancouver Chamber Choir.

Więcej informacji o konkursie – na stronie: www.vancouverchamberchoir.com

Król Roger w Royal Opera House

Król Roger w Royal Opera HouseW piątek, 1 maja 2015 roku w londyńskiej Covent Garden - Royal Opera House odbędzie się premiera opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Reżyserii spektaklu podjął się Kasper Holten, a w tytułowej roli wystąpi Mariusz Kwiecień.

Inscenizacja opery Karola Szymanowskiego jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń sezonu operowego w Londynie. Jak podkreśla duński reżyser Kasper Holten, kunszt dzieła polega na jego niejednoznaczności, możliwości wielorakiej interpretacji. Tytułową partię śpiewa znakomity polski baryton Mariusz Kwiecień, który wykonywał już ją z powodzeniem na scenie Santa Fe Opera, w Madrycie i Paryżu. Na scenie The Royal Opera w roli Roksany zadebiutuje amerykańska sopranistka Georgia Jarman, partię Pasterza zaśpiewa albański tenor Saimir Pirgu, doradcy Edrisiego - brytyjski tenor Kim Begley, a Arcybiskupa - irlandzki bas Alan Ewing. W roli Diakonessy usłyszymy polską mezzosopranistkę Agnieszkę Zwierko. O scenografię i kostiumy do Króla Rogera zadba Steffen Aarfing, za choreografię odpowiada Cathy Marston, a dyrygentury podjął się dyrektor muzyczny Royal Opera House - Antonio Pappano.

Nowa produkcja The Royal Opera powstała we współpracy z Dallas Opera, przy wsparciu: Monument Trust, Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, a także Hamish and Sophie Forsythów, Davida
Hancocka, Michaela Hartnalla oraz Connoisseurs’ Series.

Premierę Króla Rogera odbędzie się 1 maja 2015 roku o godz. 19.30, a kolejne spektakle będzie można zobaczyć 6, 12, 19 maja (godz. 19.30) oraz 9 i 16 maja 2015 roku (godz. 19.00).

Portal Culture.pl zaprasza na transmisję na żywo spektaklu 16 maja 2015 roku o godz. 20.00.

Więcej informacji – na stronie: www.roh.org.uk/productions/krol-roger-by-kasper-holten

Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we Włoszech

Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we WłoszechWe wtorek, 5 maja 2015 roku o godz. 20:45 w Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie reprezentować polską kulturę w słonecznej Italii.

Gdańscy muzycy wystąpią pod batutą Massimiliano Caldiego, dyrygenta od wielu lat związanego z Polską i aktywnie promującego polską muzykę poza granicami kraju. W tournée weźmie także udział znana pianistka Beata Bilińska, laureatka nagród zdobytych w międzynarodowych konkursach pianistycznych, także na terenie Włoch.

W programie znajdą się takie utwory, jak: Uwertura na instrumenty smyczkowe i Pięć melodii ludowych Witolda Lutosławskiego, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Ciaccona na orkiestrę smyczkową z Polskiego Requiem, ku pamięci Karola Wojtyły oraz Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego.

Więcej informacji – na stronie: Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone