Polmic - FB


ze świata

Beethoven Pastoral Project

BTHVNW roku 2020 Niemcy obchodzą wraz z całym światem 250. urodziny Ludwiga van Beethovena. Oficjalny program rocznicowy BTHVN2020 odbędzie się pod patronatem Franka-Waltera Steinmeiera, prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. Jednym z rocznicowych projektów jest "Beethoven Pastoral Project".

Ludwig van Beethoven (1770-1827) urodził się w Bonn, które dziś jest nie tylko miastem kompozytora, ale także miastem ONZ i siedzibą Sekretariatu ONZ ds. Zmian Klimatu. Beethoven kochał naturę. Dla niego było to miejsce relaksu, samotności i inspiracji. Jego szósta symfonia "Pastoralna" muzycznie przedstawia harmonijną jedność między ludzkością a naturą. Dzisiaj natura jest zagrożona, a ludzkość jest na drodze do zniszczenia swojego środowiska i środków do życia.

"Beethoven Pastoral Project" ma na celu zwrócenie uwagi na temat "ludzkości i natury", reprezentowany w sensie romantycznym w muzyce "pastoralnej", oraz aktywne reagowanie na dzisiejsze pilne pytania dotyczące ochrony środowiska i globalnego zrównoważonego rozwoju oraz osiągnięcie celów Paryskiego porozumienie klimatycznego.

Organizatorzy projektu zapraszają artystów z całego świata do stworzenia międzynarodowej sieci w celu rozwijania i jednoczenia własnych wizji harmonijnego współżycia ludzkości i natury, z występami w Dzień Ziemi (22 kwietnia 2020), Światowy Dzień Środowiska Organizacji Narodów Zjednoczonych (5 czerwca 2020) lub inny wybrany dzień przed 5 czerwca 2020. Przedsięwzięcie przyjmie formę globalnego oświadczenia w sprawie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju  – dla lepszego świata dla milionów ludzi.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach: www.beethoven-pastoral-project.com i www.bthvn2020.de

Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wartburgu

Zbigniew PilchW sobotę 7 lipca 2018 o godz. 19:30 na Zamku w Wartburgu  (Turyngia, Niemcy) odbędzie się koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Jarosława Thiela. Jako solista wystąpi wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.

W programie koncertu znajdą się następujące utwory: Karol LipińskiSymfonia B-dur op. 2 nr 3 „Sinfonia avec accompagnement de plusieurs instruments” (przed 1810), Feliks Janiewicz – III Koncert skrzypcowy A-dur, Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138, Symfonia A-dur KV 201.

Koncert organizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu we współpracy z Deutschlandradio. Emisja koncertu odbędzie się 20.07.2018 r. o godz. 20:00 na antenie Deutschlandradio.

Więcej informacji – na stronie NFM.

Nowy utwór Pawła Hendricha z premierą w Japonii

G19 czerwca 2018 roku w Tokio miało miejsce prawykonanie nowego dzieła na fortepian solo wrocławskiego kompozytora Pawła Hendricha o tytule Gliptopalinomia.

Prawykonanie tego utworu odbyło się w prestiżowej tokijskiej Triphony Concert Hall w ramach trasy koncertowej polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego po japońskich miastach: Tokyo, Kobe, Fukuoka. Utwór kompozytor dedykował pianiście, który, mieszkając już ponad dziesięć lat w Japonii, promuje polska muzykę. Wykonanie utworu jest również zapowiedzią nadchodzącego stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią oraz wstępem do większej liczby wydarzeń przyszłorocznych.

Utwór Gliptopalinomia został zaplanowany jako cykl fortepianowy, w którym zaprezentowane zostały wszystkie podstawowe elementy autorskiego Systemu Konstrukcji Okresowych. Każda miniatura cyklu opiera się na okresowym materiale wysokościowym zbudowanym z szeregu naprzemiennych interwałów. Zestawy określonych interwałów w połączeniu z przeważnie cyklicznymi rytmami definiują określoną barwę i fakturę każdej części cyklu. Znaczenie tytułu zawiera się w polu semantycznym wytyczonym przez trzy greckie słowa: glipto (glyphē) – rzeźba lub glyptós – grawerowany; palin (pálin) – znowu, przeciw, wstecz, ponownie; nomia (nomós) – umiejętność, sztuka, dziedzina nauki lub prawo. W ten sposób Gliptopalinomia jest dźwiękową rzeźbą wyrytą przez materię muzyczną, kształtowaną przez kompozytora niemalże przez dwie dekady.

Polskie akcenty na Światowym Kongresie Saksofonowym w Zagrzebiu

Zagrzeb KongresW dniach 10–14 lipca 2018 roku w Zagrzebiu obędzie się XVIII edycja Światowego Kongresu Saksofonowego (World Saxophone Congress) – najbardziej prestiżowej imprezy saksofonowej, skupiającej artystów i miłośników tego instrumentu z najodleglejszych zakątków świata. Kongresy, zapoczątkowane w 1969 roku w Chicago, odbywają się co trzy lata, każdorazowo w innym miejscu globu. Artystyczną opiekę nad wydarzeniem sprawuje Dragan Sremec; honorowym przewodniczącym został Eugene Rousseau – artysta-legenda, uczeń Marcela Mule’a, współorganizator pierwszej edycji.

Bogaty program kongresu pozawala na prezentację umiejętności szerokiego grona artystów: najbardziej cenionych saksofonistów światowego formatu, studentów i amatorów wszystkich stylów muzycznych: od muzyki klasycznej, przez jazz, po muzykę etniczną. Zaplanowano blisko 400 koncertów (solistów, kameralistów, orkiestr saksofonowych, solistów z towarzyszeniem zespołów smyczkowych i symfonicznych), trzydzieści wykładów oraz osiem kursów mistrzowskich. Koncerty i prezentacje będą odbywały się zarówno w salach koncertowych, jak i w niekonwencjonalnych miejscach, stwarzając okazję do popularyzacji muzyki saksofonowej wśród szerokiej publiczności. Przewidziano również programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ponadto w kongresie wezmą udział twórcy i producenci instrumentów oraz wydawcy.

W programie kongresu przewidziano kilka polskich, mocnych akcentów. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem będzie koncert finałowy; 14 lipca, w słynnej sali im. Vatroslava Lisinskiego zabrzmi bowiem Koncert saksofonowy  Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara – profesora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zagrzebiu pod dyrekcją Quentina Hindleya. Oprócz finału Gusnar wystąpi podczas kongresu dwukrotnie, m.in. w ramach koncertu międzynarodowych gwiazd saksofonu związanych z legendarną firmą D’Addario (13 lipca).

Nurt jazzowy będzie reprezentował znakomity Krzysztof Urbański, który zagra dwa koncerty: z zaproszonymi muzykami (11 lipca, Saxophone Throughout the History) oraz ze swoim kwartetem (12 lipca). Wśród innych wydarzeń z udziałem rodzimych muzyków usłyszymy także młodych, dobrze zapowiadających się artystów, m.in. półfinalistę konkursu Młody Muzyk Roku 2018 i zdobywcę tegorocznego Grand Prix konkursu saksofonowego CEA – Wojciecha Chałupkę (12 lipca), oraz duet saksofonowo-harfowy Trefon Gmyrek Duo, który tworzą uczniowie liceum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon (14 lipca). Polskie nazwiska pojawią się również w ramach formacji międzynarodowych: The Cascatelle Saxophone Quartet (Faustyna Szudra) i SOS Saxophone Orchestra (Joanna Blejwas, Weronika Partyka).

Podczas imprezy zabrzmi kilkanaście utworów rodzimych twórców, m.in. Przemysława Schellera, Anny Marii Huszczy, Przemysława Szczotka, Wojciecha Chałupki i Macieja Małeckiego.

Szczegółowe informacje o kongresie wraz z pełnym programem wydarzeń znajdują się na stronie: www.zagrebsaxcongress.com.

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.