Polmic - FB


ze świata

Zygmunt Krauze wyróżniony francuską Nagrodą Krytyków za najlepszą premierę sezonu 2019 / 2020

KrauzeFrancuskie Stowarzyszenie Zawodowe Krytyków Teatru, Muzyki i Tańca (Syndicat de la critique théâtre, danse et musique) przyznało tegoroczną Nagrodę za najlepszą premierę sezonu 2019/20 (Meilleure Création Musicale) Zygmuntowi Krauze, za jego III Koncert fortepianowy „Okruchy pamięci”.

Nagroda Stowarzyszenia Krytyków (Prix du Syndicat de la Critique) jest przyznawana od 1963 roku i należy do najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie sztuk scenicznych we Francji.

Utwór, zamówiony przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Instytut Adama Mickiewicza, Orchestre national de Metz oraz Filharmonię Narodową w Warszawie w ramach programów Polska Music i POLSKA 100, miał swoją premierę światową na koncercie inaugurującym zeszłoroczną „Warszawską Jesień”, z kompozytorem w roli solisty oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto. Premiera francuska dzieła miała miejsce w styczniu 2020 w l'Arsenal Metz z rezydującą tam Orchestre national de Metz, również z Zygmuntem Krauze i Wilsonem Hermanto. Partnerami projektu były również Instytut Polski w Paryżu oraz Instytut Francuski w Warszawie. W składzie orkiestry III Koncertu fortepianowego Krauze znalazły się cztery Veme – nowe instrumenty perkusyjne koncepcji francuskiego muzyka i kompozytora Dominique Delahoche, powstałe we współpracy między Orchestre national de Metz oraz politechniką Arts et Métiers Metz.

„To dla mnie wielka przyjemność zostać uhonorowanym po raz drugi przez francuskich krytyków tą nagrodą. Cieszę się, że moje dzieła są nadal tak cenione we Francji, z którą związana jest ważna część mojej twórczej drogi” – powiedział Zygmunt Krauze. Wcześniej, w sezonie 2011 / 2012 tę prestiżową nagrodę otrzymała opera Polieukt kompozytora. Krauze przez ponad dekadę żył w Paryżu, gdzie zarówno tworzył swoje kompozycje jak i aktywnie wpływał na formowanie się paryskiej sceny muzycznej. W latach 70-tych XX wieku Pierre Boulez zaprosił polskiego kompozytora do pełnienia funkcji doradcy artystycznego Institut de Recherche et Coordination Acoustique Musique (IRCAM).

Nagranie z premiery dostępne będzie na płycie Kronika 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Planowane jest również nagranie studyjne dzieła.

Więcej informacji i pełna lista Prix de la Critique – na stronie https://associationcritiquetmd.com 

Jakub Polaczyk zwycięzcą American Prize in Composition 2020

PolaczykJakub Polaczyk, kompozytor polski zamieszkały w Nowym Jorku, otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie American Prize in Composition w kategorii instrumentalna muzyka kameralna za kompozycję OJIBBEWAY.

The American Prize in Composition to seria nowych krajowych konkursów muzycznych zapewniających międzynarodowe uznanie i nagrody pieniężne. Nagrody przyznawane są każdego roku w Stanach Zjednoczonych na poziomie szkolnym i zawodowym. Konkurs The American Prize in Composition powstał w 2009 roku jest zarządzany przez Hat City Music Theater, Inc., organizację non-profit z siedzibą w Danbury w stanie Connecticut. Konkurs jest otwarty dla wszystkich obywateli USA, mieszkających w tym kraju lub za granicą, a także dla innych osób mieszkających, pracujących i / lub studiujących w Stanach Zjednoczonych.

9 czerwca David Katz – główny sędzia Amerykańskiej Nagrody National Nonprofit Competitions in the Performing Arts – ogłosił zwycięzców i zdobywców wyróżnień tegorocznej edycji w kategorii „Kompozycja. Instrumentalna muzyka kameralna”. Jakub Polaczyk pierwszą nagrodę w konkursie American Prize za utwór OJIBBEWAY w kategorii kameralnych utworów instrumentalnych. Premiera utworu odbyła się w Polsce podczas 31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2019 roku. Kompozycję inspirowaną obrazami Georga Catlina wykonało w Krakowie trio w składzie: Andrea Biagini, Cesare Chiacciaretta i Fausto Bongelli.

Jakub Polaczyk jest laureatem rozmaitych nagród i stypendiów. Obecnie wykłada w The New York Conservatory of Music, a od 2018 roku pełni funkcję dyrektora muzycznego Festiwalu „Chopin i Przyjaciele” w Nowym Jorku. Związany jest również z organizacją IMONY jako kompozytor i aranżer oraz z Teatrem Polskim w USA. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Carnegie Mellon University.

Chicago | Północnoamerykańska premiera Suity G-dur Ignacego Jana Paderewskiego

PaderewskiChicagowskie Towarzystwo Chopinowskie zaprasza na Koncert Galowy „Gdyby Chopin spotkał Paderewskiego… .” i bankiet, które będą miały miejsce 7 marca 2020 roku o godz. 18:30 w Holiday Inn Chicago North Shore (5300 W. Touhy Ave., Skokie, Illinois).

Podczas koncertu odbędzie się północnoamerykańską premiera Suity G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Autograf Suity został odnaleziony w zbiorach Biblioteki Akademii Muzycznej w Warszawie. Jak podaje muzykolog Jerzy Stankiewicz „Suita G-dur Paderewskiego wydana została po raz pierwszy w 1997 r. w t. X Dzieł Wszystkich Paderewskiego przez wydawnictwo Musica Iagellonica w Krakowie". Chicagowscy melomani będą świadkami amerykańskiej premiery tej młodzieńczej kompozycji mistrza Paderewskiego. Ponadto zabrzmią utwory Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert muzyki polskiej będzie punktem kulminacyjnym sezonu 2020 Chicago Chopin Society.

Udział w wydarzeniu wezmą: Marlena Dzis (sopran), Michał Sadowski (tenor), Daniel Majcher (pianista), Jarosław Gołembiowski (kompozytor) i Lincolnwood Chamber Orchestra pod dyrekcją Philipa Simmonsa.

Bilety w cenie $100 (obiad i koncert) można zamówić dzwoniąc pod numer 773-988-3663, a także przez stronę internetową http://chicagochopinsociety.com lub www.americanmusicfestivals.org. Dochód z koncertu przeznaczony będzie na dalszą działalność Towarzystwa (Chicago Chopin Society).

Reprezentanci Regionalnej Inicjatywy Doskonałości w Nowym Jorku

AM BydgoszczRegionalna Inicjatywa Doskonałości, nowy projekt Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, nawiązała współpracę z Manhattan School of Music. W dniach 3–6 marca 2020 roku reprezentanci bydgoskiego środowiska muzycznego wystąpią w Nowym Jorku.

Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń poprowadzi masterclass, a prof. Ewa Pobłocka i dr Adam Kośmieja zaprezentują się podczas solowych recitali w Mikowsky Recital Hall. W ich wykonaniu amerykańska publiczność usłyszy muzykę polską, w tym znakomite utwory polskich kompozytorów XX–XXI w., m. in. A piacere i Sonatę Kazimierza Serockiego, Zerstreutes Hinausschauen Tomasza Sikorskiego, Coma Berenices Jerzego Kornowicza, Trzy miniatury na fortepian Agaty Zubel.

Efektem współpracy będzie wizyta prof. Solomona Mikowskiego z Manhattan School of Music podczas Forum.Beethoven w Bydgoszczy w grudniu 2020. Pianista znany ze swojej „magicznej zdolności przekształcania swoich pianistów w artystów” („Sur Expres”, Francja) poprowadzi seminarium dla studentów bydgoskiej Akademii.

Heidelberger Komponistinnenpreis 2020 dla Bettiny Skrzypczak!

BettinaZnana kompozytorka, Bettina Skrzypczak, otrzymała nagrodę „Heidelberger Komponistinnenpreis 2020“. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest od 1987 roku wyłącznie komponującym kobietom. Jest to jedyna tego rodzaju nagroda w skali świata.

Wyróżnieniem tym, na wniosek specjalnie powołanej Kapituły Miasta Heidelberg, uhonorowano dotychczas takie kompozytorki jak: Zofia Gubajdulina, Galina Ustwolskaja, Adriana Hölszky, Kaija Saariaho i Olga Neuwirth.

W rekomendacji Kapituły Miasta Heidelberg o twórczości Bettiny Skrzypczak napisano:

Dbałość o szczegóły strukturalne i przemyślana dramaturgia formy łączą się w jej dziełach z respektowaniem praw percepcji, co znajduje odzwierciedlenie w procesach dźwiękowych o niezwykłej intensywności. […] Poprzez wyrazistość ekspresywną, sugestywność emocjonalną jej muzyka silnie oddziałuje na słuchacza. […] Kompozytorka poświęca uwagę również innym dziedzinom wiedzy: od estetyki, poprzez filozofię, po nauki ścisłe”.

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się 19 lutego 2020 podczas koncertu z udziałem orkiestry Philharmonisches Orchester Heidelberg pod dyrekcją Josepha Bastiana, w repertuarze którego zabrzmi m.in. utwór Initial na orkiestrę symfoniczną (2005) Bettiny Skrzypczak. Kompozycja ta, prawykonana w 2007 roku w La Chaux-de-Fonds przez Orchestrę de Chambre de Lausanne (dyr. Marco Angius), została w tym samym roku przedstawiona polskiemu środowisku muzycznemu podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w wykonaniu SWR Symphonieorchester (dyr. Rupert Huber).