Polmic - FB


ze świata

Koncerty studentów, pedagogów i pracowników UMFC na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w Watou (Belgia)

Internationaal_GregoriaansW dniach 4–13 maja 2018 roku odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w belgijskim Watou. Organizowany co trzy lata festiwal jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez gregoriańskich na świecie.

Do udziału w nim zostało zaproszonych 26 zespołów (około 400 śpiewaków) z czterech kontynentów: z Australii, Ameryki Południowej (Kolumbii), Azji (Korei Południowej, Japonii) i Europy (z Belgii, Francji, Norwegii, Estonii, Watykanu, Holandii, Hiszpanii, Łotwy). Polskę reprezentowały dwie schole złożone ze studentów, absolwentów, pedagogów i pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti oraz Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, obie prowadzone przez Michała Sławeckiego.

Program festiwalu obejmował ponad 30 koncertów i celebracji liturgicznych w Watou i miastach partnerskich. Główną dominantę stanowił repertuar gregoriański, choć wykonywane były również utwory prepolifoniczne i polifoniczne. Polskie schole śpiewały podczas codziennych liturgii oraz dały pięć koncertów w Watou i w Werviku; część z nich była transmitowana przez belgijskie Radio Klara. Oprócz klasycznego repertuaru gregoriańskiego zostały zaprezentowane utwory reprezentujące różne tradycje monodyczne: starorzymską, gallikańską, ambrozjańską, hiszpańską, repertuar prepolifoniczny oraz kompozycje pochodzące z polskich źródeł – z Sandomierza i Jasnej Góry.

Wyjazd został dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”.

Aleksandra Wojtachnia – III miejsce we Włoszech

AWW dniach 9–13 maja 2018 we włoskiej Filadelfii odbywał się już po raz dziesiąty Międzynarodowy Konkurs Muzyki Klasycznej, w którym wzięli udział młodzi muzycy z niemal trzydziestu krajów świata.

Concorso Musicale Citta’di Filadelfia Premio Speciale „Paolo Serrao” odbywa się w różnych kategoriach. W kategorii „śpiew solowy” w tegorocznej edycji wzięła udział i zdobyła III miejsce Aleksandra Wojtachnia – studentka magisterium na kierunku wokalistyka w Akademii Sztuki w Szczecinie. Aleksandra jest studentką klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, a na konkursie we Włoszech akompaniował jej znakomity pianista młodego pokolenia Michał Landowski (z klasy fortepianu prof. Bogusława Rottermunda). W ramach programu konkursowego Aleksandra Wojtachnia wykonała arię Dorabelli Ah, scostati z mozartowskiej opery Cosi fan tutte, pieśń Brahmsa Von ewigen Liebe, słynną Mandolinę Debussego i werystyczną arię Santuzzy Voi lo sapete Pietro Mascagniego z Rycerskości wieśniaczej, przekonując swoją interpretacją jury konkursu, ze świetną śpiewaczką Muanuelą Kriscak w składzie jury.

Przypomnijmy, że Aleksandra Wojtachnia była finalistką V Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w październiku ubiegłego roku. Ma także na swoim koncie, poza niezliczonymi koncertami z najróżnorodniejszym repertuarem tak w Szczecinie, jak i Schwäbisch Hall, Ueckermünde, Brüssow i Trampe, także debiut sceniczny w roli Chłopca w Czarodziejskim flecie Mozarta w ramach Festiwalu Opernale w Greifswaldzie i w Pałacu Bröllin, niedaleko Pasewalku.

Aleksandra Wojtachnia, wraz z kilkoma innymi laureatami konkursów muzycznych, będzie reprezentować w lipcu tego roku na prestiżowym koncercie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie najmłodszą uczelnię artystyczną w Polsce – szczecińską Akademię Sztuki.

Litewskie tournée Sinfonii Varsovii

svW dniach 20–21 kwietnia 2018 roku Sinfonia Varsovia i Dawid Runtz wystąpią wspólnie podczas kwietniowego tournée. Razem z litewską skrzypaczką Dalią Kuznecovaitė zagrają dwa uroczyste koncerty w Wilnie i Kłajpedzie, dając okazję Polakom i Litwinom do wspólnego świętowania 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Drugie już w tym roku zagraniczne tournée Sinfonii Varsovii jest elementem obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas koncertów w Wilnie i Kłajpedzie orkiestra wystąpi w towarzystwie dwóch młodych i wyjątkowo utalentowanych artystów. W II Koncercie skrzypcowym d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego solistką będzie Dalia Kuznecovaitė – niezwykle utytułowana litewska skrzypaczka. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, a jako solistka koncertowała m.in. w Meksyku, Kanadzie, Francji czy Niemczech. Na podium dyrygenckim stanie natomiast 25-letni Dawid Runtz. Dyrygent, zaledwie dwa lata po ukończeniu studiów, ma na swoim koncie szereg prestiżowych wyróżnień, zarówno na polu dyrygenckim, jak i kompozytorskim. Od grudnia ubiegłego roku pełni funkcję pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej. Podczas litewskiego tournée, oprócz dzieła Wieniawskiego, Dawid Runtz zadyryguje Koncertem na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz VII Symfonią A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Koncert w Kłajpedzie odbędzie się w ramach 43. edycji Wiosennego Festiwalu Muzyki – jednego z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej w regionie.

Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o koncercie na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Maciej Bałenkowski laureatem „The Respighi Prize”

Bałenkowski Maciej Bałenkowski, doktorant w klasie kompozycji prof. dr. h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego, otrzymał nagrodę The Respighi Prize, przyznawaną przez Chamber Orchestra of New York oraz rodzinę Ottorino Resighi’ego.

Jury w składzie: Dirk Brossé, Roberto Cominati, Salvatore Di Vittorio, Simone Dinnerstein, Shanan Estreicher, John Farrer, Jeffrey James, Robert Langevin, Cho-Liang Lin, Paul Moravec, Ursula Oppens, Joshua Pierce, J. Mark Stambaugh, Luigi Verdi i Alicia Zizzo spośród zgłoszeń pochodzących z całego świata postanowiło, by tegoroczną nagrodę w kategorii kompozytorskiej przyznać Maciejowi Bałenkowskiemu. W sezonie artystycznym 2018/2019 jego Sinfonietta na orkiestrę smyczkową zostanie wykonana przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku w Carnegie Hall.

Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorino Respighi’ego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora.

Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Udział w konkursie był dofinansowany przez „Instytut Adama Mickiewicza” w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Źródło: https://chamberorchestraofnewyork.org/the-respighi-prize/ 

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.