Polmic - FB


ze świata

Polskie akcenty na Światowym Kongresie Saksofonowym w Zagrzebiu

Zagrzeb KongresW dniach 10–14 lipca 2018 roku w Zagrzebiu obędzie się XVIII edycja Światowego Kongresu Saksofonowego (World Saxophone Congress) – najbardziej prestiżowej imprezy saksofonowej, skupiającej artystów i miłośników tego instrumentu z najodleglejszych zakątków świata. Kongresy, zapoczątkowane w 1969 roku w Chicago, odbywają się co trzy lata, każdorazowo w innym miejscu globu. Artystyczną opiekę nad wydarzeniem sprawuje Dragan Sremec; honorowym przewodniczącym został Eugene Rousseau – artysta-legenda, uczeń Marcela Mule’a, współorganizator pierwszej edycji.

Bogaty program kongresu pozawala na prezentację umiejętności szerokiego grona artystów: najbardziej cenionych saksofonistów światowego formatu, studentów i amatorów wszystkich stylów muzycznych: od muzyki klasycznej, przez jazz, po muzykę etniczną. Zaplanowano blisko 400 koncertów (solistów, kameralistów, orkiestr saksofonowych, solistów z towarzyszeniem zespołów smyczkowych i symfonicznych), trzydzieści wykładów oraz osiem kursów mistrzowskich. Koncerty i prezentacje będą odbywały się zarówno w salach koncertowych, jak i w niekonwencjonalnych miejscach, stwarzając okazję do popularyzacji muzyki saksofonowej wśród szerokiej publiczności. Przewidziano również programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ponadto w kongresie wezmą udział twórcy i producenci instrumentów oraz wydawcy.

W programie kongresu przewidziano kilka polskich, mocnych akcentów. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem będzie koncert finałowy; 14 lipca, w słynnej sali im. Vatroslava Lisinskiego zabrzmi bowiem Koncert saksofonowy  Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara – profesora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zagrzebiu pod dyrekcją Quentina Hindleya. Oprócz finału Gusnar wystąpi podczas kongresu dwukrotnie, m.in. w ramach koncertu międzynarodowych gwiazd saksofonu związanych z legendarną firmą D’Addario (13 lipca).

Nurt jazzowy będzie reprezentował znakomity Krzysztof Urbański, który zagra dwa koncerty: z zaproszonymi muzykami (11 lipca, Saxophone Throughout the History) oraz ze swoim kwartetem (12 lipca). Wśród innych wydarzeń z udziałem rodzimych muzyków usłyszymy także młodych, dobrze zapowiadających się artystów, m.in. półfinalistę konkursu Młody Muzyk Roku 2018 i zdobywcę tegorocznego Grand Prix konkursu saksofonowego CEA – Wojciecha Chałupkę (12 lipca), oraz duet saksofonowo-harfowy Trefon Gmyrek Duo, który tworzą uczniowie liceum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon (14 lipca). Polskie nazwiska pojawią się również w ramach formacji międzynarodowych: The Cascatelle Saxophone Quartet (Faustyna Szudra) i SOS Saxophone Orchestra (Joanna Blejwas, Weronika Partyka).

Podczas imprezy zabrzmi kilkanaście utworów rodzimych twórców, m.in. Przemysława Schellera, Anny Marii Huszczy, Przemysława Szczotka, Wojciecha Chałupki i Macieja Małeckiego.

Szczegółowe informacje o kongresie wraz z pełnym programem wydarzeń znajdują się na stronie: www.zagrebsaxcongress.com.

Nowy utwór Pawła Hendricha z premierą w Japonii

G19 czerwca 2018 roku w Tokio miało miejsce prawykonanie nowego dzieła na fortepian solo wrocławskiego kompozytora Pawła Hendricha o tytule Gliptopalinomia.

Prawykonanie tego utworu odbyło się w prestiżowej tokijskiej Triphony Concert Hall w ramach trasy koncertowej polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego po japońskich miastach: Tokyo, Kobe, Fukuoka. Utwór kompozytor dedykował pianiście, który, mieszkając już ponad dziesięć lat w Japonii, promuje polska muzykę. Wykonanie utworu jest również zapowiedzią nadchodzącego stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią oraz wstępem do większej liczby wydarzeń przyszłorocznych.

Utwór Gliptopalinomia został zaplanowany jako cykl fortepianowy, w którym zaprezentowane zostały wszystkie podstawowe elementy autorskiego Systemu Konstrukcji Okresowych. Każda miniatura cyklu opiera się na okresowym materiale wysokościowym zbudowanym z szeregu naprzemiennych interwałów. Zestawy określonych interwałów w połączeniu z przeważnie cyklicznymi rytmami definiują określoną barwę i fakturę każdej części cyklu. Znaczenie tytułu zawiera się w polu semantycznym wytyczonym przez trzy greckie słowa: glipto (glyphē) – rzeźba lub glyptós – grawerowany; palin (pálin) – znowu, przeciw, wstecz, ponownie; nomia (nomós) – umiejętność, sztuka, dziedzina nauki lub prawo. W ten sposób Gliptopalinomia jest dźwiękową rzeźbą wyrytą przez materię muzyczną, kształtowaną przez kompozytora niemalże przez dwie dekady.

Paryskie prawykonanie „Poloneza” Józefa Świdra

SwiderPo trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe.

Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).

Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Światowego prawykonania Poloneza 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot. Podczas koncertu w ich wykonaniu paryska publiczność usłyszy również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego i Trio Antoniego Szałowskiego.

źródło: materiały prasowe wydawcy

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koncerty studentów, pedagogów i pracowników UMFC na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w Watou (Belgia)

Internationaal_GregoriaansW dniach 4–13 maja 2018 roku odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w belgijskim Watou. Organizowany co trzy lata festiwal jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez gregoriańskich na świecie.

Do udziału w nim zostało zaproszonych 26 zespołów (około 400 śpiewaków) z czterech kontynentów: z Australii, Ameryki Południowej (Kolumbii), Azji (Korei Południowej, Japonii) i Europy (z Belgii, Francji, Norwegii, Estonii, Watykanu, Holandii, Hiszpanii, Łotwy). Polskę reprezentowały dwie schole złożone ze studentów, absolwentów, pedagogów i pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti oraz Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, obie prowadzone przez Michała Sławeckiego.

Program festiwalu obejmował ponad 30 koncertów i celebracji liturgicznych w Watou i miastach partnerskich. Główną dominantę stanowił repertuar gregoriański, choć wykonywane były również utwory prepolifoniczne i polifoniczne. Polskie schole śpiewały podczas codziennych liturgii oraz dały pięć koncertów w Watou i w Werviku; część z nich była transmitowana przez belgijskie Radio Klara. Oprócz klasycznego repertuaru gregoriańskiego zostały zaprezentowane utwory reprezentujące różne tradycje monodyczne: starorzymską, gallikańską, ambrozjańską, hiszpańską, repertuar prepolifoniczny oraz kompozycje pochodzące z polskich źródeł – z Sandomierza i Jasnej Góry.

Wyjazd został dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”.