Polmic - FB


ze świata

Karlsruhe | Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio

KK13 lipca 2018 roku w ZKM Center for Art and Media w Karlsruhe odbędzie się otwarcie wystawy prezentującej historię Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Wystawa będzie czynna do końca roku. Dzień później, 14 lipca o godz. 18.00 w ZKM odbędą się trzy koncerty: Maji Ratkje, Valerio Tricoli i Krzysztofa Knittla.

Po otwarciu wystawy „Poprzez dźwiękoszczelną kurtynę. Studio Eksperymentalne Polskiego Radia” odbędzie się koncert Krzysztofa Knittla, jednego z najbardziej znanych kompozytorów Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Ponadto wystąpią kompozytorka i śpiewaczka Maja Ratkje i kompozytor Valerio Tricoli, którzy wykonają utwory dwóch kolegów – twórców muzyki elektroakustycznej, Eugeniusza Rudnika i Bohdana Mazurka.

Maja Ratkje jest jedną z czołowych norweskich współczesnych kompozytorek i śpiewaczek. Podczas improwizacji na koncertach wykorzystuje stale ewoluujący zestaw specyficznych sampli, który ma wiele wspólnego z dźwiękowym światem Eugeniusza Rudnika. Współczesne znaczenie dzieł Bohdana Mazurka stało się inspiracją dla włoskiego kompozytora Valerio Tricoli. Podczas gdy Maja Ratkje zastosuje w swoich pracach wyłącznie współczesne narzędzia elektroniczne (wraz z jej głosem), włoski artysta wykorzysta archaiczny szpulowy magnetofon Revox, używany przez Rudnika i Mazurka.

O ile Rudnik i Mazurek pozostali wierni dziedzinie analogowej, młodsi artyści Studia Eksperymentalnego chętnie podążali za kolejnymi trendami w stosowaniu instrumentów i estetyki wynikających z rozwoju technologii cyfrowej. Krzysztof Knittel preferuje szeroką gamę działań performatywnych, od improwizacji elektroakustycznej po audiowizualne happeningi. Podczas koncertu zaprezentuje swoje ostatnie dzieło free for(m) macwin.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://zkm.de/en/event/2018/07/concert-evening 

Premiera „Diffusions” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej w Belgii

Borowicz10 lipca 2018 roku podczas Międzynarodowego Kongresu Klarnetowego ClarinetFest w Ostendzie w Belgii odbędzie się premiera nowego utworu Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

Barbara Borowicz wraz z klarnecistką Kristine Dizon prawykonają Diffusions na dwa klarnety napisanego przez Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską.

10 lipca odbędzie się również koncert Oktetu Klarnetowego z Akademii Muzycznej w Krakowie, pracującego pod opieką dr Barbary Borowicz. W jego skład wchodzą studenci z klasy prof. Andrzeja Godka i dr Barbary Borowicz: Sara Ślemp, Izabela Żurczak, Oleh Malovichko, Rafał Gomółka, Jarosław Sroka, Mateusz Woźniak i Tomasz Sowa. W programie między innymi premiera utworu kosowskiego kompozytora Artana Hasani Funny Dialogue, który powstał z dedykacją dla oktetu.

Ponadto 11 lipca, występując gościnnie z perkusistą Bartoszem Sałdanem, podczas recitalu na Kongresie Barbara Borowicz wykona utwory polskich kompozytorów: Tamisage na klarnet solo Artura Kroschela (2018) i Reflexion na klarnet i perkusję Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2018).

Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wartburgu

Zbigniew PilchW sobotę 7 lipca 2018 o godz. 19:30 na Zamku w Wartburgu  (Turyngia, Niemcy) odbędzie się koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Jarosława Thiela. Jako solista wystąpi wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.

W programie koncertu znajdą się następujące utwory: Karol LipińskiSymfonia B-dur op. 2 nr 3 „Sinfonia avec accompagnement de plusieurs instruments” (przed 1810), Feliks Janiewicz – III Koncert skrzypcowy A-dur, Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138, Symfonia A-dur KV 201.

Koncert organizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu we współpracy z Deutschlandradio. Emisja koncertu odbędzie się 20.07.2018 r. o godz. 20:00 na antenie Deutschlandradio.

Więcej informacji – na stronie NFM.

Beethoven Pastoral Project

BTHVNW roku 2020 Niemcy obchodzą wraz z całym światem 250. urodziny Ludwiga van Beethovena. Oficjalny program rocznicowy BTHVN2020 odbędzie się pod patronatem Franka-Waltera Steinmeiera, prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. Jednym z rocznicowych projektów jest "Beethoven Pastoral Project".

Ludwig van Beethoven (1770-1827) urodził się w Bonn, które dziś jest nie tylko miastem kompozytora, ale także miastem ONZ i siedzibą Sekretariatu ONZ ds. Zmian Klimatu. Beethoven kochał naturę. Dla niego było to miejsce relaksu, samotności i inspiracji. Jego szósta symfonia "Pastoralna" muzycznie przedstawia harmonijną jedność między ludzkością a naturą. Dzisiaj natura jest zagrożona, a ludzkość jest na drodze do zniszczenia swojego środowiska i środków do życia.

"Beethoven Pastoral Project" ma na celu zwrócenie uwagi na temat "ludzkości i natury", reprezentowany w sensie romantycznym w muzyce "pastoralnej", oraz aktywne reagowanie na dzisiejsze pilne pytania dotyczące ochrony środowiska i globalnego zrównoważonego rozwoju oraz osiągnięcie celów Paryskiego porozumienie klimatycznego.

Organizatorzy projektu zapraszają artystów z całego świata do stworzenia międzynarodowej sieci w celu rozwijania i jednoczenia własnych wizji harmonijnego współżycia ludzkości i natury, z występami w Dzień Ziemi (22 kwietnia 2020), Światowy Dzień Środowiska Organizacji Narodów Zjednoczonych (5 czerwca 2020) lub inny wybrany dzień przed 5 czerwca 2020. Przedsięwzięcie przyjmie formę globalnego oświadczenia w sprawie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju  – dla lepszego świata dla milionów ludzi.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach: www.beethoven-pastoral-project.com i www.bthvn2020.de

Polskie akcenty na Światowym Kongresie Saksofonowym w Zagrzebiu

Zagrzeb KongresW dniach 10–14 lipca 2018 roku w Zagrzebiu obędzie się XVIII edycja Światowego Kongresu Saksofonowego (World Saxophone Congress) – najbardziej prestiżowej imprezy saksofonowej, skupiającej artystów i miłośników tego instrumentu z najodleglejszych zakątków świata. Kongresy, zapoczątkowane w 1969 roku w Chicago, odbywają się co trzy lata, każdorazowo w innym miejscu globu. Artystyczną opiekę nad wydarzeniem sprawuje Dragan Sremec; honorowym przewodniczącym został Eugene Rousseau – artysta-legenda, uczeń Marcela Mule’a, współorganizator pierwszej edycji.

Bogaty program kongresu pozawala na prezentację umiejętności szerokiego grona artystów: najbardziej cenionych saksofonistów światowego formatu, studentów i amatorów wszystkich stylów muzycznych: od muzyki klasycznej, przez jazz, po muzykę etniczną. Zaplanowano blisko 400 koncertów (solistów, kameralistów, orkiestr saksofonowych, solistów z towarzyszeniem zespołów smyczkowych i symfonicznych), trzydzieści wykładów oraz osiem kursów mistrzowskich. Koncerty i prezentacje będą odbywały się zarówno w salach koncertowych, jak i w niekonwencjonalnych miejscach, stwarzając okazję do popularyzacji muzyki saksofonowej wśród szerokiej publiczności. Przewidziano również programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ponadto w kongresie wezmą udział twórcy i producenci instrumentów oraz wydawcy.

W programie kongresu przewidziano kilka polskich, mocnych akcentów. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem będzie koncert finałowy; 14 lipca, w słynnej sali im. Vatroslava Lisinskiego zabrzmi bowiem Koncert saksofonowy  Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara – profesora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zagrzebiu pod dyrekcją Quentina Hindleya. Oprócz finału Gusnar wystąpi podczas kongresu dwukrotnie, m.in. w ramach koncertu międzynarodowych gwiazd saksofonu związanych z legendarną firmą D’Addario (13 lipca).

Nurt jazzowy będzie reprezentował znakomity Krzysztof Urbański, który zagra dwa koncerty: z zaproszonymi muzykami (11 lipca, Saxophone Throughout the History) oraz ze swoim kwartetem (12 lipca). Wśród innych wydarzeń z udziałem rodzimych muzyków usłyszymy także młodych, dobrze zapowiadających się artystów, m.in. półfinalistę konkursu Młody Muzyk Roku 2018 i zdobywcę tegorocznego Grand Prix konkursu saksofonowego CEA – Wojciecha Chałupkę (12 lipca), oraz duet saksofonowo-harfowy Trefon Gmyrek Duo, który tworzą uczniowie liceum Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon (14 lipca). Polskie nazwiska pojawią się również w ramach formacji międzynarodowych: The Cascatelle Saxophone Quartet (Faustyna Szudra) i SOS Saxophone Orchestra (Joanna Blejwas, Weronika Partyka).

Podczas imprezy zabrzmi kilkanaście utworów rodzimych twórców, m.in. Przemysława Schellera, Anny Marii Huszczy, Przemysława Szczotka, Wojciecha Chałupki i Macieja Małeckiego.

Szczegółowe informacje o kongresie wraz z pełnym programem wydarzeń znajdują się na stronie: www.zagrebsaxcongress.com.