Polmic - FB


ze świata

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.

Polska muzyka chóralna w Czelabińsku

CzelabinskPrzekrój polskiej i europejskiej muzyki chóralnej zabrzmi u bram Syberii. Na specjalne zaproszenie Państwowej Filharmonii w Czelabińsku dyrygent i chórmistrz Janusz Siadlak oraz Chór Filharmonii Częstochowskiej zaprezentuje perły muzyki a cappella podczas prestiżowego festiwalu „Wielkie Forum Wokalne”.

Już pod koniec kwietnia tego roku Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum z dyrygentem Januszem Siadlakiem na czele promować będą polską kulturę oraz miasto Częstochowę podczas bardzo ważnych wydarzeń kulturalnych w odległych miastach Rosji - Czelabińsku i Kopiejsku. Collegium Cantorum, na zaproszenie Państwowej Filharmonii w Czelabińsku weźmie udział w festiwalu muzyki chóralnej „Wielkie Forum Wokalne” dając tam dwa wyjątkowe koncerty prezentujące bogactwo polskiej i europejskiej muzyki chóralnej. Obok koncertów dyrektor chóru Janusz Siadlak został zaproszony do poprowadzenia wykładu, podczas którego podzieli się ze zgromadzoną publicznością – dyrygentami i muzykami z całej Rosji, a także uczniami czelabińskich szkół muzycznych – swoim spojrzeniem na polską muzykę chóralną, jej rozwój, a także przedstawi najwartościowsze zjawiska w niej występujące.

Kolejnym niezwykle ważnym elementem trasy Collegium Cantorum będzie udział w „Dniach Kultury Polskiej” w Kopiejsku. Stowarzyszenie Polonijne „Solaris”, które gromadzi wokół siebie bardzo liczną polonię, w związku z przyjazdem częstochowskiego zespołu organizuje w swoim mieście kilkudniowe wydarzenie promujące polską kulturę – sztukę, literaturę i muzykę. Obok koncertu zespołu w związku z tegoroczną 220. rocznicą urodzin Adama Mickiewicza zaplanowana została wystawa książek wieszcza polskiego, wycieczka „Kopiejsk i ślady Polaków w dziejach miasta”, występy zespołów młodzieżowych prezentujących polskie pieśni i tańce, a także konferencja prasowa z udziałem częstochowskich muzyków.

Podczas koncertów chór filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum zaprezentuje utwory m.in. Szymanowskiego, Łukaszewskiego, Twardowskiego, Pendereckiego, ukazując rosyjskiej publiczności piękno, różnorodność i unikatowość naszej muzyki.

Janusz Siadlak podkreśla również, jak ważna jest ta współpraca ze względu na rosnącą w siłę Polonię rosyjską, która ze względu na czynniki geograficzne i ekonomiczne nie ma możliwości obcowania z polską kulturą, szczególnie tą współczesną.

Wyjazd częstochowskiego chóru współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Ministra Kultury regionu Czelabińsk.

Elbląska Orkiestra Kameralna – występy na Słowacji

eokW 2018 roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny zaprezentuje swoje umiejętności poza granicami kraju. Muzycy wyjadą do słowackiej Lewoczy, aby 5 października wystąpić podczas 11 edycji Indian Summer Music Festival – Levočské babie leto.

EOK jest jednym z beneficjentów Programu Wieloletniego „Niepodległa” MKiDN, w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne Pomosty”. To kolejny projekt, wygrany przez elbląską instytucję kultury. Orkiestra w poprzednich latach korzystała z programów MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa”, dzięki którym koncertowała w Estonii, Mołdawii, Hiszpanii, Gruzji i na Islandii.

Elbląscy artyści zagrają w miejscowej Congress Hall z orkiestrą Slovak State Philharmonic z Koszyc. W programie znajdą się utwory polskich mistrzów kompozycji: Koncert skrzypcowy g-moll op. 67 Mieczysława Weinberga, Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, Melodia Ignacego Jana Paderewskiego, Orawa Wojciecha Kilara, Oberek Grażyny Bacewicz, 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego i Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Słowacki wiolonczelista Josef Luptak oraz polski skrzypek Janusz Wawrowski wykonają partie solowe. Koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.