Polmic - FB


ze świata

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

VI Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 16–30 listopada 2017 roku we Lwowie, Kijowie i Warszawie odbędzie się VI edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”.

Tegoroczna edycja jest absolutnie wyjątkowa: głównym miejscem przedsięwzięcia jest i pozostanie Lwów, ale od tej edycji wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce również w stolicach organizatorów – Warszawie i Kijowie. Festiwal jest płaszczyzną do współpracy artystów z obu stron granicy, ale również szerzej rozumianym elementem budowy dobrych polsko-ukraińskich relacji.

Na wyjątkowość tegorocznej edycji zapewne ma wpływ przede wszystkim wyjątkowy program i wspaniali artyści. Wśród nich: Andrzej Bauer – profesor, wiolonczelista i dyrygent, Anna Maria Staśkiewicz – wybitna polska skrzypaczka, Lubawa Sydorenko – znakomita ukraińska młoda kompozytorka, Marianna Humetska – pianistka i jednocześnie dyrektor artystyczna Festiwalu, Jonathan Plowright – światowej sławy brytyjski pianista, Krzesimir Dębski – wybitny dyrygent, skrzypek i kompozytor muzyki filmowej, Grażyna Auguścik – absolutnie wyjątkowa mieszkająca w USA polska śpiewaczka jazzowa, która tym razem wystąpi z Nikolą Kołodziejczykiem i Maciejem Szczycińskim. Artyści wykonają m. in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.

W trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” odbywać się będzie wystawa prac znanego polskiego rzeźbiarza Andrzeja Renesa. Można ją będzie zobaczyć we Lwowskiej Galerii Sztuki między 15 a 19 listopada 2017, a także w Domu Polonii w Warszawie w dniach 25 listopada – 8 grudnia 2017. Wystawę otworzy innowacyjny happening, łączący elementy sztuk plastycznych, muzyki i multimediów.

25 listopada 2017 roku w Warszawie odbędzie się Konferencja naukowa pt. „Paderewski i jego wkład w dzieło Niepodległości”. W ramach konferencji przewidziane zostały prezentacje Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego, prof. Marka Mariana Drozdowskiego, wicemarszałka Senatu Marii Koc, Xymeny Nowakowskiej-Plich, Marka Żebrowskiego, Adama Wibrowskiego, Elwiry Gilewicz, Adama Bali i wielu innych. Konferencja będzie transmitowana w Internecie.

Więcej – na stronie: http://paderewski.eu/pl

Elbląska Orkiestra Kameralna podbija kolejną europejską stolicę

EOKW styczniu Elbląska Orkiestra Kameralna wyrusza do Reykjaviku w ramach kolejnej odsłony projektu MKiDN „Promesa 2018”. Elbląscy kameraliści wystąpią podczas 38. International Music Festival „Dark Music Days” w Sali Koncertowej Harpa.

Zaproszenie na prestiżowy festiwal „Dark Music Days” to kolejny przykład wysokiej pozycji EOK w międzynarodowym środowisku muzycznym. W ramach wydarzenia zespół wykona dwa koncerty z monograficznymi programami.

25 stycznia o godz. 17:00 odbędzie się koncert polski. Na repertuar koncertu składają się dzieła polskich mistrzów kompozycji, w tym Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Mikołaja Góreckiego. Publiczność festiwalowa wysłucha też Hombark – Concerto per violino e archi Sławomira Czarneckiego oraz Orawy Wojciecha Kilara – pereł w repertuarze EOK. Partie solowe wykona koncertmistrzyni orkiestry Paula Preuss, a muzyków poprowadzi maestro Marek Moś.

rDwa dni później, 27 stycznia o godz. 21:00, muzycy połączą siły z Reykjavik Chamber Orchestra. Orkiestry poprowadzi dyrygent Bjarni Frímann Bjarnason. W programie koncertu, poświęconemu w całości współczesnej muzyce islandzkiej, znalazły się następujące kompozycje: Jón Ásgeirsson A Poem for Seven Strings, Atli Heimir Sveinsson Infinitesimal Fragments Of Eternity, Jórunn Viðar / Þórður Magnússon Suite The Last Farm In the Valley, Finnur Karlsson New Concerto for…. Oba koncerty zostaną poprzedzone otwartymi próbami generalnymi dla publiczności.

W trakcie wizyty na Islandii EOK i Dyrektor Naczelna, Bożena Sielewicz, wezmą także udział w panelu dyskusyjnym, poświęconym funkcjonowaniu instytucji muzycznych w obu krajach i budowaniu publiczności na wydarzeniach, poświęconych muzyce współczesnej.

Koncert realizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2018 – Promesa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Utwory Karola Szymanowskiego w Paragwaju

s9 listopada 2017 roku utwory Karola Szymanowskiego zabrzmią w Asunción, stolicy Paragwaju.

Orquesta del Congreso Nacional, którą poprowadzi Jorge Luis Uzcátegui, zaprezentuje II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonię koncertującą. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Erica Richardson oraz pianistka Choo Choo Hu.

Obydwa utwory pochodzą z tego samego okresu twórczości kompozytora: symfonia z roku 1932, a koncert – z 1933. Przyjmuje się, że utwory powstałe po 1920 roku należą do trzeciego etapu twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały i były realizowane założenia nowego stylu narodowego opartego na folklorze. Symfonia Koncertująca spełnia wszystkie warunki jej XVIII-wiecznego pierwowzoru. Utwór zbudowany jest z trzech części. W ślad za klasyczną formą idzie tu tradycyjne kształtowanie formalne. Instrumentem koncertującym jest fortepian, ale wzorem dawnej sinfonia concertante jeszcze kilka innych instrumentów traktuje Szymanowski solistycznie. Wydaje się, że to ogólne założenie formalne było źródłem dalszych konwencjonalnych upostaciowań. Tworzywo dźwiękowe IV Symfonii nie wyrasta bezpośrednio z materiału muzyki ludowej. To wewnętrzne napięcia wyrazowe struktur melodycznych, sposób ich łączenia i szeregowanie, zespolone z nimi struktury dynamiczne stanowią ów czynnik sublimacji elementu ludowego w narodowy, w „lechicki”, jak go nazywał sam kompozytor.

II Koncert skrzypcowy, choć pod każdym względem różny od I Koncertu, jednak podobnie wyróżniał się na tle ówczesnej muzyki europejskiej. Centralny element konstrukcji, rozbudowana cadenza, dzieli jednoczęściowy w zasadzie utwór na dwa różne pod względem charakteru i materiału segmenty: pierwszy zbliżony jest do formy wariacji, drugi do ronda.