Polmic - FB


ze świata

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.

Elbląska Orkiestra Kameralna – występy na Słowacji

eokW 2018 roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny zaprezentuje swoje umiejętności poza granicami kraju. Muzycy wyjadą do słowackiej Lewoczy, aby 5 października wystąpić podczas 11 edycji Indian Summer Music Festival – Levočské babie leto.

EOK jest jednym z beneficjentów Programu Wieloletniego „Niepodległa” MKiDN, w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne Pomosty”. To kolejny projekt, wygrany przez elbląską instytucję kultury. Orkiestra w poprzednich latach korzystała z programów MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa”, dzięki którym koncertowała w Estonii, Mołdawii, Hiszpanii, Gruzji i na Islandii.

Elbląscy artyści zagrają w miejscowej Congress Hall z orkiestrą Slovak State Philharmonic z Koszyc. W programie znajdą się utwory polskich mistrzów kompozycji: Koncert skrzypcowy g-moll op. 67 Mieczysława Weinberga, Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, Melodia Ignacego Jana Paderewskiego, Orawa Wojciecha Kilara, Oberek Grażyny Bacewicz, 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego i Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Słowacki wiolonczelista Josef Luptak oraz polski skrzypek Janusz Wawrowski wykonają partie solowe. Koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.

Sukces polskiej dyrygentki

sW odbywającym się w dniach 8-13 stycznia 2018 roku Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „1st European Union International Conducting Competition” w Sofii i Pazardjiku w Bułgarii, polska dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk zdobyła III miejsce.

Do uczestnictwa w konkursie zgłosiło się ponad 250 dyrygentów z całego świata. Do pierwszej rundy międzynarodowe jury zakwalifikowało ponad 70-ciu uczestników. Konkurs rozgrywał się w czterech etapach. Od trzeciego polska młoda dyrygentka walczyła już jako jedyna kobieta, brawurowo przechodząc do ścisłego finału i zdobywając prestiżową trzecią nagrodę.

Joanna Natalia Ślusarczyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Obecna doktorantka tejże uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie. W latach 2012-2014 została finalistką trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez Taduesza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska. Prowadzi również Orkiestrę Symfoniczną PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem ogólnopolskiego konkursu orkiestr (2014). Od 2016 roku współpracuje na stałe z orkiestrą kameralną Les Femmes złożoną z muzyków Filharmonii Śląskiej w Katowicach.