Polmic - FB


ze świata

Polskie akcenty na ECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie

EclatECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie to jedno z najważniejszych wydarzeń prezentujących muzykę najnowszą za naszą zachodnią granicą. Tegoroczna edycja niemieckiego festiwalu odbywać się będzie hybrydowo w dniach 1-6 lutego 2022 i skupi się na tematyce związanej z Białorusią, badaniem dystansu społecznego oraz cyfrowymi środkami komunikacji. W programie 21 wydarzeń odbywających się w ramach festiwalu pojawią się utwory polskich twórców: Anny Sowy, Agaty Zubel i Mikołaja Laskowskiego.

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w formie tradycyjnej w Theaterhaus w Stuttgarcie, jak również w trybie online – wydarzenia festiwalowe będą transmitowane w czasie rzeczywistym, dostępne będą także „na żądanie” w Internecie jeszcze przez kilka kolejnych tygodni. Christine Fischer, dyrektor artystyczna ECLAT Festival, odnosząc się do organizacji koncertów w realiach pandemii, zaznacza, że „Tegoroczny festiwal po raz kolejny reprezentuje wielką różnorodność tego, co obecnie aktualne w świecie nowej muzyki”.

Pierwszym polskim akcentem (3 lutego, godz. 20.00) będzie utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) w wykonaniu Ensemble Musikfabrik, w którym kompozytor bada różne możliwe relacje między kompozytorem, wykonawcami, zapisem i dźwiękiem. Z kolei ostatniego dnia festiwalu (6 lutego, godz. 15.00 i 17.00) dwukrotnie w programie koncertów znajdą się polskie nazwiska. Ukrainka Viktoriia Vitrenko wykona 3 Songs for a singer accompanying herself (2021/22) Agaty Zubel stworzone na zamówienie stuttgardzkiego festiwalu. Nieco wcześniej zabrzmi smar II na kontrabas, gitarę elektryczną i elektronię (2021) Anny Sowy, która swój wcześniejszy smar (2019) przearanżowała z myślą o nowych wykonawcach: kontrabasiście Ulim Fusseneggerze i gitarzyście Yaronie Deutschu. Kompozycja miała mieć swoją premierę rok wcześniej, jednakże ze względu na pandemię koncert Alone Together został przeniesiony.

Paweł Wołowicz

Szczegółowe informacje o festiwalu i możliwościach uczestnictwa online można znaleźć na stronie: https://www.eclat.org/en 

Rzym | „Polski Impresariat Muzyczny”: Duo Viennese i Jakub Tchorzewski

NIMiTKoncert współorganizowany i współfinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Polski w Rzymie, odbędzie się w Conservatorio Verdi w Mediolanie 21 grudnia 2021 roku o godz. 20.45.

Duo Viennese (Monika Hager-Zalejska i Paweł Zalejski) oraz pianista Jakub Tchorzewski zaprezentują Pieśń Roxany z opery Karola Szymanowskiego Król Roger, Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra w opracowaniu na skrzypce i fortepian, a także utwory Bohuslava Martinů i Dymitra Szostakowicza.

Duo Viennese zostało założone w Wiedniu przez austriacką skrzypaczkę Monikę Hager, grającą w Staatsphilharmonie Nürnberg, oraz polskiego skrzypka Pawła Zalejskiego. Duet należy do nielicznych zespołów zaproszonych do współpracy z fundacją Life Music Now założoną przez Yehudiego Menuhina. Zespół występował z wielkimi sukcesami w tak prestiżowych miejscach, jak Wiener Musikverein, wiedeński Hofburg, zamek Arenberg w Salzburgu, oraz podczas wielu festiwali muzycznych we Włoszech, Austrii, Słowenii, Czechach oraz Polsce. Polski pianista Jakub Tchorzewski obecnie współpracuje z Konserwatorium „Benedetto Marcello” w Wenecji, a także jest członkiem zarządu European Chamber Music Teachers’ Association. Jego zainteresowanie muzyką współczesną, a także zapomnianą, lub rzadko wykonywaną doprowadziło do pierwszych w historii fonografii nagrań utworów takich kompozytorów, jak Sándor Veress, Gino Gorini, Ugo Amendola, René de Boisdeffre i Roman Palester.

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/duo-viennese-jakub-tchorzewski/ 

Paryż | „Les talents au féminin Hommage à Elżbieta Zapolska”

ZapolskaTowarzystwo im. Marii Szymanowskiej zaprasza na recital pianistki Carole Carniel „Les talents au féminin Hommage à Elżbieta Zapolska” pamięci śpiewaczki Elżbiety Zapolskiej, założycielki Towarzystwa, który odbędzie się 25 listopada 2021 roku o godz. 18.30 w Bibliothèque Polonaise de Paris. Partnerem koncertu jest Instytut Polski w Paryżu.

Elżbieta Zapolska-Chapelle (1954–2020) znalazła się w gronie założycieli w 1991 roku Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków we Francji, była członkiem Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu. W roku 2010 z jej inicjatywy powstało w Paryżu Société Maria Szymanowska), któremu przewodniczyła i realizowała międzynarodowy projekt zatytułowany „Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy". W 2011 roku dokonała razem z Bart van Oortem, grającym na pianoforte Broadwooda z 1825 roku, pierwszego na świecie nagrania na CD (Acte Préalable) Ballad i Romansów Marii Szymanowskiej. W 2019 roku ukazała się kolejna płyta tego duetu, Romance a Josephine. Women’s Songs in Maria Szymanowska’s Time, na której znalazły się m.in. utwory Marii Szymanowskiej, Kazimiery Wołowskiej, Sophie Gail i Fanny Hensel.

Podczas listopadowego koncertu zabrzmią utwory samej Marii Szymanowskiej, a także Marianne de Martines, Fanny Hensel i Clary Schumann.

Ponadto przewidziana jest prezentacja pierwszego numeru czasopisma naukowego „Cahiers Maria Szymanowska”, które jest już dostępne na platformach Numilog (https://www.numilog.com), Amazon, Apple iBooks i Kobo-Fnac w wersji cyfrowej, oraz w księgarniach.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Mexico City | Marzena Majcher na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Music Festival Ecos Urbanos”

EcosW najbliższy wtorek 23 listopada 2021 o godz. 19.00 (12.00 GMT+1) podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Music Festival Ecos Urbanos” w Mexico City odbędzie się koncert nowych kompozycji Marzeny Majcher „TransLokacja" z wizualizacjami Andrzeja Wojciechowskiego.

Marzena Majcher – kompozytorka muzyki współczesnej oraz filmowej, gitarzystka. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Laureatka nagrody za muzykę do filmu „Amatorzy” na Festiwalu „Grand Prix Komeda” (2021). Jej cykl nowych kompozycji TransLokacja inspirowany jest teorią Wieloświata, według której może istnieć nieskończona ilość równoległych wszechświatów, w których żyje nieskończona ilość kopii nas samych, ale historia ich życia jest inna niż nasza i dzieje się w innych wymiarach.

Muzyce będą towarzyszyć wizualizacje operatora filmowego Andrzeja Wojciechowskiego, znanego ze zdjęć m. in. do filmów Moje Córki krowy, Zupa nic, laureata licznych nagród za filmy eksperymentalne.

Koncert można będzie usłyszeć online na: https://www.facebook.com/FestivalEcosUrbanos 

Hashtag Ensemble zagra koncerty z muzyką Rafała Zapały w Kalifornii

zHashtag Ensemble zagra w kalifornijskich centrach muzyki elektroakustycznej dwa koncerty monograficzne z muzyką Rafała Zapały (w ramach stypendium Fulbrighta): 17 listopada 2021 o godz. 20.00 w The Center for New Music and Audio Technologies na University of California (Berkeley) oraz 19 listopada o godz. 19.30 w The Stanford University Center for Computer Research in Music and Acoustics.

Celem tego badawczo-artystycznego projektu jest teoria nowej, zapośredniczonej przez narzędzia technologiczne, formy otwartej (Real-time Interactive System for Non-linear Music Composition and Performance). Idea partycypacyjnych, otwartych form jest badana przez kompozytora od dawna i większość jego kompozycji w różny sposób ją realizuje. Staż w Berkeley jest podsumowaniem tej drogi. Projekt uzyskał stypendium Fulbright Senior Award 2021.

Zespół Hashtag Ensemble w kalifornijskich centrach muzyki elektroakustycznej podczas koncertu „Introverts' Collective" zagrają cztery utwory Zapały: Judge Me Again (2020, wersja na flet i l.elx), Futility (2020), Scrolling to Zero (2018, wersja na syntezatory oraz prawykonają Introverts' Collective (2021*).

Koncerty odbędą się dzięki dofinansowaniu Instytutu Adam Mickiewicza.

Koncerty odbędą się z udziałem publiczności, będą transmitowane i dostępne na kanałach YouTube obu instytutów.

www.zapala.com.pl 

Czytaj więcej: Hashtag Ensemble zagra koncerty z muzyką Rafała Zapały w Kalifornii