Polmic - FB

news

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

7_nurtow

W roku 2016 Związek Kompozytorów Polskich zakończył obchody swojego 70-lecia, organizując cykl koncertów pod tytułem Festiwal Siedmiu Nurtów. Dzięki współpracy kompozytorów i muzykologów, członków Związku, przyoblekła się wówczas w realny kształt idea nowego, „nurtowego” spojrzenia na 70 ostatnich lat muzyki polskiej, zaproponowana przez Jerzego Kornowicza. Nie ma tu neoklasycyzmu, awangardy, nowej romantyczności czy postmodernizmu. Pokazane zostało inne ujęcie twórczości polskich kompozytorów po II wojnie światowej – właśnie siedem nurtów, a są to: intuicja, konstrukcja, liryka, metastylistyka, brzmienie, redukcja i energia.

Za każdy nurt odpowiada inny muzykolog–kurator, który przygotował i program koncertu, i jego omówienie. W ten sposób na siedmiu koncertach, a teraz na siedmiu płytach zostały przedstawione najważniejsze, czy może najbardziej wyraźne kierunki muzyki polskiej ostatnich siedemdziesięciu lat. Eseje napisane przez kuratorów stworzyły ciekawy zbiór refleksji o nowych technikach kompozytorskich – prezentujemy je tutaj w języku polskim i angielskim. Zapraszamy serdecznie do słuchania i lektury.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ).

ZOBACZ: Opis serii

Read more: Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

Katowice | Atom String Quartet at the Silesian Philharmonic

FS

Atom String Quartet will perform at the Silesian Philharmonic on 1 February 2020 at 5 p.m. together with the Silesian Chamber Orchestra under the baton of Robert Kabara.

Atom String Quartet is one of the most intriguing string quartets in the world, and also one of the best Polish jazz bands. The ensemble won the "Fryderyk" award in the "Album of the Year - Contemporary Music" category for the album SUPERNOVA recorded together with the NFM Leopoldinum Orchestra.

The programme of the concert will include unusual compositions: Eugeniusz Knapik's Islands, the work awarded many times and constantly appreciated for extraordinary, poetic content, Leszek Możdżer's Prelude and Fugue for string orchestra, Witold Lutosławski's Two Etudes (arr. by Krzysztof Lenczowski), and Johann Sebastian Bach's The Goldberg Variations, BWV 988 in a completely new arrangament.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information at: https://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 

Warsaw | Polish Sinfonia Iuventus Orchestra plays Rachmaninoff

POSI

During the concert on 31 January 2020 at 7:00 p.m. at the Witold Lutosławski Concert Studio of Polish Radio in Warsaw, 25-year-old Tymoteusz Bies along with Sinfornia Iuventus will demonstrate his artistry, which is inspiring increasing delight among listeners and critics who see him as one of the most promising talents of the young generation. The programme will include Sergei Rachmaninoff's Rhapsody on a Theme of Paganini, Op. 43 and Symphony No. 2 in E minor, Op. 27.

Symphony No. 2 (1908) was to some extent a development of Pyotr Tchaikovsky’s symphonic ideas – neo-romantic, expressive, full of pathos and drama, with rich chromatic harmonics and colourful instrumentation; it is also very ‘Russian’ in spirit, although it does not contain many obvious excerpts of national music. Alongside Rachmaninoff's monumental piano concertos, it has become one of the artist’s most popular works, admired on concert stages around the globe for over a century.

Almost two decades later (1934), one of the composer’s last works and the last one for piano and orchestra was written: the daring Rhapsody on a Theme of Paganini. The fascinating piece is a set of variations on the 24th Caprice written by the legendary Italian violinist – captivating for listeners of this hypnotic work, as well as for many composers. Rachmaninoff work represents one of the most monumental and difficult pieces for piano, a true test for only the most skilled virtuosos.

The concert will be led by outstanding conductor Paweł Przytocki, artistic director of the Arthur Rubenstein Łódź Philharmonic since the 2017/2018 season. Russian music is particularly close to his heart – his recording of Rachmaninoff’s Symphony No. 1 was honoured by American music magazine La Folia.

Piotr Maculewicz

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information at: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Jelenia Góra | The Carnival of Wishes

FD

The Lower Silesian Philharmonic in Jelenia Góra invites you to a carnival concert on 31 January 2020 at 7:00 p.m.. The evening will feature the world premiere of the latest piece by Artur Zagajewski.

Leonard Bernstein's music from the musical West Side Story was chosen by the participants of the programme "filharmonia / ostrożnie wciąga!" as one of the three works which will be included in the current season repertoire. The concert will start with Maurice Ravel's choreographic poem La Valse and end with his moving Bolero. We will also witness the premiere of the Concerto for two flutes wrote by Artur Zagajewski for the Lower Silesian Philharmonic as part of the "Collections – Composing Commissions" programme implemented by the Institute of Music and Dance.

The works will be presented by the Lower Silesian Philharmonic Symphony Orchestra and the renowned flute virtuosos – Agata Kielar-Długosz and Łukasz Długosz – under the baton of Szymon Makowski.

Information on tickets at: http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/karnawal-zyczen,2880?did=4641 

Rzeszów | The Carnival Concert at the Subcarpathian Philharmonic

FP

The programme of the concert on 31 January 2020 at 7.00 at the Artur Malawski Subcarpathian Philharmonic will include the most popular concert pieces.

The well-instrumented symphonic scherzo by Paul Abraham Dukas, The Sorcerer's Apprentice (1897), is a musical representation of Goethe's witty ballad, and Danse macabre (1874) by Camille Saint-Saëns presents a fantastic story about the crazy dance of death. The second of Saint-Saëns' works – Rondo capriccioso (1863) – from the very beginning charms with romantic emotionality and spectacular virtuosity of the violin. Gypsy melodies (1878) by Pablo Sarasate, a combination of the Gypsy-Hungarian motifs with czardas, expose the virtuosity of the soloist, similarly to the Poem (1896) by Ernest Chausson.

Partita (version for violin and orchestra of 1988) by Witold Lutosławski will present a different musical language. The composer wrote: "The three main movements refer, at least in terms of rhythm, to the pre-classical 18th-century tradition of instrumental music. However, this is only a kind of allusion. In terms of harmony and melody, Partita belongs to the same group of my last compositions as Symphony No. 3 and Chain I.

The works will be performed by the Subcarpathian Philharmonic Symphony Orchestra under the baton of Wojciech Rodek. The soloists will be Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska and Michał Orlik.

Information on tickets: http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Results of the first stage of the Tadeusz Baird Young Composers Competition

BairdOn 21 January 2020 the first stage of the Tadeusz Baird Young Composers Competition has been settled.

The Jury composed of: Alicja Gronau (chairwoman), Marcel Chyrzyński, Paweł Gusnar, Monika Kędziora and Aldona Nawrocka, selected the following works to the second stage of the Competition:

Nemesis, emblem PHOENIX

Me and another one, emblem aditolek

Ukwiał pustelnik, emblem Matricaria chamomilla

Fala pomarańczowo-zie¬lona, emblem ÓWSANALIN

O pewności, emblem Merciless Efficiency

Limitation, emblem DON GIOVANNI

ertk, emblem Siddhartha

Final concert – public performance of the works qualified for the second stage, followed by the results announcement and awarding ceremony – will take place in June in the Melcer Chamber Music Hall of the The Fryderyk Chopin University of Music.

Warsaw | A Concert Marking the 80th Birthday of Krzysztof Jakowicz

FN

A master recital by Krzysztof Jakowicz on the occasion of his 80th birthday will take place on 28 January 2020 at 7.00 p.m. at the National Philharmonic. The eminent violinist accompanied by the pianist Robert Morawski will perform works by Ignacy Jan Paderewski, Witold Lutosławski, Henri Vieuxtemps, Aleksander Zarzycki and Henryk Wieniawski.

For over 200 years, Polish composers have written sonatas for violin and piano. Examples of the genre have been penned by, among others, Józef Elsner, Ignacy Jan Paderewski, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, and Krzysztof Penderecki. The first part of the concert will be devoted to the earliest two of them – both written in three movements and in a classical form, albeit quite distant from each other in terms of style.

Józef Elsner composed his Sonata in F Major, Op. 10 in 1798, and thus towards the end of his seven-year-long stay in Lvov. It is an example of unpretentiously flowing music, where neither of the instruments is favoured over the other. In turn, in Jan Paderewski’s Sonata in A Minor, the piano part is much more expansive and clearly shows the composer’s virtuosic aspirations, especially in the spectacular third movement.

During his numerous travels abroad, Aleksander Zarzycki (1834-1895) made the acquaintance of the greatest composers and artists in Europe of the second half of the 19th century. One of these was the violinist Pablo Sarasate, who included in his repertoire Zarzycki’s Mazurka in G Major dedicated to him. The popularity of this vibrant composition was further consolidated at the international level by Bronisław Huberman and David Oistrakh. Violinists are equally fond of Zarzycki’s Romance in E Major – a melodic piece of remarkable beauty, in which they can show off their instruments in their highest registers.

One of the final pieces composed by Witold Lutosławski was Subito for violin and piano from 1992. The title refers to the work’s structure – a series of violently changing and diverse episodes that move along at breakneck speed. His slightly earlier Partita (1984) conveys the flavours of the Baroque.

Information on tickets at: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 

Katowice | Możdżer's "Missa Gratiatoria" at the Silesian Philharmonic

FS

Missa Gratiatoria by Leszek Możdżer will be presented at the Henryk Mikołaj Górecki Silesian Philharmonic for the second time at the request of the audience delighted with the first performance in October 2019. The concert will take place on 26 January 2020 at 5 p.m.

This modern combination of jazz and religious music shows Możdżer's smooth movement between genres, which he also constantly proves as a pianist. The concert will start with a piece for a cappella choir written by the Silesian Philharmonic Patron, Henryk Mikołaj Górecki. Euntes ibant et flebant is based on a text taken from the Book of Psalms, illustrated by a melody with an almost extraterrestrial dimension.

The concert will commemorate the victims of the 1945 Upper Silesian Tragedy, which 75th anniversary falls in January this year. Excellent performers: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin and his Silesian Philharmonic Choir will give a unique concert of sacred music.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information at: https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/