Polmic - FB

news

Zacznijmy od tanga... Koncert w Gorzowie z okazji Dnia Kobiet

g10 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Kobiet, podczas którego zabrzmi Koncert Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Filharmonia Gorzowska tradycyjnie już zaprasza na muzyczny wieczór przygotowany specjalnie z myślą o kobietach, które 8 marca świętują swój dzień. W koncercie weźmie udział wyjątkowy solista, wirtuoz bandoneonu i akordeonu, rektor UMFC Klaudiusz Baran.

Podczas tego szczególnego wieczoru artysta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej przypomni najsłynniejsze tanga Astora Piazzolli – twórcy, który porzucając ortodoksyjne reguły i eksperymentując z muzyką poważną czy jazzem, stał się ojcem muzycznego nurtu zwanego tango nuevo; następnie muzycy wykonają inspirowany naszym rodzimym folklorem pierwszy polski koncert na akordeon i orkiestrę Concerto polacco (1973), skomponowany przez Bronisława K. Przybylskiego. Wątkiem, który tego wieczoru spełni rolę muzycznej klamry będzie wiosna. Koncert rozpocznie bowiem utwór Piazzoli Primavera Porteña (Wiosna), pochodzący z napisanego w hołdzie Antonio Vivaldiemu cyklu tang Cztery pory roku (1964-70), a zakończy niezwykle jasna i pogodna I Symfonia B-dur (1841) Roberta Schumanna, której kompozytor nadał miano „Wiosennej” pod wpływem przeżyć osobistych – wielkiej miłości do Klary oraz analogii między muzyką i naturą, jakie dostrzegał w poszczególnych fragmentach utworu.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl

„Święto Wiosny / Krzesany” w Teatrze Wielkim

sW dniach 10 – 12 marca 2017 w łódzkim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle baletowe „Święto Wiosny / Krzesany”, podczas których zostanie wykonany utwór Wojciecha Kilara.

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują, a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi (Święto wiosny) i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego (Krzesany, poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy – i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca – kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

W sezonie 2015/2016 Teatr Wielki w Łodzi otrzymał Nadzwyczajną „Złotą maskę” za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu „Święto Wiosny / Krzesany”.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com

Recital by Piotr Beczała

bTenor Piotr Beczała will give a performance on March 10, 2017 at the Teatr Wielki-National Opera in Warsaw.

Considered one of the world’s best operatic tenors and cast in leading roles at renowned opera venues in Europe and the US, Piotr Beczała been at the top for years. He compares his career to a mountain range, a hike with infinite challenges along the way. His lyric voice suits any repertoire.

In Warsaw, he will present works by Robert Schumann, Richard Strauss, Sergei Rachmaninov and Mieczysław Karłowicz, accompanied by Helmut Deutsch. Deutsch grew up in Vienna, where he studied piano, composition and musicology. He is internationally renowned as a chamber musician and accompanist. He began his accompanying career with Irmgard Seefried and has since accompanied singers including Hermann Prey, Jonas Kaufmann, Diana Damrau and Michael Volle. He appears frequently as a guest performer at music centres and festivals around the world. His wide discography includes many award-winning recordings.

Tickets available on-line at: www.teatrwielki.pl

AUKSO plays Knapik

k AUKSO Chamber Orchestra under Marek Moś will perform chamber compositions by Eugeniusz Knapik on March 4, 2017 at Mediateka Hall in Tychy.

Born in Ruda Śląska, Eugeniusz Knapik studied composition with Henryk Mikołaj Górecki and Olivier Messiaen. He holds the post of professor at the Department of Composition, Conducting and Music Theory at theSzymanowski Academy of Music in Katowice, where he founded the Computer and Electroacoustic Music Studio in 1992. Knapik's style, romantic in outward expression, distinctly individual, is characterised by excellent composer craftsmanship, with strong emphasis on the melodic component. The melody is again the central element determining the form of the musical work. As a pianist, he gives performances in Poland and abroad, playing mostly 20th-century piano works. He has widely recorded for the radio and television as well as record companies.

During the concert, the solo parts will be interpreted by Urszula Kryger (soprano), Marcin Świątkiewicz (harpsichord) and Magdalena Krupa (flute).

More information: www.aukso.pl

Czar dawnych fortepianów

c5 marca 2017 roku o godz. 16:00 w Miejskiej Sali Koncertowej w Radzyminie odbędzie się koncert Marii Ludwiki Gabryś na historycznym fortepianie marki Broawood z 1846 roku, podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina.

Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Radzymin zaprasza na niezwykły koncert, inaugurujący nowy cykl „Czar dawnych fortepianów”. Głównymi bohaterami koncertu będzie historyczny instrument marki Broadwood z 1846 roku oraz Maria Ludwika Gabryś – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych, która wyczaruje dźwięki przenoszące w świat Fryderyka Chopina. Fortepiany z epoki posiadają niepowtarzalną aurę brzmieniową, ciepłą barwę, szlachetność i delikatność – cechy, które doskonale uwypuklają niuanse romantycznej muzyki XIX wieku. Koncert będzie więc unikalnym spotkaniem z oryginalnym, dawnym fortepianem, identycznym z tym, na którym koncertował Chopin w Anglii oraz muzyką w doskonałym wykonaniu wybitnej polskiej pianistki, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert poprowadzi Agata Mierzejewska – muzykolog, ekspert muzyczny o rozległej wiedzy, świetny konferansjer, współorganizatorka I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Juliana Cochrana (2015), kurator projektu www.instrumenty.edu.pl, największej cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych w Polsce. Rezerwacji biletów można dokonać, dzwoniąc pod numer telefonu (22) 786 50 24.

Więcej informacji – na stronie: http://bibliotekaradzymin.pl

Alban Berg Ensemble Wien performs in Warsaw

a Alban Berg Ensemble Wien will play their only concert in Poland on March 5, 2017 at the Władysław Szpilman Concert Studio of Polish Radio in Warsaw.

The ensemble was founded in 2016 by the members of the renowned string quartet Hugo Wolf Quartet, pianist Ariane Haering, and the musicians of the Wiener Symphoniker: Silvia Careddu and Alexander Neubauer. The name was given by the Alban Berg Foundation in recognition for their artistic attitude and approval of their artistic approach similar to the spirit of Alban Berg, ie. maintaining links to the past, while remaining open to new trends. A hundred years ago, Schönberg, Berg and Webern established the Society for Private Musical Performances with the intention of making carefully rehearsed and comprehensible performances of newly composed music available to genuinely interested members of the musical public. Alban Berg Ensemble Wien follows its artistic and performing standards, as well as openness to all kinds of novelties.

The concert programme includes works by Arnold Schönberg, Christoph Renhart and Krzysztof Penderecki (Quartet for clarinet and string trio).

More information: Facebook event

Opera Gala on Women’s Day

oA special concert on the occasion of the International Women’s Day will be held on March 8, 2017 at the Wrocław Opera.

Women’s Day is celebrated in various ways all over the world. The Wrocław Opera approaches the celebration in a non-standard manner, while referring to tradition at the same time. The concert scheduled for March 8 will include several surprises as it will be the listeners who will gradually uncover the performed repertoire. It will feature some of the most beautiful arias, well-known duos, as well as orchestral and ballet music.

Tickets available on-line at: www.opera.wroclaw.pl

Orkiestra Muzyki Nowej / Matematyka i asceza

o5 marca 2017 roku o godz. 18:00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert „Matematyka i asceza”, współorganizowany i współfinansowany w ramach programów Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent” (II edycja).

Podczas koncertu zabrzmią dzieła Antona Weberna (5 utworów na orkiestrę op. 10), Beata Furrera (Still) oraz utwory polskich kompozytorów.

Beat Furrer i Paweł Szymański to kompozytorzy tego samego pokolenia (ur. 1954), którzy w swej muzyce podejmują twórczy dialog z tradycją muzyczną i literacką. Furrer to jeden z najważniejszych austriackich kompozytorów, założyciel znakomitego zespołu Knangforum Wien, jako twórca święcący triumfy na wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych. Istotą jego stylu są motoryka i repetytywność, łączące się z ciągłym przekształcaniem, podobnym nieco to techniki wariacyjnej, jak w choćby takich kompozycjach instrumentalnych jak Nuun czy Still.

Z kolei muzyka Szymańskiego wpisuje się w swej ekspresji zarówno w noworomantyczny nurt, jak i postmodernistyczną grę ze słuchaczem. Współistnieją w niej z powodzeniem nasycona ekspresja, nawiązania do muzyki barokowej (w szczególności do Bacha), kontemplacja i muzyczny rytuał. Through the Looking-Glass... I należy do cyklu kompozycji o tym samym tytule, przeznaczonym na różne obsady wykonawcze.

Pokolenie młodsze – Cezary Duchnowski (1971) i Paweł Hendrich (1979) – w swoich kompozycjach łączą brzmienia generowane z pomocą elektronicznych mediów oraz tradycyjne instrumentarium, a inspirującą siłę dla swej muzyki czerpią z piękna liczb i matematyki. Znakomity akordeonista Rafał Łuc, uczestnik programu „Artysta-rezydent”, zaprezentuje acc++ca na akordeon i komputer Cezarego Duchnowskiego. Orkiestra Muzyki Nowej – prawykonanie Hordiaver autorstwa Pawła Hendricha. Wykonanie i prawykonanie jego utworów odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Więcej informacji na: www.nospr.org.pl

Days of Music by the Odra River 2017

dmno 17th edition of the Days of Music by the Odra River Festival will be held between March 3 and 22, 2017.

This year’s edition of the Polish-German festival, a result of a merger of the International Music Encounters East-West and Frankfurt Music Days, includes 21 events such as the 4th International Young Conductors’ Forum (supervised by the director of the Zielona Góra Philharmonic Prof. Czesław Grabowski) and solo, chamber and symphonic concerts. The programme that covers a variety of musical forms and styles will be performed by the artists from Poland, Germany, Czech Republic, Latvia, South Korea, the US and Ukraine. The concerts will be held in Zielona Góra, Sulechów, Łagów, Żary, Rzepin, Nowa Sól, Krosno Odrzańskie, Frankfurt (Oder), Müncheberg, Schwedt/Oder and Berlin.

More information: www.filharmoniazg.pl and www.musikfesttage.de