Polmic - FB

news

6th Henryk Mikołaj Górecki Festival

hmg6th edition of the Henryk Mikołaj Górecki Contemporary Music Festival will be held in Krakow on October 29-30, 2016.

The festival commemorates Henryk Mikołaj Górecki, whose work has been and continues to be inspiring to many composers. The concerts will provide the audience with an opportunity to hear and get to know the latest trends in contemporary classical music presented by such performers as Opium String Quartet and Amadrums. The programme includes works by Sławomir Czarnecki, Maciej Małecki, Andrzej Panufnik, Peter Klatzov, Soo Jin Kang, Tobias Bostrom, Andrew Beall, Antonio Carlos Jobim, Peter Warlock, Javier Alvarez, Maciej Hałoń, and John Psathas.

The project is organized by the Pro Musica Nova Foundation and co-financed by the Lesser Poland Province.

Admission free.

Detailed information: www.hmgfestival.pl

Poetry in Music

p Polish Chamber Choir under the direction of Jan Łukaszewski will perform poetry-inspired choral works on October 29, 2016 at the Artus Court in Gdańsk.

The programme includes compositions by Ēriks Ešenvalds, Ildebrando Pizzetti, Ernst Pepping, Eric Whitacre, Maurice Ravel, Claude Debussy, David Wikander, Edward Pałłasz and Krzesimir Dębski, written to the words.by such authors as Sappho, Johann Wolfgang von Goethe, William Shakespeare, Gustaf Fróding, Jan Kochanowski, Wisława Szymborska, and others.

More information: www.polskichorkameralny.pl

Read more: Poetry in Music

II Festiwal 3x3

3x3W dniach 28 października – 7 grudnia 2016 roku odbędzie się druga edycja Festiwalu 3x3, podczas którego barokowa orkiestra Arte dei Suonatori wystąpi z najciekawszymi osobistościami polskiej sceny muzycznej.

Główną ideą festiwalu jest współpraca artystów posługujących się różnymi językami muzycznymi, oraz poszukiwanie nowych brzmień i nowych kontekstów dla instrumentów dawnych.

3x3 to trójka solistów występująca w trzech miastach. Bohaterami pierwszego cyklu byli Marcin Masecki, Czesław Mozil i Dj Lenar. Tym razem do muzycznego dialogowania zostali zaproszeni Gaba Kulka, Agata Zubel oraz Jakub Jakowicz. Wspólnie z Arte dei Suonatori konfrontować oni będą Bacha współczesnego i dawnego (Jakowicz), sprawdzą, czy Mozart i Stockhausen są antymaterią (Zubel), oraz wzbogacą mieszankę gatunków o niebezpieczne barokowe składniki (Kulka).

Koncerty odbywać się będą w warszawskim Studio Teatrgaleria, poznańskim CK Zamek, festiwal zawita też po raz pierwszy do Gorzowa Wielkopolskiego.

Szczegółowe informacje i terminy koncertów – na stronie: www.festival3x3.com 

Conference "Young Musicology Today"

Imuz Institute of Musicology of the Jagiellonian University organizes the International Conference of Young Musicologists "Young Musicology Today: tendencies, challenges and perspectives", which will be held between November 7-9, 2016 in Krakow.

The aim of the conference is to integrate the musicological community through the creation of an international forum for exchanging ideas and research experiences. Young musicologists will present results of ongoing studies and engage in discussion on the future of musicology, its role and place in the contemporary culture. As musicology is gradually starting to perform social functions while becoming not only a field of scientific inquiry but one of use to socjety, the conference participants will be asked to consider new directions of research, new methodologies, and the challenges faced by musicologists entering the job market. It will also be an opportunity to discuss the subject areas of interest to young musicology.

See: detailed programme

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.muzykologia.uj.edu.pl

„Goplana" Żeleńskiego - premiera w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

G21 października 2016 roku w Teatrze Wielkim Operze Narodowej odbędzie się premiera opery w trzech aktach Goplana Władysława Żeleńskiego do libretta Ludomiła Germana według Balladyny Juliusza Słowackiego.

Goplana Żeleńskiego jest dziełem bardzo udanym, liryzmem bliskim utworom Stanisława Moniuszki. W muzykę wplótł kompozytor polskie motywy tańców narodowych: poloneza, kujawiaka, mazura i oberka. Wraz z autorem libretta ten dramat o szekspirowskim zakroju przesunął w stronę baśni. Bohaterką uczynił boginkę jeziora, postać fantastyczną o głosie liryczno-koloraturowym. Jednak baśń pozostała okrutną: padają tu trzy trupy i rządzi zło. Reżyser Janusz Wiśniewski wtapia wszystko w bardzo osobny świat swej bogatej wyobraźni.

Orkiestrę tego wieczoru poprowadzi maestro Grzegorz Nowak. W role głównych bohaterów wcielą się Arnold Rutkowski (Kirkor), Mariusz Godlewski (Kostryn), Małgorzata Walewska (Wdowa), Wioletta Chodowicz (Balladyna), Katarzyna Trylnik (Alina), Rafał Bartmiński (Grabiec).

Więcej informacji – na stronie: http://teatrwielki.pl

SINFONIA IUVENTUS kameralnie

SI28 października 2016 roku o godz. 19.00 w murach najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zabrzmi znakomita XX-wieczna kameralistyka. Zespoły kameralne muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory Francisa Poulenca i Arnolda Schönberga oraz zaprezentują prawykonanie nowego dzieła Piotra Wróbla pod batutą Andrzeja Borzyma juniora.

W pierwszej części koncertu – subtelne piękno, bogata, neoromantyczna ekspresja sekstetu smyczkowego Verklärte Nacht, op. 4 austriackiego pioniera dodekafonii Schönberga współgrać będzie z na poły namiętnym, na poły melancholijnym Sekstetem op. 100 Poulenca i jego przewrotną, groteskową częścią I (Allegro vivace).

Wieczór zwieńczy prawykonanie nowego dzieła aranżera, puzonisty basowego i tubisty Piotra Wróbla pt. Brass Symphony (2016) na 14-osobowy zespół instrumentów blaszanych, ubarwionych instrumentami perkusyjnymi. Utwór podzielony został na pięć części – Wiara, Walka, Katharsis, Beztroska i Spełnienie, o których sam kompozytor powiedział, iż odzwierciedlają dążenia człowieka do zmian, na poziomie zarówno błahym, codziennym, jak i na poziomie ważnych celów życiowych. Jest to pierwsza symfonia tego kompozytora, i, jak ma nadzieję, nie jego ostatnia.

Wstęp na koncert jest wolny: obowiązują bezpłatne zaproszenia, których dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00.

Utwór powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl  

Super Sam + 1 – Evan Parker / Jerzy Mazzoll

SuperSam„SUPERSAM PLUS 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram.

„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „PLUS 1” w tytule oznacza, że podczas każdego z koncertów prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy koncert „SUPERSAM PLUS 1” przewiduje udział uznanych artystów zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne oraz jednego artysty warszawskiego.

Podczas koncertu 20 października 2016 roku premiery swoich dzieł przedstawią Evan Parker oraz Jerzy Mazzoll.

Evan Parker jest znany z muzyki solowej granej na saksofonie sopranowym, jego twórczość w ostatnich latach skoncentrowana była na jego nieustannych poszukiwaniach technik takich jak cyrkularne oddychanie, przedęcie, multifonia i palcowanie krzyżowe. To środki techniczne, z których Parker korzysta bardziej analitycznie niż intuicyjnie, solowe występy określa jako wchodzenie w stan podobny do transu. Muzyka powstała w wyniku jest zdecydowanie hipnotyczna i tworzy nieprzerwany ciąg wijącego się i wielowarstwowego dźwięku, który sam Parker określa jako „iluzję polifonii”.

Jerzy Mazzoll jest uważany za jednego z najciekawszych klarnecistów w Polsce. W swojej grze wykorzystuje zarówno elementy klasyki, jak i muzyki współczesnej, jest twórcą unikalnych technik. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji, które powstawały w Polsce, Holandii i Niemczech, a także do pełnometrażowego filmu fabularnego jutro będzie niebo w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego Słowa jak ściany o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

"The Violin in Polish Collections"

sThe third installment of the "Musical Instruments" website will be launched on October 21, 2016 during the 15th International Henryk Wieniawski Violin Competition.

The website will be devoted to violins in Polish collections, as well as the instruments of the winners of violin-making and violin competitions. It is the third installment of the "Musical Instruments" project, following the "Polish folk music instruments" and "The Piano in Polish Collections".

The website gathers the largest digital collection of music instruments in Poland and it presents the instruments from the Violin Collection of the Ministry of Culture and National Heritage, managed by the Association of Polish Violin Makers, as well as the instruments of Polish laureates of the International Henryk Wieniawski Violin-Making Competition in Poznań, and the violins played by Polish performers awarded at the International Henryk Wieniawski Violin Competition.

Partners: Henryk Wieniawski Music Society in Poznań, Association of Polish Violin Makers.

The project is financed by the Ministry of Culture and National Heritage and implemented by the Institute of Music and Dance.

More information: www.skrzypce.instrumenty.edu.pl

11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: First Was The Voice, First Was The Drum

Ad LibitumOd 19 do 22 października 2016 roku potrwa 11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, składający się z dwóch części: warsztatowej i koncertowej.

Festiwal Ad Libitum zaczyna drugą dekadę swojego istnienia pozostając w kręgu sztuki improwizacji, leżącej u samych podstaw aktu twórczego człowieka. W swej 11. edycji wskazuje na najbardziej pierwotne ludzkie instrumenty improwizacji, jakimi są głos i instrumenty perkusyjne. Program Ad Libitum 2016 zawiera koncerty śpiewaków i perkusistów, którzy reprezentują niekiedy skrajnie odmienne podejście do śpiewu i rytmicznej kreacji.

Urodzona w Turcji śpiewaczka Saadet Turkoz łączy współczesny język muzyczny z tradycją oralną Kasachstanu, Turkiestanu, z pieśniami koranicznymi, muzyką turecką, a także z free jazzem, który odkryła na samym końcu swoich muzycznych podróży. Wystąpi wraz ze słoweńskim perkusistą Zlatko Kaučičem. Na estradzie Ad Libitum pojawi się także Charlotte Hug – wokalistka, skrzypaczka i performerka współpracująca z jednym z najbardziej spektakularnych europejskich drummerów Lucasem Niggli. Premierowe projekty wokalno-perkusyjne zaprezentuje znany w Polsce wokalista Jorgos Skolias (koncert z synem Antonisem Skoliasem), oraz śpiewaczka ELMA (wspólne przedsięwzięcie z Bartłomiejem Olesiem zainspirowane twórczością Hildegardy z Bingen). Wystąpią także twórcy legendarnej brytyjskiej formacji AMM – perkusista Eddie Prévost i wybitny pianista, interpretator awangardy II poł. XX wieku, improwizator John Tilbury. Wydarzeniem tegorocznej edycji Ad Libitum będzie także występ najwybitniejszej kontrabasistki w historii muzyki współczesnej i improwizowanej Joëlle Léandre, która zagra w Warszawie po raz pierwszy w stworzonym specjalnie na festiwal duecie z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim.

Nieodłączną i szczególnie ważną częścią festiwalu Ad Libitum jest działalność warsztatowa z udziałem artystów aktywnych także w dziedzinie edukacji. W tegorocznych warsztatach (19-20 października) wezmą udział Phil Minton i warszawski kolektyw improwizatorski Warsaw Improvisers Orchestra. Efekt tej pracy zostanie zaprezentowany w finale festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: ad-libitum.pl