Polmic - FB

news

Prawykonania kompozycji na akordeon

AkordeonDwa Koncerty Prawykonań w ramach konferencji naukowo-artystycznej „Między tradycją a awangardą – akordeon w kulturze muzycznej XX i XXI wieku” odbędą się w dniach 9 i 10 kwietnia 2015 roku w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Na program pierwszego z nich złożą się premiery utworów: Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2014) Edwarda Sielickiego, Synesthezja na akordeon (2015) Żanety Rydzewskiej, Thereisa Street na grupę akordeonów (2014) Aleksandra Kościowa, Sonata na akordeon (2015) Wojciecha Kostrzewy i K’akko-Fonia na akordeon i orkiestrę smyczkową (2015) Michała Moca. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Nadzieja Bajda, Krzysztof Bratasz, Łukasz Brzezina, Bonifacy Duda, Andrzej Grzybowski, Jędrzej Jarocki, Iwo Jedynecki, Adam Maksymienko, Mateusz Pęciak, Dawid Rydz, Mateusz Stankiewicz, Weronika Sura, Patryk Sztabiński, Paweł Ściebior, Przemysław Wojciechowski, Rafał Grząka – akordeon, Radosław Mysłek, Jarema Jarosiński, Kamil Siciak – perkusja, Maurycy Stawujek – fortepian i Orkiestra Kameralna „The Crew”.

Podczas piątkowego koncertu zaplanowano prawykonania kompozycji: Cantus Harmonicus na akordeon solo (2015) Miłosza Bembinowa, Epitafium 2014 na skrzypce, akordeon i klarnet basowy (2014) Jerzego Mądrawskiego, Time of Presence na akordeon i śpiew ptakow (2014) Barbary Kaszuby, Rapido na skrzypce i akordeon (2014) Edwarda Sielickiego, Allegro furioso na akordeon i klarnet (2015) Dominika Lasoty i Passacaglia in Between na dwa akordeony (2015) Cezarego Duchnowskiego. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Jerzy Mądrawski, Dominika Ratyniak, Iwo Jedynecki, Mateusz Stankiewicz, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc – akordeon, Adam Wagner, Karolina Mikołajczyk – skrzypce, Mariusz Barszcz – klarnet basowy, Jacek Dziołak – klarnet, klarnet basowy.

Wstęp wolny.

„Muzyczne białe plamy” - V edycja programu IMiT

Instytut Muzyki i Tańca31 maja 2015 roku upływa termin naboru wniosków do V edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.

Program przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca. Badania mogą dotyczyć polskiej muzyki i tańca w szerokim ujęciu chronologiczno-gatunkowym i obejmować m.in. twórczość kompozytorską, działalność artystyczną, aktywność muzykologiczną, recepcję muzyki oraz zagadnienia związane z historią, teorią, estetyką tańca polskiego, w szczególności tańca scenicznego.

W programie mogą wziąć udział osoby z wyższym wykształceniem, które mogą wykazać się dokonaniami w pracy badawczej. Temat badań zgłasza bezpośrednio badacz lub grupa badaczy (do 3 osób), a efekty przeprowadzonych badań – prace naukowe, katalogi twórczości, bazy danych, opracowania źródłowe, rekonstrukcje utworów itd., zostaną sfinansowane i opublikowane przez IMiT.

W związku z proklamowaniem przez UNESCO 2015 Rokiem Ogińskiego oraz wpisaniem umiejętności wytwarzania i gry na dudach podhalańskich na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego, w edycji 2015/2016 wyodrębniono priorytet dla prac badawczych związanych z życiem i twórczością Michała Kleofasa Ogińskiego, historią gatunku oraz praktykami wykonawczymi i tanecznymi poloneza, a także historią powstania, budową i zasadami gry na dudach podhalańskich.

Na badania związane z powyższą tematyką zarezerwowano 25% puli budżetu programu. Niewykorzystanie tej puli spowoduje przeznaczenie tych środków na inne zgłoszone projekty.

Realizacja V edycji programu trwa od 1 października 2015 do 30 czerwca 2016 roku. Termin nadsyłania zgłoszeń do programu upływa w dniu 31 maja 2015 roku, zaś termin wyboru projektów 31 sierpnia 2015 roku.

Szczegółowe informacje wraz z regulaminem programu dostępne są na stronie www.imit.org.pl w zakładce „Programy”.

Koncert na Wielki Tydzień - w Łodzi

Koncert na Wielki Tydzień Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godzinie 19.00 na Koncert na Wielki Tydzień. W jego programie znajdzie się Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran i orkiestrę oraz Stabat Mater na głosy solo, chór i orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Koncerty na Wielki Tydzień są już piękną, muzyczną tradycją w Łodzi. Dzieła mistrzów pomagają w skupieniu i poddaniu się osobistej refleksji, jaką przynosi Wielki Tydzień. W tym roku koncert wypełnią utwory ilustrujące uniwersalny motyw Stabat Mater czyli Matki Boleściwej. Usłyszymy wybitne dzieła kompozytorów polskich. III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego jest wyrazem wiary, która jest wieczna, łączy ludzi ponad wszelkimi podziałami oraz daje wielką siłę. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki współczesnej. Jej nagranie z 1992 roku rozeszło się w ponad milionie egzemplarzy. Stabat Mater Karola Szymanowskiego jest utworem, który przez wielu krytyków został uznany za najwybitniejsze dzieło kompozytora. On sam wyrażał się o nim jako o kompozycji, w której doszło do pełnego skrystalizowania wyrazu jego twórczości. Za tekst posłużył Szymanowskiemu polski przekład słynnej średniowiecznej sekwencji autorstwa Józefa Jankowskiego Stała matka bolejąca.

Wystąpią: Joanna Woś, Olga Maroszek, Zenon Kowalski oraz chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii Narodowe Centrum Kultury zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 do Galerii Kordegarda w Warszawie na wernisaż wystawy pt. Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii.

Od 2011 roku w budynku przy Płockiej 13 swoją siedzibę ma Narodowe Centrum Kultury. Organizując wystawę jej twórcy chcą pokazać lata świetności oryginalnego „Odeonu”, a tym samym przybliżyć historię początków polskiej fonografii oraz losy jednego z niewielu zachowanych obiektów przedwojennej Woli. Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. oryginalną maszynę do nagrywania płyt firmy Neumann z lat '30, matrycę do tłoczenia płyt i same płyty „Odeonu” oraz pamiątki związane z historią Płockiej 13 i jego dawnych właścicieli - fotografie artystów, katalogi płytowe, reprodukcje unikatowych akt Biura Odbudowy Stolicy wpisanych na listę „Pamięć Świata” UNESCO, ortofotomapy pokazujące budynek i jego otoczenie w roku 1935, 1945 i współcześnie, kopie dokumentów symbolicznie zamykające przedwojenną historię prywatnej firmy – ustawy, dekrety, zarządzenia nowych władz państwowych.

Na wystawie, której tematem jest fonografia, nie mogło zabraknąć muzyki. Oryginalne odeonowskie płyty, odtwarzane na zabytkowym gramofonie zabrzmią 2 kwietnia na wernisażu, a także w trakcie trzech specjalnych pokazów – 12, 19 i 27 kwietnia o godzinie 17.00. Przez cały czas trwania wystawy zwiedzający będą mogli posłuchać cyfrowych kopii przedwojennych nagrań.

Większość eksponatów pochodzi z kolekcji znawcy przedwojennej fonografii, dr. Tomasza M. Lerskiego, który razem z muzykologiem i dziennikarzem, Maciejem Łukaszem Gołębiowskim jest kuratorem wystawy. Scenografię przygotował Artur Gosk, a za oprawę plastyczną i graficzną odpowiedzialna jest Edyta Ołdak.

Wystawę będzie można oglądać do 27 kwietnia 2015 roku.

Read more: Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Misteria Paschalia 2015

Misteria Paschalia 2015W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com

Ensamble Peregrina w Dniu specjalnym Euroradia

Ensamble Peregrina Program 2 Polskiego Radia i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 29 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert Ensemble Peregrina z Bazylei (na zdjęciu). Znakomici artyści przedstawią polską muzykę średniowieczną w kontekście europejskim.

W pierwszej części koncertu, zatytułowanej Sacer Nidus – Święte Gniazdo i poświęconej początkom państwa polskiego, usłyszymy hymny i sekwencje ku czci św. Wojciecha ze źródeł gnieźnieńskich i krakowskich z XIV i XV wieku. Wiele z tych utworów to adaptacje melodii obcych z łacińskimi tekstami twórców polskich. Na szczególną uwagę zasługuje zrekonstruowany lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima oraz najwcześniejsza, bo zanotowana około roku 1001, sekwencja Annua recolamus poświęcona św. Wojciechowi, w której odnajdujemy pierwszą wzmiankę nazwy naszego państwa (Polania).

Część drugą wypełni muzyka ze źródeł paryskich i starosądeckich (XIII/XIV wiek), ukazująca ścisłe związki kompozycji rodzimych z klasztorów małopolskich klarysek z nowatorską i rewolucyjną szkołą Notre Dame.

Ensemble Peregrina wystąpi w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett - śpiew, harfa oraz kierownictwo artystyczne, Kelly Landerkin – śpiew, LorenzaDonadini – śpiew, Hanna Järveläinen – śpiew, Baptiste Romain – fidel.

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawyWernisaż wystawy, zapowiadającej otwarcie nowej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wstęp wolny.

Planowana nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audio-przewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Read more: Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Zygmunt KrauzeGłówną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Read more: Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent Instytut Muzyki i Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Magazyn muzyczny „Presto” zapraszają w środę, 25 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie na premiery filmów Prawykonanie (2014, 34’30) i Dyrygent – rezydent (2014, 25’20), wg scenariusza i w reżyserii Mai Baczyńskiej. Wstęp wolny.

Główni bohaterowie filmów do młodzi kompozytorzy – Wojciech Błażejczyk, Tomasz Opałka i Ignacy Zalewski oraz dyrygenci – Rafał Kłoczko, Maciej Koczur, Krzysztof Kozakiewicz i Maciej Tomasiewicz. W filmach utrwalone zostały obszerne fragmenty prawykonań zamówionych utworów oraz prób i koncertów w ramach rezydencji, a także wywiady z organizatorami i artystami uczestniczącymi w projektach. Filmy powstały w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Read more: Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent