Polmic - FB

news

Finał Konkursu im. Tadeusza Bairda

Tadeusz BairdKoncert finałowy 56. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 15 czerwca 2015 roku (poniedziałek) o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (przy ul. Elektoralnej 12).

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny. Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. 15 czerwca taki koncert odbędzie się po raz dwunasty.

W programie koncertu znajdą się następujące kompozycje: Smugi cienia na harfę, fortepian i wiolonczelę (godło Marlowe), Goliady na harfę, wiolonczelę i fortepian (godło CFK2001), Tick! – Time (time is ticking) In memoriam H. M. G. na wiolonczelę, harfę i klawesyn (godło justdifferent), Trzy jedności na altówkę, gitarę i fortepian (godło VERAMIN90) i Ménilmontant Fluctuations na gitarę, wiolonczelę i fortepian (godło 00007). Wystąpią: Zuzanna Federowicz – harfa, Marcin Piotr Łopacki – fortepian, Olga Paciej – klawesyn, Aleksandra Sapok – gitara, Filip Syska – wiolonczela, Wadim Zarych – altówka.

Prezentowane utwory oceniać będzie Jury w składzie: Jerzy Bauer – przewodniczący, Zbigniew Bagiński – sekretarz, Krzysztof Baculewski i Sławomir Czarnecki.

WSTĘP WOLNY

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Mazowieckiego Instytutu Kultury ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Letni Festiwal Opery Krakowskiej13 wydarzeń, w tym spektakle operowe, operetkowe, baletowe, widowiska plenerowe w wykonaniu artystów polskich i międzynarodowych scen operowych to atrakcje Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, którego XIX edycja odbędzie się w terminie 14 czerwca - 5 lipca 2015 roku. Miejscem prezentacji - oprócz sceny przy Lubicz 48, będzie już tradycyjnie renesansowy Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu, a także Rynek w Jaśle.

Piotr Beczała, jeden z najbardziej znanych i pożądanych tenorów lirycznych na świecie, występujący m.in. na scenach Metropolitan Opera, Covent Garden Theatre, mediolańskiej La Scali, wystąpi w widowisku muzycznym Arie Oper Świata (28 czerwca 2015), w samym sercu Krakowa, w malowniczej scenerii Zamku Królewskiego na Wawelu. Artysta wykona m.in. arie: Ryszarda Di' tu se fedele z Balu maskowego G. Verdiego, Stefana Cisza dokoła ze Strasznego dworu S. Moniuszki, Radamesa Celeste Aida z Aidy G. Verdiego, Kalafa Nessun dorma z Turandot G. Pucciniego. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Niezwykłe, a zarazem popularne dzieło muzyki symfonicznej XX wieku Carmina Burana Carla Orffa zostanie wykonane także na dziedzińcu wawelskim. Ponad 200 osobowy zespół artystyczny wystąpi podczas trzech magicznych wieczorów 21, 22 i 23 czerwca 2015. Oratorium wykonają: Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Sobierajski, Stanisław Kufluk i Adam Kruszewski oraz Orkiestra, Chór, Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Żywiołową muzykę dopełni Balet i młodzi tancerze Studia Baletowego krakowskiej sceny, a Gwardia Gryfa zaprezentuje podniebny taniec szybujących w powietrzu flag. Carmina Burana zostanie zaprezentowana także 26 czerwca 2015 na Rynku w Jaśle (wstęp wolny).

Read more: Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Barwy Nowej Muzyki w Ukrainie

Barwy Nowej Muzyki w UkrainiePaństwowe Wydawnictwo Specjalistyczne „Ukraina Muzyczna” przy wsparciu Instytutu Polskiego w Kijowie wydało utwory na skrzypce i fortepian 10 uczestników stypendium „Gaude Polonia” pt. Barwy Nowej Muzyki w Ukrainie. Koncerty-prezentacje wydania odbędą się 29 maja 2015 roku w Kijowie w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Premiery sezonu muzycznego” oraz dwukrotnie w Polsce – 12 czerwca 2015 roku o godz. 17.00 w Akademii Muzycznej w Krakowie і 14 czerwca 2015 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Publikacja prezentuje twórczość młodych ukraińskich kompozytorów, uczestników programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Gaude Polonia”. Program działa już 12 lat i stał się ważnym elementem dla nauczania, kształtowania i formowania osobowości twórczej artystów, którzy ukończyli profesjonalne studia i znajdowali się na bardzo trudnej drodze do samodzielnego, twórczego życia. Wszyscy kompozytorzy, którzy uczestniczyli w programie „Gaude Polonia” z 2003 roku, reprezentują dziś ukraińską szkołę kompozytorską, zarówno w Ukrainie, jak i poza jej granicami. Publikacja będzie udostępniona bibliotekom i uczelniom artystycznym Ukrainy i Polski, co da możliwość wzbogacić repertuar koncertowy muzyków obu krajów.

Na koncertach zaprezentowane zostaną wszystkie utwory, wchodzące w skład tej publikacji: Anna Chazowa Presto energico, Bohdana Frolak Wenus w futrze, Andrij Merchel Scena, Ołena Leonowa Elegia, Ołena Ilnicka Serenada, Jewhen Petryczenko Notatki, Bohdan Sehin Gamma Bootes, Zołtan Ałmaszi Wstęp do nieistniejącej piosenki, Bohdan Кrywopust Kwiat paproci i Oleksandr Szymko Jesteś Oceanem. Wystąpią: Krzysztof Lasoń (skrzypce), Bohdan Кrywopust (fortepian).

Więcej o kompozytorach i utworach...

Nadanie godności doktora honoris causa Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i Akademii Muzycznej w Krakowie dla Benedykta XVI

Benedykt XVI3 lipca 2015 roku Jego Świątobliwość Benedykt XVI, emerytowany papież, otrzyma w Rzymie godność doktora honoris causa dwóch krakowskich uczelni: Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Akademii Muzycznej w Krakowie.

To wydarzenie precedensowe: od kiedy kard. Joseph Ratzinger został wybrany na papieża nie przyjął ani jednego doktoratu honorowego, a od chwili rezygnacji z urzędu biskupa Rzymu wycofał się z życia publicznego. Jednak w odpowiedzi na list rektora UPJPII i Akademii Muzycznej w Krakowie z prośbą o przyjęcie tytułu doktora honoris causa tych uczelni Benedykt XVI napisał, czyniąc tym samym wyjątek od przyjętej zasady nieprzyjmowania żadnych wyróżnień odkąd wszedł w klimat ciszy i ukrycia: „Jednak radość, że mogę w ten sposób na nowo stanąć blisko czcigodnej i umiłowanej osoby świętego Jana Pawła II jest tak wielka, że nie mogę powiedzieć nie…”.

W uchwale uzasadniającej nadanie godności doktora honoris causa Benedyktowi XVI Senat Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 20 kwietnia 2015 roku wymienił m.in. wielki szacunek dla tradycji muzycznej Kościoła oraz niezwykłą wrażliwość na dialog muzyki z wiarą, okazywanie, przez wiele lat na wszystkich stanowiskach, jakie piastował, szczególnej troski o szlachetne piękno muzyki kościelnej i jej właściwe miejsce w sprawowaniu świętych obrzędów liturgicznych Kościoła, a także życzliwe wsparcie działań uczelni zmierzających do przekształcenia Papieskiej Akademii Teologicznej w Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Natomiast Senat Akademii Muzycznej w Krakowie w uchwale z dnia 22 kwietnia 2015 roku jako zasługi uzasadniające swoją decyzję podał m.in. umiłowanie muzyki i wskazanie jej szczególnej roli jako integralnej części uroczystej liturgii Kościoła katolickiego, towarzyszącej człowiekowi w akcie wyznania wiary.

Koncerty Prawykonań z okazji Święta Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Koncerty Prawykonań z okazji Święta Województwa Prawykonania utworów kompozytorów związanych z województwem kujawsko-pomorskim – Dico ego opera mea Regi Marcina Kopczyńskiego (Inowrocław) oraz Magnificat Szymona Godziemby-Trytka (Bydgoszcz) odbędą się 5 i 6 czerwca 2015 roku w Toruniu i Bydgoszczy.

Koncerty są inicjatywą środowisk artystycznych województwa. Ich idea zakłada skupienie twórców i wykonawców największych miast kujawsko-pomorskiego celem wyeksponowania kultury muzycznej regionu. Kompozycje zaprezentują m.in. soliści znani melomanom ze sceny Opery Nova w Bydgoszczy: Małgorzata Grela – sopran, Agnieszka Piass – sopran, Kamila Kułakowska – sopran, Katarzyna Nowak-Stańczyk – mezzosopran, Tadeusz Szlenkier – tenor i Jacek Greszta – bas oraz Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – skrzypce, a także muzycy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Piotra Wajraka.

W programie koncertów znajdą się dwie kompozycje Marcina Kopczyńskiego: sakralna Dico ego opera mea Regi (Pieśń moją śpiewam dla Króla) na sopran i orkiestrę smyczkową (prawykonanie) i Scherzo na skrzypce i smyczki oraz Szymona Godziemby-Trytka Magnificat na solistów, flety, perkusję i orkiestrę smyczkową (prawykonanie), napisany do tradycyjnego tekstu kantyku i fragmentów poezji zmarłego sześć lat temu bydgoskiego poety Kazimierza Hoffmana. Całość dopełnią dzieła Jana Sebastiana Bacha - Aria na strunie G oraz Georga Friedricha Händla – Largo z opery Xerxes.

Koncerty premierowe odbędą się w Toruniu 5 czerwca o godzinie 20:00 w kościele pw. Św. Ducha oraz w Bydgoszczy 6 czerwca o godzinie 20:00 w kościele pw. św. Andrzeja Boboli, pl. Kościeleckich 7. Wstęp wolny.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Warner Music Poland przejmuje Polskie Nagrania

Warner Music Poland przejmuje Polskie Nagrania Warner Music Group (WMG) poinformował 26 maja 2015 roku o sfinalizowaniu transakcji przejęcia Polskich Nagrań, najstarszej polskiej wytwórni fonograficznej, posiadającej w swoich zasobach 36 tys. nagrań polskich artystów. Oryginalne taśmy nagraniowe, po ich zdigitalizowaniu, zostaną przekazane do Narodowego Archiwum Cyfrowego, jako część dziedzictwa narodowego.

Należąca do Skarbu Państwa spółka została wystawiona na sprzedaż w styczniu 2015 roku. Katalog Polskich Nagrań to jeden z najcenniejszych w kraju zbiorów muzyki popularnej, rockowej, ludowej, klasycznej i jazzowej zarejestrowanej w okresie od lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku do dnia dzisiejszego. Znajdują się w nim nagrania znanych wykonawców muzyki rozrywkowej takich, jak: Anna German, Czesław Niemen, Marek Grechuta, Irena Santor, Zdzisława Sośnicka, Breakout, światowej sławy kompozytorów muzyki klasycznej, w tym Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara, oraz znakomitych dyrygentów, jak np. Antoni Wit i Jacek Kaspszyk.

Warner Music Poland zachowa prestiżową markę „Polskie Nagrania Muza – z kogucikiem” i nadal będzie wydawać muzykę z obszernego katalogu tej wytwórni. Po zdigitalizowaniu całych zasobów oryginalne taśmy matki zostaną przekazane do Narodowego Archiwum Cyfrowego, gdzie będą przechowywane, jako element dziedzictwa narodowego.

Warner Music Poland to jedna z czołowych wytwórni fonograficznych na polskim rynku. Wśród jej labeli jest Pomaton, który przez 25 lat zajmował się wydawaniem polskiej muzyki, m.in. w ramach serii Złota Kolekcja obejmującej składankowe reedycje największych przebojów, pochodzących w dużej części z katalogu Polskich Nagrań.

Read more: Warner Music Poland przejmuje Polskie Nagrania

Przyznano Nagrody Honorowe Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej i za zasługi na polu edukacji muzycznej

ZKPPrezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich, na posiedzeniu w dniu 20 maja 2015, przyznało tegoroczne Nagrody Honorowe Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej.

Otrzymali je:

  • Beata Bolesławska-Lewandowska – za upowszechnianie polskiej muzyki współczesnej poprzez publikacje książkowe, internetowe i multimedialne oraz pracę związkową;
  • Marcin Trzęsiok – za oddziaływanie na młode pokolenia teoretyków muzyki, kompozytorów i muzykologów poprzez warsztaty i seminaria, za podnoszenie rangi wartości i idei w muzyce, także muzyce współczesnej.


Tego samego dnia Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało również pierwszą w historii Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej. Otrzymała ją Elżbieta Zwolińska – za wieloletnie działania na rzecz wysokiego poziomu edukacji muzycznej poprzez udział w formułowaniu programów nauczania, podręczników do nauki muzyki, standardów egzaminacyjnych, kształcenia nauczycieli oraz za walkę z niekompetencją kulturową.

Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1971 roku. Wśród jej laureatów są: Nadia Boulanger, Bohdan Wodiczko, Stefania Woytowicz, Ivan Monighetti, Iannis Xenakis, Adrian Thomas, Joanna Wnuk-Nazarowa, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Chłopecki, Kwartet Wilanów, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wim Boerman z Orkiestrą „Ereprijs” i Polskie Radio Program 2.
Nagroda Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej została powołana w 2015 roku przez Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.

Uroczystość wręczenia Nagród będzie miała miejsce w czasie 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Read more: Przyznano Nagrody Honorowe Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej i...

Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich przyznane

ZKPW dniu 26 maja 2015 Jury w składzie: Zygmunt Krauze (przewodniczący), Beata Bolesławska-Lewandowska, Jerzy Kornowicz i Barbara Przybyszewska-Jarmińska przyznało doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich.

Laureatami nagród zostali:

  • Hanna Kulenty – za wybitną twórczość kompozytorską, silny rys indywidualny, połączenie muzycznej energetyczności z oryginalnymi rozwiązaniami formalnymi;
  • Zbigniew Penherski – za wybitną twórczość kompozytorską i niezależność artystyczną;
  • Ryszard Daniel Golianek – za odkrywanie zapomnianych obszarów muzyki polskiej i popularyzację zagadnień związanych z operą, za aktywność organizatorską i dydaktyczną;
  • Alina Żórawska-Witkowska – za zasadniczą zmianę stanu wiedzy o muzyce polskiej XVIII wieku, w tym za trylogię poświęconą muzyce na dworach Augusta II (1997), Augusta III (2012) i Stanisława Augusta Poniatowskiego (1995).


Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 roku – do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – "polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia".

Uroczyste wręczenie nagród nastąpi we wrześniu br. podczas 58. Festiwalu „Warszawska Jesień”.

Read more: Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich przyznane

Jubileuszowy Festiwal Mozartowski

Jubileuszowa, 25. edycja Festiwalu MozartowskiegoKilkadziesiąt koncertów i spektakli w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie, liczne wydarzenia towarzyszące i jedna wyjątkowa rocznica – 8 czerwca 2015 roku rozpocznie się jubileuszowa, 25. edycja Festiwalu Mozartowskiego, najważniejszego przedsięwzięcia artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej.

Festiwal otworzy premierowe wykonanie spektaklu Wesele Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej. Spektakl przygotowany został w koprodukcji z Operą Lwowską, a wyreżyserowany został przez Wasyla Wowkuna – dyrektora artystycznego lwowskiej instytucji, nagrodzonego tytułem Narodowego Artysty Ukrainy, twórcę ponad 300 wydarzeń kulturalnych i artystycznych.

Podobnie jak w poprzednich latach, poza Teatrem Warszawskiej Opery Kameralnej, muzyki wiedeńskiego klasyka będzie można posłuchać między innymi w Łazienkach Królewskich, Muzeum Pałacu w Wilanowie, Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego czy na Zamku Królewskim. Przestrzeń zabytkowych obiektów stolicy po raz kolejny stanie się nie tylko sceną, ale też częścią scenografii i pełnoprawnym aktorem festiwalowego spektaklu. W Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu zabrzmi Msza C-dur „Koronacyjna”, w której usłyszeć będzie można Olgę Pasiecznik, jedną z najczęściej nagradzanych współczesnych śpiewaczek operowych. Przestrzeń Zamku Królewskiego wypełnią dźwięki najbardziej efektownych symfonii i koncertów skrzypcowych, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia zabrzmią arie i uwertury, a na deskach teatru Warszawskiej Opery Kameralnej zagości Rozpustnik ukarany, czyli Don Giovanni. W trakcie Festiwalu będzie można usłyszeć zarówno te najbardziej popularne, jak i mniej znane dzieła Mozarta.

Jednym z celów, jakie stawiają przed sobą twórcy Festiwalu, jest również dotarcie do nowego pokolenia melomanów, dlatego wśród festiwalowych wydarzeń nie zabraknie tych przygotowanych z myślą o dzieciach. W Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej wystawiony zostanie spektakl W krainie czarodziejskiego fletu przygotowany na podstawie opery Czarodziejski Flet, a w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich spektakl Bastienka na podstawie opery Bastien und Bastienne. Spotkanie w Łazienkach Królewskich poprowadzi Pan Libretto – narrator.

Program Festiwalu – na stronie: www.operakameralna.pl/?xxv_fm