Polmic - FB

news

Elbląg | Leszek Możdżer & EOK

eok

On February 27, 2018 at 7.00 p.m. at the Concert Hall of the State Music Schools Complex in Elbląg there will be a concert by Leszek Możdżer and Elbląg Chamber Orchestra under the baton of Marek Moś. The concert will feature works by Możdżer and Henryk Mikołaj Górecki.

Leszek Możdżer is an outstanding Polish jazz musician. He is a world-class pianist, a courageous explorer and original creator, distinguished by his own musical language. Currently, he participates in many projects as a pianist and composer. At the February concert, the artist will perform Concerto for harpsichord (piano) and string orchestra op. 40 by Henryk Mikołaj Górecki, as well as 7 miniatures for improvised piano and strings, and a selection of his other compositions.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Tickets info at: www.eok.elblag.eu/pl

Elbląska Orkiestra Kameralna – występy na Słowacji

eokW 2018 roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny zaprezentuje swoje umiejętności poza granicami kraju. Muzycy wyjadą do słowackiej Lewoczy, aby 5 października wystąpić podczas 11 edycji Indian Summer Music Festival – Levočské babie leto.

EOK jest jednym z beneficjentów Programu Wieloletniego „Niepodległa” MKiDN, w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne Pomosty”. To kolejny projekt, wygrany przez elbląską instytucję kultury. Orkiestra w poprzednich latach korzystała z programów MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa”, dzięki którym koncertowała w Estonii, Mołdawii, Hiszpanii, Gruzji i na Islandii.

Elbląscy artyści zagrają w miejscowej Congress Hall z orkiestrą Slovak State Philharmonic z Koszyc. W programie znajdą się utwory polskich mistrzów kompozycji: Koncert skrzypcowy g-moll op. 67 Mieczysława Weinberga, Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika, Melodia Ignacego Jana Paderewskiego, Orawa Wojciecha Kilara, Oberek Grażyny Bacewicz, 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego i Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Słowacki wiolonczelista Josef Luptak oraz polski skrzypek Janusz Wawrowski wykonają partie solowe. Koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Wyniki XIV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2018

msn16-17 lutego 2018 roku w Gdańsku odbyło się posiedzenie Jury XIV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2018. Współorganizatorem był Polski Chór Kameralny. Na konkurs nadesłano 67 kompozycji z 10 krajów: Brazylia, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy.

W jury zasiadali: Paweł Łukaszewski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Rihards Dubra (Łotwa), Stephen Layton (Wielka Brytania), Jan Łukaszewski (Polska) i Enjott Schneider (Niemcy).

Kompozytorom przyznano następujące nagrody:

Kategoria A (chór mieszany a cappella): I nagroda – Ethan McGrath (USA) za Nunc dimittis 2500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Cambridge, Wilnie i Gdańsku; II nagroda – Jakub Szafrański (Polska) za Gloria de Angelis 2000 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku; III nagroda – David Ho-yi Chan (Wielka Brytania) za Ave Regina caelorum 1500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku.

Nagroda Specjalna Konsula Generalnego RP w Kolonii dla najlepszego kompozytora polskiego: Jakub Szafrański 1.000 €.

Kategoria B (utwór organowy): I nagroda – nie przyznano; II nagroda – Aleksandra Chmielewska (Polska) za Fantasia Veni, veni Emmanuel 1.500 €, prawykonanie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) i w Częstochowie; III nagroda – Michael Schäfer (Polska) za Lumiere de Laube 1.000 €, prawykonanie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy) i w Częstochowie.

Kategoria C (utwór liturgiczny na chór mieszany a cappella): I nagroda – Janusz Krzysztof Korczak (Polska) za Missa Sancti Josephi 2000 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy); II nagroda – Ethan McGrath (USA) za Sanctus 1500 €, prawykonanie i nagranie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej musica sacra nova w Brauweiler (Niemcy); III nagroda – nie przyznano.

Wielkie gratulacje!

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.

Warsaw | A Meeting with Lady Camilla Panufnik

Director of the Warsaw University Library dr hab. Jolanta Talbierska is pleased to invite you to a meeting with Lady Camilla Panufnik, which will take place at the Bogumił Linde Hall on February 28, 2018 at 2 p.m.p

During the meeting there will be a presentation of selected items from the valuable archive of Andrzej Panufnik, an outstanding Polish émigré composer (1914-1991). The collection was donated by Lady Camilla Panufnik to the BUW Archive of Polish Composers in September 2017.

The Panufnik archive contains mainly materials in Polish: family documents, especially rich in the case of the composer's father, Tomasz Panufnik, famous luthier and creator of the instrument building school; documents from the time of occupation in Warsaw and Panufnik's musical activity at that time; materials documenting the activity in the country in the post-war years until leaving Poland in 1954; correspondence with the Polish emigration community of the years 1950-1980 and correspondence with the Polish music community and family.

The creative legacy of this outstanding artist rests in the British Library. In 2004, Lady Panufnik donated microfilms to the BUW collections with the composer's musical manuscripts. The depositing of the heritage documenting Andrzej Panufnik's creative life in the BUW Archive of Polish Composers is extremely important for further research into the genesis and reception of his achievements.

Mozart and Beethoven interpreted by Hobart Earl and AUKSO Orchestra

aukso

Three concerts of the AUSKO Orchestra under the baton of the American conductor Hobart Earl will take place on February 28, 2018 at the Kraków Philharmonic, March 2 at the Katowice Academy of Music and March 3 at the Wieliczka Salt Mine.

Hobart Earle is an internationally renowned conductor who trained his skills under the guidance of such masters as Leonard Bernstein and Seiji Ozawa. He gives concerts all over the world, from North and South America, through Europe to Asia, performing in famous concert halls, such as Carnegie Hall, Musikverein in Vienna, Barbican in London and working with leading bands. He received many awards for his artistic activity. He is a laureate of Musical America Worldwide and was awarded the title of honorary professor at the Academy of Music in Odessa.

The famous Overture to the opera The Marriage of Figaro by Wolfgang Amadeus Mozart will start the spectacular concert conducted by Earl. We will also hear the second Viennese classic – Ludwig van Beethoven with the daring 7th Symphony, which was named by Richard Wagner as "Dance Apotheosis". Beethoven himself spoke about his symphony: "Music is the wine that inspires us to create, I am Bachus, who gives this wonderful wine to make people spiritually drunk".

Concerts in Krakow and Wieliczka will be completed by the Cello Concerto No. 1 by Camill Saint-Saëns, which we will hear in the interpretation of a young, talented and award-winning cellist from Russia (laureate of the Knushevitsky International Cello Competition) – Dali Gutserieva. During the concert in Katowice her brother – pianist Adam Gutseriev, the winner of international competitions, including the International Music Competition "Amigdal" in Italy – will perform Piano Concerto No. 3 by Dmitry Kabalewski.

The concerts are organized by the Gorczycki.pl Association, whose media partner is the Polish Music Information Center POLMIC.

More information at: www.gorczycki.pl

Wrocław | Obrazki z nut – wystawa druków muzycznych z przełomu XIX i XX w. w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej

DBPDolnośląska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu (Rynek 58) zaprasza do obejrzenia wystawy „Obrazki z nut”, prezentującej fragment zbioru publikacji nutowych znakomitego wrocławskiego historyka sztuki, kulturoznawcy i kolekcjonera, prof. Pawła Banasia. Wystawa trwa do 28 lutego 2018.

To pierwsza w Polsce ekspozycja poświęcona wyłącznie drukom muzycznym pochodzącym z okresu od końca XIX w. do połowy XX w., wydawanym w różnych krajach Europy, ze szczególnym uwzględnieniem ich szaty graficznej. Okładki druków ukazują rozwój popularnej kultury muzycznej oraz sposoby reklamowania i ilustrowania muzyki – w czasach gdy normą było obcowanie z nią na żywo. Dziś to świadectwo ewolucji artystycznej epoki (od późnego romantyzmu do art deco), a także szansa na poznanie kultury muzycznej i wizualnej XIX i XX wieku.

Wśród prezentowanych na wystawie nut znajdziemy m.in. piosenki kabaretowe i filmowe z tekstami i muzyką tak wybitnych osobistości, jak Andrzej Włast, Jerzy Petersburski, Marian Hemar, Julian Tuwim. Znaczną część wystawy tworzą wydawnictwa muzyki rozrywkowej, jednak ich twórcy komponowali często także muzykę poważną, baletową, filmową, teatralną czy oprawy audycji radiowych, jak np. Tadeusz Kwieciński, Franciszka Leszczyńska czy Zygmunt Wiehler. Ponadto na wystawie znajdziemy grafiki z wydań utworów takich kompozytorów, jak Ludomir Różycki, Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz (wyjątkowo jako autor rysunków na okładce), Mieczysław Drobner, Jan Karol Gall, Fryderyk Chopin, Giacomo Puccini i wielu innych. Wśród grafików, których twórczość prezentowana jest na wystawie są m.in. Leopoldo Metlicovitz, Wolfgang Ortmann, Stanisław Dobrzyński, Witold Kalicki, Jerzy Radlicz, Marian Walentynowicz, Alfred Żmuda. Warto dodać, że okładki nut bardzo rzadko są wspominane w opracowaniach poruszających temat grafiki użytkowej.

Wystawę współtworzyli: prof. Paweł Banaś, Jacek Czarnik, Anna Ćwik i Małgorzata Laszczak (Dolnośląska Biblioteka Publiczna), prof. Renata Tańczuk (Instytut Kulturoznawstwa, Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego), Monika Janowiak-Janik oraz Joanna Gul (Biblioteka Kulturoznawstwa i Muzykologii UWr oraz Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr).

Wystawie towarzyszy katalog Obrazki z nut: druki muzyczne od końca XIX do połowy XX wieku z kolekcji Pawła Banasia (Wrocław 2018) pod redakcją Jacka Czarnika i Anny Ćwik, opracowany graficznie przez Małgorzatę Laszczak, w którym obok licznych kolorowych okładek nutowych znajdziemy tekst prof. Pawła Banasia „W ogrodzie nut” przybliżający m.in. źródła jego kolekcji, wprowadzenie prof. Renaty Tańczuk „Od kolekcji do wystawy” przedstawiające idee wystawy, katalog bibliograficzny 126 druków muzycznych oraz indeks, będący także pomocniczym, niewielkim leksykonem twórców – grafików, kompozytorów i autorów tekstów, opracowane przez Monikę Janowiak-Janik i Joannę Gul. Katalog dostępny jest w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.wbp.wroc.pl

Kultowa inscenizacja „Cyganerii” na żywo z Met 24 lutego

MetKultowa inscenizacja Cyganerii Giacomo Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego po raz trzeci wraca w transmisji do kin, ale w nowej obsadzie. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się 24 lutego 2018 o godz. 18.10.

Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii, zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic, stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa, przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei, które towarzyszą ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W wystawionym już blisko 500 razy na scenie The Metropolitan Opera spektaklu (premiera w 1981 roku z Teresą Stratas, Renatą Scotto i Josém Carrerasem) hafciarka Mimì znów zakocha się w poecie Rodolfie, a żywiołowa Musetta będzie flirtowała z malarzem Marcellem.

W roli Mimì wystąpi bułgarska sopranistka Sonya Yoncheva, którą niedawno podziwialiśmy jako tytułową Toskę. Rodolfa zaśpiewa Michael Fabiano, Marcellem będzie Lucas Meachem, a partię Musetty wykona Susanna Phillips. Orkiestrę poprowadzi Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Gdańsk| Koncert muzyki współczesnej w 80. urodziny Ireneusza Łukaszewskiego

pchk25 lutego 2018 roku o godz. 18:00 w Ratuszu Staromiejskim (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35) Polski Chór Kameralny zaśpiewa utwory swojego założyciela i pierwszego dyrygenta, Ireneusza Łukaszewskiego, który tego dnia świętować będzie 80. urodziny. Będzie to drugi z serii koncertów jubileuszowych.

Ireneusz Łukaszewski to absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku i Poznaniu. Był pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku (1969-83), kierownikiem artystycznym Chóru Akademii Medycznej w Gdańsku (1966-83). Wybitny kompozytor, pochodzący z Gdańska, jest także założycielem i pierwszym dyrygentem (w latach 1978–1983) Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis. Obecnie, już od ponad 30 lat, mieszka i pracuje w USA.

Utwory, które zostaną zaprezentowane, pochodzą z różnych etapów artystycznej drogi kompozytora. Większość z nich przeznaczona została na chór a cappella (w tym opracowania pieśni Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina), niektóre powstały na chór z towarzyszeniem fortepianu. Wśród tych drugich jest m.in. Jubilate Deo pochodzący z początku lat 1980-tych.

Podczas koncertu będzie miała miejsce premiera płyty z muzyką chóralną Ireneusza Łukaszewskiego.

Bilety w cenie 30zł/20zł do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata J. Rybińskiego 24, tel. 58 552 41 73) w godzinach 9:00–16:00 oraz w miejscu koncertu na godzinę przed rozpoczęciem. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy Karty do Kultury.