Polmic - FB

news

EOK promowała polską kulturę na Islandii

eokNiezwykłe koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej z Reykjavik Chamber Orchestra w przepięknej Sali Koncertowej Norðurljós w Harpa Concert Hall, zachwycona międzynarodowa publiczność, to wspomnienia, które zostaną w pamięci na długo po występach naszych kameralistów na 38. International Music Festival „Dark Music Days” w styczniu 2018 roku.

Dark Music Days to jeden z najbardziej uznanych festiwali muzyki współczesnej na Islandii, odbywający się co roku w styczniu. Pierwszy koncert EOK, po którym pojawiło się wiele pozytywnych komentarzy, wyrażających radość i uznanie ze strony festiwalowej publiczności, odbył się 25 stycznia z muzyką polskich kompozytorów. W sobotę 27 stycznia o godz. 21.00 obie orkiestry zaprezentowały dzieła islandzkich mistrzów kompozycji. Licznie zgromadzona publiczność (700 os.) z dużym uznaniem oraz niezwykle entuzjastycznie przyjęła repertuar finałowego koncertu. Artyści wykonali następujące utwory: Þorkell Sigurbjörnsson Mosk (2003), Páll Ragnar Pálsson Dämmerung for strings and soprano (2014). Dokonali także trzech prawykonań: Oliver Kentish Violin Concerto (2009/2017), Atli Heimir Sveinsson Ferli (~1970-80) for 10-30 percussion players i Finnur Karlsson From My Green Karlstad (2017).

EOK wystąpiła obok takich wybitnych artystów, jak Tui Hirv, Una Sveinbjarnardóttir, Bjarni Frímann Bjarnason. Wielką niespodzianką dla publiczności była obecność kompozytorów wszystkich utworów wykonywanych w programie wydarzenia. Z napływających recenzji i opinii, będących na koncercie, polskich i islandzkich melomanów można wywnioskować, że był to znakomity koncert. Islandzkie media zapowiadały sobotni koncert jako jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu. Jest to też kolejny, po wyjazdach do Estonii, Mołdawii, Gruzji, międzynarodowy sukces EOK i maestro Marka Mosia. Dzięki jego pracy i zaangażowaniu muzyków nasza orkiestra po raz kolejny dowiodła, że reprezentuje wysoki poziom artystyczny.

O koncertach obu orkiestr bardzo dobrze wypowiadali się także przedstawiciele islandzkiego środowiska muzycznego oraz zaproszeni soliści z innych krajów, m.in. Tui Hirv: „(...) podczas prób orkiestry brzmiały niesamowicie, jak jeden wspólny organ, iż ciężko było stwierdzić, który z muzyków jest z Polski, a który z Islandii”. Najczęściej słychać było opinie, iż występy naszych muzyków były przemyślane, fachowe, emocjonalne i na najwyższym poziomie. Bjarni Frímann Bjarnason powiedział: „To była bardzo interesująca przygoda – prowadzić dwie różne orkiestry. Mimo tego, że można było wyczuć, że orkiestry pochodzą z różnych środowisk, idealnie udało się nam znaleźć wspólną płaszczyznę. EOK jest bardzo profesjonalną orkiestrą i bardzo inspirującą. Niezmiernie się cieszę, że mogłem z wami pracować”. Niezwykle ceniona przez krytykę muzyczną Una Sveinbjarnardóttir podsumowała koncert tak: „Jest dla mnie wielkim zaszczytem móc pracować z wami (EOK), mamy szczęście, że przyjechaliście do nas by wspólnie zagrać premierowe utwory. Podczas waszego piątkowego koncertu najbardziej urzekł mnie Lutosławski, ponieważ jestem jego wielką fanką”.

Artystów i organizatorów swoją obecnością podczas koncertu zaszczycili Ambasador RP w Reykjaviku z małżonką, Konsul RP w Norwegii, przedstawiciele Szkoły Polskiej w Reykjaviku, Polskiej Biblioteki w Hafnarfjordur oraz członkowie programu Projekt.Polska. Zdjęcia z tego wydarzenia można zobaczyć na stronie www.eok.pl, video zaś – na stronie Międzynarodowego Radia Islandzkiego (www.ruv.is) oraz na stronie bbc.com.

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: puzon basowy i puzon tenorowy.

Termin przesłuchań: 28 lutego 2018 roku.

Miejsce przesłuchań: Warszawa, Zespół Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania oraz zostaną zarekomendowane przez Komisję, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oferuje:

• umowę o pracę;

• atrakcyjne wynagrodzenie;

• pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów;

• szerokozakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl) wraz z życiorysem artystycznym prosimy przesyłać na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w nieprzekraczalnym terminie do 22 lutego 2018 r.

Na czas przesłuchań Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zapewnia akompaniatora.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji poniższej informacji: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych. Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz.926 ze zm.”

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 

Archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego przekazane Bibliotece Narodowej

g1 lutego 2018 roku o godz. 13.00 w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie (pl. Krasińskich 3/5) odbędzie się uroczyste przekazanie archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego i konferencja prasowa z udziałem prof. Piotra Glińskiego, wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz dr. Tomasza Makowskiego, dyrektora Biblioteki Narodowej. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną najcenniejsze obiekty z przekazanego archiwum.

Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80).

Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a cappella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.

Szczególnie cennym materiałem, poszerzającym wiedzę o niektórych utworach, jest pięć zeszytów, zawierających fragmenty nutowe, diagramy i opisy. Górecki objaśnia w nich idee muzyczne wybranych dzieł, skomponowanych pod koniec lat 50. i w latach 60.

Zbiór rękopisów muzycznych został uzupełniony przez obszerny fragment korespondencji Góreckiego, zawierający ponad 100 listów od różnych nadawców, głównie kompozytorów, muzyków i dyrygentów. Wymienić tu należy nazwiska takich osób, jak Witold Lutosławski, Michał Spisak, Tadeusz Baird, Włodzimierz Kotoński, Luigi Nono czy Yehudi Menuhin. Wśród listów jest także ten, zgoła najważniejszy dla kompozytora, napisany w roku 1977 przez kardynała Karola Wojtyłę, który zapoczątkował powstanie dzieła Beatus vir op. 38. Jest to jedna z najcenniejszych spuścizn muzycznych w Polsce.

W Bibliotece Narodowej znajduje się największy na świecie zbiór rękopisów Fryderyka Chopina, przechowywane są tu także rękopisy muzyczne Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i wielu innych. Zbiory muzyczne BN –rękopiśmienne i drukowane – liczą prawie 150 tysięcy jednostek.

IV Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im P. Perkowskiego

kFundacja na Rzecz Pomocy i Rozwoju Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu oraz Zespół Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zapraszają do udziału w IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im P. Perkowskiego.

Patronem Konkursu jest Piotr Perkowski (1901–1990) kompozytor, pedagog, animator życia muzycznego, dyrektor Konserwatorium Muzycznego w Toruniu w latach 1936-1939. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów średnich szkół muzycznych w Polsce oraz dla kompozytorów urodzonych nie wcześniej niż 13 sierpnia 1997 roku. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu o charakterze uroczystym nawiązującego do polskiej muzyki ludowej w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości:

a) kategoria pierwsza – na orkiestrę symfoniczną (6vn1, 6vn2 , 4vl, 4vc, 1cb – 2 fl, 2ob, 2cl – 2tr, 2tn -- timp +1) (mile widziana forma kujawiaka)

b) kategoria druga – na zespół jazzujący (1ob, 2cl, 1fg, 2 sax alt, sax t, sax br, 1cr, 2 tr, 2 tn, 1cb, batteria)

Wykonawcą utworów będą szkolne zespoły, więc stopień trudności musi uwzględniać możliwości uczniów szkoły muzycznej II stopnia. Czas trwania utworu: 4 - 7 minut.

Konkurs składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym etapie Jury wyłoni kompozycje, które zostaną wykonane podczas koncertu finałowego (etap drugi). O wyborze partytur uczestnicy Konkursu zostaną powiadomieni. Wykonanie wybranych utworów odbędzie się 14 grudnia 2018 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu. Po koncercie Jury podejmie decyzje o przyznaniu nagród. Przewiduje się przyznanie następujących nagród w każdej kategorii:

  • I nagroda: 750 złotych
  • II nagroda: 500 złotych
  • III nagroda: 300 złotych

Termin nadsyłania partytur upływa 13 sierpnia 2018 (decyduje data stempla pocztowego).

Więcej...

Kielce | Arcydzieła symfoniki

t2 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego. Kompozytor na początku lat 1930-tych wyjechał na studia do Paryża i tam osiadł na stałe. Jego Uwertura pochodzi z roku 1936 i jest niejako zwieńczeniem nauki u słynnej Nadii Boulanger. Przejrzysta budowa, lekkość przebiegu i orkiestrowa wirtuozeria wpływa na łatwość odbioru.

Podczas koncertu zabrzmią również dzieła Piotra Czajkowskiego i Ludwiga van Beethovena. Koncert D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego jest jednym z najbardziej znanych koncertów skrzypcowych na świecie i jednym z najtrudniejszych technicznie. Jednak premierowe wykonanie nie spodobało się krytykom, a sam Eduard Hanslick zmiażdżył Koncert, nie przebierając w słowach. Nie docenił nawet zniewalającego piękna Canzonetty, ani nie dostrzegł najbardziej znamiennych dla Czajkowskiego cech, jak liryzm, bogatą inwencję melodyczną i swoiste wykorzystanie elementów rosyjskiej muzyki ludowej. Koncert usłyszymy w wykonaniu Albrechta Menzla, niemieckiego skrzypka, który ma korzenie śląskie. W 2016 otrzymał Grand Prix oraz I nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Toruniu, pokonując 24 solistów z różnych krajów.

Eroica Ludwiga van Beethovena, czyli poemat o bohaterstwie, należy do kanonu symfoniki klasycznej. Podtytuł głosi, iż utwór skomponowany został dla uczczenia wielkiego bohatera. Początkowo owym „bohaterem” był dla Beethovena Bonaparte, ale gdy koronował się na cesarza, wzburzony tym kompozytor wymazał jego imię z dedykacji. Jednak personalia nie są tu istotne. Najważniejsze, że narodziło się jedno z największych arcydzieł, utwór przełomowy, którego już same rozmiary wyróżniają dzieło spośród innych symfonii (52 min.).

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi nestor polskich dyrygentów – Jerzy Salwarowski.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Warszawa | Koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina

m2 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina, podczas którego odbędzie się prawykonanie Arbor vitae II Jerzego Maksymiuka.

Amerykański poeta Wystan Auden należał do „antyromantyków”, twórców, których żywiej niż czysta liryka, interesowała współczesność, jej społeczne i polityczne problemy. Fascynowała go i przerażała łatwość, z jaką współcześni mu przywódcy cynicznie zarządzali emocjami mas posługując się strachem. Poetycki wyraz tej refleksji dał w głośnym wierszu Wiek strachu opublikowanym wkrótce po tragedii II Wojny Światowej. Jego lektura okazała się ogromnym przeżyciem dla trzydziestoletniego Leonarda Bernsteina i zainspirowała go do stworzenia niezwykłej symfonii z koncertującym fortepianem. Nie uległ pokusie wokalnego opracowania poematu (nazwanego przez autora „barokową eklogą”), lecz podjął trudną próbę podążenia za emocjami tekstu w utworze programowym, którego złożona struktura oddaje (anonsowaną tytułami odcinków) strukturę pierwowzoru. II Symfonię Bernsteina The Age of Anxiety usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Publiczność lutowego koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej: sam charyzmatyczny Jerzy Maksymiuk poprowadzi prawykonanie własnego utworu Arbor vitae II.

Także o 10 lat starszy od Maksymiuka Jan Krenz znany jest przede wszystkim jako dyrygent, lecz także on szczyci się znaczącym kompozytorskim dorobkiem (debiut w tej roli wyprzedził zresztą ów kapelmistrzowski). Prócz koncertowej muzyki symfonicznej i kameralnej tworzy również dla filmu (w tym obrazów tak sławnych, jak Kanał Wajdy, czy Eroica i szereg innych filmów Munka). Muzyka Krenza jest jak jego kreacje dyrygenckie – pełna szczerych, żywych emocji. Wykonanie III Symfonii Krenza pod batutą Jerzego Maksymiuka, z którym twórcę łączy długa, osobista i artystyczna przyjaźń, stanowić będzie wydarzenie niezwykłe i niezapomniane.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Bydgoszcz | 100 lat niepodległości

n2 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości, podczas którego zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

2018 to rok obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i będzie obfitował w ważkie wydarzenia tak w historii kraju, jak i samej Filharmonii Pomorskiej. Będzie to kolejny koncert w ramach obchodów wypełniony polską muzyką, w tym patrona Filharmonii – Ignacego Jana Paderewskiego. Wirtuoz fortepianu i kompozytor w walkę o niepodległość zaangażowany był całym sercem i zarówno jako premier i minister spraw zagranicznych podpisał w imieniu Polski główny układ pokojowy kończący I wojnę światową i lata niewoli Ojczyzny. Podczas koncertu 2 lutego usłyszymy znane dzieło Paderewskiego – Koncert fortepianowy a-moll, który już od prawykonania w 1899 w Wiedniu zyskał sobie dużą popularność, nieco później też w Warszawie. Znany krytyk Jan Kleczyński wówczas napisał: „Dzieło Paderewskiego ma tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale, orkiestra nieraz łączy się z fortepianem w dowcipnych kombinacjach, sam zaś solowy instrument traktowany jest wybornie” („Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”).

Koncert a-moll z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zagra młody wirtuoz Jakub Kuszlik, który studiuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń. Jest laureatem II nagród konkursów bydgoskich – X Konkursu „Artur Rubinstein in memoriam” (2014) i X Konkursu im. I.J. Paderewskiego, a także m.in. nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego (2016). Uczestniczył również w XVII Konkursie Chopinowskim, w którym dotarł do ścisłego finału. Występował w Polsce i poza jej granicami, m. in. w Niemczech, Norwegii, we Włoszech i na Islandii.

Kolejny punkt programu to Koncert na orkiestrę Lutosławskiego, którego zainspirował Koncert na orkiestrę Bartóka. Polski kompozytor stworzył jednak utwór o indywidualnym charakterze, wykorzystując ludowe melodie Mazowsza. Stanowią one podstawę wszystkich głównych tematów i motywów dzieła.

Nad całością będzie czuwał maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor Filharmonii Śląskiej, I dyrygent jej Orkiestry Symfonicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.

Sound Chronicle of the 60th Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music

wjKronika Dźwiękowa 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dokumentuje na 7 płytach CD audio koncerty Festiwalu, który odbywał się w Warszawie od 15 do 23 września 2017 roku.

Podobnie jak w ubiegłych latach, Kronika zawiera wybór wykonanych podczas Festiwalu kompozycji twórców polskich i zagranicznych. Tradycyjnie ostatnia płyta (nr 7) została poświęcona najmłodszym kompozytorom. Składają się na nią utwory zaprezentowane podczas dwóch koncertów zorganizowanych przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące Festiwalowi; wyboru utworów wydanych na płycie dokonał Zarząd Koła Młodych.

Kronika wydawana jest wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Aby zachęcić do zapoznawania się z muzyką prezentowaną na płytach odbiorców spoza granic kraju i tym samym wzmocnić jej działanie promocyjne, opisy płyt przygotowano w języku angielskim.

POBIERZ: Program płyty.

Wrocław | „Tańczący klarnet”

nfmNFM Orkiestra Leopoldinum zaprasza 28 stycznia 2018 roku o godz. 18:00 na swój kolejny występ w towarzystwie doskonałych solistów. Niecodzienny program koncertu w Narodowym Forum Muzyki to zaskakująca mieszanka twórczości najpopularniejszych polskich kompozytorów XX wieku i… muzyki klezmerskiej.

Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego jest w rzeczywistości orkiestrową wersją powstałego wcześniej i niezwykle ciepło przyjętego przez publiczność Tria smyczkowego. Decydując się na ponowne opracowanie Tria, kompozytor uzyskał nową jakość brzmienia. Skorzystał m.in. z akustycznych możliwości rozmieszczonego na estradzie zespołu. W efekcie melodia zdaje się jakby wędrować od wykonawcy do wykonawcy. Co więcej, sposób wykorzystania orkiestry w Sinfonietcie nawiązuje do charakterystycznego dla muzyki baroku koncertowania polegającego na przeciwstawianiu sobie solistów i orkiestry, którego doskonałym przykładem są pisane przez wielu kompozytorów concerti grossi. W zupełnie odmienny sposób zespół orkiestrowy wykorzystał Andrzej PanufnikKołysanka to pierwsze dzieło kompozytora, w którym są obecne ćwierćtony. Utwór powstał pod wpływem wrażenia, jakie w czasie jednego z wieczornych spacerów po Londynie wywarł na Panufniku widok roztaczający się z mostu Waterloo. Wyłaniający się co jakiś czas zza chmur księżyc stał się inspiracją do wykorzystania w dziele „wychodzącej” z gąszczu współbrzmień ludowej melodii Przyjechał do niej.

Tego wieczoru wystąpią również znakomici soliści – Kari Kriikku (klarnet) i Tomasz Pawłowski (fortepian), którzy wspólnie z NFM Orkiestrą Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena wykonają Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego. Cykl ten w oryginale powstał na duet składający się klarnetu i fortepianu. Była to ostatnia kompozycja o charakterze pedagogicznym, jaką zamówiło u Lutosławskiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Preludia są w rzeczywistości pięcioczęściowym, pełnym różnorodnych nastrojów cyklem składającym się z tańców ludowych. Wykonane po raz pierwszy w 1955 roku, szybko zyskały popularność nie tylko w szkołach muzycznych, lecz także w filharmoniach. Wkrótce kompozytor zdecydował się na przepisanie utworu na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową. Do dziś ta wersja utworu, pełna błyskotliwych pomysłów instrumentacyjnych, jest jednym z najchętniej wykonywanych dzieł Lutosławskiego z udziałem orkiestry.

Szczegółowy program i informacja o biletach – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl