Polmic - FB

news

Koncert Noworoczny „Świat walca"

fc7 stycznia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce Koncert Noworoczny „Świat walca”.

W koncercie weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi Katarzyna Dondalska (sopran koloraturowy), która należy do grona wybitnych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce, przez Barbarę Bonney nazwana „ósmym cudem świata”. Katarzyna Dondalska, urodzona w Bydgoszczy, rozpoczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny. Od pierwszych lekcji wiadomym było, że w klasie mistrzyni koloratury pojawił się talent o niepospolitych możliwościach. Po roku nauki w gdańskiej uczelni Katarzyna Dondalska kontynuowała swoje wykształcenie w Niemczech w Wyższej Szkole Muzycznej w Würzburgu. Przy wsparciu i mentorstwie swoich profesorów – Grigorija Żyslina (skrzypce) i Jutty Bucelis-Dehn (śpiew) – ukończyła studia uzyskując dyplom, i to w obu specjalnościach, z wyróżnieniem. Artystka kształtowała i doskonaliła bez przerwy swoją niezwykłą sceniczną osobowość na podjętych następnie studiach podyplomowych klasy mistrzowskiej, które ukończyła w 2002. Katarzyna Dondalska jest finalistką i laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych (Cardiff Singer of the World Festival, Międzynarodowy Konkurs im. Francisco Viñasa w Barcelonie, Konkurs Śpiewu Koloraturowego „Sylvia Geszty”, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Telewizji ARD, Międzynarodowy Konkurs Śpiewaczy w s’Hertogenbosch). W latach 1998–2000 występowała na scenie Stadttheater Heidelberg. W roku 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka wraz z Orkiestrą Filharmonii zaprezentuje najpiękniejsze walce wiedeńskie, angielskie i francuskie, a także Walc Wojciecha Kilara z filmu Ziemia obiecana i Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego. Przy dźwiękach Libiamo wzniesiemy toast lampką szampana za pomyślny Nowy Rok.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

koPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na utwór z tekstem na sopran i orkiestrę symfoniczną.

Tegoroczna edycja konkursu jest częścią przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa”. Głównym celem projektu jest umożliwienie poznania szerokiemu gronu odbiorców starannie wyselekcjonowanego wyboru utworów kompozytorów polskich ostatniego stulecia, tworzących zbiór 100 najważniejszych dzieł polskiej muzyki. Lista kompozytorów oraz ich utworów nosi znamiona wyboru subiektywnego, podpartego jednak wiedzą członków Rady Programowej, złożonej z wybitnych autorytetów oraz doświadczeniem zespołu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Symbolicznym zwieńczeniem listy wybranych dzieł ma być kompozycja laureata XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, której obsada z założenia nawiązuje do pierwszego utworu z listy – Pieśni muezina szalonego op. 42 Karola Szymanowskiego.

Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów narodowości polskiej: udział mogą brać w nim osoby urodzone nie później niż 1 września 1999 r., a które do dnia 31 stycznia 2018 r. nie ukończą 30. roku życia.

Termin nadsyłania prac: 31 stycznia 2018 roku.

Informacje i regulamin konkursu dostępne są na stronie www.kkto.pwm.com.pl 

Patronat nad konkursem objął Związek Kompozytorów Polskich. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2021.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more: XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

Koncert prezydencki w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza

fs5 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się Koncert prezydencki.

Romantyczna muzyka norweska, przebój muzyki filmowej Wojciecha Kilara, a nade wszystko brzmienie wirtuozowskiej trąbki obdarzonego nieziemskimi zdolnościami artysty Ole Edvarda Antonsena. Właściwie układ przypominający nieco koncert w typie greatest hits, jakich w karnawale nie brakuje. Nie ma tu wielkiego poematu symfonicznego ani monumentalnej symfonii – zamiast tego krótkie i efektowne utwory ukazujące kwintesencję mroźnej i nieco melancholijnej północy, pod powierzchnią której drzemie temperament prawdziwego demona muzycznego popisu.

Właściwie – poza Kilarem – nazwiska pozostałych kompozytorów nieczęsto pojawiają się w programach koncertowych. Z muzyki norweskiej znamy Edwarda Griega, z kręgu fińskiego zaś Jana Sibeliusa. Lukę w wiedzy o kulturze muzycznej naszych północnych sąsiadów pomaga nam wypełnić dyrektor muzyczny Filharmonii Rune Bergmann, który jest kulturowym pomostem pomiędzy Polską a Norwegią. Dzięki niemu szczecińska publiczność pozna muzykę m. in. Geirra Tveitta (1908–1981) i Johanna Svendsena (1840–1911).

Antidotum na norweski sentymentalizm będzie polonez Wojciecha Kilara, który stanowi nieodłączną część filmu Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy. Podobno kompozytor przesłał tę muzykę reżyserowi z prośbą, aby ten uważnie jej posłuchał, ponieważ może być wskazówką „jak zrobić film”. To się nazywa sprawcza rola muzyki w filmie…

W roli solisty wystąpi norweski trębacz Ole Edvard Antonsen. Finał karnawałowego przekładańca należeć będzie do brawurowej trąbki Antonsena. Koncert prezydencki zakończy materiał z albumu trębacza Landscapes.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

zkpSekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich zaprasza do udziału w 47. Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbędzie się w dniach 25‒27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie pod tytułem „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Organizatorzy oczekują referatów podejmujących zagadnienia zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczących się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej, przykładowo, z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną. W pierwszym zakresie tematycznym zakłada się świadome i ideowe nawiązywanie do przeszłości, w drugim – długie trwanie zjawisk, stanowiących integralny składnik spuścizny muzycznej ukształtowanej przez minione pokolenia. Organizatorzy sugerują, aby zagadnienia te rozpatrywane były na dwóch płaszczyznach:

1) twórczości muzycznej, tzn. analizy konkretnych utworów muzycznych, również w ich warstwie ideowej;

2) społecznych kontekstów funkcjonowania tej twórczości, tzn. badania jej w perspektywie narodowej, regionalnej czy konfesyjnej.

- w odniesieniu do wszystkich muzycznych epok, jak i w aspekcie przemian kultury ludowej.

Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Nad jej przygotowaniem czuwać będzie Komitet Programowy w składzie: Paweł Gancarczyk, Beata Bolesławska-Lewandowska, Agnieszka Draus i Barbara Przybyszewska-Jarmińska.

W 2018 roku upływa 70. rocznica utworzenia Sekcji Muzykologów w ramach Związku Kompozytorów Polskich. W związku z tą rocznicą, ostatni dzień konferencji zostanie poświęcony przypomnieniu historii Sekcji oraz uczczeniu tego jubileuszu.

Read more: 47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

Koncerty świąteczne żydowsko-polskie

cW styczniu w Warszawie, Łodzi i w Zgierzu odbędą się cztery bezprecedensowe koncerty świąteczne żydowsko-polskie. Podczas pierwszego z nich 6 stycznia 2018 roku w łódzkiej Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych będzie miała miejsce premiera utworu Zuzanny Koziej.

Z inicjatywą organizacji koncertów wyszedł Chór Żydowski CLIL wraz z dyrygentem Wojciechem Pławnerem i zaprosił do współpracy trzy inne chóry z Łodzi i z Warszawy: Ewangelicki Chór Concordia, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II i Chór Parafii pw. Ofiarowania Pańskiego Cantate Domino. Podczas koncertów zespoły zaprezentują pieśni chanukowe oraz kolędy, jako że w obu tradycjach – żydowskiej i chrześcijańskiej – święta Chanuki oraz Bożego Narodzenia obchodzone są w tym samym czasie.

Koncerty zwieńczy Chanukolęda – utwór napisany specjalnie na tę okazję przez kompozytorkę Zuzannę Koziej, łączący motywy tradycyjnych żydowskich pieśni chanukowych oraz polskich kolęd. Motywy przeplatają się, pokazując, jak wiele wspólnego mają ze sobą obie te tradycje i jak dobrze mogą ze sobą współegzystować.

Kompozytorka Zuzanna Koziej studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Stanisława Moryto i dr. Miłosza Bembinowa oraz w Conservatorio Statale Giuseppe Verdi w Turynie (Włochy) w klasie prof. Giuseppe Elosa. Jest laureatką wielu nagród w konkursach kompozytorskich, także o zasięgu międzynarodowym. W 2015 roku jej utwór zabrzmiał jako Dzieło Finałowe XII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat”, odnotowując od tamtej pory wiele wykonań na całym świecie. Obecnie jest kompozytorem-rezydentem w Poznańskim Chórze Kameralnym pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Koncerty świąteczne żydowsko-polskie

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów na Nowy Rok

SV3 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia rozpocznie się nowy cykl koncertowy „Sinfonia Varsovia Kameralnie”. Podczas pierwszego z siedmiu planowanych wydarzeń wystąpi Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia złożony z koncertmistrzów i liderów orkiestry. Zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego oraz dwóch kompozytorów młodego pokolenia Jana Stokłosy i Andrzeja Kwiecińskiego.

Quintetto per archi dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii jest autorskim opracowaniem jednego z najbardziej osobistych dzieł Pendereckiego, III Kwartetu smyczkowego Kartki z niezapisanego dziennika. Usłyszeć w nim można melodie bliskie Pendereckiemu, jak huculska kołomyjka, którą w domu grywał ojciec kompozytora, a także nawiązania do własnych dzieł, które w nowym otoczeniu dźwiękowym zyskują wyjątkowy, autorefleksyjny charakter.

Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia doceniany jest nie tylko przez publiczność i krytyków, ale również przez kompozytorów. Jan Stokłosa napisał swój utwór The Elements specjalnie z myślą o tym właśnie zespole. Jak pisze sam twórca, tematem utworu są cztery żywioły. Narratorem jest żywioł powietrza, który prowadzi słuchaczy w muzyczną podróż przez ziemię, wodę i ogień.

Umbrae to oficjalne opus nr 1 laureata Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Helsinkach (2014) Andrzeja Kwiecińskiego. Choć kompozytor od napisania tego dzieła przeszedł wyraźną ewolucję artystyczną, to jak sam mówi, Umbrae jest jego pierwszym utworem, w którym niczego nie chciałby zmienić. Kwieciński prezentuje tu bardzo indywidualne spojrzenie na spektralizm połączony z fascynacją obrazami Jacksona Pollocka. Całość tworzy niezwykle ekspresyjny krajobraz dźwiękowy, który mimo, że jest całkowicie abstrakcyjny, to dzięki znakomicie rozplanowanej formie przykuwa uwagę słuchaczy od pierwszego do ostatniego dźwięku.

W kolejnych koncertach cyklu organizatorzy zaprezentują bardzo szerokie spojrzenie na polską muzykę kameralną skomponowaną po 1918 roku. Wśród wykonawców znajdą się utwory na różne zespoły, od duetu skrzypiec i fortepianu, przez trio stroikowe i kwartet smyczkowy, po kwintet dęty.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Christmas 2017

bn

Aukso Plays a New Year’s Eve Concert

aOn January 1, 2018 at 7 p.m. a New Year’s Eve Concert will be held at Mediateka in Tychy.

On the New Years Eve in Vienna everyone dances waltz, but in Tychy people are fascinated with tango. World-famous violinist Krzysztof Jakowicz along with Tango Attack formation (Grzegorz Bożewicz – bandoneon, Piotr Malicki – guitar, Hadrian Filip Tabęcki – piano, arrangements) and AUKSO Chamber Orchestra of the City of Tychy under the direction of Marek Moś will present a set of Polish tangos. We will hear Całuję twoją dłoń, Madame by Ralph Erwin, Umówiłem się z nią na dziewiątą by Henryk Wars, W małym kinie by Władysław Szpilman, Złociste chryzantemy by Zbigniew Maciejowski and Ta ostatnia niedziela by Jerzy Petersburski.

See: Facebook Event.

New Year's Eve Gala at Teatr Wielki – Polish National Opera

tNew Year's Eve Gala will be held at Teatr Wielki – Polish National Opera on December 31, 2017, at 8 pm.

Memories, summaries, plans, New Year’s resolutions… And what if we put all these reflections aside and escaped the mundane? What if we started the New Year with a high C? With only the greatest opera and operetta hits, masterfully performed? We will hear the stars of Polish and the world’s operatic stages, as well as the Chorus and Orchestra of Teatr Wielki - Polish National Opera. Great fun guaranteed!

The most beautiful fragments of Polish operas will be performed by Mariusz Godlewski, Monika Ledzion, Edyta Piasecka, Arnold Rutkowski, Rafał Siwek, Ewa Tracz, Sławomir Naborczyk as well as the Orchestra and Chorus of the Teatr Wielki – Polish National Opera conducted by Grzegorz Nowak and the Polish National Ballet. Concert directed by Jarosław Kilian and hosted by Wiesław Ochman.

Additional information: http://teatrwielki.pl