Polmic - FB

news

SuperSam +1: Stian Westerhus / Tadeusz Sudnik

s7 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 7 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Stian Westerhus i Tadeusz Sudnik.

Stian Westerhus jest gitarzystą, który czuje się swobodnie improwizując, a czasem brzmi bardziej jak maszyna, niż człowiek. Westerhus łączy ze sobą zniekształcone dźwięki, tworząc rytmiczną plątaninę, która zdumiewa i frapuje. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu.

Tadeusz Sudnik – muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia – realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową i płyty. Współpracował także z MFMW „Warszawska Jesień” i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Równocześnie prowadzi działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Gdańsk Art of Accordion Music Interpretation

g10th edition of the Gdańsk Art of Accordion Music Interpretation will be held on December 6 and 11, 2017 in Gdańsk.

The festival programme covers both premieres of new accordion works as well as classical chamber and solo accordion repertoire. On December 6th at the Gdańsk Main Town Hall Paweł Zagańczyk and a group of students from the Academy of Music in Gdańsk will premiere accordeon concerts by Krzesimir Dębski and Maciej Zimka. We will also hear a duet: Julianna An (violin) and Martyna Podolska (accordion).

The concert on December 11th at the City Culture Institute in Gdańsk will feature new accordion works performed by students of professor Krzysztof Olaczak (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke) from the Feliks Nowowiejski General Primary and Secondary Music School in Gdańsk, and Tomasz Kwiatkowski (Paweł Wiśniewski) from the General Primary and Secondary Music School in Grudziądz. W will also hear Paweł Ratajek, a second year student at the Academy of Music in Gdańsk.

The entrance to the concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

"The Baltic Legend" for Feliks Nowowiejski 140th Birthday Anniversary

lNearly a hundred years after its world premiere, Feliks Nowowiejski's The Baltic Legend returns to the stage of the Poznan Opera House. The performance will be held on December 8, 2017 and it will end the 140th anniversary of the composer's birth.

Two rivals. Doman the fisherman and Lubor the merchant, seek to marry Bogna. Her father, favouring the wealthy Lubor, sends Dorman off to find the crown of Jurate, the legendry ruler of a sunken city, hoping to never see him again... Will justice overcome the waves of intrigue?

Feliks Nowowiejski, the author of the music to Rota and the Quo vadis oratorio lived and worked in Poznan. His opera in three acts, inspired by the Slavic legend of the sunken city Vineta, abounds in folk motifs, a romantic plot filled with twists, and monumental choir parts. Doman's aria So you love me, was made famous by Jan Kiepura, who performed it worldwide. The fairy-tale world of water nymphs, demons, and marine dephts will be revived by reputed choreographer of the young generation, Robert Bondara. Maestro Tadeusz Kozłowski will be responsible for the accurate performance of Nowowiejski's score.

Solo parts will be performed by: Pavlo Tolstoy (Doman), Wioletta Chodowicz (Bogna), Aleksander Teliga (Mestwin), Szymon Komasa (Tomir), Magdalena Wilczyńska-Goś (Swatawa), Robert Gierlach (Lubor), Karol Bochański (Sambor) i Tomasz Mazur (voice of Perun). Poznan Opera House choir, ballet company and ochestra will be conducted by Tadeusz Kozłowski.

The Poznan Opera House will broadcast live the performance on December 10, 2017 at 6 p.m.

Additional information: https://opera.poznan.pl/en/premiera-2

27th Portraits of Composers

Polish Composers’ Union invites the listeners to attend the concert cycle entitled „Portraits of Composers” presented this year for the 27th time. The concerts will be held at "Łowicka" Center (Łowicka 21 street, Warsaw) on December 4 and 5, 2017 at 8 p.m. The main artists of this year's edition are Carlos Malcolm and Agnieszka Stulgińska.p


The concerts will feature two premieres commissioned by the Polish Composers' Union thanks to support of PZU Foundation. Momento musical for piano for four hands (2017) by Carlos E. Malcolm is the result of composer's experience gained during his stay in Poland. It will be perdormed by the composer and pianist Kyeong-Yeon Seo.

Three women for three women and 10 instruments (2017) by Agnieszka Stulgińska is a piece about feminity, motherhood, difficult life, travelling, space, longing, intimacy, power and generations – all the things that cannot be included in the limited space and notation... A starting point for searching for the timbre was the Polish-Belarusian boarderland where composer's father was born, and a voice of an old woman, the earth. The composition will be premiered by the well-known vocalists Maniucha Bikont and Marta Grzywacz, as well as Hashtag Ensemble.

Admission to all concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Read more: 27th Portraits of Composers

Chamber Music Concert for the 110th Birth Anniversary of Roman Palester

pChamber Music Concert commemorating the 110th Anniversary of the birth of Roman Palester will be held on December 5, 2017 at 7 p.m. at the Warsaw Philharmonic.

The concert will feature works written by Palester and other composers active in the same period: Bohuslav Martinů, Karol Szymanowski and Dmitri Shostakovich. Among the performers will be pianist Jakub Tchorzewski and Duo Viennese (violinists Paweł Zalejski and Monika Hager-Zalejski).

Bohuslav Martinů’s Sonata (1932), neoclassical in both content and form, employs a fairly typical contrast between lightness and a dense texture in the central movement. Roman Palester’s Sonata (1939), completed during the Occupation, only appears on the surface to have a neutral outlook. Palester did not manage to fully hide the overtones of calamitous fate. It was only while already in exile, 25 years later, that he could afford the luxury of composing works free of any extra‑musical connotations. His Duos  for two violins showcase the acoustic potential of these two instruments, which only appear to be treated in an identical manner.

Shostakovich’s 5 Pieces for Two Violins and Piano is not an original piece. It was written by the composer’s long‑time friend Lev Atovmyan, whom over the years Shostakovich assigned to come up with various arrangements of his music, including piano reductions of his monumental symphonies. Atovmyan compiled a very vivid suite from fragments of Shostakovich’s incidental music (The Human Comedy, 1934), a ballet (The Limpid Stream, 1934/35) and a film score (The Gadfly, 1955). A deep melancholy interweaves here with an almost purely carefree mood – after all, they were composed by an expert in character psychology, who on more than one occasion demonstrated his great sense of drama in theatre and film.

Detailed information: http://filharmonia.pl

From Elsner to Moryto

uA concert given by Chair of String Instruments of the Fryderyk Chopin University of Music entitled "From Elsner to Moryto" will be held on December 4, 2017 at 7:00 p.m.

Performers: Emilia Jarocka, Debora Kramarek, Judyta Kluza, Joanna Rybak, Kinga Zlot, Aleksandra Grudzińska, Karolina Miśkowiec, Zuzanna Budzyńska, Anna Korczyńska, Nikola Kiszczak, Błażej Bębeńca, Ayeong Heo, Emilia Łapko, Aleksandra Błaszczyk, Jan Pietkiewicz  – violin, Grzegorz Skrobiński, Aleksandra Dallali, Ewa Skardowska, Szymon Ogryzek, Andrzej Guz, Yuka Mohri, Aleksandra Płaczek  – piano.

Programme: Józef Elsner, Apolinary Kątski, Aleksander Zarzycki, Emil Młynarski, Ignacy Jan Paderewski / Stanisław Barcewicz, Karol Szymanowski, Stanisław Moryto, Tadeusz Paciorkiewicz, Henryk Melcer.

Artistic supervision: prof. dr hab. Andrzej Gębski.

Free admission cards available at the UMFC (2 Okólnik Street).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Giacomo Puccini "La bohème"

siOn December 4, 2017 at 7 p.m. at the Szyfman Polish Theatre in Warsaw Academic Choir of the Warsaw University of Technology, ARTOS Childrens’ Choir, and Polish Sinfonia Iuventus Orchestra under the baton of Tadeusz Kozłowski will present a stage version of Giacomo Puccini’s La bohème directed by Adam Zdunikowski.

The Polish Sinfonia Iuventus Orchestra, after the success of the concert presentation of Tosca as part of the “Great Music in a Small Hall” series, staged in one of the most architecturally and acoustically interesting interiors of the Warsaw University of Technology, is returning to the idea with another one of Puccini’s masterpieces. This time, the work will be performed in the hall of the Arnold Szyfman Polish Theatre, very adequate for the purpose – this will allow a partially-staged presentation, directed by Adam Zdunikowski. The performance will also feature excellent soloists – Mimì will be played by Russian soprano Irina Papenbrock, who has been developing her career on international stages, especially in Germany; her partner as Rodolpho will be Tomasz Kuk, a renowned soloist of the Krakow Opera, who has also performed with the National Opera and several important theatres in Poland and abroad. Also participating in the show will be the choir of the Warsaw University of Technology, and the spectacle will be conducted by one of the most experienced opera specialists, Tadeusz Kozłowski, who is celebrating forty-five years of artistic work this season. He has served, among others, as art director of the Musical Theatre and the Grand Theatre in Łódź (he prepared over fifty premieres for the latter). He was also art director of the Opera and Operetta in Krakow and music director of the National Opera in Warsaw. 

Tickets available at www.bilety24.pl, www.eBilet.pl and in the ticket office of the Polish Theatre in Warsaw. 

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: http://sinfoniaiuventus.pl

Bortkiewicz – podwójny debiut

fkW programie najbliższych koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej – 1 grudnia o godz. 19.30 i 2 grudnia o godz. 18.00 znajduje się utwór kompozytora, którego historia jest odzwierciedleniem niezwykle skomplikowanych losów naszego narodu w obliczu braku swojego państwa. Mowa o Siergieju Bortkiewiczu, którego II Koncert fortepianowy na lewą rękę wykona występujący po raz pierwszy w Filharmonii Krakowskiej fiński pianista Henri Sigfridsson.

Urodzony w Charkowie w roku 1877, zmarły w Wiedniu w 1952 Siergiej Bortkiewicz – obywatel austriacki – miał polskie korzenie szlacheckie. Był pianistą, kompozytorem i dyrygentem. Bortkiewicz inspirował się tradycją rosyjską w wydaniu Czajkowskiego i Rachmaninowa, entuzjazmował Chopinem, Schumannem oraz Lisztem. II Koncert na lewą rękę napisał w roku 1923 na zamówienie austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w pierwszej wojnie światowej stracił prawą rękę (z myślą o tym wybitnym pianiście koncerty na lewą rękę napisali również Ravel, Korngold, Hindemith czy Prokofiew). Koncert ujęty został w tradycyjną formę tryptyku: po burzliwym, efektownym Allegro dramatico następuje liryczne i delikatne Allegretto oraz Finał o ludowym charakterze. Siergiej Bortkiewicz niesłusznie zapomniany przez historię, dzięki m.in. Filharmonii Krakowskiej wraca do repertuaru instytucji muzycznych. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, szef artystyczny i I dyrygent Filharmonii.

Zanim jednak zaprezentowane zostanie to dzieło, zabrzmi uwertura Rob Roy Hectora Berlioza, francuskiego romantyka kolorysty, zafascynowanego Szekspirem i angielskimi romansami grozy. Koncerty otwarte uwerturą skomponowaną na kanwie powieści Waltera Scotta zamknie natomiast I Symfonia g-moll Piotra Czajkowskiego zatytułowana Зимние грёзы (Marzenia zimowe). Dzieło powstałe z inspiracji wycieczką kompozytora po zamarzniętym, malowniczym jeziorze Ładoga, niech będzie dla nas muzyczną inauguracją zimy.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl

Koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”

zZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 2 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Polskim Wydawnictwie Muzycznym przy ul. Fredry 8.

Podczas koncertu zabrzmią utwory prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira CzarneckiegoStacje XIII i XIV z Drogi Krzyżowej na organy Hammonda (1993), prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Aleksandra Kościowa Steam Punk Gear na organy Hammonda i perkusję (2014), profesora UMFC Stanisława MorytoVers Libre na perkusję (1985), prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki tejże uczelni Dariusza Przybylskiego Phoenix na perkusję (2017), wirtuoza akordeonu i kompozytora Andrzeja Krzanowskiego Relief II na organy Hammonda (1985) oraz koreańskiego kompozytora Eunho Changa – Illusion na organy Hammonda i perkusję (2017).

Utwory zaprezentują: kierownik Studium Muzyki Nowej UMFC dr hab. Leszek Lorent (perkusja) i dr hab. Dariusz Przybylski (organy Hammonda), który jest autorem koncepcji artystycznej koncertu.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”. Wstęp na koncert jest wolny.