Polmic - FB

news

Małe Muzyczne Improsceny

21 października 2017 roku o godz.12:00 w Nowym Teatrze odbędzie się kolejne spotkanie z Cyklu koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+ „Małe Muzyczne Improsceny”.

Motywem przewodnim cyklu koncerto-warsztatów projektu jest improwizacja muzyczna. Scenariusze opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza jak i artysty.

Trele morele, Figa z Makiem, Hocki-Klocki i wszystkie smutki i radości Kopciuszka można wyimprowizować – chcecie się przekonać? Fortepian i małe instrumenty perkusyjne w długich i krótkich bajko-opowieściach w wykonaniu dzieci. Tak! To możliwe!

Warsztaty 21 października poprowadzi Dagna Sadkowska. Gościem specjalnym będzie Jarosław Siwiński – kompozytor i pianista, twórca wielu kompozycji instrumentalnych i wokalnych dedykowanych najmłodszym odbiorcom. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów muzyki współczesnej m. in. Koncertu na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 H. M. Góreckiego. Jest współtwórcą i wykonawcą wielu projektów multimedialnych m. in. Grupy MM, łączącej improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projektami wizualnymi.

Następne zajęcia z udziałem Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbędą się 4 listopada i 2 grudnia o godz.12:00.

Więcej: http://www.nowyteatr.org

Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

cW dniach 8 października – 5 listopada 2017 rokuodbędzie się druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych.

Pianista Marek Szlezer oraz wiolonczelista Jan Kalinowski, koncertujący wspólnie jako Cracow Duo, po raz kolejny występują w Stanach Zjednoczonych. Tournée, które rozpoczęło się 8. października w San Diego i potrwa miesiąc, będzie najdłuższą trasą koncertową w historii zespołu. Muzycy powrócą również do Nowego Jorku, gdzie w 2015 roku w Carnegie Hall zadebiutowali koncertem z okazji 205. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Połączyła ich edukacja w Krakowie i Paryżu. Artyści – jako zespół Cracow Duo – występują razem już piętnaście lat. W ciągu tego czasu zyskali sobie uznanie publiczności oraz krytyków polskich i zagranicznych. Fascynacja rodzimą muzyką sprawiła, że muzycy od początku działalności pozostają zaangażowani w promocję kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności m.in. dzieła współczesne na wiolonczelę z fortepianem napisane specjalnie dla nich. Fascynacja ta będzie również widoczna podczas najbliższych koncertów w Stanach Zjednoczonych. Odbywać się one będą pod wspólnym mianownikiem promocji polskiej muzyki i kultury. Oczywiście, nie zabraknie muzyki kompozytorów z innych krajów.

Artyści zaprezentują amerykańskiej publiczności utwory Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa, Krzysztofa Pendereckiego, Arvo Pärta, Astora Piazzolli czy Siergieja Rachmaninowa oraz muzykę współczesną, w tym trzy prawykonania światowe utworów Marcela Chyrzyńskiego, Jakuba Polaczyka oraz Davida Rodrígueza de la Peña.

Jan Kalinowski i Marek Szlezer występować będą nie tylko w duecie; 15 października, w Newman Recital Hall w Los Angeles, na estradzie towarzyszyć im będą Andrew Leonard (klarnet) oraz Jiwon Sun (skrzypce); 28 października wystąpią gościnnie z The New Zimro Ensemble oraz z Krystą Close (sopran) i Edem Levy (baryton) w Boston Court Performing Arts Center. Na zakończenie miesięcznego tournée zaprezentują Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena, partię skrzypiec wykona Maurice Sklar.

Trasa koncertowa realizowana jest przy wsparciu Instytutu Polskiego w Nowym Jorku oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.

Read more: Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

Master interpretations. From Vivaldi to Widłak – a chamber concert

rOn October 14, 2017 the scene of the Palace in Radziejowice will belong to renowned artists. Trio composed of: Łukasz Długosz (flute), Agata Kielar-Długosz (flutes) and Andrzej Jungiewicz (piano), will premiere works of Rafał Augustyn and Wojciech Widłak.

The concert will be co-organized by the Piąta Esencja Foundation. The premiere of Matrimonium by Rafał Augustyn and Widnokręgi by Wojciech Widłak will take place as part of the programme of the Minister of Culture and National Heritage 'Collections - Composing Commissions', operated by the Institute of Music and Dance. During the concert we will also hear works of Antonio Vivaldi, Franz Doppler, Feruccio Busoni and Jules Demersseman. 

Additional information: http://palacradziejowice.pl

First International Organ Duo Competition "Per Organo A Quattro Mani"

qSOKÓŁ Małopolska Culture Centre in Nowy Sącz, within the project "Sądecka Akademia Organowa", will organize the First International Organ Duo Competition "Per Organo A Quattro Mani" on April 15-21, 2018 in Nowy Sącz.

One of the flagship components of the initiative undertaken by the SOKÓŁ MCC is the International Organ Duo Competition "Per Organo A Quattro Mani", organized for the first time this year. It is an exceptional event, since it draws the attention of organists and music lovers to a relatively rarely performed repertory, which is not only attractive concert literature, but also has substantial educational value. 

Organ Duo will perform their presentations in two organ locations: SOKÓŁ Małopolska Culture Centre and the St. Casimir Church.

Competition Schedule and Program: http://www.mcksokol.pl

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

46th Musicological Conference of the Polish Composers' Union "Music and the City"

mm46th Musicological Conference of the Polish Composers' Union "Music and the City" wil be held between October 12-14, 2017 at the Academy of Music in Łódź.

The title of the conference – Music and the city – indicates the relationship between creativity and musical life, and the institutions and functional elements of the city. This relationship will be analyzed from different perspectives and in different contexts, thanks to the participation of ethnologists, historians, musicologists and sociologists.

The opening of the conference, during which the Hieronim Feicht Awards will be handed out, is scheduled for October 12 at 11:00 am. On the same day at 5:00 pm there will be a meeting with a poet and folk singer Zuzanna Bujok from Wisła, entitled Between the village and the city and led by Arleta Nawrocka-Wysocka.

The three-day programme of sessions, held in the building of the Regional Center for Culture, Education and Documentation of the Academy of Music (4 May 1 Avenue), will be completed by two concerts. blokhaus D is the latest part of the cyclic project of the Łódź-based artist Artur Zagajewski (October 12, at 7:30 p.m.). It is a kind of spatial sound installation composed for a specific room. The previous parts of the cycle were presented at the Krakow Cricoteka and the Academy of Music in Wroclaw. Their common features are the unusual exotic instrumentation and the fact that they are performed both by professional musicians and amateurs. The concert In 80 minutes around the world (October 13, at 12.00 p.m.) will include a variety of vocal and instrumental works by Włodzimierz Korcz and Jan Ptaszyna-Wróblewski performed by the Łódź Music Academy professors and students.

Detailed programme: http://www.amuz.lodz.pl

DOWNLOAD: Program Konferencji.

Konferencja naukowa: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia

seprW dniach 13 i 14 października 2017 roku Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, organizują konferencję poświęconą Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia (SEPR) w związku z 60. rocznicą powołania placówki do życia.

Konferencja jest częścią interdyscyplinarnego projektu SEPR, realizowanego w ramach międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, który towarzyszy stuleciu odzyskania przez Polskę niepodległości. Dziedzictwo awangardy i jego współczesne aktualizacje są jednym z ważnych tematów, wokół których budowany jest przygotowywany przez IAM program. Z tego względu projekt związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ośrodkiem, w którym tworzona była awangardowa muzyka elektroakustyczna, jest jednym z filarów programu.

Podczas konferencji przybliżona zostanie działalność Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach socjalistycznej ekonomii. Przeanalizowane zostaną kontakty międzynarodowe placówki, realizowane m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie u stypendystów Fundacji Fullbrighta, czy współpracę z takimi twórcami jak Amerykanin Michael Ranta i włoska grupa Nuove Proposte Sonore. Podjęty zostanie także temat relacji realizatora i kompozytora, zarówno w ramach dyskusji z drugim pokoleniem realizatorów SEPR, jak i na przykładzie trzech realizacji Symfonii Bogusława Schaeffera. W programie konferencji znajdzie się ponadto wykład poświęcony wczesnemu odbiorowi muzyki elektroakustycznej na przykładzie twórczości Krzysztofa Pendereckiego oraz wystąpienie o związkach produkcji SEPR i muzyki popularnej.

Program dostępny jest na stronie: http://msl.org.pl

Klimasara, Bywalec, Sinfonia Varsovia

sv14 października 2017 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach projektu „100 utworów na 100-lecie niepodległości”.

Włączając się w przygotowanie monumentalnego cyklu płytowego „100 utworów na 100-lecie niepodległości” Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na wyjątkowy koncert. 14 października muzycy pod batutą Szymona Bywalca wykonają dzieła Zygmunta Krauzego i Marty Ptaszyńskiej, a rejestracja koncertu stanie się częścią jubileuszowego wydawnictwa.

Myślą przewodnią koncertu będą związku muzyki i malarstwa oraz różne sposoby ukazania relacji tych dwóch dziedzin sztuki. Zabrzmi Utwór na orkiestrę nr 1 Zygmunta Krauzego, którego inspiruje malarstwo unistyczne Władysława Strzemińskiego, oraz Koncert na marimbę i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Kompozytorka sięga do dzieł surrealistów, a każda z trzech części koncertu jest impresją na temat innego obrazu, wskazanego z tytułu. Pierwsza część to aluzja do obrazu Echo strachu Yves’a Tanguy, druga nawiązuje do dzieła Oko ciszy Maxa Ernsta, a trzecia – do Drzew ciernistych Grahama Sutherlanda. Ciekawym tropem podczas słuchania tej muzyki jest świadomość zdolności Marty Ptaszyńskiej do synestezji, czyli „słyszenia kolorów” i „widzenia dźwięków”. Partię solową w tym utworze wykona znakomita perkusistka Marta Klimasara.

Koncert dopełni IV Symfonia Roberta Schumanna, w intrygujący sposób kontrastując swoją naturalną ilustracyjnością z programowymi inspiracjami malarskimi, obecnymi w muzyce współczesnej. Mimo wszelkich różnic estetycznych i technicznych może się więc okazać, że obrazy, malowane przez muzykę współczesną i romantyczne symfonie oddziałują na nas z taką samą siłą.

Szczegóły na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org

Premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

r13 października 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miała miejsce premiera opery Ludomira Różyckiego Eros i Psyche w pięciu obrazach z epilogiem.

Pierwszą premierą w sezonie artystycznym 2017/18 TW – ON będzie Eros i Psyche Ludomira Różyckiego. Prapremiera utworu odbyła się 10 marca 1917 roku we Wrocławiu. Jest to opera oparta na niezwykle popularnym na początku XX wieku dramacie Jerzego Żuławskiego. W okresie międzywojennym dzieło obecne było na scenach europejskich, później zostało niesłusznie zapomniane.

Tematem jest wieczna tęsknota człowieka za światem idealnym. Tytułowa Psyche przemierza kolejne epoki. W każdej z rzeczywistości odradza się w innej roli i na nowo rozpoczyna poszukiwanie ideału. Zaproszona do realizacji tego nieoczywistego i monumentalnego dzieła Barbara Wysocka tworzy inscenizację, w której plan operowy współistnieje z filmowym, a różne wcielenia Psyche stają się podróżą przez scenerię kolejnych filmów. Libretto opery Różyckiego to pełna rozmachu podróż Psyche i Blaksa w poszukiwaniu Erosa – poprzez pięć epok – od Arkadii Złotego Wieku, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczny klasztor w Hiszpanii, Paryż czasów Wielkiej Rewolucji Francuskiej aż po jedną z europejskich stolic początku XX wieku. Autor muzyki – Ludomir Różycki – studiował w Warszawskim Konserwatorium razem z Karolem Szymanowskim, Mieczysławem Karłowiczem i Grzegorzem Fitelbergiem – muzyczną Młodą Polską. Eros i Psyche, która w międzywojniu cieszyła się dużym powodzeniem na europejskich scenach operowych, po wojnie była wystawiana bardzo rzadko. Pora, aby zajęła miejsce ambasadorki polskiej opery na równi z Królem Rogerem.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl

XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: „Can You Hear Me?”

aW dniach 12-14 października 2017 roku w Warszawie odbędzie się 12. edycja jednego z najbardziej bezkompromisowych festiwali muzycznych w Polsce – Ad Libitum.

Podczas trzech dni na scenie Laboratorium Sali im. W. Krukowskiego przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 8 koncertów. Czekają nas muzyczne urodziny i dwie premiery płytowe.

Artystką rezydującą przy festiwalu będzie legendarna kontrabasistka-improwizatorka Joëlle Léandre. Wspólnie z dyrektorem artystycznym Festiwalu Krzysztofem Knittlem poprowadzi warsztaty zespołu młodych polskich improwizatorów, a efektem tej pracy będzie ich wspólny koncert 12 października. Dzisiaj Joëlle Léandre, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Yanis Xenakis, zadaje retoryczne pytanie: Can You Hear Me? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? O to też całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Pragną aby ich głos został usłyszany. Can You Hear Me? to także tytuł kompozycji Joëlle Léandre. Utwór-pytanie, napisany przez Joëlle na dziesięcioosobowy skład, zamknie w sobotę 14 października tegoroczną edycję festiwalu.

Po raz pierwszy w Polsce wystąpi „Quartet” (Watts/Weston/Marshal /Blunt), „Liquid Quintet” (Fernandez/ Cirera/Prats/Majewski/Mazur) i „Deep Memory Trio” (Guy/Crispell/Lytton). W tym roku Barry Guy obchodzi 70 urodziny i zechciał z Festiwalem świętować ten jubileusz w trzech kameralnych odsłonach.

Udział w Festiwalu wezmą również najciekawsi i najprężniej działający polscy muzycy sceny improwizowanej: trębacz Artur Majewski, gitarzysta Rafał Mazur i skrzypaczka Dagna Sadkowska.

Więcej: www.ad-libitum.pl