Polmic - FB

news

Międzynarodowa Konferencja naukowo-artystyczna „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki”

bUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 23–24 września 2017 roku na Konferencję naukowo-artystyczną „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki".

W roku 2016 odszedł jeden z najwybitniejszych muzyków naszych czasów, metaforyczny ‘Demiurg Nowej Muzyki’ – Pierre Boulez. Okoliczność ta pozwala na przyjrzenie się jego wielowymiarowej działalności z punktu widzenia twórczości kompozytorskiej, dyrygenckiej, publicystycznej, pedagogicznej, jak również jako kierownika instytucji – zwłaszcza IRCAM – oraz organizatora życia kulturalnego. Konferencja stanowi także imprezę towarzyszącą 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Celem konferencji jest prezentacja sylwetki Pierre’a Bouleza w wielu kontekstach humanistycznych, a ponadto spuścizny jego dokonań w ujęciu współczesnych nam badaczy, muzyków, kompozytorów czy dyrygentów. Proponowane obszary tematyczne: kompozycja – dyrygentura – teoria muzyki – teatr – taniec – filozofia – nauki ścisłe – instytucje kultury – festiwale.

Ponadto odbędą się dwa koncerty, towarzyszące Konferencji. 22 września 2017 roku o godz. 18.00 w Planetarium Niebo Kopernika CNK będzie miał miejsce koncert „Cosmic Live Electronic [From ‘B’ to the Stars] – InTrEl”. Stworzony ponad 40 lat temu z inicjatywy kompozytora i dyrygenta Pierre’a Bouleza paryski IRCAM — czyli instytut badań nad rozwojem i wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii wytwarzania i przetwarzania dźwięków — to swoisty kosmiczny ośrodek awangardowej muzyki. Podczas koncertu sięgniemy zarówno do prapoczątków muzyki elektroakustycznej, jak i współczesnych improwizacji w wykonaniu kolektywu ‘InTrEl’ (Aldona Nawrocka, Andrzej Kopeć, Tomasz Woźniak). 23 września podczas koncertu „Hommage à Boulez / Around Boulez" o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC Zespół kameralny muzyki współczesnej pod dyrekcją Przemysława Zycha wykona utwory Pierre’a Bouleza, a także polskich kompozytorów: Zygmunta Krauze, Mariana Borkowskiego i Elżbiety Sikory.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.chopin.edu.pl

„Człowiek z Manufaktury” – publiczne wykonanie I aktu opery

c24 września 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się specjalny koncert, podczas którego będą rywalizować ze sobą finaliści konkursu kompozytorskiego na operę Człowiek z Manufaktury: Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak.

Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara i dyrektor łódzkiej Manufaktury Sławomir Murawski podpisali w maju 2016 roku umowę o współpracy i ogłosili Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na operę Człowiek z Manufaktury, która nawiązywać będzie treścią do historii łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego i współczesnych losów jego tekstylnego imperium. Do udziału w konkursie zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. 5 stycznia na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbył się półfinał. Zgodnie z regulaminem jednego twórcę wybierała Publiczność, a drugiego wskazywało Jury. Publiczność oddała za pośrednictwem Internetu ponad 53000 głosów. Najwięcej uzyskała Katarzyna Brochocka. Jury wybrało do finału kompozycję Rafała Janiaka. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu otrzymali zadatki w kwocie 5000 złotych na napisanie I aktu opery.

Podczas finału konkursu w wykonaniu I aktu opery w wersji estradowej wezmą udział soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W głównych partiach wystąpią: Małgorzata Walewska (Zofia), Stanisław Kierner (Poznański w kompozycji Rafała Janiaka), Aleksander Kunach (Poznański w kompozycji Katarzyny Brochockiej) i Wojciech Pszoniak (Przybysz).

W związku z tym, że dla organizatorów bardzo ważny jest głos Publiczności, podczas finałowego koncertu odbędzie się również głosowanie na najlepszego kompozytora zdaniem Słuchaczy/Widzów. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura. Zwycięzca otrzyma 45000 złotych. Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju 2019 na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana wersja plenerowa opery.

Więcej – na stronie: http://www.operalodz.com/

Inauguracja VI Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego

nTowarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego zaprasza na inaugurację VI Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego, która odbędzie się w Poznaniu 23 września 2017 roku o godz. 18.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim (ul. Obozowa 5).

Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego realizuje szereg przedsięwzięć kulturalnych o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym, adresowanych do różnych grup wiekowych, od amatorów po profesjonalnych muzyków. Wśród tych działań jedną z najbardziej reprezentatywnych form popularyzowania na świecie muzyki Nowowiejskiego są międzynarodowe konkursy organowe, organizowane cyklicznie w Poznaniu. Konkurs jest jednym z trzech Międzynarodowych Konkursów Organowych w Polsce, obok Konkursu im. J. P. Sweelincka w Gdańsku i Konkursu im. Jana Kucharskiego w Łodzi, wykorzystujący naturalne możliwości organizacji w Poznaniu konkursów, festiwali i koncertów organowych ze względu na posiadanie znakomitych instrumentów w salach koncertowych i kościołach, w tym przypadku zabytkowych organów Ladegasta w Bazylice Farnej i nowoczesnych organów A. Schuke w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.

Zwycięstwo w Konkursie stanowi dla laureatów niejednokrotnie międzynarodowy debiut otwierający dalszą karierę poprzez bogato rozbudowany system nagród regulaminowych i pozaregulaminowych w postaci recitali i koncertów w ramach festiwali organowych na terenie Polski i innych krajów Europy. Laureaci Konkursu zapraszani są ponadto do udziału w nagraniach płyt CD wydawanych przez Towarzystwo. Wykonawcą koncertu inauguracyjnego 23 września będzie laureat I nagrody poprzedniej V edycji Konkursu Marek Smoczyński. Wstęp na koncert jest wolny.

Przesłuchania konkursowe potrwają od 24 do 28 września. W programie poza utworami Nowowiejskiego znajdą się m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha i kompozytorów niemieckiego romantyzmu. Następnie, 29 września, w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu będą miały miejsce Gala i Koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.towarzystwo.nowowiejski.pl/ 

Aleksandra Garbal: Musica Sacra

g23 września 2017 roku o godz. 19.00 w kościele p. w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku odbędzie się koncert kompozytorski Aleksandry Garbal.

Współorganizatorzy: Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku, Burmistrz Toszka oraz Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na koncert kompozytorski Aleksandry Garbal pt. „Caritas Christi urget nos” zorganizowany z okazji Triduum związanego z rekoronacją XVII-wiecznego Obrazu Matki Bożej Toszeckiej. Koncert odbędzie się pod Honorowym Patronatem J.E. Biskupa Gliwickiego Jana Wieczorka oraz J.M. Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ks. prof. Antoniego Dębińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem prawykonań kompozycji solowych na organy i fortepian, a także wokalno-instrumentalnych autorstwa Aleksandry Garbal do tekstów poetów z różnych epok od średniowiecza po wiek XXI, w językach łacińskim, włoskim, polskim i niemieckim. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran), Piotr Szymanowicz i Aleksandra Garbal (fortepian), Agnieszka Hyla i Waldemar Krawiec (organy), Adam Kędzia i Wojciech Wojdyła (dzwony orkiestrowe i kotły) oraz cztery chóry: Akademicki Zespół Muzyczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod dyrekcją prof. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, Gliwicki Zespół Chorałowy pod dyrekcją Ks. Adama Kozaka, Chór Tryl pod dyrekcją Marii Garbal oraz Chór dziecięcy uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Strzelcach Opolskich pod dyrekcją kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gen~.rate:zoomed

g22 września 2017 roku o godz. 22:30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert grupy kompozytorskiej gen~.rate, który jest wydarzeniem towarzyszącym 60. MFMW „Warszawska Jesień".

Nazwa koncertu „gen~.rate:zoomed” odnosi się do sytuacji, w której odbiorca ma możliwość niemal bezpośredniego kontaktu z wykonawcą – kompozytorzy postanowili wykorzystać przestrzeń sali koncertowej w sposób niekonwencjonalny, umiejscawiając widzów na scenie, widownię natomiast pozostawiając zupełnie pustą. W ten sposób odbiorca będzie miał wgląd w techniczną stronę wykonywania, obserwując z bliska pracę nie tylko muzyków, ale również realizatorów dźwięku oraz osób odpowiedzialnych za projekcję wideo. Zajmując określone miejsce na scenie, odbiorca sam zadecyduje o tym, z jakiej perspektywy będzie odbierać całe wydarzenie. Dodatkowo, zamontowane na scenie i poza nią kamery, projektor oraz ekran pozwolą na projekcję w czasie rzeczywistym obrazu widzianego oczami osoby znajdującej się na widowni. Odbiorca – przebywający na scenie i obserwujący jednocześnie na ekranie klasyczny punkt widzenia – będzie miał okazję zastanowić się, w jaki sposób zmiana perspektywy wpływa na percepcję. Program zakłada prezentację utworów nie tylko czysto akustycznych, ale również audiowizualnych, a także instalacji dźwiękowych.

W programie znalazły się utwory twórców młodego pokolenia z grupy kompozytorskiej gen~.rate w składzie: Aleksandra Kaca, Teoniki Rożynek, Żaneta Rydzewska i Rafał Ryterski. Grupa powstała w 2014 roku w Warszawie z inicjatywy czwórki kompozytorów, którzy przy współpracy z grafikami i reżyserami dźwięku zorganizowali dotychczas sześć koncertów – prawykonań swoich kompozycji. W ramach koncertu 22 września wykonany zostanie także utwór-instalacja francusko-duńskiego kompozytora Loïca Destremau. Muzyka Destremau była wykonywana na licznych festiwalach muzyki współczesnej, a w styczniu 2017 roku jego utwór zainaugurował uroczystą ceremonię otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury, której tytuł na rok 2017 roku przypadł miastu Aarhus.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Gen~.rate:zoomed

Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich

zkp20 września 2017 roku w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta odbyła się Uroczystość wręczenia Nagród ZKP oraz dyplomów zwycięzcom 58. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda w wysokości 2 500 dolarów USA przyznano autorowi kompozycji …über BWV 971 Pawłowi Malinowskiemu, a wyróżnienia utworom Suite pour le souper du… Michała Gronowicza i cum structura Franciszka Araszkiewicza.

Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało (trzecią w historii) Nagrodę ZKP za zasługi na polu edukacji muzycznej Violi Łabanow-Jastrząb za bezprecedensowe zaangażowanie w problematykę wychowania muzycznego dzieci. Tegoroczną Nagrodę Honorową ZKP za zasługi dla promocji muzyki polskiej Prezydium Zarządu Głównego przyznało muzykologowi Cindy Bylander za wieloletnią pracę naukową nad polską muzyką współczesną, w szczególności za badanie fenomenu festiwalu „Warszawska Jesień” i udostępnianie wiedzy o polskiej kulturze muzycznej amerykańskim kręgom akademickim. Doroczną Nagrodę ZKP otrzymali: Andrzej Tuchowski – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego oraz Wojciech Ziemowit Zych – za pełną powagi i odpowiedzialności postawę kompozytorską oraz twórczość wyróżniającą się indywidualnym rysem, manifestującym się wybitnie zwłaszcza w III Symfonii.

Gala Operowo-Operetkowo-Musicalowa w Ueckermünde

g16 września 2017 roku, w trzydziestą rocznicę śmierci najpopularniejszej śpiewaczki operowej XX wieku Marii Callas Stowarzyszenie Musikverein „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. świętowało trzeci jubileusz powstania i zorganizowało w Sali Ratuszowej Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde Galę Operowo-Operetkowo-Musicalową.

W koncercie wystąpiły soliści niemieckich scen operowych – Friederike Meinel i Sylwia Burnicka-Kalischewska – oraz szczecińskiej Opery na Zamku – Paweł Wolski, jak również Aleksandra Wojtachnia i Julita Wudarczyk, studentki wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie, z niezastąpionym Michałem Landowskim przy fortepianie.

Koncert stanowił jednocześnie zapowiedź piątej edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, który rozpocznie się już 20 października. Finansowe wsparcie „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. tego wyjątkowego wydarzenia przyszło ze strony Fundacji Sparkassenstiftung Uecker-Randow, dzięki czemu Sala Ratuszowa Bürgersaal rozbłysnęła profesjonalnym oświetleniem koncertowym.

W programie koncertu znalazły się utwory z repertuaru Marii Callas i Giulio Perottiego (jednego z najsłynniejszych tenorów XIX stulecia). Czy zabrzmiały arie i duety Mozarta z Le Nozze di Figaro i Cosi fan tutte w wykonaniu Julity Wudarczyk (sopran) i Aleksandry Wojtachni (mezzosopran), czy arie i duety Czajkowskiego z Eugeniusza Oniegina, Jolanty (tu doświadczone sopranistki Sylwia Burnicka-Kalischewska i Friederike Meinel oraz tenor Paweł Wolski), publiczność wiwatowała po każdym utworze. Owacje zebrały także interpretacje arii Pucciniego z La rondine, Giocondy, Walca Caton z opery Casanova Ludomira Różyckiego i verdiowskich arii z Otella, Trubadura i Traviaty. Jednak tym, co najbardziej rozpaliło zmysły słuchaczy były arie i duety z operetek Der Zigeunerbaron, Frau Luna oraz z musicali My Fair Lady F. Loewego oraz West Side Story Bernsteina. Ukoronowaniem całości było wspólne Libiamo z Traviaty, które artyści zaprezentowali przy miarowym aplauzie rozentuzjazmowanej publiczności. Po tym utworze rozległy się gorące oklaski i okrzyki „bravo” – słuchacze stanowczo domagali się bisu, który stanowiło ponownie wspaniale zaśpiewane Libiamo.

Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017: znamy nominowanych do nagrody

kRada programowa ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 14 września wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 149 kandydatur.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku rywalizować będą: sopranistka Joanna Freszel, saksofonista Paweł Gusnar, pianista, kompozytor i aranżer Nikola Kołodziejczyk, pianista Szymon Nehring oraz kompozytor Artur Zagajewski.

Muzycznym Wydarzeniem Roku zostanie jedno z czterech nominowanych: 7. Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza; wydanie dwupłytowego albumu Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego; przyznanie nagrody „Grammy” płycie Penderecki conducts Penderecki vol. 1; światowa prapremiera opery Aleksandra Tansmana Złote runo w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Tytuł Debiutanta Roku mają szansę otrzymać perkusistka Marianna Bednarska, dyrygent Paweł Kapuła, saksofonista Kuba Więcek oraz flecistka Marianna Żołnacz.

Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród, ale kandydatury zostaną poddane głosowaniu Kolegium Elektorów.

15 września na stronie www.koryfeusz.org.pl rozpocznie się głosowanie publiczności na laureata w kategorii Debiut Roku. Głosowanie trwać będzie do północy 19 września. Równolegle trwać będzie tajne głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów w pozostałych trzech kategoriach.

1 października, w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów VII edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana „na żywo” na stronach internetowych www.koryfeusz.org.pl i www.polskieradio.pl oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 18.00. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego

kII Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego odbędzie się w dniach 18–20 września 2017 roku.

Inauguracja Konkursu Kwartetów będzie miała miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego 18 września o godz. 19:00. Podczas koncertu inauguracyjnego w Auli im. B. Szabelskiego wystąpi Meccore String Quartet.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się 19 i 20 września w godzinach 11.15–14.00. Program I etapu obejmuje wykonanie jednego z Kwartetów smyczkowych Josepha Haydna op. 33 i IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana jako utwór obowiązkowy. Podczas II etapu uczestnicy zaprezentują jeden z dwóch Kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego; jeden wybrany z grupy kwartetów Kodaly’ego, Nielsena, Janáčka, Berga, Brittena lub Bartoka oraz jeden kwartet do wyboru spośród kompozytorów z kraju pochodzenia kandydata, napisany po 1945 roku. W Jury Konkursu zasiądą: Marek Czech – Royal String Quartet, Arkadiusz Kubica – Silesian Quartet, Mats Lindstrom – Royal Academy London, Peter Schuhmayer – Artis Quatet Vienna oraz Paweł Zalejski – Apollon Musagettes Quartet.

Po ogłoszeniu wyników Konkursu 20 września o godz. 19:00 odbędzie się Koncert Laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.