Polmic - FB

news

Mistrzowie instrumentalistyki: premiera „Concerto élégiaque” Piotra Mossa

s24 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miała miejsce premiera światowa Concerto élégiaque Piotra Mossa.

W ramach cyklu ,,Środa na Okólniku” w Sali Koncertowej UMFC wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka. Muzycy zaprezentują II Symfonię e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa oraz Concerto élégiaque na altówkę i orkiestrę Piotra Mossa. Partię solową wykona Katarzyna Budnik-Gałązka, której utwór jest dedykowany. Koncert powstał na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Autor dzieła Piotr Moss jest uczniem Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w 1972 z wyróżnieniem. Ponadto odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, uzyskując tam nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, twórcą muzyki symfonicznej, kameralnej i wokalno-instrumentalnej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej. Utwory Mossa były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Republice Południowej Afryki. Sam Piotr Moss od 1981 mieszka w Paryżu. Francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną. Otrzymał także tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres) oraz medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Więcej informacji – na stronie: http://sinfoniavarsovia.org

Honorowa nagroda Superbrands dla Krzysztofa Pendereckiego

p17 maja 2017 roku w Warszawie po raz szósty odbyła się uroczystość wręczenia nagrody Culture.pl Superbrands, ustanowioną przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Superbrands Polska z myślą o twórcach i instytucjach kultury, które najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą.

Nominowanych do nagrody zgłosili eksperci Instytutu Adama Mickiewicza oraz redakcja portalu Culture.pl. Laureatów wyłoniła kapituła, złożona z dziennikarzy redakcji kultury „Wprost”, „Do Rzeczy”, „Polityki”, „Tygodnika Powszechnego”, „wSieci”, „Rzeczpospolitej” i „Wyborczej”, a także dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztofa Olendzkiego i Niny Kowalewskiej-Motlik z The Superbrands Ltd. w Polsce.

Jurorzy nagrodzili Muzeum Sztuki w Łodzi: „Kapituła doceniła pomysł i organizację wydarzeń związanych z obchodami stulecia ruchu awangardowego w Polsce oraz ambitną, szeroką i skuteczną promocję na świecie dzieł Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro”. Statuetkę Culture.pl Superbrands otrzymał także Lech Majewski: „prawdziwy człowiek renesansu, poeta, pisarz, malarz, scenarzysta, kompozytor, ale przede wszystkim znakomity twórca filmowy”, którego „niezwykle oryginalna i odważna twórczość zachwyca kinomanów i publiczność na całym świecie”.

Nagrodę Honorową Superbrands odebrał Krzysztof Penderecki „za umiejętność dostrzeżenia i zapisania w partyturze wiecznego piękna, które towarzyszy wyłanianiu się ładu z chaosu wszechświata”. Laudację na cześć laureata wygłosił muzykolog profesor Marcin Gmys. Wręczenie nagrody poprzedził koncert zespołu VOŁOSI.

W ubiegłych latach nagrody honorowe otrzymali m.in. Lech Wałęsa, Leszek Balcerowicz, Jerzy Buzek, przedstawiciele Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Agnieszka Radwańska i Robert Lewandowski.

Noc Muzeów w NOSPR: Paweł Pudło „War Horns”

w20 maja 2017 roku o godz. 21:30 odbędzie się koncert w ramach „Nocy Muzeów w NOSPR”, podczas którego zabrzmi koncert na dziesięć waltorni War Horns Pawła Pudło.

Paweł Pudło jest kompozytorem, producentem muzycznym i reżyserem kreatywnym. Filmy i reklamy do których tworzył ilustrację muzyczną wyświetlane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu, Estonii, Francji i Hiszpanii. Ma w swoim dorobku utwory orkiestrowe, ale nie ogranicza się tylko do instrumentów klasycznych i łączy muzykę symfoniczną z innymi gatunkami: muzyką elektroniczną, etniczną, popem oraz rockiem. Jest jednym z bohaterów pełnometrażowego filmu dokumentalnego Kilka pytań o słyszenie świata, ukazującego sylwetki czterech kompozytorów współczesnej muzyki symfonicznej.

Utwór Pawła Pudło jest koncertem napisanym na dziesięć waltorni. Instrument ten wybrany jest nieprzypadkowo. W muzyce symbolizuje odwagę, majestat, bohaterstwo i melancholię. Od tysiącleci waltornie, wykorzystywane były w celu komunikacji podczas bitew i polowań. Posługując się instrumentem sygnałowym, autor chce zwrócić uwagę odbiorców i przypomnieć jak wielką tragedią jest wojna, jakie są jej konsekwencje i że pokój jest najwyższym dobrem ludzkości. Muzyka opowiada o ważnych wydarzeniach w historii ludzkości. Premiera War Horns odbyła się 23 sierpnia 2015 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, kilka kilometrów od Westerplatte, miejsca szczególnie symbolicznego dla dziejów Polski i Świata. W premierze udział wzięli artyści muzycy m.in. z Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Berlińskiej, Opery we Florencji, petersburskiego Teatru Maryjskiego, Orkiestry Symfonicznej w Barcelonie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

20 maja utwór wykonają Waltorniści NOSPR pod dyrekcją Alexandra Humali. Wstęp bezpłatny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Zwiastun utworu: https://www.youtube.com

Koncert finałowy 58. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

kW dniu 26 maja 2017 roku o godz. 19.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie odbędzie się koncert finałowy 58. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.

Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert, zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, w tym roku odbywa się po raz czternasty.

W programie koncertu znajdą się: utwór bez tytułu (godło L3L3K), …über BWV 971 (godło Alfons van Worden), Dialogi (godło 55555), Pulsar (godło Riot), Suite pour le souper du… (godło tuise), cum structura (godło REVIECEDTAERG). Utwory zostaną zaprezentowane przez Hashtag Ensemble.

Wstęp wolny.

Prawykonanie „Amor et Psyche” Miłosza Bembinowa

uc20 maja 2017 roku o godz. 19.00 podczas koncertu finałowego festiwalu „Universitas Cantat” w Poznaniu odbędzie się prawykonanie utworu Amor et Psyche na chór, big-band i orkiestrę smyczkową autorstwa Miłosza Bembinowa.

Kompozytor, dyrygent i pedagog Miłosz Bembinow pełni funkcję adiunkta w Katedrze Kompozycji UMFC, jest animatorem życia muzycznego, działaczem szeregu stowarzyszeń i fundacji, m.in. Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Dorobek twórczy Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową, filmową i teatralną. Utwory te zostały wydane na 36 płytach kompaktowych. Kilka spośród tych płyt otrzymało nagrody „Fryderyk”, „Złoty Orfeusz” oraz osiągnęło status złotych i platynowych albumów.

Tym razem kompozytor postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza (Metamorfozy). Opowieść o Amorze i Psyche zajmuje 1/6 powieści Apulejusza (II w.) Metamorfozy albo złoty osioł. Jest to jedyne źródło niezwykłej historii syna Wenery, który miał upokorzyć ziemską dziewczynę, ale urzeczony jej urodą sam się w niej zakochał.

Kompozytor stawia sobie za cel zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną dzieła rzymskiego pisarza a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego przy użyciu m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-band zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego.

Więcej informacji: http://cantat.amu.edu.pl

Letnie Koncerty na Grochowskiej 2017

sW dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

„Dyrygent – rezydent”: Koncert Kamila Parchety w Filharmonii Opolskiej

p19 maja 2017 roku Kamil Parcheta poprowadzi koncert w Filharmonii Opolskiej, a w programie znajdą się m.in. Wariacje symfoniczne Ignacego Zalewskiego.

Kamil Parcheta jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (studia licencjackie w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Marka Pijarowskiego) oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (studia magisterskie w klasie dyrygentury symfonicznej i operowej prof. Marcina Sompolińskiego). W 2014 roku był stypendystą brytyjskiej agencji artystycznej Ingpen & Williams, dzięki której w ramach Dartington International Summer School odbył kurs mistrzowski pod egidą Sian Edwards – kierownika Katedry Dyrygentury w Royal Academy of Music w Londynie. Od sezonu 2016/2017 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Opery Nova w Bydgoszczy. W sezonie artystycznym 2016/2017 jest dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w ramach programu „Dyrygent-rezydent”, organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas koncertu 19 maja Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod batutą Kamila Parchety wykona Koncert skrzypcowy A-dur W.A. Mozarta, V Symfonię c-moll op. 67 L. van Beethovena oraz Wariacje symfoniczne I. Zalewskiego – utwór powstały w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Solistką będzie koncertmistrz Filharmonii Opolskiej i gościnny koncertmistrz Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode (Niemcy) Ewa Andruszkiewicz.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl

Muzyczne Forum Młodych Naukowców i Artystów

mSpotkanie z prapraprawnuczką Stanisława Moniuszki, rozmowa z młodym dyrygentem i skrzypkiem Wojciechem Pławnerem, otwarta próba umiejętności dyrygenckich dla wszystkich chętnych i 8 koncertów to wybrane punkty programu 3-dniowego Muzycznego Forum Młodych Naukowców i Artystów, które odbędzie się w dniach 12-14 maja 2017 roku.

Forum będzie prezentacją studenckich kół naukowych działających w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz doktorantów tej uczelni. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny.

Podczas pierwszego dnia Forum będzie miała miejsce Konferencja Koła Naukowego Miłośników Opery (godz. 14.00) poświęconą życiu i twórczości Stanisława Moniuszki. Muzyka polskiego romantyka wypełni program wieczornego koncertu (godzina 18.00) zatytułowanego „Biegnie słuchać w lasy, knieje…”.

13 maja odbędzie się Konferencja Naukowo-Artystyczna doktorantów, podczas której zostaną wygłoszone referaty o muzyce romantycznej i początku XX wieku, w tym o twórczości Karola Rathausa i Karola Szymanowskiego (godz. 14.00).

14 maja młodzi twórcy, kompozytorzy i teoretycy zaprezentują podczas swojego koncertu (godz. 13.00) muzykę współczesną. Utwory Jakuba Jelonka, Konrada Orawskiego, Macieja Tobery, Julii Owczarek, Rafała Bryły, Michała Kaweckiego, Kosmy Szusta, Jakuba Junga, Adama Lewandowskiego i Marcina Wernera wykonane zostaną przez solistów i smyczkowe zespoły kameralne. W kolejnym koncercie o godz. 14.30 siły połączą dwa Koła naukowe: akordeonistów i klarnecistów. W programie pojawią się kompozycje Alexandra Tansmana i Aleksandra Brycha. Na zakończenie Forum odbędzie się Vocal|Visual Festival zorganizowany przez doktoranta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i absolwenta łódzkiej Akademii Jakuba Neske. Chóralny koncert z udziałem zespołów i artystów plastyków z całej Europy odbędzie się w godzinach 17.30–21.30.

Szczegółowy plan Forum i programy koncertów – na stronie: www.amuz.lodz.pl

„Kompozytor – rezydent”: prawykonanie „Uwertury koncertowej” Ignacego Zalewskiego

z12 maja 2017 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej zabrzmi Uwertura koncertowa Ignacego Zalewskiego, zamówiona w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Koncert z prawykonaniem Uwertury koncertowej (Na motywach pieśni z Kieleckiego), którą kompozytor zadedykował Filharmonii Świętokrzyskiej, będzie zwieńczeniem rezydencji Ignacego Zalewskiego w tej instytucji w sezonie 2016/2017. Utwór zostanie wykonany przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego.

„Uwertura koncertowa” powstała w latach 2016-2017 na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej. Utwór osnuty jest na trzech melodiach – dwóch kieleckich, wybranych z Ludu Oskara Kolberga, i jednej, oryginalnej, stanowiącej. Trwająca niespełna dziesięć minut uwertura w moim założeniu miała cechować się wartką narracją, barwną instrumentacją (nawiązującą do Ravela i Szymanowskiego) i kąśliwą, synkopowaną rytmiką, właściwą muzyce ludowej szczególnie południowych regionów Polski. Moim zamiarem jednak nie było stworzenie stylizacji folklorystycznej, czy rodzaju suity z muzyki ludowej (lub ludowo brzmiącej), ale skomponowanie utworu symfonicznego, w którym słyszalna melodyka, motywika i metrorytmika o proweniencji ludowej jest jedynie frapującym pretekstem do wykorzystania różnego rodzaju sfer mniej lub bardziej klasycznie rozumianego warsztatu kompozytorskiego”, - pisze Ignacy Zalewski.

W programie koncertu znajdzie się również I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa i VI Symfonia h-moll op. 74 P. Czajkowskiego. W partii solowej wystąpi Marcin Zdunik.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl