Polmic - FB

news

„Flet czarodziejski”

k11 marca 2017 roku Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt. „Flet czarodziejski”, podczas którego odbędzie się prawykonanie Koncertu „Epigramy” na dwa flety i orkiestrę kameralną autorstwa Jerzego Kornowicza.

Muzyka niezwykła, ulotna, a zarazem wytworna w wykonaniu znanego flecisty Łukasza Długosza, który zagra razem z żoną Agatą Kielar. Wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego wykonają m.in. utwór specjalnie napisany dla nich przez Jerzego Kornowicza. Będzie to światowe prawykonanie. Kompozycja powstała w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich – pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Uprawia różne gatunki muzyczne nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji literacko-muzycznych. Muzyka Jerzego Kornowicza to swobodna gra wyobraźni i dźwięków.

Podczas koncertu zabrzmi także Concerto Grosso nr 1 Ernesta Blocha. Amerykański kompozytor o szwajcarskich korzeniach, niezwykły twórca, którego wyróżniał bardzo bogaty i różnorodny język muzyczny, a natchnieniem była filozofia, religia i poezja. Ta różnorodność jest doskonale widoczna właśnie w Concerto Grosso nr 1, gdzie wpływy kultury szwajcarskiej, amerykańskiej i żydowskiej przeplatają się ze sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Opening Concert of the 46th Poznań Music Spring Festival

p 46th edition of the International Festival of Contemporary Music "Poznań Music Spring" will be held between March 27 and April 4, 2017.

The Festival is organized by the Poznań branch of the Polish Composers’ Union. The opening concert of 2017 edition, held at the Aula Nova of the Academy of Music in Poznań, will be performed by Alina Mleczko (saxophone) and Symphony Orchestra of the Academy of Music in Poznań under Jakub Chrenowicz. The programme combines premiere performances of works by Poznań-based composers with some of the greatest pieces by 20th-century Polish composers: music by Ewa Fabiańska-Jelińska and Zbigniew Kozub, Chain I (1983) by Witold Lutosławski and Elegeia (1973) by Tadeusz Baird.

Admission free.

The Music of Our Time - Opening Concert

m An opening concert of the programme entitled "The Music of Our Time" will be held on March 11, 2017 at the Krzysztof Penderecki European Centre for Music in Lusławice.

"The Music of Our Time" is a 4-year project aimed at promoting compositions written by young composers of the 21st century. It is implemented by the Krzysztof Pemderecki Academy Association – International Music Centre, Krzysztof Penderecki European Centre for Music, 6 Academies of Music (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa) and 6 Secondary Music Schools (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Thanks to the project, contemporary music by young composers will be introduced to music schools, performed by young instrumentalists and vocalists and presented to young listeners. The schedule includes 12 concerts each year, which will be documented by the DUX recording label. During the first edition of the programme, young musicians will perform works by Michał Dobrzyński, Ewa Fabiańska-Jelińska, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksandra Kaca, Kamil Kruk, Dariusz Przybylski, Mateusz Śmigasiewicz and Ignacy Zalewski.

More information: www.penderecki-center.pl

Czech Lion Award goes to Michał Lorenc

l Michał Lorenc and a Czech composer Kryštof Marek received the Czech Lion Award (24th edition), granted by the Czech Film and Television Academy.

The artists won the award for score to A Prominent Patient by Julius Ševčíkm, which indisputably dominated the ceremony, taking home 12 awards out of its 13 nominations (including Best Film, Best Director, Best Script, Best Music, and prizes in the technical categories).

Michał Lorenc is a self-taught musician who composed original scores to several Polish and foreign films. He received awards at the Festival of Polish Feature Films in Gdynia three times (for music to Dogs, Bandit, Provocator), special prize at the Camerimage Festival in Toruń (1998) and Grand Prix at the Film Music Festival in Bonn (1999) for music composed to Nothing. In 1989, he was nominated in Berlin for Felix Award for film music to 300 Miles to Heaven.

Veriko Tchumburidze, Aziz Shokhakimov and Sinfonia Varsovia

sv Veriko Tchumburidze - winner of the 15th Henryk Wieniawski International Violin Competition, will perform with Sinfonia Varsovia under Aziz Shokhakimov on March 22, 2017 at the Teatr Wielki-National Opera in Warsaw.

By granting the 1st award to the representative of Turkey and Georgia, the jury of the 15th Henryk Wieniawski International Violin Competition showed that they valued the artist’s excellent technique as much as her expression and stage personality. A concert with Sinfonia Varsovia is the Orchestra’s way of honouring the competition winner. The programme includes Overture in E major by Karol Szymanowski, Violin Concerto in D minor No. 2 by Henryk Wieniawski and Symphony No. 5 by Dmitri Schostakovich.

The soloist and the orchestra will be conducted by Aziz Shokhakimov who holds the position of the kapellmeister of the Deutsche Oper am Rhein and the chief conductor of the National Symphony Orchestra in Uzbekistan.

Tickets available on-line at: www.teatrwielki.pl

More information: www.sinfoniavarsovia.org

Zacznijmy od tanga... Koncert w Gorzowie z okazji Dnia Kobiet

g10 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Kobiet, podczas którego zabrzmi Koncert Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Filharmonia Gorzowska tradycyjnie już zaprasza na muzyczny wieczór przygotowany specjalnie z myślą o kobietach, które 8 marca świętują swój dzień. W koncercie weźmie udział wyjątkowy solista, wirtuoz bandoneonu i akordeonu, rektor UMFC Klaudiusz Baran.

Podczas tego szczególnego wieczoru artysta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej przypomni najsłynniejsze tanga Astora Piazzolli – twórcy, który porzucając ortodoksyjne reguły i eksperymentując z muzyką poważną czy jazzem, stał się ojcem muzycznego nurtu zwanego tango nuevo; następnie muzycy wykonają inspirowany naszym rodzimym folklorem pierwszy polski koncert na akordeon i orkiestrę Concerto polacco (1973), skomponowany przez Bronisława K. Przybylskiego. Wątkiem, który tego wieczoru spełni rolę muzycznej klamry będzie wiosna. Koncert rozpocznie bowiem utwór Piazzoli Primavera Porteña (Wiosna), pochodzący z napisanego w hołdzie Antonio Vivaldiemu cyklu tang Cztery pory roku (1964-70), a zakończy niezwykle jasna i pogodna I Symfonia B-dur (1841) Roberta Schumanna, której kompozytor nadał miano „Wiosennej” pod wpływem przeżyć osobistych – wielkiej miłości do Klary oraz analogii między muzyką i naturą, jakie dostrzegał w poszczególnych fragmentach utworu.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl

„Święto Wiosny / Krzesany” w Teatrze Wielkim

sW dniach 10 – 12 marca 2017 w łódzkim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle baletowe „Święto Wiosny / Krzesany”, podczas których zostanie wykonany utwór Wojciecha Kilara.

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują, a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi (Święto wiosny) i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego (Krzesany, poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy – i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca – kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

W sezonie 2015/2016 Teatr Wielki w Łodzi otrzymał Nadzwyczajną „Złotą maskę” za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu „Święto Wiosny / Krzesany”.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com

Recital by Piotr Beczała

bTenor Piotr Beczała will give a performance on March 10, 2017 at the Teatr Wielki-National Opera in Warsaw.

Considered one of the world’s best operatic tenors and cast in leading roles at renowned opera venues in Europe and the US, Piotr Beczała been at the top for years. He compares his career to a mountain range, a hike with infinite challenges along the way. His lyric voice suits any repertoire.

In Warsaw, he will present works by Robert Schumann, Richard Strauss, Sergei Rachmaninov and Mieczysław Karłowicz, accompanied by Helmut Deutsch. Deutsch grew up in Vienna, where he studied piano, composition and musicology. He is internationally renowned as a chamber musician and accompanist. He began his accompanying career with Irmgard Seefried and has since accompanied singers including Hermann Prey, Jonas Kaufmann, Diana Damrau and Michael Volle. He appears frequently as a guest performer at music centres and festivals around the world. His wide discography includes many award-winning recordings.

Tickets available on-line at: www.teatrwielki.pl

AUKSO plays Knapik

k AUKSO Chamber Orchestra under Marek Moś will perform chamber compositions by Eugeniusz Knapik on March 4, 2017 at Mediateka Hall in Tychy.

Born in Ruda Śląska, Eugeniusz Knapik studied composition with Henryk Mikołaj Górecki and Olivier Messiaen. He holds the post of professor at the Department of Composition, Conducting and Music Theory at theSzymanowski Academy of Music in Katowice, where he founded the Computer and Electroacoustic Music Studio in 1992. Knapik's style, romantic in outward expression, distinctly individual, is characterised by excellent composer craftsmanship, with strong emphasis on the melodic component. The melody is again the central element determining the form of the musical work. As a pianist, he gives performances in Poland and abroad, playing mostly 20th-century piano works. He has widely recorded for the radio and television as well as record companies.

During the concert, the solo parts will be interpreted by Urszula Kryger (soprano), Marcin Świątkiewicz (harpsichord) and Magdalena Krupa (flute).

More information: www.aukso.pl