Polmic - FB

aktualności

„Polskie Muzyczki” – sezon 3: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiFundacja Life and Art zaprasza na trzeci już cykl filmów edukacyjnych o polskich kompozytorach „Polskie Muzyczki”. Odcinki prezentowane będą od 24 kwietnia 2021 w każdą sobotę o godz. 17.00 na kanale YouTube projektu.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał jeszcze przed pandemią. Wspólne koncerty klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anna Miernik poprzedzały prelekcje, mające na celu przybliżenie wykonywanej muzyki. Obecnie instrumentalistki chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Ideą ich wirtualnego projektu jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które zamieszczone są w serwisach YouTube i Facebook, umożliwiających bezpłatne odtwarzanie. Artystki łączą przysłowiową ideę „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między pianistką a klarnecistą, które prywatnie są również przyjaciółkami.

3. sezon „Polskich Muzyczek” rozpocznie się odcinkiem poświęconym Krzysztofowi Pendereckiemu, w 1. rocznicę śmierci. Spotkamy się także podczas wywiadów z Agnieszką Zdrojek-Suchodolską i Łukaszem Wosiem. Pozostałe wideo opowiedzą o Krystynie Moszumańskiej-Nazar, Karolu Kurpińskim oraz Ignacym Feliksie Dobrzyńskim. W odcinkach nie zabraknie zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Projekt zachęci także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Hiob” Karola Wojtyły i Krzesimira Dębskiego – premiera online

POKRok po obchodach setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba. 25 kwietnia 2021 o godz. 19.00 odbędzie się premiera online opery Krzesimira Dębskiego do libretta na podstawie dramatu Karola Wojtyły – streaming live na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej Krzesimir Dębski mówi tak: „Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobie to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu. Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” […], w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych”.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia ograniczają działalność instytucji kultury, toteż opera zostanie zaprezentowana online, bez udziału publiczności. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła, które zaprezentują soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Tadeusza Karolaka. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

Katarzyna Gardzina

Szczegóły na www.operakrolewska.pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Robert Schumann online

POSII Symfonia „Wiosenna” Roberta Schumanna zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 24 kwietnia 2021 o godz. 20.00 niemal dokładnie 180 lat po premierze, a koncert poprowadzi Piotr Sułkowski. Usłyszymy również Koncert fortepianowy op. 54 Schumanna. Wykonawcą partii solowej tego sztandarowego dla epoki romantyzmu dzieła będzie Hubert Rutkowski.

„Nie umiem napisać koncertu dla wirtuozów, muszę zastanowić się nad czymś innym…” – słowa te napisał Robert Schumann do swej narzeczonej Klary Wieck w roku 1839, gdy dojrzewała w nim idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od królujących na ówczesnych estradach dzieł dedykowanych li tylko popisom biegłości solisty. Rezultatem owego romantycznego przewartościowania klasycznego gatunku był Koncert a‑moll op. 54.

Także uczucie do pięknej Klary opromienia pierwszą z czterech symfonii Schumanna, w tonacji B-dur, zwaną niekiedy „Wiosenną” w nawiązaniu do wiersza romantycznego poety Adolfa Böttgera, który miał ją inspirować, oraz tytułów nadanych czterem częściom dzieła (później wycofanych). Dzieło zostało skomponowane w jednym twórczym impulsie w ciągu zaledwie kilku tygodni na początku 1841, a swą premierę miało 31 marca tego roku pod batutą zaprzyjaźnionego Feliksa Mendelssohna.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Spotkanie dyskusyjne „Res Facta Nova”: Stulecie Prof. Michała Bristigera (1921-2021)

Bristiger1 sierpnia 2021 roku upłynie sto lat od urodzin Prof. Michała Bristigera (1921-2016). Z tej okazji redakcja czasopisma „Res Facta Nova” organizuje 23 kwietnia 2021 o godz. 18.00 spotkanie online poświęcone znanemu muzykologowi.

Prof. dr hab. Michał Bristiger, członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich, prowadził zajęcia dydaktyczne z zakresu teorii i estetyki muzyki oraz historii muzyki na Uniwersytetach: Warszawskim, Jagiellońskim, Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na studium doktoranckim Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, prowadził badania jako senior fellow w Institut für die Wissenschaften von Menschen w Wiedniu. Współorganizował kilkadziesiąt polsko-włoskich konferencji muzykologicznych. Od 1983 współpracował z Instytutem Muzykologicznym Uniwersytetu w Palermo, a w latach 1992-1998 był zatrudniony na stałe jako profesor muzyki na Uniwersytecie Kalabryjskim w Arcavacata di Rende i równolegle wykładał na Uniwersytecie Macerata-Fermo. Od 1967 był redaktorem naczelnym założonego przez siebie czasopisma „Res Facta”, po przerwie wznowionego jako „Res Facta Nova” oraz towarzyszącej periodykowi „Biblioteki Res Facta”.

W poświęconym mu spotkaniu i dyskusji wspomnieniowej wezmą udział redaktorzy 18. tomu czasopisma „Michał Bristiger (1921–2016) in memoriam” oraz Karol Berger, Daniel Cichy, Aleksander Laskowski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Monika Prusak, Anna Tenczyńska i Sławomir Wieczorek.

Spotkanie odbędzie się na platformie ZOOM z live-streamingiem na kanale YouTube Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Zainteresowanych otrzymaniem ID spotkania na ZOOMie prosimy o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

9. Festiwal Prawykonań - kompozytorzy w pełnym blasku!

NOSPR„Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać” – zaznacza Ewa Bogusz-Moor. W 2021 roku Festiwal odbędzie się w zmienionej pod wpływem pandemii formule– z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w Internecie. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 23 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad.

Podczas dziewiątej edycji wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach zabrzmią po raz pierwszy nowe utwory Cezarego Duchnowskiego, Marty Śniady, Mikołaja Laskowskiego, Aleksandra Nowaka, Karola Nepelskiego i wielu innych znakomitych kompozytorów.

Jaki jest temat przewodni tegorocznego Festiwalu? W tym roku kompozytorzy podejmą wątki związane z teatralnością muzyki, skomplikowaną siatką powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Na przykład Mikołaj Laskowski w swoim utworze przyjrzy się na nowo relacji między muzykiem i instrumentem. Bohaterem artystycznej instalacji View Barbary Kingi Majewskiej zostanie jeden z elementów scenograficznych – horyzont teatralny do opery Wagnera; instalacja będzie prezentowana w październiku w foyer NOSPR.

Nieuniknione są też nawiązania do literatury. Jesienią najmłodsi melomani ujrzą wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Podczas koncertu finałowego festiwalu w wykonaniu znakomitej orkiestry Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela zabrzmi m.in. nowy utwór Cezarego Duchnowskiego inspirowany twórczością Stanisława Lema.

Dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl 

Elbląska Orkiestra Kameralna: Inauguracja Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu

EOK22 kwietnia 2021 o godz. 19.00 Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą Andrzeja Borzyma jr. w ramach koncertu inaugurującego Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. W repertuarze dzieła Rossiniego, Wieniawskiego i Paderewskiego.

Choć poszedł w ślady ojca i również dzierży w dłoni batutę, kroczy własną dyrygencką ścieżką. I to z sukcesami, bo Andrzej Borzym dotychczas poprowadził m.in. Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrę Filharmonii Częstochowskiej, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, a także Orkiestrę Słoweńskiej Opery Narodowej w Mariborze.

Podczas koncertu w Elblągu zabrzmią Wariacje na temat własny Henryka Wieniawskiego, którego Florizel von Reuter nazwał „Chopinem skrzypiec”. Uważał, że do porównania Wieniawskiego i Chopina uprawnia zarówno poetycki ton kompozycji skrzypka, jak i obecny w nich element narodowy. Wyróżnia on również niejedną kompozycję Ignacego Jana Paderewskiego, który zrobił zawrotną międzynarodową karierę za życia nie tylko w obszarze sztuki. Usłyszymy Mélodie op. 16 jego autorstwa w opracowaniu na skrzypce i orkiestrę Andrzeja Gębskiego i w interpretacji Doroty Sulich-Czarnockiej. Wiolonczelista Karol Sokołowski wykona natomiast wraz z orkiestrą wariacje Gioacchina Rossiniego Une Larme.

Koncert zostanie wyemitowany na profilu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej w serwisie YouTube oraz na stronie https://smyczkowy.elblag.pl/. W razie zniesienia przez rząd ograniczeń związanych z organizacją wydarzeń kulturalnych, publiczność będzie mogła też uczestniczyć w koncercie na żywo.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

Symfonia w służbie planety – „Żywioły” Pawła Pudło

ZywiolyBlisko 300 zaangażowanych osób, ponad 9 lat pracy, dziesiątki instrumentów zrobionych ze śmieci to dopiero początek długiej listy służącej realizacji jednej idei – przedstawieniu wpływu człowieka na otaczające go środowisko. 22 kwietnia 2021 podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi swoją premierę będzie miała płyta Żywioły – nowoczesna opowieść polskiego kompozytora Pawła Pudło o ludzkości oraz rozmaitych żywiołach.

Na płycie słuchacze znajdą piętnaście utworów orkiestrowych w stylistyce muzyki filmowej z elementami etnicznymi i elektroniki, składające się na nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości. Autor zwraca uwagę na towarzyszące jej zagrożenia: „Projekt Żywioły opowiada historię Ziemi oraz człowieka, który jest jej nieodłącznym elementem. Pomimo, że już jesteśmy „techno-ludźmi” złączonymi niemalże ze smartfonami i internetem, to nadal pozostajemy częścią otaczającej nas przyrody. Nie chodzi tylko o dbanie o przyrodę, ale też pokazanie skutków zaniedbań”.

Projekt Żywioły to nie tylko muzyka. W ramach premiery odbywały się warsztaty i wykłady skierowane do uczniów szkół podstawowych i liceów, a zaproszeni naukowcy Uniwersytetu Wrocławskiego, jako specjaliści w tych dziedzinach, przedstawili młodzieży proces wpływu człowieka na środowisko, zanieczyszczenie ziemi, powietrza czy wody.

W wykonaniu utworów symfonicznych udział wzięli muzycy grający na instrumentach recyklingowych, zbudowanych z odpadów plastikowych, metalowych i drewnianych. Kompozytor chcę podkreślić w taki sposób, że jest to materiał wielokrotnego użytku.

Album Żywioły w postaci płyty winylowej oraz CD dostępny będzie w sklepach od 22 kwietnia, jednak już teraz słuchacze mogą znaleźć go w serwisach streamingowych.

Link do albumu: https://smarturl.it/ElementsPudlo 

77. Sesja Musica Moderna

Musica ModernaPodczas 77. Sesji Musica Moderna – festiwalu muzyki współczesnej, na stałe wpisanego w muzyczny horyzont Łodzi –odbędą się liczne prawykonania. Wydarzenia organizowane w dniach 19–21 kwietnia 2021 roku przez łódzką Akademię Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich będzie można śledzić na kanale YouTube Akademii.

W ramach inauguracyjnego Wieczoru muzycznego „Dźwiękowe oblicza" łódzcy artyści dokonają prawykonań najnowszych utworów Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego. Zostanie zaprezentowana także twórczość Tadeusza Wieleckiego, wieloletniego dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Drugiego dnia sesji odbędą się trzy koncerty dyplomowe. Usłyszymy muzyczne podsumowania edukacji w murach łódzkiej Akademii. Zabrzmią utwory studentów trzeciego roku: Olgi Pasek – studentki z klasy kompozycji prof. Marcina Stańczyka i kompozycji muzyki filmowej dr. hab. Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, a także Wojciecha Glądysa, który pracuje pod okiem prof. Sławomira Kaczorowskiego. W programie wydarzenia znalazły się też utwory Kosmy Szusta, wieńczące piąty rok nauki w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Grzeszczaka.

Finałowym koncertem sesji będzie tradycyjna prezentacja kompozycji elektroakustycznych i audiowizualnych studentów, którzy w ubiegłych semestrach pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/77-sesja-musica-moderna 

Konkurs muzyki elektroakustycznej „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon”

PSEMEPolskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) ogłasza międzynarodowy konkurs muzyki elektroakustycznej „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon” w ramach obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w Krakowie. Termin składania zgłoszeń upływa 15 czerwca 2021 roku.

Konkurs dedykowany jest Włodzimierzowi Kotońskiemu, autorowi pierwszej polskiej kompozycji elektroakustycznej Etiuda na jedno uderzenie w talerz zrealizowanej w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia SEPR w Warszawie w 1959 roku.

Konkurs jest otwarty dla wszystkich bez względu na wiek, płeć i narodowość.

Tematem wiodącym konkursu jest dźwięk Dzwonu Zygmunt zamówionego i ufundowanego przez Króla Zygmunta Starego na początku XVI wieku. Materiał kompozycji konkursowej ograniczony jest do dźwięku dzwonu w jego historycznym i spektralnym wymiarze (preferowany dźwięk Dzwonu Zygmunt dostępny w Internecie) z jego dowolnymi przetworzeniami, odniesieniami i wielokanałową przestrzenną projekcją dźwięku.

Spośród 10 finałowych utworów zostaną wybrane 3 główne nagrody oraz 3 równorzędne wyróżnienia. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w lipcu 2021 roku. Nagrodzone i wyróżnione kompozycje zostaną wykonane podczas obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w dniu 13 lipca 2021 roku w otwartej przestrzeni wokół Wawelu, a także podczas koncertu w Norymberdze w dniu 17 lipca 2021. Nagrodzone i wyróżnione kompozycje zostaną wydane na płycie w wytwórni płytowej Audiomat.

Regulamin dostępny jest na stronie www.pseme.com