Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Eksperymentalne wtorki: Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Spoldzielnia18 sierpnia 2020 o godz. 20.00 na scenie przy Grochowskiej 272 wystąpi krakowski zespół Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble. Artyści słynący z nieszablonowych interpretacji największych awangardzistów muzycznych prawykonają Plants Concerto with Pianosong Piotra Peszata, kompozytora związanego z zespołem.

Utwór inspirowany dziełem Jonathana Harveya, Bird Concerto with Pianosong, będzie metaforycznym oddaniem głosu roślinom – bioelektryczna aktywność kwiatów mierzona na koncercie wpłynie na kształt całego dzieła. W repertuarze wieczoru znajdzie się także także Electrified memories of bloody cherries Jagody Szmytki, inspirowany twórczością Czesława Miłosza, motoryczny Laufwerk Caroli Bauckholt, osobliwie nawiązujący do pierwotnego lasu Neon Forest Space Øyvind Torvunda oraz zestawiający odgłosy ulicy z muzyką Jazz in the Park z cyklu Popular Contexts 7: Public Domain Music Matthew Shlomowitza.

Nowa seria koncertów z muzyką współczesną w Sinfonii Varsovii, która odbywa się w ramach XX Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, jest okazją do przyjrzenia się, jak dzisiejsi twórcy myślą o przyrodzie, kryzysie klimatycznym oraz palących problemach współczesności: rosnącej cyfryzacji życia, nadmiernym konsumpcjonizmie, zaniku cielesności w dobie internetu. Czy we współczesnym świecie jest jeszcze miejsce na zachwycanie się wzburzonym morzem, ptasim śpiewem, szumem liści na wietrze? Odpowiedzi dostarczą wydarzenia przygotowane we współpracy z Wioletą Żochowską, kuratorką cyklu. Ostatni z czterech koncertów odbędzie się 25 sierpnia z udzialem wrocławskiego zespołu Małe Instrumenty założonego przez Pawła Romańczuka.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://www.sinfoniavarsovia.org/

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Atom String Quartet

EmanacjeAtom String Quartet, jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, wystąpi 16 sierpnia 2020 w ramach 8. Festiwalu Muzyki Emanacje w Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

Krzysztof Penderecki zdobył sławę jako bezkompromisowy awangardzista, by potem w równie bezkompromisowy sposób zwrócić się do tradycji. Przez lata nie bał się spotkań i konfrontacji z nowymi zjawiskami w kulturze. Kompozytor przechodził w swojej karierze okres fascynacji muzyką z gatunku free jazz: „Pamiętam, że na przełomie lat 60. i 70. spotkałem się z Frankiem Zappą, który bardzo lubił moją muzykę i długo wypytywał mnie o techniki komponowania. Mniej więcej w tamtym okresie napisałem także utwór jazzowy, którym dyrygowałem na Festiwalu Donaueschingen”. W 1971 ukazał się album koncertowy Pendereckiego, Dona Cherry’ego i The New Eternal Rhythm Orchestra – Actions, wyprodukowany przez legendarnego Joachima Ernsta Berendta, a nagrany podczas festiwalu w Donaueschingen.

Penderecki nieustannie inspiruje kolejne generacje artystów. W 2013 w muzyce polskiego kompozytora Piotr Orzechowski – Pianohooligan odnalazł zagubionego ducha jazzu. Po twórczość Krzysztofa Pendereckiego sięgnął również w 2019 Atom String Quartet. W lusławickim Arboretum zabrzmią utwory kameralne i solowe z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, przeplatane Trzema utworami w dawnym stylu, które kompozytor stworzył z fragmentów swojej muzyki filmowej do kultowego Rękopisu znalezionego z Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa. Capriccio na tubę solo zostało w interpretacji kwartetu rozbudowane, a ton jazzujący znacznie oddala utwór od oryginału. Równie radykalną oprawę, nieco humorystyczną, pełną dysonansów miło drażniących ucho otrzymały w interpretacji zespołu Trzy miniatury na klarnet i fortepian. Najbliższe pierwowzoru są Trzy utwory w dawnym stylu, które rozpoczynają się zawsze cytatem oryginału.

Michał Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stroniewww.emanacje.pl 

Warszawa | 16. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

NIFC

16. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” odbędzie się w dniach 15 sierpnia – 1 września 2020 roku. Obok wątków polskich istotny element tegorocznego programu stanowi prezentacja dzieł Ludwiga van Beethovena w mistrzowskich interpretacjach w ramach obchodów 250. rocznicy urodzin kompozytora. Większość koncertów można będzie śledzić w bezpłatnym streamingu na kanale YouTube oraz w mediach społecznościowych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Mimo trudnej sytuacji na świecie organizatorom udało się w nienaruszony sposób zachować myśl programową Festiwalu. Przed nami niemal 30 koncertów, z których większość stanowią recitale fortepianowe w wykonaniu wielkich mistrzów fortepianu – zarówno współczesnego, jak i historycznego. Wystąpi cała plejada pianistów związanych z Konkursem Chopinowskim, w tym dwóch jego zwycięzców – Yulianna Avdeeva i Kevin Kenner – oraz liczni laureaci i uczestnicy Konkursu. Światowej sławy zespoły i kameralistów usłyszymy aż w 10 koncertach, podczas których zabrzmią m.in. Mity Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego. Utwory Beethovena będzie można usłyszeć m.in. w wykonaniu Belcea Quartet, który podczas 4 wieczorów będzie kontynuować wykonanie wszystkich kwartetów wielkiego klasyka z Bonn. Nie zabraknie także muzyki wokalnej: wybitni soliści wystąpią w recitalach, zaś gratką dla melomanów będzie koncertowe wykonanie Hrabiny Stanisława Moniuszki, po raz pierwszy w historii na instrumentach z epoki. Dzieło zabrzmi pod dyrekcją Fabio Biondiego, z międzynarodowym gronem solistów, Europą Galante i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Większość koncertów Festiwalu będzie dostępna w bezpłatnym streamingu na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz w mediach społecznościowych. Wybranych koncertów będzie można posłuchać także za pośrednictwem transmisji w Polskim Radiu. Organizatorzy zachęcają do udziału w koncertach osobiście, w salach koncertowych, gdzie zachowane zostaną wszelkie zasady bezpieczeństwa (ograniczenie liczby słuchaczy, nakaz zakrywania nosa i ust oraz obowiązkowa dezynfekcja rąk).

Bilety na koncerty Festiwalu „Chopin i Jego Europa” w dniach 15-23 sierpnia można zakupić on-line na stronie www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Chopina w Warszawie (wt.-niedz. 11.00-19.00). 14 sierpnia rozpocznie się sprzedaż biletów na koncerty zaplanowane w dniach 24-31 sierpnia.

Szczegółowy program – na stronie https://festiwal.nifc.pl/pl 

Warszawa | Koncerty z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej 1920

100lecieInstytut Muzyki i Tańca oraz Biuro Programu „Niepodległa” zapraszają na koncerty muzyki klasycznej i jazzowej z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej 1920, które odbędą się 15 sierpnia 2020 na dziedzińcu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Specjalnie dobrany repertuar będzie podróżą do czasów, w których tworzyli m.in. Ignacy Jan Paderewski czy Karol Szymanowski. Będzie można także usłyszeć współczesną, jazzową interpretację ich twórczości. O godz. 13.00 Karol Radziwonowicz (fortepian), Sławomir Tomasik (skrzypce) i Robert Morawski (fortepian) wykonają utwory fortepianowe oraz kameralne Ignacego Jana Paderewskiego; o godz. 16.00 w repertuarze pieśniowym zaprezentują się Urszula Kryger (mezzosopran), Zuzanna Nalewajek (sopran), Dagmara Barna (mezzosopran) oraz Paweł Cłapiński (fortepian); natomiast o godz. 19.00 wystąpi Dorota Miśkiewicz (śpiew) wraz z łączącym świat muzyki poważnej i jazzu zespołem Atom String Quartet. Koncerty poprowadzi Anna Butrym. 

W programie utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego oraz Zbigniewa Seiferta. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stroniehttps://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4466

Katowice | Usłysz nasz w Muzeum Śląskim

Sezon Letni15 sierpnia jest datą wyjątkową w polskim kalendarzu – nie tylko ze względu na święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, ale także Święto Wojska Polskiego. Kilka dni później przypada 100. rocznica wybuchu II Powstania Śląskiego, w związku z tym koncert grany tego dnia  przez muzyków Filharmonii Śląskiej w ramach cyklu "Usłysz nas w Muzeum Śląskim" będzie obfitował w odpowiedni program.

Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zaprezentuje pieśni powstańcze, wojskowe i patriotyczne. Zabrzmią także fragmenty Szerokiej wody op. 39 Henryka Mikołaja Góreckiego, cyklu pieśni opartych na melodiach ludowych, zaczerpniętych ze zbiorów Szeroka woda Jadwigi Gorzechowskiej oraz Jak to dawniej na Kurpiach bywało Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina wykona Symfonię nr 100 G-dur "Wojskową" Josepha Haydna, Etiudę E-dur op. 10 nr 3 Fryderyka Chopina w opracowaniu orkiestrowym oraz utwory filmowe Wojciecha Kilara.

Wyjątkowym punktem programu będzie koncertowe prawykonanie Trzech Polonezów Warszawskich nieznanego autora z XVIII wieku, opracowanych na orkiestrę kameralną przez Szymona Laksa, kapelmistrza orkiestry Auschwitz-Birkenau. W nazistowskim obozie wykonawstwo i słuchanie muzyki polskiej i żydowskiej było zabronione, jednak więźniowie, narażając życie, łamali ten zakaz. Kontakt z rodzimą twórczością pomagał w utrzymaniu polskiej tożsamości, a wśród nieludzkich warunków obozu dawał choć namiastkę człowieczeństwa. Trzy Polonezy Warszawskie zostały nagrane w ubiegłym roku przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, który stanie na podium dyrygenckim także 15 sierpnia. Nagranie powstało przy finansowym wsparciu Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau oraz pod patronatem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/production/sezon-letni-1508/

Warszawa | XIII Letni Festiwal Nowego Miasta

LFNMLetnie Festiwale Nowego Miasta to cykliczne wydarzenia, na których króluje wyłącznie muzyka polska. To prezentacja muzyki różnych okresów historycznych, stylów i na zróżnicowane składy wykonawcze, zarówno tej znanej, jak i na nowo odkrytej, czy dopiero co napisanej. Tegoroczny Festiwal odbędzie się w dniach 7–23 sierpnia 2020.

Utwory na nowo odkryte na skrzypce i fortepian autorstwa Piotra Maszyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Adama Wieniawskiego, Irène Poldowski i Mieczysława Wajnberga, opracowane przez skrzypaczkę Joannę Okoń i pianistkę Katarzynę Glensk, zabrzmią podczas koncertu inauguracyjnego. Pierwszy niedzielny koncert to występ gospodarza Festiwalu – orkiestry Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego, którzy wykonają Tryptyk Mariacki Romualda Twardowskiego, uwerturę Bajka Stanisława Moniuszki w smyczkowym opracowaniu Macieja Żółtowskiego oraz premierowy Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Iwony Kisiel, gdzie partię solową wykona Agnieszka Marucha, dla której ten koncert został napisany.

Kolejny festiwalowy weekend to koncert muzyki chóralnej w wykonaniu Chóru kameralnego Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem Andrzeja Borzyma, który w programie zatytułowanym „Gaude Mater Polonia” zaprezentuje swego rodzaju „przekrój historyczny” polskiej muzyki chóralnej. Niedzielny koncert drugiego festiwalowego weekendu to recital fortepianowy Anny Ciborowskiej, pianistki na co dzień mieszkającej i koncertującej w Belgii, która podążając za swoimi zainteresowaniami sięgnęła po kompozycje Marii Szymanowskiej. Ostatni festiwalowy piątek to koncert poświęcony Karolowi Lipińskiemu, którego 230. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Koncert wieńczący tegoroczną edycję to ukłon w stronę ubiegłorocznych obchodów Roku Moniuszkowskiego. Tym razem stały zespół La Tempesta Jakuba Burzyńskiego we własnych opracowaniach zaprezentuje na instrumentach z epoki Pieśni religijne. Solistkami koncertu będą Julita Mirosławska (sopran) oraz Joanna Motulewicz (mezzosopran).

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Podczas koncertów obowiązują zasady bezpieczeństwa, zgodne z zaleceniami MKiDN odnośnie organizacji imprez kulturalnych.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta/ 

Poznań | Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania

AM PoznanAkademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w sierpniu i wrześniu zaprezentuje nowy cykl "Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania". W każdy czwartek o godz. 12.00 premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z poznańską uczelnią prezentowane będą na kanałach YouTube, Facebook oraz na stronie internetowej www.amuz.edu.pl. Cykl rozpocznie się 6 sierpnia 2020, a zakończy w Międzynarodowy Dzień Muzyki, 1 października 2020.

Podczas pandemii powstało dziewięć miniatur. W najbliższy czwartek, 6 sierpnia, cykl otworzy Tango na skrzypce i fortepian dra Radosława Matei, kóre usłyszymy w wykonaniu Piotra Kosargi (skrzypce) i Hanny Lizinkiewicz (fortepian). Utwór został napisany na zamówienie duetu wykonawców. Jego osią jest temat powracający w formie refrenu, który traktowany jest wariacyjnie i poddawany modyfikacjom rytmicznym. Link do prawykonania: https://youtu.be/vK67ASarDPM

W kolejne czwartki usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: dr Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską (13.08.), dr Barbarę Kaszubę (20.08.), dr Radosława Mateję (27.08.), prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dra Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.), prof. Zbigniewa Kozuba (01.10.).

Więcej informacji – na stroniehttps://amuz.edu.pl/event/wspolczesna-miniatura-kameralna-w-czasach-pandemii-prawykonania/

Warszawa | XX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SVOd 2 sierpnia do 3 września 2020 roku kilkudziesięciu artystów z Polski i zagranicy wystąpi na 23 wydarzeniach jubileuszowego XX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Przez cały miesiąc cztery razy w tygodniu w Pawilonie Koncertowym na Grochowskiej 272 wybrzmiewać będzie muzyka w interpretacjach Sinfonii Varsovii oraz zaproszonych gości. Nie zabraknie dzieł mistrzów klasyki, fabularnych koncertów familijnych oraz nowego cyklu z muzyką współczesną.

Sinfonia Varsovia pod batutą uznanych dyrygentów – Alexandra Vedernikova, Daniela Raiskina, Jerzego Maksymiuka, Bassema Akiki i Michała Nesterowicza – wystąpi we czwartkowe popołudnia. W repertuarze koncertów m.in. dzieła polskich twórców XX-wiecznych, czyli Mała suita na orkiestrę kameralną i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Podczas jednego z koncertów odbędzie się premierowe wykonanie utworu Concerto Varsovia napisanego specjalnie dla Sinfonii Varsovii przez kompozytora młodego pokolenia, laureata wielu konkursów kompozytorskich, Wojciecha Kostrzewę. Koncerty poprowadzą znani dziennikarze i krytycy muzyczni, m.in. Jacek Hawryluk, Adam Suprynowicz, Marcin Majchrowski i Urszula Urzędowska.

W mniejszych zespołach, takich jak Sinfonia Varsovia Brass, Sinfonia Varsovia String Quintet, Sinfonia Varsovia Wind Quintet, trio smyczkowe i fortepianowe, muzycy orkiestry zaprezentują się podczas niedzielnych spotkań muzycznych. Na scenie spotkają się również tegoroczni uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz bliskiego orkiestrze kompozytora, byłego dyrektora artystycznego, Krzysztofa Pendereckiego.

Nowością na jubileuszowej edycji festiwalu będą Eksperymentalne wtorki, w całości poświęcone muzyce współczesnej. Program czterech koncertów będzie skupiał się na związkach natury i muzyki. Wystąpią Hashtag Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Małe Instrumenty i Ensemble Garage. Artyści wykonają dzieła takich twórców, jak Jessie Marino, Brigitta Muntendorf, Matthew Shlomowitz, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. W programie także premierowe utwory Moniki Szpyrki, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego i Pawła Romańczuka. Po koncertach odbędą się rozmowy z artystami, które poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Festiwal odbędzie się w ścisłym reżimie sanitarnym i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 

Warszawa | 4. WarszeMuzik

WarszeMuzikW ramach czwartej edycji WarszeMuzik w dniach 1–29 sierpnia 2020 powrócimy do wędrówek po przedwojennych kamienicach w warszawskiej dzielnicy Wola. Odwiedzimy kamienicę przy ul. Chłodnej 20 („Pod zegarem”), dom Mieczysława Wajnberga przy ul. Żelaznej 66, muzyka kameralna zabrzmi także w ostańcu przy ul. Chłodnej 41.

W 2020 roku repertuar poszerzy się o kolejne znakomite postaci międzywojnia oraz o nowe muzyczne konteksty. Po raz pierwszy w kamienicach zabrzmi muzyka Józefa Kofflera, bodaj pierwszego w Polsce entuzjasty techniki dodekafonicznej. Z Warszawą wiązała go aktywna działalność w Zarządzie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Strings wykona Trio smyczkowe kompozytora, którego życie brutalnie przerwała druga wojna światowa. Podczas tegoż koncertu poznamy także twórczość kompozytora-rezydenta przy tegorocznej edycji festiwalu – Yaira Klartaga, który muzyczną „archeologię” połączy ze współczesnością. Half Tiger, Half Poet na skrzypce solo zabrzmi z okna w symbolicznym nawiązaniu do postaci najwybitniejszego poety getta warszawskiego – Władysława Szlengla, którego dom przy ul. Waliców 14 do dziś jest świadkiem historii.

Na zakończenie Festiwalu w Muzeum POLIN muzycy Hashtag Ensemble prawykonają kompozycję Voglio e non vorrei Yaira Klartaga, w której kompozytor podnosi temat „pracy pamięci”, odnosząc się do historii własnego dziadka, przedwojennego chórzysty Wielkiej Synagogi na Tłomackiem. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz drugi w ramach podwórkowych koncertów WarszeMuzik zabrzmi muzyka Franza Schuberta, pierwszego kompozytora w historii muzyki klasycznej, który blisko współpracował z synagogą i pisał muzykę liturgiczną do hebrajskich tekstów. Wielkim miłośnikiem muzyki Schuberta był także patron festiwalu WarszeMuzik – Mieczysław Wajnberg. Od pierwszego koncertu w 2017 roku, festiwalowi towarzyszy także muzyka Władysława Szpilmana. Twórczość tych kompozytorów dzisiaj przekonuje nas o głębokiej polskiej tożsamości tak wielu Żydów z Dzielnicy Północnej, utraconych, wybitnych postaci kultury i sztuki.

Ze względu na trwającą pandemię, mimo narzuconego dystansu, będzie można posłuchać muzyki z balkonów, okien i klatek schodowych.

Szczegółowy program – na stronie http://warszemuzik.org/pl/program