Polmic - FB

aktualności

Konferencja „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi”

IMiTInstytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online z udziałem ekspertów. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi 

Nie żyje Myroslav Skoryk…

SkorykW wieku 81 lat zmarł znany kompozytor, pianista, dyrygent i muzykolog Myroslav Skoryk (13 lipca 1938, Lwów – 1 czerwca 2020, Kijów), wiceprzewodniczący Związku Kompozytorów Ukrainy w latach 2006–2010. Pogrzeb odbędzie się 5 czerwca na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie.

Myroslav Skoryk pochodził z rodziny inteligenckiej. Jego dziadek, znany prawnik i etnograf, pełnił funkcję profesora prawa w Tajnym Uniwersytecie Ukraińskim, był członkiem Petersburskiej Akademii Nauk i Towarzystwa Naukowego im. Tarasa Szewczenki. Siostra babci – Salomea Kruszelnicka – była jedną z najbardziej znanych europejskich śpiewaczek operowych na przełomie XIX i XX w. Ojciec kompozytora, etnograf Michał Skoryk był członkiem lwowskiego oddziału Akademii Nauk Ukrainy i utalentowanym skrzypkiem.

Myroslav Skoryk rozpoczął kształcenie muzyczne w Szkole Muzycznej przy Konserwatorium Lwowskim, lecz nie zdążył jej ukończyć. W okresie represji stalinowskich rodzina została zesłana na Sybir, do obwodu kemerowskiego. W latach 1948–1953 lekcji gry na fortepianie udzielała mu uczennica Sergiusza Rachmaninowa Walentyna Kantorowa. Po powrocie na Ukrainę studiował w Konserwatorium Lwowskim w klasie kompozycji Adama Sołtysa i Romana Simowicza oraz w klasie teorii muzyki Stanisława Ludkiewicza. Następnie ukończył studia doktoranckie Konserwatorium Moskiewskiego w klasie Dmitrija Kabalewskiego i po obronie dysertacji otrzymał stopień kandydata nauk (rosyjski odpowiednik stopnia doktora).

Prowadził klasę kompozycji w Konserwatoriach Lwowskim (1963–1966) i Kijowskim (1966–1988), wykładał na uczelniach w Stanach Zjednoczonych i Australii (do 1999). Po powrocie na Ukrainę pełnił funkcje kierownika Zakładu Historii Muzyki Ukraińskiej w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej, kierownika artystycznego Kyiv Music Fest, kierownika artystycznego Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (2011–2016), prowadził klasę kompozycji w Konserwatorium Lwowskim.

Stworzył operę, dwa balety, cztery kantaty na chór i orkiestrę symfoniczną, cztery poematy symfoniczne, koncert na orkiestrę, trzy koncerty fortepianowe i dziewięć skrzypcowych, suity i partity na orkiestrę kameralną, muzykę do filmów, wiele utworów kameralnych i chóralnych, m. in. Liturgię Świętego Jana Chryzostoma Złotoustego.

Myroslav Skoryk otrzymał szereg honorowych tytułów, ważnych nagród i odznaczeń państwowych, m. in. Bohater Ukrainy, Ludowy Artysta Ukrainy, Order Państwa i Złotą Gwiazdę, Order „Za zasługi” I, II i III st., został laureatem Narodowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki.

Cześć Jego pamięci!

Kondolencje Związku Kompozytorów Polskich: w języku polskim

                                                                                   w języku ukraińskim

Premiera płyty z metaoperą „De invitatione mortis” Andrzeja Karałowa

UMFC10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty

Chopin online

ChPRZ miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany, utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy koncertujący pianista. Warto przy tej okazji dodać, że fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem otrzymał w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora powstała w XX-XXI w., to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert „Navigatio. Amor. Urodziny Chopina" z cyklu „Chór Polskiego Radia - dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Łódź | Bacewicz International Summer Music Academy 2020

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Kursy odbędą się między 2 a 8 sierpnia 2020 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi.

W tym roku swoim doświadczeniem podzielą się ponownie najwybitniejsi pianiści z prestiżowych uczelni muzycznych. Będą to profesorowie: Michel Béroff (profesor ostatniego zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner oraz artyści młodego pokolenia: Alexej Gorlatch i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowano również kilka koncertów uczestników transmitowanych na żywo w Internecie.

Celem wydarzenia jest również poszerzenie promocja łódzkiego środowiska akademickiego na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja muzyki patronki uczelni – Grażyny Bacewicz. Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika o wartości 1000 euro.

Termin składania zgłoszeń upływa 8 czerwca 2020 roku. Opłata wpisowa wynosi 50 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie – 520 €.

Dyrektorem BISMA jest polska pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademii – www.bisma.pl 

Agnieszka Budzińska-Bennett w „Domówce z Dwójką” – transmisja koncertu ze Szwajcarii

DwojkaZałożycielka i kierowniczka rezydującego w Bazylei Ensemble Peregrina, która za swoją działalność była dwukrotnie nominowana do Paszportów „Polityki”. Wokalistka, harfistka i muzykolog. Bohaterką kolejnej, ósmej już audycji z cyklu „Domówka z Dwójką” będzie Agnieszka Budzińska-Bennett, przed którą muzyka dawna nie ma żadnych tajemnic. Początek koncertu z jej domu w Szwajcarii 6 czerwca 2020 o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę Agnieszka Budzińska-Bennett wystąpi razem z Elizabeth Rumsey – instrumentalistką, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XV i XVI wieku.

W programie ich koncertu znajdą się średniowieczne i renesansowe motety, psalmy oraz pieśni, niektóre w wersjach instrumentalnych, ale i utwory kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu będzie można usłyszeć kilka instrumentów historycznych, takich jak harfa gotycka, viola d’arco oraz lirone. Na słuchaczy czeka niespodzianka – Agnieszka Budzińska-Bennett z wykształcenia jest także pianistką i po raz pierwszy, od ukończenia studiów, publicznie zagra na fortepianie.

Transmisja koncertu w „Domówce z Dwójką” 6 czerwca o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk

Balet „Pieśń o ziemi” – premiera online

ONZOpera na Zamku w Szczecinie zaprasza 6 czerwca 2020 roku na premierę online baletu Pieśń o ziemi z żywiołową muzyką Romana Palestra w choreografii włoskiego mistrza tańca Paola Mangioliego.

Pieśń o ziemi jest częścią spektaklu Wieczór baletów polskich zrealizowanego w 2019 roku przez zespół Opery na Zamku pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Pieśń o ziemi Palestra to trzy kompozycje nawiązujące do polskich tradycji – sobótki, wesela i dożynek. Obok motywów ludowych kompozytor wprowadza własne tematy, sięga też do nowoczesnych środków wyrazu, stosując ostrą, często atonalną harmonię, gwałtownie pulsującą rytmikę, kontrasty i spięcia dynamiczne. Jak pisał Roman Palester: „Dzieło jest zbudowane w formie trzyczęściowej suity. Każda z części wykorzystuje wiele tańców i melodii ludowych (mazurka, krakowiaka, oberka, poloneza itd.), które jednak zostały opracowane zgodnie z wszelkimi zasadami współczesnej techniki harmonicznej i instrumentacyjnej. Dla kompozytora było w tym przypadku interesujące ukazanie, w jakim stopniu ten folklorystyczny materiał może być połączony ze współczesną mową muzyczną i współczesnymi środkami wyrazu”.

Choreografia do spektaklu jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioliego, dyrektora baletu narodowego na Malcie. Zaskakującej choreografii szczecińskiej inscenizacji towarzyszy ogromny ładunek energii w muzyce oraz kostiumy i scenografia rodem z Matrixa. Paolo Mangioli nie odzwierciedlił w kompozycji tanecznej fabuły dzieła. Przedstawił natomiast złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym.

Balet Pieśń o ziemi będzie można oglądać na kanale Opery na Zamku w Szczecinie w serwisie YouTube.

Toruń | Nieodwołany Festiwal 2020

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na Nieodwołany Festiwal 2020 realizowany w całości w formie online w dniach 5–20 czerwca 2020 roku, w którego programie znalazły się spotkania z artystami kręgu muzyki klasycznej i rozrywkowej, koncerty na żywo, e-warsztaty oraz podcasty.

Udział w Festiwalu wezmą światowej sławy artyści reprezentujący nurt muzyki klasycznej (Janusz Wawrowski, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Marcin Zdunik, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy) oraz twórcy związani z muzyką rozrywkową (Jarek Wist, Janusz Radek, Grzegorz Wilk, Marcin Wyrostek). W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Marcina Wyrostka, Piotra Zaufala i Mateusza Adamczyka.

Odbiorcy będą mogli zadawać artystom pytania na żywo, a także będą mieli wpływ na ostateczny kształt rozmów z gośćmi podcastów Magdaleny Miśki-Jackowskiej i Piotra Matwiejczuka „Jak powstaje muzyka”. Zaproszenie dziennikarzy przyjęły takie osobistości, jak maestro Jerzy Maksymiuk i Jacek Cygan. Piotr Matwiejczuk nagra podcasty dedykowane początkującym melomanom, w których opowie jak słuchać muzyki klasycznej.

Wszystkie działania będą przystosowane również dla seniorów, dla których zrealizowane zostały specjalne filmy instruktażowe, ułatwiające poruszanie się w przestrzeni wirtualnej i zapewniające wygodny dostęp do ciekawych wydarzeń kulturalnych.

„Nieodwołany Festiwal” dofinansowano w ramach Programu Kultura w sieci.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://bit.ly/3cvdXPQ 

Koncert pod gwiazdami online: Marcin Łukaszewski

CNKPrzed nami kolejny „Koncert pod gwiazdami online”, który odbędzie się 5 czerwca 2020 roku o godz. 19:00. Planetarium Centrum Nauki Kopernik zaprasza na niezwykłą podróż w świat muzyki i gwiazdozbiorów.

Każdy koncert to unikatowe połączenie wykonywanej na żywo muzyki z wizualizacjami kosmosu, wyświetlanymi w Planetarium. Odwiedzimy gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie, poznając odległe zakątki Wszechświata. To zarówno przeżycia artystyczne, jak i refleksja na temat naszego miejsca we Wszechświecie. Koncerty realizowane są w ramach projektu #Kopernikwsieci: Festiwal Przemiany i Koncerty pod gwiazdami. Projekt dofinansowano w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w koncercie 5 czerwca weźmie dr hab. Marcin Łukaszewski – pianista, kompozytor i teoretyk muzyki, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Marcin Łukaszewski jest absolwentem klasy fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej, teorii muzyki oraz kompozycji. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem szeregu publikacji o twórczości kompozytorów polskich, m.in. Franciszka Lessla, Piotra Perkowskiego i Mariana Sawy. W jego wykonaniu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mariana Sawy, Mariana Borkowskiego, a także Aleksandra Skriabina, Franza Liszta, Jeana Sibeliusa, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego i Gustava Holsta.

Link do transmisji online: https://youtu.be/i0LOfP4CSMk