Polmic - FB

aktualności

Koncert na 176 klawiszy!

FOGłównym bohaterem „Koncertu na 176 klawiszy”, zorganizowanego przez Filharmonie Opolską im. Józefa Elsnera, będzie Wizjan Piano Duo. Znakomici pianiści zaprezentują 2 maja 2021 o godz. 18.00 utwory Ludwiga van Beethovena i Romana Maciejewskiego. Koncert dostępny będzie online od 2 do 30 maja.

Wizjan Piano Duo tworzy dwoje pianistów młodego pokolenia – Mateusz i Julia Wizjan, prywatnie mąż i żona, którzy są związani z poznańską Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego. Podczas najbliższego koncertu kameralnego duet wykona uwerturę Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na 4 ręce Hugo Ulricha, a także koncert na dwa fortepiany Pianoduo concertante Romana Maciejewskiego, polskiego kompozytora, który w tym roku obchodziłby rocznicę 111. urodzin.

Bezpośrednią inspiracją do napisania Pianoduo concertante było wysłuchanie, 21 listopada 1935 roku w Salle Gaveau w Paryżu, Koncertu na dwa fortepiany Igora Strawińskiego. Dzieło swą budową nawiązuje do formy klasycznego koncertu. Część I rozpoczyna się od motywu rytmicznego foxtrota, część II to chorał, natomiast część III to podwójna fuga z wariacjami. Początkowo Pianoduo concertante było pomyślane jako cykl 4-częściowy, dopiero po ostatecznej redakcji, w latach 80-tych ubiegłego stulecia, Koncert uzyskał swój ostateczny 3-częsciowy kształt, poprzez scalenie I i II części w jedną.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

VII Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku”

AMuzW dniach 20–21 maja 2021 roku odbędzie się VII Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku" — tym razem w formie online. Ideą przewodnią Konferencji jest próba analizy dźwięku w każdym jego aspekcie, a w tym roku tematem przewodnim wydarzenia będzie również zagadnienie ekologii dźwięku. Termin zgłoszeń udziału w Konferencji upływa 30 kwietnia.

Konferencja „Wieloznaczność dźwięku” to naukowo-artystyczny projekt interdyscyplinarny, do którego zaproszeni są nie tylko studenci teorii muzyki i muzykologii, ale także psychologii, fizyki czy językoznawstwa oraz wszyscy zainteresowani podobną tematyką. Konferencję organizuje Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które od kilku lat, z dużym powodzeniem realizuje to naukowe spotkanie młodych badaczy z Polski i zagranicy, a także przygotowuje publikacje naukowe obejmujące wyniki prezentowanych podczas Konferencji badań i analiz.

Konferencja, oprócz wykładów i prezentacji online, obejmuje również Koncert Kompozytorski z utworami młodych kompozytorów z wrocławskiej uczelni muzycznej, które nawiązują do tematyki wydarzenia.

Karolina Mazurkiewicz

Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy uczestnictwa biernego znajdują się na stronie www.amuz.wroc.pl 

FeelHarmony Quintet: muzyka polska

FSzFeelHarmony Quintet Filharmonii Szczecińskiej zaprasza 1 maja 2021 o godz. 19.00 na koncert arcydzieł polskiej muzyki kameralnej na kwintet dęty, w programie którego prawdziwymi perłami będą dwa prawykonania utworów Tadeusza K. Mazurka i Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Tadeusz K. Mazurek, szczeciński twórca i wykładowca Akademii Sztuki, pracował jako dyrygent w szczecińskiej Operze na Zamku, Operetce Śląskiej w Gliwicach, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu i Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W swoim dorobku kompozytorskim ma operę, dzieła chóralne, utwory orkiestrowe oraz muzykę kameralną, w tym Kwartet na instrumenty dęte, którego prawykonanie nastąpi właśnie 1 maja.

Z kolei Anna Rocławska-Musiałczyk jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Soliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie prawykonają jej utwór Wersy księdza Jana Twardowskiego. Razem z muzykami wystąpi na estradzie szczecińska aktorka Anna Gielarowska, która zaprezentuje wiersze Twardowskiego.

Usłyszymy ponadto Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego i Taniec czarownicy Aleksandra Tansmana.

Informacja o transmisji – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1519-FeelHarmony_Quintet_I_Muzyka_polska 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Astor Piazzolla Online

POSIKoncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 100. rocznicy urodzin Astora Piazzolli odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Argentyny w Polsce 30 kwietnia 2021 o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie – „Nowa Miodowa” (ul. Rakowiecka 21). Transmisja na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl

Okres największego rozkwitu sztuki tanga przypadł na czas powojenny. Przełom i renesans tanga nastąpił dzięki dokonaniom Astora Piazzolli – talent młodego Argentyńczyka dostrzegł i wsparł m.in. Artur Rubinstein. Wkrótce Piazzolla podjął regularne studia muzyczne we Francji, gdzie kształcił się „klasycznie” pod kierunkiem Nadii Boulanger. Stworzony przez niego gatunek tango nuevo odchodził od czysto tanecznej funkcji i stawał się muzyką autonomiczną o wysokich artystycznych walorach. Koncert w stulecie urodzin wielkiego reformatora gatunku, który dziś stał się już jego „nowym klasykiem”, przypomni najsławniejsze tanga, ale też ciekawą większą formę – Koncert na bandoneon z 1979, który wydawca dzieła określił mianem Aconcagua, wskazując symbolicznie na najwyższy szczyt górski obu Ameryk i całej półkuli południowej.

W solowych partiach koncertu pod batutą Marka Wroniszewskiego wystąpi grający na bandoneonie Klaudiusz Baran (a we wzruszającym tangu Adiós Nonino zaprezentuje się solo także skrzypaczka, Justyna Baran). Ceniony w Polsce i poza jej granicami wirtuoz tego instrumentu oraz akordeonu ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe. Klaudiusz Baran łączy aktywność artystyczną z działalnością pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2016 roku – jego rektorem.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Koncert przy świecach online

FCzW ramach cyklu muzycznego „Koncert przy świecach” realizowanego od lat przez Filharmonię Częstochowską w Kościele Rektorackim zabrzmi Koncert wiolonczelowy Stanisława Moryty w wykonaniu Tomasza Strahla. Koncert odbędzie się za pośrednictwem Internetu: premiera na kanale YouTube Filharmonii 30 kwietnia 2021 o godz. 19.00.

Solista koncertu – jeden z najbardziej znanych polskich wiolonczelistów, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych – jest znakomitym interpretatorem Koncertu Stanisława Moryty, a także autorem opracowania partii solistycznej w partyturze wydanej przez UMFC w ramach serii „Pierwodruki muzyczne kompozytorów polskich”, mającej na celu promocję muzyki pedagogów uczelni. 30 kwietnia usłyszymy II część tego utworu oraz Koncert wiolonczelowy a-moll RV422 Antonia Vivaldiego.

Ponadto podczas tego spotkania z piękną muzyką klasyczną Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka zaprezentuje Koncert na smyczki c-moll RV119 Vivaldiego i Eine kleine Nachtmusik K.525 Wolfganga Amadeusa Mozarta. W trakcie koncertu słowo o muzyce wygłosi ks. Mikołaj Węgrzyn.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1657-Koncert-przy-swiecach-ON-LINE 

56. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans – „Przekraczanie granic”

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na 56. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, dzięki której w dniach 3–12 września 2021 Wrocław oraz inne miasta Dolnego Śląska wypełnią się pięknem ludzkiego głosu. Motywem przewodnim tegorocznego programu jest przekraczanie granic.

Zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów odważnych i bezkompromisowych, gotowych przełamywać dotychczasowe konwencje i schematy, łączyć różne gatunki muzyczne i stylistyki. Festiwal zainauguruje wykonanie utworu Witolda Lutosławskiego Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot.

Wystąpią gwiazdy światowego formatu, wśród których pojawią się śpiewaczki Magdalena Kožená, Agata Zubel i Joanna Freszel, oraz zespoły: Il Giardino Armonico wraz z dyrektorem artystycznym festiwalu Giovannim Antoninim, NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Duncana Warda, Huelgas Ensemble, Quatuor Mosaïques, Klangforum Wien, Chor des Bayerischen Rundfunks, Wrocławska Orkiestra Barokowa, NFM Orkiestra Leopoldinum, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą poprowadzi Lawrence Foster, oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Sprzedaż biletów rozpoczęła się 28 kwietnia.

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Agnieszka Frei

Zapoznać się z programem festiwalu można na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans 

Koncert chóralny online pamięci Krzysztofa Pendereckiego

FKKoncert chóralny pamięci Krzysztofa Pendereckiego – wielkiego człowieka, przyjaciela Filharmonii Krakowskiej – odbędzie się 29 kwietnia 2021 o godz. 19.00. Koncert Chóru Filharmonii, podczas którego zabrzmią słynne dzieła sakralne kompozytora, będzie transmitowany na kanale YouTube.

Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka wykona Pieśń cherubinów, Missa brevis, O gloriosa Virginum, Agnus Dei z Polskiego Requiem i Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza.

Krzysztof Penderecki związany był z historią Filharmonii im. Karola Szymanowskiego od początku swojej kariery muzycznej. W 1958 roku zabrzmiała tam dyplomowa kompozycja wówczas jeszcze studenta krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej – Andante i Allegro na orkiestrę smyczkową i kotły, znane dziś jako Epitaphium Artur Malawski in memoriam. 22 kwietnia 1966 roku Orkiestra, Chór Mieszany oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą Henryka Czyża dokonały polskiego prawykonania Pasji wg świętego Łukasza. Po serii koncertów w Polsce i Europie to monumentalne dzieło nagrane zostało przez zespoły Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Czyża, otrzymując w 1967 roku prestiżową Grand Prix du Disque. W latach 1988–1990 Penderecki formalnie był dyrektorem artystycznym Filharmonii Krakowskiej, a od 1993 piastował stanowisko szefa artystycznego instytucji, wielokrotnie prowadząc wykonania swoich dzieł, w tym Polskiego Requiem, w roli dyrygenta. „Tylko homo religiosus może liczyć na ocalenie” – mówił kompozytor; podkreślał również, że największym odkryciem ludzkości, człowieka, jest Bóg.

Informacja o transmisji koncertu – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/Home/9636-KONCERT_CH%C3%93RALNY_ONLINE.html 

III Festiwal Szczecin Classic 2021

SzczecinClassicIII edycja Festiwalu Szczecin Classic w dniach 26 kwietnia – 3 maja 2021 upłynie w rytmie… tango pod hasłem „O-Class-ki!”. Transmisja wszystkich koncertów odbędzie się na Facebooku – artyści liczą na wirtualne o-CLASS-ki!

Tango bije w naszych sercach nieustannie. Wtym roku, ze względu na obchody 100. rocznicy urodzin wielkiego argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli, całkowicie pochłonęło program festiwalowy. Oprócz wieczornych koncertów w różnorodnych składach –kameralnych i orkiestrowych - odbędą się wydarzenia towarzyszące. Wśród propozycji spędzenia wolnego czasu dla mieszkańców miasta w okresie majówkowym można znaleźć poranną gimnastykę z klasyką w parku, happeningi muzyczne w centrum miasta, naukę tańca i wydarzenia dla najmłodszych.

Do wzięcia udziału w trzeciej edycji Festiwalu zaproszeni zostali koncertmistrzowie i liderzy Covent Garden Opera House w Londynie – Vasko Vassilev i Andriy Viytovych, koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra Emanuel Salvador, Konstantin Heidrich z Faure Quartett, Tomasz Tomaszewski – koncertmistrz Deutsche Oper Berlin, a także znakomity polski pianista Michał Francuz. Do stałego już grona profesorów i artystów dołączy dr hab. Agata Szymczewska – skrzypaczka, kameralistka i pedagog, adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie tegorocznej odsłony Festiwalu znalazła się również muzyka polskich twórców XIX–XXI w.: Juliusza Zarębskiego, Aleksandra Tansmana, Ludomira Różyckiego i Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program: http://szczecinclassic.pl/festiwal/ 

Otwarte posiedzenie Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej: Feliks Nowowiejski i Fryderyk Chopin

PTAMPolskie Towarzystwo Analizy Muzycznej zaprasza na otwarte posiedzenie, które odbędzie się w trybie online (za pośrednictwem platformy zoom) 27 kwietnia 2021 o godz. 12.00. W programie przedstawienie wyników aktualnych badań nad twórczością Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.

Celem PTAM jest integracja środowiska muzykologów, teoretyków, kompozytorów i wykonawców wokół szeroko pojętego rozumienia i naukowej interpretacji muzyki. Prezesem organizacji, założonej w 2015 roku, jest prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek. Członkowie Towarzystwa wywodzą się zarówno z Akademii Muzycznych, jak i z Instytutów Muzykologii z całej Polski. W swoich działaniach PTAM ukazuje historyczne i aktualne dokonania polskich badaczy w zakresie analizy muzycznej, m.in. sonologię, teorie formy muzycznej, struktur muzycznych, harmonii, stosowanie metod informatycznych. Osiągnięcia te przedstawiane są w trakcie organizowanych przez Towarzystwo warsztatów analitycznych, sympozjów i konferencji.

Podczas najbliższego otwartego posiedzenia Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej dr Agnieszka Chwiłek (Instytut Muzykologii UW) zaprezentuje swoje badania na temat języka muzycznego pieśni do słów poetów niemieckich we wczesnej twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Dr Krzysztof Bilica (Warszawa) wygłosi referat „Koguta pianie przed świtem” à la rondeau.

Link do spotkania: https://us02web.zoom.us/j/86025834497?pwd=TGtVV00rQW9sTUNCdGoxdUt5WUxTQT09  (Meeting ID: 860 2583 4497, Passcode: 2XPQr7)