Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Premiera spektaklu „Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła”

Moniuszko7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Szkice miejskie

SVNa zakończenie wakacji Orkiestra Sinfonia Varsovia przygotowała koncert inspirowany amerykańskimi miastami. Podczas „Szkiców miejskich” 6 września 2019 roku o godz. 19:30 w pawilonie koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) zabrzmi muzyka autorstwa Leonarda Bernsteina i Aarona Coplanda oraz polskich twórców – Henryka Mikołaja Góreckiego i Henryka Warsa. Solistą koncertu będzie utalentowany i charyzmatyczny pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan”. Całość poprowadzi maestro Mariusz Smolij.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert wykonując  Three dances episodes Leonarda Bernsteina z musicalu On The Town i Quiet City Aarona Coplanda. Po utworach o amerykańskich miastach publiczność wysłucha Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Nieustannie powtarzana struktura melodyczno-rytmiczna nie nudzi, wręcz przeciwnie – trzyma słuchaczy i muzyków w napięciu, pozwalając harmonii wpływać na charakter utworu. Wirtuozerię przedstawi solista – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, który wykona koncert na pianinie Rhodesa – instrumencie elektrycznym o charakterystycznej barwie.

Następnie na scenie Pawilonu zabrzmią tytułowe Szkice miejskie Henryka Warsa. Cykl składa się z trzech części: Wieżowce, Blues Śródmiejski i Autostradowe Scherzo. Kompozytor napisał je podczas pobytu w Ameryce, stąd nawiązania do gatunku bluesa wywodzącego się ze Stanów Zjednoczonych. Jak brzmi Ameryka dla polskiego kompozytora? Odpowiedź przyjdzie właśnie z tym dziełem. Na zakończenie zostanie wykonany Koncert fortepianowy także Henryka Warsa. Nietypowy, bo jednoczęściowy utwór, lirycznymi tematami i orkiestracją przywołuje skojarzenia z muzyką filmową. Nic dziwnego, w końcu twórczość Henryka Warsa łączy się ze światem kina. Magiczne miasto Hollywood kompozytor podbił swoją muzyką, a jego piosenki śpiewały największe gwiazdy: Bing Crosby, Brenda Lee czy Doris Day.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej www.sinfoniavarsovia.org 

Gdańsk | Młodzi wirtuozi muzyki kameralnej

Mlodzi wirtuozi6 września 2019 roku w murach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zawita młodość. Utalentowani studenci oraz absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wchodzący w skład prężnie rozwijającej się Orkiestry Kameralnej BalticAlians wystąpią o godz. 19:00 wraz z członkami kwartetu smyczkowego Zehetmair Quartet.

BalticAlians to orkiestra kameralna, założona w listopadzie ubiegłego roku. Pomimo krótkiego okresu działalności orkiestra złożona ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku ma na koncie wiele zrealizowanych projektów, w tym koncert pod batutą dyrektora artystycznego PFB – Maestro George'm Tchitchinadze.

We wrześniu odbędzie się koncert BalticAlians we współpracy z członkami zespołu Zehetmair Quartet: wirtuozem skrzypiec, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem – solistą, pełniącym funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Irish Chamber Orchestra w Szkocji i członka Phoenix Piano Trio. W wielobarwnym programie koncertu połączą się malownicze tematy Serenady op. 22 Antonína Dvořáka z gęstą i mroczną atmosferą twórczości Dymitra Szostakowicza, a także z muzyką Koncertu na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego i utworem Marka Czerniewicza Wtulonemu w skrzypce. Utwór tego cenionego gdańskiego kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku, powstał z okazji jubileuszu 60-lecia pracy dydaktycznej prof. Jerzego Hazuki. Kompozycja zostanie wykonana przez Jakuba Jakowicza wraz z trojgiem założycieli BalticAlians: Rafałem Markiem Wiśniewskim, Janem Staruchem oraz Janiną Olszewską.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Polanica-Zdrój | 28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej

Polanica-Zdroj5 września 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Lucas Chorosinski (Kanada) i flecista Mark Fülep (Węgry).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu wystąpią Lucas Chorosinski – organista tytularny i dyrektor muzyczny w Katedrze St. Catherine of Alexandria w St. Catharines (Ontario) oraz wykładowca Brock University w St. Catharines, a także Márk Fülep – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie, koncertujący flecista, który gra na 14-karatowym złotym flecie zakupionym przez rząd węgierski. W interpretacji artystów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Antona Stamitza i Eugène’a Gigouta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”

Mazowieckie muzyczne spotkania5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 

Poznań | Koncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

AM PoznańKoncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 6 września 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Nova.

Katarzyna Wietrzna – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. dr hab. Iwony Kowalkowskiej), Dominika Dobrolińska – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek) i Natalia Pyzhianova – alt (z klasy śpiewu solowego prof. dr. hab. Marka Moździerza) wystąpią wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Prezentacja studentów z profesjonalną orkiestrą jest pierwszym momentem u progu ich drogi artystycznej, kiedy instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektem tej współpracy jest wrześniowy koncert z udziałem studentów dyrygentury symfonicznej: Łukasza Ksobiraja (klasa dyrygentury symfonicznej dra hab. Przemysława Neumanna) i Marty Kacy (klasa dyrygentury symfonicznej dra José Marii Florêncio).

Muzycy wykonają arie i duety z oper W. A. Mozarta, G. Pucciniego, G. Verdiego, G. Rossiniego, J. Offenbacha, F. Cilei, jak również uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki i fantazję orkiestrową Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Ponadto programie koncertu znalazło się prawykonanie kompozycji zatytułowanej Lament Peruna na orkiestrę symfoniczną kompozytora Mateusza Matyska, dyplomanta z klasy prof. AM dr hab. Moniki Kędziory.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/koncert-dyplomantow-akademii-muzycznej-im-i-j-paderewskiego-w-poznaniu-2/ 

12 minut dla Moniuszki - rozstrzygnięcie I etapu konkursu

12minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki - Opera Narodowa jako Organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę 12 minut dla Moniuszki mają zaszczyt ogłosić wyniki I etapu Konkursu.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł:

Poczekalnia - godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski);

2001 - godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez);

Maska - godło 211289 (kompozytor Otto Wanke);

Imigrant - godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik);

Szumią, 36o - godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek);

Klon - godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Organizatorzy serdecznie gratulują Laureatom I etapu, a także dziękują wszystkim Uczestnikom za udział i zaangażowanie.

14 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się Wieczór Prawykonań: nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród.

Nie żyje Jan Kulma...

Kulma Jan30 sierpnia 2019 roku zmarł Jan Kuma (1922–2019) – wybitny reżyser teatralny i telewizyjny, muzyk, filozof i pisarz; żołnierz AK, uczestnik Powstania Warszawskiego; mąż poetki Joanny Kulmowej, współzałożyciel Warszawskiej Opery Kameralnej.

W opinii Jana Kulmy, bycie człowiekiem teatru, aktorem, to nierozłączne stosowanie masek zarówno w samym tetrze jak i w życiu, to rodzaj egzystencji projektującej wieloosobowość, warunek twórczego i moralnego życia.

Jan Kulma w czasie Powstania Warszawskiego należał do plutonu 125 drugiej kompanii kapitana Tadeusza Bartoszka ps. „Cegielski”. Brał udział w walkach o Ogród Botaniczny, gmach gestapo w al. Szucha. Po wojnie studiował na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W Krakowie związał się ze środowiskami akademików – aktorów i plastyków. Pełnił funkcję kierownika artystycznego w krajowej Dyrekcji Teatrów Lalkowych (w Zarządzie Teatrów, Oper i Filharmonii). W swoim domu w Strumianach gościł wraz żoną wielu przedstawicieli artystycznego środowiska, a w czasie stanu wojennego Kulmowie dali schronienie „ekipie remontowej” – grupie ukrywających się opozycjonistów. Jan Kulma współpracował z przywódcami Solidarności (ze Szczecina i innych miast). Zarabiał na utrzymanie w kościołach, jako organista, dyrygent chóru dziecięcego oraz kierownik zespołu wokalno-teatralnego, który regularnie występował w kościołach również w Watykanie, na zaproszenie Jana Pawła II.

Przemiany po 1989 roku sprawiły, że małżeństwo przeniosło się do Warszawy. Jan Kulma jako reżyser współpracował z teatrami w różnych miastach Polski. Wyreżyserował ponad 20 sztuk teatralnych i oper, m. in. Pałac Lucypera Karola Kurpińskiego (Opera im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu), Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa Stanisława Moniuszki, Szarlatan Kurpińskiego i In medio vero omnium residet Jerzego Maksymiuka (Warszawska Opera Kameralna).

Cześć Jego pamięci!