Polmic - FB

aktualności

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2015

Koryfeusz 201511 listopada 2015 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015.

Laureatami zostali:

Podczas koncertu galowego zatytułowanego Polish Parade wystąpili: Viktoria Nowak (zwyciężczyni Eurovision Young Dancers 2015), Włodek Pawlik (laureat Grammy 2014) oraz Dorota Miśkiewicz z zespołem w składzie: Artur Lesicki (gitara), Tomasz Kałwak (fortepian), Michał Kapczuk (kontrabas) i Robert Luty (perkusja). Artystom towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy. W programie koncertu znalazły się kompozycje Henryka Warsa, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego, Włodzimierza Nahornego i Włodka Pawlika. Organizatorem Gali był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją nagrody objęli: Polskie Radio S.A., TVP Kultura, Rzeczpospolita, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzPress oraz MuzykaTradycyjna.pl.

Pie Jesu – prawykonania

Pie JesuPrawykonania trzech utworów zamówionych u polskich kompozytorów: Stanisława Moryto, Mariana Borkowskiego i Łukasza Farcinkiewicza odbędą się podczas koncertu 15 listopada 2015 roku o godz. 13:30 w Katedrze św. Floriana w Warszawie. Wystąpi Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

Zamówienia kompozycji do tekstu Pie Jesu... (Dobry Jezu, a nasz Panie, daj im wieczne spoczywanie) zostały dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonania poprzedzone zostaną kompozycją Johna Tavenera Funeral Ikos, zaś podsumowaniem koncertu będzie polska premiera utworu Jamesa Whitbourna  Requiem canticles z udziałem wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara oraz organisty Łukasza Farcinkiewicza. Koncert poprzedzi Msza św. o godz. 12.30, podczas której chór zaprezentuje Missa brevis młodego polskiego kompozytora i dyrygenta Jana Krutula.

Więcej informacji na stronie: www.piejesu.pl

Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach

III Katowickie Dni Henryka Mikołaja GóreckiegoIII Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów końca XX wieku, zainauguruje koncert 13 listopada 2015 roku w Filharmonii Śląskiej. W ramach tegorocznej edycji wydarzenia odbędą się cztery muzyczne spotkania pod patronatem związanego ze Śląskiem twórcy.

Organizowane po raz trzeci przedsięwzięcie, przywołujące pamięć o Patronie Filharmonii Śląskiej, wyznaczają daty śmierci kompozytora 12 listopada (2010 roku w Katowicach) oraz jego urodzin 6 grudnia (1933 roku w Czernicy koło Rybnika). Program tegorocznych koncertów na podstawie rozmaitych kontekstów związanych z twórczością Henryka Mikołaja Góreckiego opracował Mirosław Jacek Błaszczyk. Podczas wieczoru inauguracyjnego zabrzmi Ein Deutsches Requiem op. 45 Johannesa Brahmsa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą niemieckiego dyrygenta Michaela Zilma oraz solistów: Marty Boberskiej (sopran) i Jarosława Bręka (baryton).

21 listopada publiczność będzie miała okazję usłyszeć dwie kompozycje syna, a jednocześnie ostatniego ucznia śląskiego kompozytora, Mikołaja Góreckiego: Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową oraz Trio Concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową. Zabrzmią także Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię nr 49 f-moll „La passione” Josepha Haydna. Utwory wykona Śląska Orkiestra Kameralna wraz ze skrzypkiem i dyrygentem Robertem Kabarą oraz Trio Śląskie w składzie: Roman Widaszek (klarnet), Tadeusz Tomaszewski (róg) i Joanna Domańska (fortepian).

Podczas kolejnego koncertu, 27 listopada, zabrzmi II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa oraz V Symfonia d-moll op. 47 Dmitrija Szostakowicza. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi litewski dyrygent Juozas Domarkas, a w roli solisty wystąpi pianista Zbigniew Raubo. 6 grudnia, w dniu urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, odbędzie się recital włoskiego organisty Alessandra Bianchiego, który zaprezentuje m.in. utwory Johanna Sebastiana Bacha, Claude’a Debussy’ego, Maxa Regera, George’a Gershwina i Hansa Uwe Hielschera.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia-slaska.eu

Jubileusz 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego we Wrocławiu

Jubileusz 70-lecia Polskiego Środowiska AkademickiegoNadzwyczajny Koncert Symfoniczny z okazji Jubileuszu 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego we Wrocławiu odbędzie się 13 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Wystąpią zespoły i soliści Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

W ciągu całego roku w uczelniach Wrocławia odbył się szereg imprez związanych z jubileuszem 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego. Zwieńczeniem uroczystych obchodów będzie otwarty koncert symfoniczny, który nawiązuje do tradycji dorocznych koncertów z okazji Święta Nauki. Wrocławska publiczność będzie miała okazję wysłuchać Mszy Koronacyjnej C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz V Symfonii c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena.

Wśród wykonawców znajdą się: Aleksandra Kubas-Kruk – sopran, Piotr Łykowski – alt, Tadeusz Pszonka – tenor, Bogdan Makal – bas-baryton, Chór Feichtinum Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Marek Pijarowski – dyrygent.

Bezpłatne karty wstępu będą dostępne w recepcji budynku E Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu od dnia 6 listopada 2015 roku. Liczba miejsc ograniczona.

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF

100-lecie urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego w Gdańsku

altW ramach obchodów jubileuszu 100-lecia urodzin gdańskiego kompozytora Henryka Hubertusa Jabłońskiego Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na cykl koncertów w hołdzie swojemu pedagogowi. Wydarzenia pod hasłem Henryk Hubertus Jabłoński In Memoriam odbędą się w dniach 21-27 listopada 2015 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

3 listopada 2015 roku minęło 100 lat od dnia urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego – gdańskiego kompozytora, wieloletniego (1954-1980) wykładowcy kompozycji i instrumentacji w PWSM (obecnie Akademii Muzycznej) w Gdańsku. Podczas uroczystych obchodów tego okrągłego jubileuszu, przypadających na ostatni tydzień listopada, Akademia Muzyczna w Gdańsku zaplanowała szereg koncertów prezentujących bogatą twórczość kompozytora. Wykonawcami podczas każdego z nich będą pracownicy i studenci uczelni. Całemu wydarzeniu będzie towarzyszyła okolicznościowa wystawa przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wstęp na wszystkie koncerty w ramach obchodów jubileuszu jest wolny.

Pełny harmonogram wydarzeń: www.facebook.com/events/1054673797960452 

Patronat medialny nad obchodami jubileuszu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: 100-lecie urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego w Gdańsku

Poznań i Warszawa triumfują w konkursie Opus 966

Laureaci konkursu Opus 966Kompozytorzy z Poznania i Warszawy zdominowali tegoroczną edycję Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966. Zwycięzcą III edycji został Dominik Puk – 22-letni student kompozycji w klasie Lidii Zielińskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Drugie miejsce przypadło o rok starszemu poznaniakowi – Mariuszowi Kolińskiemu, który otrzymał także nagrodę "Kompozytor-Rezydent Poznańskiego Chóru Kameralnego". Pozostałe nagrody otrzymali młodzi kompozytorzy z Warszawy. Po raz pierwszy w finale konkursu pojawiły się kompozytorki  wyróżniono Aleksandrę Chmielewską i Agnieszkę Podsiadło.

Poziom III edycji był na tyle wysoki, że jurorzy dopuścili do finału aż sześcioro uczestników. Trzeba było szybko znaleźć środki na dodatkową trzecią nagrodę – mówi Bartosz Michałowski, pomysłodawca i dyrektor konkursu. – Po raz pierwszy cieszymy się też nagrodą, którą ufundował znakomity Kammerchor Hannover, z miasta partnerskiego Poznania. Będzie nią niemieckie prawykonanie utworu Jakuba Szafrańskiego w 2016 roku.

Opus 966 jest jedynym konkursem na świecie, w którym kompozytorzy tworzą utwory złożone z 966 znaków muzycznych, nawiązując symbolicznie do daty chrztu Polski. Jest to też jeden z nielicznych konkursów, na których nagrodzone utwory są wykonywane w momencie ogłoszenia wyników. Zespołem, który podejmuje to wyzwanie, jest Poznański Chór Kameralny Bartosza Michałowskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.opus966.pl
Czytaj więcej: Poznań i Warszawa triumfują w konkursie Opus 966

23. Audio Art w Krakowie

Audio Art 201523. Festiwal "Audio Art" rozpocznie się 10 i potrwa do 22 listopada 2015 roku, obejmując ponad czterdzieści wydarzeń z udziałem artystów z całego świata. Tegoroczna edycja to różnorodny program, prezentujący szerokie spektrum możliwości pracy z dźwiękiem i obrazem oraz niespełna dwa tygodnie koncertów, instalacji, performance'ów, wykładów i warsztatów, które w tym roku odbywać się będą w Akademii Muzycznej, Akademii Sztuk Pięknych, Cricotece, Galerii Bunkier Sztuki, Instytucie Goethego i Żarówka Cafe w Krakowie.

"Audio Art" to od ponad dwóch dekad przede wszystkim festiwal projektów premierowych, przez co swoje prace prezentują na nim nie tylko wybitni artyści o ugruntowanej pozycji, ale i niemniej ciekawi, a nieznani szerzej młodzi twórcy, dla których udział w festiwalu bywa ważnym krokiem na ścieżce rozwoju.

"Audio Art" jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. Polega na integracji sztuk wizualnych z dźwiękowymi w formie koncertów, performance'ów i instalacji. Tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Używa prostej i zaawansowanej technologii. Festiwal prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach wydarzenia odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Wydarzenia festiwalu "Audio Art" są transmitowane na żywo przez internet.

Dyrektorem artystycznym fesitwalu jest prof. Marek Chołoniewski, organizatorem Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Szczegółowy program – na stronie: www.audio.art.pl oraz profilu FB

Kwartesencja po raz jedenasty

11, KwartesencjaW dniach 11-12 listopada 2015 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się 11. edycja festiwalu Kwartesencja, organizowanego przez Royal String Quartet. W ramach wydarzenia zaplanowano między innymi prapremierę utworu Powidoki Marcina Stańczyka. Wstęp wolny.

Podczas pierwszego z koncertów, 11 listopada o godz. 20.30, zabrzmi Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bach, Kwartet nr 7 Dmitrija Szostakowicza oraz Grosse Fuge op. 133 Ludwiga van Beethoven. Dzień później z członkami Royal String Quartet wystąpi Barbara Kinga Majewska. W programie znajdą się takie utwory, jak: Miserere Gregorio Allegriego w aranżacji Michała Pepola, Fratres Arvo Pärta, Navigations Alvina Luciera oraz wspomniane Powidoki Marcina Stańczyka.

Kwartesencja to cykl koncertów stanowiących spotkanie artystów wkraczających na światową scenę, muzyków, którzy lubią grać razem, kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę. Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.

Więcej informacji – na stronie: www.kwartesencja.com/2015.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.