Polmic - FB

aktualności

Wirtualna Filharmonia Lubelska zaprasza

FLCzas kwarantanny można wykorzystać nie tylko na planowanie przyszłych koncertów, ale także na wspominanie wzruszających wydarzeń, zorganizowanych przez Filharmonię Lubelską im. Henryka Wieniawskiego.

Akcja „#zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie” spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Przyłączają się do niej kolejne instytucje kultury, nie tylko prowadzone i współprowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale także samorządowe, zaś te, które brały już udział w akcji, ciągle poszerzają swoją ofertę. Filharmonia Lubelska również przygotowała bogatą ofertę dla dzieci, młodzieży oraz rodziców, umożliwiającą kontakt ze sztuką poprzez kanały internetowe.

Zespół udostępnia materiały filmowe, zdjęcia i ciekawostki na wszystkich swoich kanałach społecznościowych, a przede wszystkim nagrania koncertów. Prezentowane są nagrania płytowe dokonane przez instytucję, a także sylwetki artystów-muzyków – członków orkiestry Filharmonii Lubelskiej.

Materiały dostępne są na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/  i profilu https://www.facebook.com/filharmonia.lubelska/ 

#zostańwdomu, wpuść Galerię Opera!

TW-ONMimo że Teatr Wielki – Opera Narodowa pozostaje zamknięty, zaprasza na bezpieczne spacery do Galerii Opera. Oczywiście bez wychodzenia z domu.

Dzięki wirtualnej wycieczce 3d można przenieść w miejscu i czasie oraz odwiedzić pięć wystaw, które prezentowane były podczas ostatnich dwóch sezonów: Władysława Hasiora, Rajmunda Ziemskiego, Zbigniewa Makowskiego, Viva Moniuszko! i ekspozycję Ignacy Jan Paderewski. Anatomia Geniuszu.

Ignacy Jan Paderewski był najsłynniejszym pianistą swoich czasów. Niezwykłą popularność i fenomenalne kontakty w świecie polityki i finansjery wykorzystał nader skutecznie, lobbując na rzecz odbudowy państwa polskiego, którego został pierwszym premierem. Jak napisało jedno z francuskich czasopism, Paderewski był „wirtuozem podwójnym”, klawiatury i mównicy. Od początku kariery bardzo umiejętnie dbał o swój wizerunek. Fotografował się w najlepszych atelier Warszawy, Wiednia czy Londynu. Występował w reklamach i rozdawał tysiące autografów. Co to znaczy „być gwiazdą”? Wedle niemieckiej muzykolożki Silke Borgstedt komponowanie i wykonywanie muzyki to nie wszystko. Gwiazda musi być rozpoznawalna. Budzić uczucie sympatii. Świadomie zarządzać swoim wizerunkiem. I być wszechobecna w mediach, które nie tylko ją portretują, ale i parodiują.

Na wystawie Anatomia geniuszu będzie można zobaczyć, jak rodziła się sława Paderewskiego i co pozwoliło mu tak skutecznie walczyć o Polskę na arenie międzynarodowej. Prezentowana jest historia wizerunku wielkiego artysty, który genialnie umiał wykorzystać swój talent, inteligencję i szyk. Oryginalne zdjęcia, gazety i czasopisma, rzeczy osobiste Paderewskiego oraz liczne karykatury pozwolą prześledzić proces rodzenia się gwiazdy kultury masowej, jednej z pierwszych w historii. Szczególne miejsce zarezerwowane będzie dla Manru – jedynej opery skomponowanej przez Paderewskiego, jednocześnie jedynej polskiej opery, która została pokazana w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Materiały promocyjne TW-ON

Link do wystawy: https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/galeria-opera/wystawy-201819/ignacy-jan-paderewski-anatomia-geniuszu/ 

„Ignacy Jan i jego plan” – nowa publikacja dla dzieci PWM o Paderewskim

PWM2 kwietnia 2020 roku obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W związku z tą wesołą uroczystością Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje kolejną książeczkę opowiadającą o wielkim polskim kompozytorze.

Mali melomani mieli okazję przeczytać już o Stanisławie Moniuszce, teraz czas na Ignacego Jana Paderewskiego. Książkę napisała Katarzyna Huzar-Czub (świetna poetka i tłumaczka), a ilustracje stworzyła Zosia Dzierżawska. Pięknie ilustrowana książeczka opisuje życie Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozytora poznajemy, kiedy jako dziecko postanowił, że zostanie sławnym muzykiem. Zapytacie – dlaczego? Nie dla sławy, nie dla podróży, nie dla pieniędzy, ale żeby zrealizować wielki plan – plan pomocy Polsce, której w tym czasie nie było na mapie świata.

Dzięki wierszowanej formie mini biografii i barwnym ilustracjom dzieci zaprzyjaźnią się z Ignacym i razem z nim zrozumieją, że wiara we własne możliwości to prawdziwy skarb. Kim był Ignacy? Kimś, kto powtarzał : „Gdy chcesz – potrafisz”.

Z tej właśnie książki dowiesz się zaraz,

Jak wiele możesz, gdy się postarasz!

Aleksandra Serafin

Szczegóły – na stronie https://pwm.com.pl/ 

Unikatowy polski zespół ACh Duo triumfuje w Chorwacji!

Ach DuoACh Duo – polski zespół kameralny gitarowo-harfowy – 8 marca 2020 roku uzyskał III miejsce podczas 2nd International Guitar Competition „Ida Presti” w Samoborze na Chorwacji. Zespół otrzymał również nagrodę publiczności w postaci recitalu w Chorwacji w 2021 roku.

Duet tworzą gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Zespół rozpoczął swoją działalność w Szczecinie i został doceniony na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. W swoim repertuarze ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy przez takich kompozytorów, jak Aleksander Tansman czy Maximo Diego Pujol, jak i własne opracowania znanych utworów na ten skład.

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym takim aktywnie działającym polskim zespołem.

Anna Wołowczyk

Więcej aktualności o działalności duetu na fanpage: https://facebook.com/AChDuo 

49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP

ZKP49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności" odbędzie się w dniach 25-27 października 2020 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Profesor Mieczysław Tomaszewski, twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej, pisał w roku 2000 (W stronę muzykologii humanistycznej): „Z jednej strony interpretator dzieła muzycznego – czy określonej twórczości – ma do dyspozycji nie jedną, a dość nawet znaczną ilość wysoce wyspecjalizowanych metod analizy i interpretacji uznanych za przynależne do paradygmatu muzykologii akademickiej. Z drugiej zaś strony coraz częstsze stają się głosy konstatujące niewystarczalność stosowanych w praktyce metod. Niewystarczalność, gdy chodzi o uchwycenie w danym dziele tego, co w nim najbardziej istotne: jego szczególności, odrębności, niepowtarzalności, a także – jego wartości i «artystyczności»”. Kierując się myślą zawartą w tych znaczących słowach, Sekcja Muzykologów ZKP zaprasza do Akademii Muzycznej w Krakowie, aby w środowisku Profesora wziąć udział w 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP.

Hasło przewodnie konferencji: „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”. W związku z tym organizatorzy proponują następujące tematy do rozważenia: Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?; Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła; Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni; Muzyka jako przesłanie; Muzyka – słowo – sens…; Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody….Lista możliwych zagadnień nie jest – oczywiście – zamknięta.

Propozycje tematów wraz z abstraktami należy zgłaszać do 31 marca 2020 roku (karta zgłoszenia), przesyłając na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Natalia Szwab).

Sekcja Muzykologów ZKP roponuje tym razem łączenie tematów w trzyosobowe panele. Na każde wystąpienie w takim panelu przewidziane jest 10 minut, a po trzech wystąpieniach (po 30 minutach) – 30 minut na dyskusję.

Zgłoszenia akceptował będzie Komitet Programowy w składzie: Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus, Natalia Szwab i Beata Bolesławska-Lewandowska. W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo merytorycznego ich wyboru.

Opłata konferencyjna wynosi: 400 zł (pełna kwota), 300 zł – dla członków ZKP. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej. Opłata nie obejmuje kosztów dojazdu oraz noclegów. Organizatorzy zapewniają całodzienne wyżywienie, oferują także pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych.

Premiera online: I Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana

DUX30 marca 2020 roku o godz. 21.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza do wspólnego wysłuchania online I Koncertu fortepianowego Aleksandra Tansmana w wykonaniu Julii Kociuban i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego.

Nagranie pochodzi z nominowanej do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk” 2020 w kategorii „Muzyka poważna. Album roku muzyka koncertująca” płyty Bacewicz. Tansman. Piano Concertos (DUX). Rejestracja koncertu Aleksandra Tansmana jest fonograficzną premierą światową.

Historia muzyki polskiej zna wiele przypadków instrumentalistów i kompozytorów, którzy spektakularnie triumfowali za granicą, zbierając jednocześnie szereg negatywnych czy obojętnych recenzji w naszym kraju. Do tej grupy wyróżniających się, wybitnych artystów XX wieku, niewątpliwie zaliczyć można Aleksandra Tansmana – twórcę, który swoimi utworami nieustannie podbijał serca słuchaczy na całym świecie (m.in: we Francji, w Stanach Zjednoczonych czy Japonii), będąc przy tym za życia w Polsce niemal całkiem zmarginalizowany. Niniejszy album obejmuje świetnie przyjęty we Francji I Koncert fortepianowy Tansmana.

Nagranie udostępnione zostanie w serwisie SoundCloud: https://soundcloud.com/filharmonia-lodzka 

Apel polskich kompozytorów do Polskiego Radia i nadawców publicznych – Melomani i Przyjaciele muzyki, prosimy o Wasze poparcie!

ApelSzanowni Państwo! Prosimy, nie zapominajcie o muzyce współczesnej!

Dochody kompozytorów i wykonawców muzyki poważnej są „siłą rzeczy” nieporównywalnie mniejsze niż muzyki rozrywkowej. Nie mamy też, jak widać również dziś, porównywalnej siły przebicia.

Apelujemy do Programu Drugiego Polskiego Radia, który dysponuje bogatym zasobem nagrań radiowych, płytowych o wsparcie polskich kompozytorów i zwiększenie czasu antenowego dla prezentacji ich twórczości. Dotychczasowe pasma z muzyką współczesną, jak np. „Fantazja Polska” czy „Nokturn” należy koniecznie rozszerzyć. Już od lat, muzyka polska gościła w nich po północy; emitowana przeważnie w późnych godzinach nocnych i porannych, gdy mało kto mógł ją usłyszeć. Niech w tym trudnym czasie oprócz arcydzieł muzyki: Bacha, Mozarta czy Chopina, towarzyszy polskim słuchaczom i melomanom, osobisty głos, współczesnych im kompozytorów polskich – ze szczególnym uwzględnieniem twórców młodego pokolenia, którzy dopiero zaczynają swoją trudną życiową drogę, gdyż dla wielu z nich wolnych artystów, bez oszczędności, jest to szczególnie trudny moment.

Przyłączamy się też do apelu skierowanego do Premiera Rzeczypospolitej Polskiej przez Janusza Foglera – Prezesa ZAiKS, o czasowe zwolnienie opodatkowania tantiem dla twórców muzyki poważnej.

Niech tantiemy pozostaną w kraju – na czas kryzysu...

Jacek Ajdinović – prezes Stowarzyszenia Artystów Polskich, Weronika Krówka – skarbnik SAP, Maciej Żółtowski – prezes Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej

Link do petycji - https://www.petycjeonline.com/apel_polskich_kompozytorow_do_polskiego_radia_i_nadawcow_publicznych 

II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w trybie online

OKODW dniach 27–29 marca 2020 roku w trybie online odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych – Poland Band Clinic RADOM.

Tematy konferencji będą dotyczyć świata orkiestr dętych, zarówno organizowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów jak i tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Udział w Konferencji wezmą dyrygenci, muzycy orkiestr dętych, muzykolodzy, producenci sprzętu. Podczas Konferencji zostanie także zaprezentowana koncepcja organizacyjna I Mistrzostw Polski Orkiestr Dętych, które odbędą się w Radomiu w lipcu 2020 roku.

Wykłady OKOD 2020 odbędą się w formule telekonferencji z bezpłatnym dostępem dla wszystkich do jej transmisji: 27 marca – w godz. 17.00–21. 00; 28 marca – w godz. 17.00–24.00; 29 marca – w godz. 17.00–20.00. Przed udziałem w OKOD online należy zarejestrować się. Osoby rejestrujące się po godz. 16.00 danego dnia nie otrzymają dostępu do transmisji. Liczba miejsc ograniczona (250). Na podany w formularzu e-mail uczestnik otrzyma link do telekonferencji (wiadomość zostanie wysłana ok 16:15 danego dnia).

Patronat nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konferencji - https://www.okod.pl/ 

Link do rejestracji: https://forms.gle/Pw5BUhnbLeMUeMCt5 

Wspierajmy się! Działania Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej online

TOSW związku z obecną sytuacją i koniecznością odwołania koncertów Toruńska Orkiestra Symfoniczna wciąż prężnie pracuje i prowadzi szereg działań online, realizując wyznaczone przez siebie cele kulturalne i edukacyjne.

#TOSedukuje – cykl materiałów edukacyjnych, zawierających podstawy nauki o muzyce, zagadki muzyczne i wykreślanki.

#TOSciekawostkimuzyczne – cykl ciekawostek, zagadek, nieoczywistych informacji o zespole, koncertach Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej i polskich kompozytorach.

#TOSciekawostkitechniczne – materiały, w których przybliżane jest działanie zespołu od kulis.

#muzycyTOSopowiadają – cykl materiałów wideo i fotorelacji przygotowanych przez muzyków Orkiestry, w których opowiedzą o swoich instrumentach.

Zespół pracuje także nad realizacją cyklu Beethovenowskiego „Viva Beethoven! – 250. rocznica urodzin kompozytora”. Realizacje wideo pojawią się w mediach społecznościowych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Facebook: https://bit.ly/2WE2mcJ  Instagram: https://bit.ly/3ajyaYw  YouTube: https://bit.ly/3bkUQaT