Polmic - FB

aktualności

Muzyka na Wielki Tydzień

Muzyka na Wielki TydzieńJak co roku Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncerty w Wielkim Tygodniu, które odbędą się 24 i 25 marca 2016 roku. Tradycyjnie już zespół wystąpi w Wielki Czwartek w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Żabiance oraz w Wielki Piątek w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Koncert, który rokrocznie organizowany jest po wielkoczwartkowej liturgii, ma swoją niemal 20-letnią historię. To dzień, w którym Kościół wspomina ostatnią wieczerzę i ustanowienie sakramentów eucharystii i kapłaństwa. Stanowi on również wprowadzenie do obchodów triduum paschalnego – najważniejszych świąt chrześcijańskich. W programie wydarzenia, które rozpocznie się o godz. 20.30, znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Antonio Lotti, Andrzej Hakenberger, Andrzej Koszewski, Francis Poulenc, Olivier Messiaen, Agata Krawczyk czy Paweł Łukaszewski. W Wielki Piątek o godz. 21.00 odbędzie się natomiast koncert utworów pasyjnych połączony z rozważaniami Księdza Arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego.

 

Czytaj więcej: Muzyka na Wielki Tydzień

Koncert muzyki Romana Maciejewskiego

Muzyka pod Liberatorem - Maciejewski30 marca 2016 roku, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego. Koncert odbędzie się o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.

Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.

Osobowość twórcy kształtowała się m.in. pod wpływem Stanisława Wiechowicza i Kazimierza Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego. Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!

Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem zabrzmią utwory Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.

Recital Jacka Kortusa

Jacek KortusPodczas trzeciego koncertu z cyklu „Pianiści u Paderewskiego”, który odbędzie się w środę 23 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, wystąpi Jacek Kortus.

Zdobywca wyróżnienia na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina wykona dla poznańskich melomanów następujący program: Fryderyk ChopinSonata b-moll op. 35, Scherzo h-moll op. 20, Polonez As-dur op. 53; Siergiej Rachmaninow – Preludia op. 32 nr 5 i 12, Igor Strawiński – Trzy fragmenty z baletu Pietruszka.

Jacek Kortus jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Szafarni (III miejsce w 1999 roku) i Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Chopin dla najmłodszych w Antoninie (I miejsca w 2000 i 2005 roku). Jest również laureatem nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2004). W 2006 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki i Medal Młodego Pozytywisty im. Hipolita Cegielskiego. W 2008 roku ukazała się jego pierwsza solowa płyta z utworami F. Chopina i F. Liszta, która w 2009 roku została nominowana do nagrody Fryderyki.

„Pianiści u Paderewskiego” to nowy cykl koncertowy poznańskiej Akademii Muzycznej, promujący działalność artystyczną młodych pianistów – pedagogów Katedry Fortepianu. Cykl zainaugurował recital Przemysława Witka w styczniu 2016 roku, w lutym wystąpiła Małgorzata Sajna-Mataczyńska, a w kolejnych miesiącach na estradzie Auli Nova zaprezentują się: Joanna Marcinkowska (2 kwietnia), Piotr Żukowski (29 kwietnia) oraz Piotr Szychowski (11 maja). Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Premiera sztuki „Multimedialne Coś” B. Schaeffera w Paryżu

Multimedialne CośSpektakl Multimedialne Coś Bogusława Schaeffera zostanie zaprezentowany 3 i 4 kwietnia 2016 roku w kultowym Théâtre de la Huchette w Paryżu. Premierowym pokazom we Francji towarzyszyć będzie wystawa grafik i partytur kompozytora, spotkanie z publicznością oraz czytania dramatu Schaeffera w języku francuskim.

Dyrektorzy teatru związanego z osobą Eugène’a Ionesco, Jean-Noël Hazemann oraz Franck Desmed, goszcząc w Warszawie na 7. edycji festiwalu „Era Schaeffera” w 2015 roku, zaprosili twórców do zaprezentowania spektaklu w Paryżu. Jedyna sztuka, w której Bogusław Schaeffer występował osobiście, powstała w 2007 roku dla aktora Marka Frąckowiaka. Spektakl był grany m.in. na festiwalu Fringe w Edynburgu, w Pradze, Bratysławie, Budapeszcie, Wiedniu oraz w kilkudziesięciu miastach w Polsce. Multimedialne Coś to brawurowy wykład na temat kondycji sztuki i artysty, rozpisany na trzech aktorów i akompaniatora. Obok Marka Frąckowiaka wystąpią Waldemar Obłoza oraz Agnieszka Grzybowska / Agnieszka Wielgosz Ze względu na stan zdrowia, w paryskiej odsłonie Bogusława Schaeffera zastąpi przy instrumencie Michał Urbaniak. Sam Mistrz przez cały spektakl obecny będzie w prezentowanych nad sceną multimediach.

Dwóch mężczyzn– wyglądają jak gentelmani z obrazów Magritte'a, zachowują się jak krzykliwe błazny, pretendujące do głównej roli bez znajomości tekstu i reguł. I kobieta – agresywna w swoich tezach, prowokująca, krzykliwa. W muzycznym tle Michał Urbaniak. Na tle jego błądzącej kantylenty aktorzy próbują przeprowadzić wykład o sztuce, który ostatecznie grzęźnie w pętli, obraca się w niekończącym się loopie, zjada własny ogon i demaskuje pustkę wywodu, smutną nieobecność treści, osamotnioną formę. Feeria dowcipu i szaleństwa niczym z Felliniego. Cyrk obłędu, za którym cicho ukrywa się odwieczne pytanie: kim jest Artysta?

Producentem spektaklu jest Fundacja Przyjaciół Sztuki „Aurea Porta”, której zasadniczym celem jest wspieranie kultury polskiej oraz promocja inicjatyw artystycznych. Znaczna część działań fundacji koncentruje się na promocji twórczości muzycznej, dramaturgicznej i graficznej Bogusława Schaeffera.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

1050-lecie chrztu Polski w NInA

Krzysztof PendereckiW marcu i kwietniu 2016 roku Narodowy Instytut Audiowizualny pokaże dwie realizacje Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, z 2012 roku w inscenizacji Grzegorza Jarzyny oraz tegoroczną, wykonaną podczas 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, a także rejestrację prawykonania Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Ten wyjątkowy muzyczny cykl, który odbędzie się w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach obchodów 1050-lecia chrztu Polski, rozpocznie pokaz rejestracji jednego z najbardziej znanych utworów Krzysztofa Pendereckiego. W Wielki Czwartek, 24 marca 2016 roku o godz. 18.00, zaprezentowana zostanie Pasja wg św. Łukasza w inscenizacji Grzegorza Jarzyny, zrealizowana w 2012 roku w wyjątkowych przestrzeniach podkrakowskich Alvernia Studios. To nie tylko dokumentacja szczególnego wydarzenia artystycznego z udziałem orkiestry pod dyrekcją samego kompozytora, solistów i chórów, ale także autonomiczne dzieło audiowizualne, które pozwala w pełni dostrzec zamysł reżyserski oraz wykorzystanie przestrzeni, w której odbył się koncert.

Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła artystów, ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie, wokół umiejscowionej środkowo sceny. Tak zorganizowana przestrzeń pomogła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Uczucie bycia w centrum tej historii potęguje doświadczenie muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar dzieła.

W nagrnaiu wystąpili: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, soliści: Iwona Hossa – sopran, Thomas E. Bauer – baryton, Piotr Nowacki – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai. Producenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

Kolejne projekcje zaplanowano 26 i 27 kwietnia 2016 roku. Wszystkie pokazy odbędą się w wielofunkcyjnej sali kinowej Ziemia obiecana – jedynej niekomercyjnej tego typu przestrzeni w Polsce, która umożliwia projekcje w formacie 4K i z wykorzystaniem systemu dźwiękowego Dolby Atmos, w najwyższej możliwej obecnie jakoś obrazu i dźwięku.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl
Czytaj więcej: 1050-lecie chrztu Polski w NInA

Nauczyciel Muzyki 2015

Nauczyciel Muzyki 2015Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na uroczyste wręczenie nagród w konkursie Nauczyciel Muzyki 2015, które odbędzie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie.

Konkurs o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki, przewodnika i opiekuna muzycznego zorganizowany został w Polsce po raz pierwszy. W najbliższą sobotę poznamy 10 kandydatów nominowanych do tytułu Nauczyciel Muzyki 2015, zwycięzcę oraz laureatów nagród specjalnych w pierwszej edycji konkursu. W finale gościć będzie także nauczycielka muzyki z gminy Stara Kamienica – Pani Grażyna Maczek, która zwyciężyła w pierwszym internetowym plebiscycie o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki w Polsce. W przeprowadzonym w styczniu i lutym tego roku internetowym głosowaniu wzięły udział 3174 osoby.

Konkurs ma charakter akcji społecznej, której celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na świetną pracę polskich nauczycieli muzyki, a także skonsolidowanie środowiska muzycznego i lokalnych koalicji wokół zadań związanych z nauką muzyki i aktywnością muzyczną osób w każdym wieku. Chcemy poznać i nagrodzić nauczycieli-muzyków, obdarzonych talentem pedagogicznym i poczuciem misji, charyzmatyczneosobowości, ludzi, którzy potrafią zaszczepić miłość do muzyki, ciekawie i efektywnie jej uczyć.

W konkursie mogą brać udział nauczyciele z oświaty, szkół muzycznych, a także muzycy uczący w edukacji nieformalnej, niezależnie od rodzaju muzyki dominującego w ich pracy. Zachęcamy społeczności lokalne do zgłaszania swoich ulubionych mistrzów i przewodników muzycznych. Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej ma nadzieję, iż konkurs stanie się doroczną tradycją dobrze rozwijającej się branży edukacji muzycznej w Polsce.

Transmisja z wręczenia nagród rozpocznie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 na kanale YouTube Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.

„Muzyka z prądem” w Akademii Muzycznej w Poznaniu

Muzyka z prądem45. Poznańska Wiosna Muzyczna oraz Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zapraszają na wydarzenia organizowane w serii „Muzyka z prądem” w dniach 18-21 marca 2016 roku. Wykładom, prezentacjom oraz warsztatom towarzyszyć będzie koncert zatytułowany Od Kolberga po live coding, który odbędzie się 20 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Błękitnej poznańskiej Akademii Muzycznej. Wstęp wolny.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworu Jarosława Kordaczuka Monoctone Vol. 2 oraz kompozycji PoznańCode Scotta Wilsona. W programie znajdą się ponadto utwory takich kompozytorów jak: Monika Dalach, Radosław Mateja, Anna Maria Huszcza, Wang Bingtang, Mu Yunze, Sun Yuming oraz Shan Ting. Koncert poprowadzi Lidia Zielińska.

W piątek 18 marca o godz. 12.00 odbędzie się wykład-prezentacja Ever-Changing Fragments Changa Seoka Choi (Korea/Wielka Brytania), natomiast 21 marca o godz. 10.00 wykład i warsztaty Super Collider oraz Live coding poprowadzi dr Scott Wilson (University of Birmingham, dyrektor BEAST), a o godz. 14.00 wykład-prezentację Monoctone – hiperekspresyjny sterownik systemów modularnych wygłosi Jarosław Kordaczuk (Studio Ruchome Dźwięki).

Podwójna premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego

Czarna MaskaCzarna maska Krzysztofa Pendereckiego według libretta Harry’ego Kupfera będzie miała podwójną premierę w Gdańsku i Warszawie. Opera Bałtycka wystawi ją po raz pierwszy 20 marca 2016 roku w reżyserii i inscenizacji Marka Weissa. Premiera w Warszawie odbędzie się 31 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

„Czarna maska to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Gerharta Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji – zagłady która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy.” – pisze Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyser spektaklu. 

Kierownictwo muzyczne nad projektem objął Szymon Morus, scenografię zaprojektowała Hanna Szymczak, a choreografią zajęła się Izadora Weiss. W głównych partiach publiczność usłyszy Sylwestra Kosteckiego, Katarzynę Hołysz, Roberta Gierlacha, Piotra Nowackiego i Ryszarda Minkiewicza z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Bałtyckiej. Jednoaktowa opera wykonywana jest w niemieckiej wersji językowej z tłumaczeniem wyświetlanym nad sceną.

Kolejne spektakle odbędą się 22 i 23 marca w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Przed spektaklem w Teatrze Wielkim w Warszawie, 31 marca 2016 roku o godz. 17.30, w Salach Redutowych odbędzie się spotkanie z kompozytorem Krzysztofem Pendereckim.

Szczegółowe informacje – na stronach:
www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/czarna-maska.html
www.teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2015-2016/czarna-maska

Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +”

Music +Kolejny z cyklu koncertów „Music +” odbędzie się 30 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18).

Tym razem wystąpią studenci III roku Akademii Muzycznej w Krakowie: wokalistka Alicja Ciesielczuk oraz pianista Joachim Kołpanowicz. Na program koncertu złożą się między innymi utwory Piotra Czajkowskiego, Claude'a Debussy'ego, Leonarda Bernsteina, Edvarda Griega, Karola Szymanowskiego oraz Samuela Barbera.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +”