Polmic - FB

aktualności

VI Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy online

CiepluchaOrganizatorami Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy są Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundacja „Muzyka do Potęgi”. Tegoroczna edycja zostanie rozstrzygnięta online w dniach 26–29 kwietnia 2021 roku.

Konkurs ma swoje wieloletnie tradycje. Historię swoją rozpoczął na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia we Włoszakowicach. W latach 90. XX w. impreza odbywała się w Sieradzu jako Ogólnopolski Konkurs Oboistów i Fagocistów, następnie jako Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów. Od 2014 roku konkurs nosi imię Józefa Ciepłuchy.

Ideą wydarzenia jest promowanie najlepszych instrumentalistów z polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Konkurs rozgrywany jest w dwóch oddzielnych kategoriach: oboju i fagotu.

W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Zdzisława Szostaka, Jerzego Bauera, Grażyny Bacewicz i Macieja Zielińskiego.

W jury Konkursu zasiedli wybitni polscy artyści i specjaliści w zakresie gry na oboju i fagocie: dr hab. Arkadiusz Krupa, prof. UMFC, prof. zw. dr hab. Tomasz Miczka, prof. zw. dr hab. Józef Raatz, dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek, prof. dr hab. Krzysztof Kamiński, dr hab. Artur Kasperek, prof. UMFC, dr hab. Arkadiusz Adamczyk, dr hab. Katarzyna Zdybel-Nam. Sekretarzem Jury jest dr hab. Leszek Kołodziejski.

Młodzi instrumentaliści przesłali już swoje nagrania eliminacyjne. Prezentacji konkursowych można posłuchać na stronie internetowej Uczelni: www.amuz.lodz.pl.

Tegoroczną edycję Konkursu patronatem medialnym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konkurs najmłodszych kameralistów rozstrzygnięty w Łodzi!

KonkursW sobotę 24 kwietnia 2021 zakończyły się w Łodzi 3-dniowe obrady jury II Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia (22-24 kwietnia 2021 roku). W konkursie zorganizowanym przez Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundację im. Stanisława Liszewskiego wzięły udział 62 zespoły kameralne z całej Polski podzielone na cztery grupy wiekowe.

Jury obradowało w systemie hybrydowym, uczestnicy byli oceniani na podstawie nadesłanych nagrań. W jury zasiadali: prof. Bogusław Pikała (AM Łódź) – przewodniczący, prof. Anna Prabucka-Firlej (AM Gdańsk), prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska (UMFC Warszawa), prof. Jadwiga Kotnowska (AM Bydgoszcz), dr hab. Karina Gidaszewska (AM Poznań, AM Łódź), dr hab. Michał Drewnowski (AM Łódź), prof. AM dr hab. Hanna Holeksa (AM Łódź, Fundacja im. S. Liszewskiego).

W najmłodszej grupie dwa duety zdobyły pierwszą nagrodę ex aequo: Rozalia Mielczarek i Hanna Wójcik oraz Anna Waśko i Pola Fijałka. W drugiej grupie najwyższa nagroda trafiła do zespołu Małgorzaty Błazik i Barbary Jankowskiej, w trzeciej grupie przyznano Grand Prix Irenie Kiełbasińskiej i Mateuszowi Rogowskiemu, wśród najstarszych uczestników zwyciężył kwartet smyczkowy w składzie: Paulina Tomczuk, Julia Charmuszko, Oliwia Stawicka, Konstancja Śmietańska (Grand Prix w czwartej kategorii). We wszystkich grupach wiekowych przyznano także dodatkowe nagrody za wykonanie utworu polskiego. Wśród nagrodzonych interpretacji znalazły się utwory Tomasza Michalaka, Emila Młynarskiego, Michała Spisaka, Romualda Twardowskiego, Jana Wachowskiego i Kazimierza Wiłkomirskiego. W ramach nagród specjalnych pojawiły się zaproszenia dla dwóch duetów do występu w ramach cyklu „Soboty kameralne” w łódzkiej Akademii w sezonie 2021/2022.

Patronami konkursu są członkowie rodziny Wiłkomirskich, którzy już od najmłodszych lat uprawiali kameralistykę w triu założonym przez Alfreda Wiłkomirskiego – ojca muzycznej rodziny. Pierwszy skład zespołu tworzyli: Michał Wiłkomirski (skrzypce), Kazimierz Wiłkomirski (wiolonczela) i Maria Wiłkomirska (fortepian). Wiłkomirscy związani byli zawodowo z łódzką Akademią Muzyczną, która od lat jest ważnym ośrodkiem polskiej kameralistyki: tutaj działa Instytut Muzyki Kameralnej o ponad 60-letnich tradycjach i odbywa się Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza.

Ogłoszenie wyników konkursu – nagranie na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi: https://www.youtube.com/watch?v=yz0PTBjxPlY 

Szczegółowe informacje o konkursie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-muzyki-kameralnej-im-wilkomirskich 

„Polskie Muzyczki” – sezon 3: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiFundacja Life and Art zaprasza na trzeci już cykl filmów edukacyjnych o polskich kompozytorach „Polskie Muzyczki”. Odcinki prezentowane będą od 24 kwietnia 2021 w każdą sobotę o godz. 17.00 na kanale YouTube projektu.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał jeszcze przed pandemią. Wspólne koncerty klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik poprzedzały prelekcje, mające na celu przybliżenie wykonywanej muzyki. Obecnie instrumentalistki chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Ideą ich wirtualnego projektu jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które zamieszczone są w serwisach YouTube i Facebook, umożliwiających bezpłatne odtwarzanie. Artystki realizują przysłowiową ideę „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między pianistką a klarnecistą, które prywatnie są również przyjaciółkami.

3. sezon „Polskich Muzyczek” rozpocznie się odcinkiem poświęconym Krzysztofowi Pendereckiemu, w 1. rocznicę śmierci. Spotkamy się także podczas wywiadów z Agnieszką Zdrojek-Suchodolską i Łukaszem Wosiem. Pozostałe wideo opowiedzą o Krystynie Moszumańskiej-Nazar, Karolu Kurpińskim oraz Ignacym Feliksie Dobrzyńskim. W odcinkach nie zabraknie zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Projekt zachęci także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódzka premiera kantaty Zygmunta Krauze „Francesco”

FL25 kwietnia 2021 o godz. 17.00 odbędzie się łódzka premiera kantaty Francesco związanego z Łodzią wybitnego kompozytora Zygmunta Krauze. W programie koncertu znajdzie się także Missa brevis Zoltana Kodaly’a. Koncert odbędzie się w formie płatnej transmisji online.

Kantata na chór mieszany, orkiestrę kameralną i organy wykorzystuje teksty zaczerpnięte z pism św. Franciszka oraz tekstów Dantego Alighieri. Przez ten pryzmat kompozytor przygląda się kondycji współczesnego człowieka, jego powinnościom i ograniczeniom. Poszczególne części utworu o tytułach Życie, Praca, Pieniądze, Kobieta, Śmierć zostały przedzielone solowymi preludiami organowymi. Prawykonanie kantaty miało miejsce w 2018 roku.

Zygmunt Krauze, profesor kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, to jeden z najwybitniejszych polsich artystów swojego pokolenia, ceniony w Polsce i za granicą. W jego dorobku ważne miejsce zajmują opery oraz utwory fortepianowe i z udziałem fortepianu. Ważny rozdział jego twórczości tworzy muzyka unistyczna, której teoretyczne podstawy kompozytor wywiódł z malarstwa Władysława Strzemińskiego.

Wystąpi Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej pod kierunkiem Dawida Bera oraz soliści: Marta Malarska, Magdalena Szymańska, Maria Hubluk-Kaszuba (sopran), Anna Krysztofiak (mezzosopran), Paweł Żak (tenor), Adrian Łęczycki (baryton), a także organista Roman Perucki.

Karolina Albińska

Dodatkowe informacje:  https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-oratoryjny-16 

Koncert kameralny w Centrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego „Muzyka Łodzi+”

ULCentrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza 25 kwietnia 2021 o godz.12.30 na koncert kameralny w ramach cyklu koncertów online „Muzyka Łodzi +”. Premiera nagrania odbędzie się na kanale YouTube Uniwersytetu Łódzkiego. Zabrzmi muzyka Grażyny Bacewicz, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Romana Ryterbanda.

Cykl koncertów kameralnych w Centrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego to wydarzenia mające na celu prezentację oraz popularyzację kanonu europejskiej literatury kameralnej od XVIII do XXI wieku: zarówno utworów o wyrobionym już prestiżu artystycznym, jak i tych niesłusznie zapomnianych lub rzadziej wykonywanych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich, w tym także wywodzących się lub bezpośrednio związanych z Łodzią. Inicjatorem cyklu jest Fundacja im. Stanisława Liszewskiego, a koncerty powstają we współpracy z artystami Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

W programie najbliższego koncertu znalazły się Suita na dwoje skrzypiec Grażyny Bacewicz, Two Contrasts for a duo Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Sonatina na gitarę Romana Ryterbanda oraz kompozycje Marka Waltona, Rolanda Pontinena i Sida Phillipsa. Udział w koncercie wezmą Polish Violin Duo, klarnecista Wojciech Sokołowski, pianista Michał Kluska i gitarzystka Kalina Polańska.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Hiob” Karola Wojtyły i Krzesimira Dębskiego – premiera online

POKRok po obchodach setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba. 25 kwietnia 2021 o godz. 19.00 odbędzie się premiera online opery Krzesimira Dębskiego do libretta na podstawie dramatu Karola Wojtyły – streaming live na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej Krzesimir Dębski mówi tak: „Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobie to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu. Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” […], w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych”.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia ograniczają działalność instytucji kultury, toteż opera zostanie zaprezentowana online, bez udziału publiczności. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła, które zaprezentują soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Tadeusza Karolaka. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

Katarzyna Gardzina

Szczegóły na www.operakrolewska.pl 

Prawykonanie utworu Olgi Hans „Nieobecność”

Am ŁódźMuzykę Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Franza Josepha Haydna oraz łódzkiej kompozytorki Olgi Hans zaprezentuje 24 kwietnia 2021 o godz. 18.00 Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. Koncertu będzie można posłuchać za pośrednictwem transmisji online na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Koncert rozpocznie prawykonanie Nieobecności Olgi Hans na orkiestrę smyczkową. Utwór ten, jak mówi sama kompozytorka, powstał w ostatnich dniach listopada ubiegłego roku z potrzeby chwili, jako reakcja m.in. na pandemiczną rzeczywistość. Nastrój i myśli, które wówczas towarzyszyły artystce, doskonale oddaje wiersz Wisławy Szymborskiej Rachunek elegijny – stąd też tytuł kompozycji będący ostatnim słowem tego wiersza.

Publiczność usłyszy także Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego z 1844 roku. Partię solową zinterpretuje Adrianna Zając, zwyciężczyni Uczelnianego Konkursu na wykonanie koncertu lub arii z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi, w skład której wchodzą najzdolniejsi studenci Uczelni. Solistka jest studentką klasy skrzypiec dr Ludwiki Mai Tomaszewskiej-Klimek. Na koniec wybrzmi dwunasta, ostatnia z cyklu „Symfonii Londyńskich” Symfonia D-dur nr 104 Haydna, znana również jako „Symfonia Salomona” od nazwiska Johanna Petera Salomona, który organizował trasy koncertowe kompozytora.

Marta Włodarczyk

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2021/155768-koncert-symfoniczny 

Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej 2021

ZKPPrezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich na posiedzeniu w dniu 17 marca 2021 przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej. Łukaszowi Borowiczowi, Lechowi Dzierżanowskiemu oraz Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi.

Łukasz Borowicz otrzymał Nagrodę Honorową za przywracanie do życia i promocję niesłusznie zapomnianych dzieł symfonicznych i operowych muzyki polskiej XIX i XX wieku. Lech Dzierżanowski – za podjęcie wielu inicjatyw wydawniczych i koncertowych, które skutecznie przywracają osobę i muzykę Romana Palestra do życia muzycznego; za inspirowanie wielu osób i instytucji do włączania się w te działania. Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – za poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej.

Uroczystość wręczenia Nagrody zaplanowana jest podczas 64. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Nagroda Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej 2021

DomosławicePrezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich, na posiedzeniu w dniu 17 marca 2021, przyznało (szóstą w historii) Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej.

Nagrodę otrzymała Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Domosławicach za realizację bezprecedensowego programu nauczania obejmującego muzykę współczesną w wymiarze teoretycznym i praktycznym, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów Grzegorza Majki i Renaty Stivriny za ich misyjną postawę w pracy twórczej na rzecz szkoły poprzez komponowanie utworów - od solowych po wielkoobsadowe - i ich realizację w ramach szkolnych projektów artystycznych oraz dyrektora Kazimierza Wojnickiego za kierowanie wyjątkową placówką edukacyjną, w tym za wsparcie i entuzjazm dla realizacji autorskiego programu nauki muzyki.

Szkoła Muzyczna w Domosławicach powstała w 2012 roku, jako pierwsza tego typu placówka w powiecie brzeskim – lokuje zajęcia dydaktyczne w siedmiu filiach, rozsianych w promieniu 50 kilometrów. Twórcą idei był dyrektor Kazimierz Wojnicki. Szkoła wypracowała swój własny, unikalny sposób kształcenia muzycznego o charakterze integralnym. Łączy on w sobie nabywanie umiejętności wykonawczych, poznawanie muzyki wieków dawnych oraz praktyczne uczestniczenie w powstawaniu sztuki najnowszej. Pośród nauczycieli przedmiotów teoretycznych znalazło się troje kompozytorów oraz dyrygent. I właśnie coroczna realizacja nowego utworu na dużą obsadę wokalno-instrumentalną, pisanego przez pedagogów-kompozytorów specjalnie z myślą o ich uczniach, stała się najważniejszym elementem, scalającym cały proces nauczania oraz integrującym kilkuset młodych muzyków.

Uroczystość wręczenia Nagrody planowana jest podczas 64. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Więcej – na stronie https://www.zkp.org.pl/