Polmic - FB

aktualności

Kraków | 27. Audio Art Festival

Audio ArtW dniach 13–24 listopada 2019 roku odbędzie się 27. edycja Audio Art Festiwal. Koncerty, instalacje, performance odbywać się będą w Galerii Bunkier Sztuki, Hevre i Akademii Muzycznej w Krakowie.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Program Festiwalu obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku – obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie – i jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. W ramach Festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas tegorocznej edycji zaprezentowana zostanie instalacja Rafała Zapały Scrolling to zero. Wystąpi wrocławski Laptop Ensemble, który wykona utwory na komputery Marcina Rupocińskiego, Stanislawa Krupowicza i Marcina Bortnowskiego. Autorski projekt skrzypaczki i improwizatorki Anny Zielińskiej ElectroZiółka zostanie wykonany przez nią na żywo; inspirację stanowi szeroko rozumiana natura kontrastująca z elektroniką oraz – podobnie jak w dotychczasowym życiu artystycznym Anny Zielińskiej – podróże i interakcja ze słuchaczami podczas koncertów. Recital Martyny Zakrzewskiej poświęcony będzie twórczości Piotra Peszata. 23 listopada zostanie zaprezentowany utwór Krzysztofa Knittla Oneg Szabat, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Będziemy mogli również zobaczyć spektakl sonokinetyczny na zespół kameralny, elektronikę, tancerzy i sensory gestu Zonia Jarka Kordaczuka.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program znajduje się na stronie festiwalu: http://audio.art.pl/  oraz https://www.facebook.com/AudioArtFestival/ 

Łódź | Recital mistrzowski Kevina Kennera

Paderewski11 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert z okazji Dnia Niepodległości – recital mistrzowski światowej sławy pianisty Kevina Kennera.

Amerykański pianista Kevin Kenner, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1990 roku, ma wielorakie związki z Polską. Artysta często bierze udział w warszawskim festiwalu „Chopin i jego Europa”, w 2010 roku koncertował w naszym kraju z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina i jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Pełni funkcję profesora wizytującego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W ubiegłym roku otrzymał tytuł doktora honoris causa tej uczelni. Jako solista Kenner koncertował z tak znakomitymi orkiestrami, jak BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina czy Orkiestra XVIII Wieku. Występował pod batutą Sir Charlesa Grovesa, Andrew Davisa, Jacka Kaspszyka i innych.

Podczas łódzkiego recitalu Kevin Kenner wykona utwory fortepianowe polskich kompozytorów, które utrwalił na cieszących się uznaniem albumach: kompozycje Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://filharmonia.lodz.pl/ 

Opole | Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości

FO11 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się koncert symfoniczny z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

Koncerty symfoniczne w Filharmonii Opolskiej z okazji Święta Niepodległości odbywają się co roku 11 listopada. W całości polski jest repertuar najbliższego uroczystego koncertu z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej i skrzypka Mariusza Patyry, którzy wykonają wspaniałe dzieła polskich twórców pod batutą Przemysława Neumanna.

Rozpocznie koncert Legenda op. 31 Witolda Maliszewskiego. Dość krótki utwór najbliższy jest formie poematu symfonicznego, a opowiada o fikcyjnej postaci z podań i legend – Borucie, czyli szlachcicu, który stał się diabłem. W centralnej części wieczoru zabrzmi I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego. To gratka dla miłośników muzyki skrzypcowej: pierwszy koncert wykonywany jest bowiem znacznie rzadziej od drugiego ze względu na wyjątkowy poziom trudności tej kompozycji. Niepozbawiona jest ona jednak zachwycających romantycznych melodii, tak charakterystycznych dla dojrzalszych dzieł Wieniawskiego. Symfonię d-moll op. 21 Zygmunta Stojowskiego najlepiej opisałyby takie przymiotniki, jak: monumentalna, majestatyczna, doniosła. A zatem – idealnie dopasowana do okazji.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Krasnystaw | Recital klawesynowy Elżbiety Stefańskiej z okazji 11 Listopada oraz prawykonanie „Poloneza” Mariusza Dubaja

DubajWładze samorządowe miasta i powiatu krasnostawskiego zapraszają na recital klawesynowy Elżbiety Stefańskiej pt. „Historia jednego listu” z okazji zamknięcia Jubileuszu 100-lecia Odzyskania Niepodległości 11 Listopada. Recital odbędzie się w Krasnostawskim Domu Kultury 11 listopada 2019 roku o godz. 17.00. Słowo o muzyce wygłosi prezes Lubelskiego Oddziału ZKP Mariusz Dubaj.

Recital upamiętnia list wysłany z Krakowa 11 Listopada 1949 roku przez światowej sławy pianistkę i laureatkę pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie Halinę Czerny-Stefańską do dyrektora krasnostawskiego Społecznego Ogniska Muzycznego im. M. Karłowicza, Ignacego Lipczyńskiego, z podziękowaniem za gratulacje z okazji otrzymanej nagrody. Warto przypomnieć, że krasnostawskie Ognisko Muzyczne im. M. Karłowicza w latach swojej działalności wykształciło blisko 3 000 uczniów, z których wielu ukończyło wyższe studia muzyczne. Miało dwadzieścia filii w okolicznych miejscowościach i dwukrotnie zdobyło pierwsze nagrody na konkursach tego typu placówek w Krakowie i Łodzi.

W programie znajdą się kompozycje J.J. Frobergera, G.F. Haendela, F. Couperina, C.B. Balbastre, C.F.E. Bacha, M.K. Ogińskiego, P.A. Solera i M. Dubaja. Podczas recitalu planowane jest światowe prawykonanie zamówionego przez Elżbietę Stefańską u Mariusza Dubaja Poloneza „Powitanie Ojczyzny”.

Elżbieta Stefańska jest wybitną polską klawesynistką, absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Hansa Pischnera i profesorem tej uczelni. Swoje umiejętności gry na klawesynie doskonaliła na kursach mistrzowskich w Sienie i Weimarze pod kierunkiem Z. Ruzickovej i R. Gerlina. Jest laureatką pierwszych nagród Konkursu Muzyki Dawnej w Łodzi (1964) i Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie (1965). Dzięki tym sukcesom rozpoczęła międzynarodową karierę, koncertując w wielu krajach Europy, Azji oraz w USA. Prowadziła kursy mistrzowskie gry na klawesynie oraz brała udział jako juror w międzynarodowych konkursach muzycznych m.in. w Monachium (1970), Tajpej (1990), Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku (1992), w Warszawie (1993) i w Budapeszcie (2000). Dokonała nagrań dla wytwórni Polskie Nagrania, EMI, Decca Records, Fonit Centra, Naxos. Dla japońskiej wytwórni Pony Canyon nagrała 6 płyt z 18 sonatami W.A. Mozarta na instrumencie pianoforte z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również wiele utworów J.S. Bacha. Odznaczona m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2001), tytułem profesora h.c. Akademii Muzycznej w Kijowie (2008) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009).

Lubelski Oddział ZKP

Warszawa | Prawykonanie kompozycji multimedialnej „Mi-repris”

Towarzystwo LutoslawskiegoNazwa projektu Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha i Marcina Rupocińskiego, który zostanie zaprezentowany w Nowym Teatrze 11 listopada 2019 roku o godz. 19.00, nawiązuje do Mi-parti, nieistniejącej kompozycji elektroakustycznej Witolda Lutosławskiego, którą kompozytor zamierzał stworzyć.

Sens nowego tytułu („Mi-repris” = „na wpół przejęte” a metaforycznie: „na wpół odzyskane”) należy rozumieć dwojako: w powiązaniu z dwuczęściową formą projektu i w odniesieniu do realizacji nieistniejącego, choć zamierzonego utworu Witolda Lutosławskiego, którego idea zostanie „przejęta” i „odzyskana”. W pierwszej części utworu Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich i Marcin Rupociński przetwarzają zachowane szkice na muzykę, zgodnie z duchem, estetyką i możliwościami technologicznymi epoki, w której koncepcja została stworzona. Efektem będzie muzyka akusmatyczna. Drugą część stanowić będzie impresja kompozytorów, którzy oparli swoje pomysły zarówno na szkicach Lutosławskiego, jak i na jego idiomatycznym języku muzycznym.

Powstała nowa forma wyrazu przenosi szkice niedokończonego utworu elektroakustycznego do współczesności i bazuje na rozwiązaniach niedostępnych dla Lutosławskiego. Dzięki temu „ożywiają” koncepcję Witolda Lutosławskiego własnymi zdobyczami estetycznymi, a przede wszystkim technologicznymi. Wnoszą ideę „human electronics”, która polega na sterowaniu parametrami muzyki elektronicznej za pomocą instrumentów muzycznych przy użyciu własnego oprogramowania komputerowego.

Utwór powstał dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jego prawykonanie odbędzie się w ramach cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, który organizuje Towarzystwo im. W. Lutosławskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/mi-repris 

Bydgoszcz | Inauguracja XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy

Konkurs PaderewskiegoTowarzystwo im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza 10 listopada 2019 roku o godz. 17:00 do Filharmonii Pomorskiej na koncert inaugurujący XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego.

Konkurs zainauguruje koncert z udziałem Nikity Mndoyantsa, rosyjskiego wirtuoza fortepianu, bezapelacyjnego zwycięzcy VII Konkursu im. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007). Ponadto jest laureatem pierwszej nagrody Konkursu Pianistycznego w Cleveland i finalistą Konkursu Pianistycznego Van Cliburn. Dodatkowo artysta odnosi także sukcesy jako kompozytor: w 2014 otrzymał pierwszą nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. N. Miaskowskiego w Moskwie, a w 2016 – Konkursu Kompozytorskiego im. S. Prokofiewa w Soczi. Mndoyants ukończył Konserwatorium Moskiewskie, gdzie studiował także kompozycję, a od 2013 wykłada tam orkiestrację.

Pianista zagra II Koncert g-moll Siergieja Prokofiewa, uważany za najtrudniejszy z wszystkich pięciu koncertów kompozytora. To wspaniałe dzieło cechuje niezwykle emocjonalna i intensywna muzyka, stanowiąca też pod względem technicznym wyzwanie dla solisty. Następnie Symfonicy zagrają Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, który jest do dzisiaj najczęściej wykonywanym jego utworem. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi szef artystyczny FP Kai Bumann. Słowo do koncertu wygłosi Krzysztof Zanussi, znany powszechnie jako wybitny reżyser filmowy i telewizyjny, scenarzysta i producent, bywa określany mianem „ojca duchowego kina polskiego”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | II Suita Narodów Europy 

SuitaWykonanie II Suity Narodów Europy odbędzie się podczas Gali Finałowej III Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w dniu 10 listopada 2019 o godzinie 20:00 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa).

Suita Narodów Europy cz. 2 to utwór napisany przez sześciu kompozytorów z różnych krajów Europy. Autorami dzieła są: Marcin Kopczyński (Polska), Jonas Jurkūnas (Litwa), Balázs Kecskés D. (Węgry), Victor Vojcik (Białoruś), Eliska Cílková ( Czechy), Kirill Volkov (Rosja). Projekt ukierunkowany jest na ułatwienie polskiej publiczności kontaktu z nową muzyką oraz zapoznanie się z twórczością artystów zagranicznych, sprzyja również prezentacji nowych polskich dzieł poza granicami Państwa, równocześnie zachęcając do współpracy z najmłodszym pokoleniem muzyków. Wyjątkowość tego dzieła polega na jego różnorodności i wkładzie kompozytorów z różnych krajów europejskich. Powstająca druga część Suity to utwór wokalnoinstrumentalny o wielu warstwach. Kombinacja instrumentów jest całkowicie dowolna. Taka różnorodność daje mnóstwo możliwości twórczych, jednocześnie zapewniając spójność wszystkich części.

III Europejski Festival Akademii Muzycznych (EFAM) to międzynarodowe muzyczne spotkanie i prezentacja europejskich uczelni muzycznych, które podczas koncertów festiwalowych przedstawiają swój dorobek artystyczny, proponując występy najbardziej uzdolnionych studentów, absolwentów i ich pedagogów. Organizatorami wydarzenia są Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i Centrum Promocji Kultury na Pradze Południe przy wsparciu Wydawnictwa ARKADY, Yamaha Music Poland – oddział w Polsce oraz Instytutu Muzyki i Tańca przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stroniehttps://efam.interpiano.pl/pol

Lusławice | Koncert polskich i niemieckich artystów z okazji 30. rocznicy upadku muru berlińskiego

Luslawice9 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach wystąpi jeden z najlepszych europejskich big bandów – NDR Bigband w towarzystwie Atom String Quartet, sopranistki Olgi Pasiecznik oraz pianisty Vladislava Sendeckiego.

Norddeutscher Rundfunk Big Band – orkiestra niemieckiego radia publicznego w Hamburgu, jeden z najlepszych europejskich big bandów jazzowych. Razem z zespołem występowali m.in.: Dexter Gordon, Chet Baker, George Coleman, Dee Dee Bridgewater, Tomasz Stańko, Lionel Hampton, Richard Galliano. Pierwszy koncert jazzowy orkiestry odbył się w maju 1974 r. w hamburskiej „Fabrik” i od tamtej pory band budował swoją międzynarodową renomę. NDR Big Band bierze udział w wielu specjalnych projektach artystycznych, które często wychodzą poza ramy muzyki jazzowej. Orkiestra od kilku lat z powodzeniem sięga po kompozycje polskich jazzmanów. Pianista i kompozytor Vladislav Sendecki, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest aranżerem i solistą słynnej NDR Big Band. Dla orkiestry napisał suitę Anima Mundi, syntezę zachwytu artysty dla wielu kultur muzycznych świata. Kompozytorzy i wykonawcy są członkami Atom String Quartet – jednego z najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. W twórczości zespołu – oprócz jazzu i szeroko rozumianej improwizacji – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. W roli solistki tego wieczoru wystąpi absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Olga Pasiecznik, która od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii.

Artyści wykonają Le Jardin Qublié Vladyslava Sendeckiego, My Polish Heart Wolfganga Kerschek’a oraz About Penderecki Geira Lysne’go – wariacje na temat utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie powtórzeniem znakomicie przyjętej światowej prapremiery projektu, który artyści wykonali 27 listopada 2018 w Elbphilharmonie w Hamburgu.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Katowice | Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!

KwartetNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert Kwartetu Śląskiego z serii „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”. 9 listopada 2019 o godz. 18.00 śląscy kameraliści wraz z Wojciechem Świtałą wystąpią w sali kameralnej NOSPR z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów i estetyk.

W programie znajdzie się IV Kwartet smyczkowy „Buczak” amerykańskiego minimalisty Philipa Glassa oraz II Kwartet smyczkowy „Grandfather Songs” (in memoriam Henryk Mikołaj Górecki) Marka Nowakowskiego – urodzonego w Stanach Zjednocznych syna polskich imigrantów, którego utwory reprezentują współczesne połączenie śmiałego ekspresjonizmu i mistycznej kontemplacji, słowiańskiego patosu i amerykańskiego indywidualizmu. Kwartet „Grandfather Songs” został prawykonany w 2011 przez Kronos Quartet podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie.

Zabrzmi także II Kwintet fortepianowy (1965) Grażyny Bacewicz. Choć klasycznie zbudowany (Moderato – Allegro / Larghetto / Allegro giocoso) – pochodzi z okresu, w którym Bacewicz zainteresowała się awangardą. „Rozwijając montażowo-wariacyjny typ narracji, z dominującą rolą wybranych interwałów i struktur interwałowych (...), obdarzyła kompozytorka ten utwór większą dozą liryzmu i dramatyzmu; (...) zaważyła tu nowa w stosunku do poprzednich dzieł orkiestrowych rola fortepianu, traktowanego momentami niemal solistycznie, w sposób romantyczny, to znów tworzącego z pozostałymi instrumentami barwne krajobrazy.” – pisała Małgorzata Gąsiorowska w biografii kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttp://www.nospr.org.pl/