Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Między Turcją a Polską

POSI16 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi muzyka turecka XX wieku w wykonaniu zaproszonych artystów z Turcji i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tureckiego święta Dnia Pamięci Atatürka oraz Dnia Młodzieży i Sportu.

Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. Wśród jego muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody.

Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.

Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri, który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule w klasie wiolonczeli prof. R. Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.

Piotr Maculewicz

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji! (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”

B15 maja 2019 roku o godz. 15.30 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Narożna (kl. C, I p.) w ramach 33. festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne” odbędzie się panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”.

Przedmiotem panelu dyskusyjnego towarzyszącego tegorocznemu festiwalowi będzie postać Nadii Boulanger (1887–1979), najwybitniejszej pedagog kompozycji w XX wieku, mistrzyni wielu słynnych twórców współczesnego życia muzycznego. Profesor L´École Normale de Musique w Paryżu oraz Conservatoire américain de Fontainebleau otaczała szczególną opieką uczniów z trzech obszarów: USA, Dalekiego Wschodu oraz Polski.

Wśród jej polskich uczniów znajdujemy m.in. Zbigniewa Bargielskiego, Jerzego Bauera, Mariana Borkowskiego, Joannę Bruzdowicz, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Zygmunta Mycielskiego, Piotra Perkowskiego, Martę Ptaszyńską, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Romualda Twardowskiego, Antoniego Wita, Stanisława Wiechowicza, Bolesława Woytowicza. Polscy twórcy, urzeczeni wypowiedzianą przez Karola Szymanowskiego ideą otwarcia naszej muzyki na Zachód, od końca lat dwudziestych podróżowali do Paryża, aby za sprawą Profesor obcować z całą łacińską tradycją muzyczną.

W 40. rocznicę śmierci Pedagog pragniemy pochylić się nad fenomenem „szkoły” Nadii Boulanger w gronie wybitnych polskich uczniów Mademoiselle i badaczy muzyki polskiej XX wieku. Udział w panelu wezmą: prof. Jerzy Bauer, prof. Marian Borkowski, Małgorzata Gąsiorowska, Michal Klubiński, prof. Zygmunt Krauze, prof. Marta Ptaszyńska, dr Radosław Romaniuk i prof. Antoni Wit.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o Festiwalu: https://www.wsm.art.pl/index.php/pl/ 

Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku

Akordeonowe15 maja 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert „Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku”.

Koncert organizowany jest z inicjatywy Koła Naukowego Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. O obchodzonym na całym Świecie Dniu Akordeonu opowie prof. Elżbieta Rosińska z gdańskiej Akademii Muzycznej. W programie koncertu znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie napisane z myślą o akordeonie, jak i transkrypcje. Zabrzmi m. in. muzyka Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Olczaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Na zaproszenie organizatorów do Gdańska tego dnia przyjadą wybitni młodzi akordeoniści z innych ośrodków akademickich w Polsce i Europie. Wśród nich Sara Wienczek, Konrad Nowakowski, Bartosz Kołsut czy Paweł Sławiński. Nie zabraknie studentów i absolwentów gdańskiej klasy akordeonu (Paweł Ratajek oraz Maciej Kacprzak) oraz uczniów z gdańskich szkół muzycznych (Błażej Reiter).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://ack.ug.edu.pl/events/akordeonowe-wariacje-world-accordion-day-w-gdansku/ 

XXXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku

HajnowkaW dniach 15–19 maja 2019 roku w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku odbędzie się XXXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Wydarzenie, które odbywa się od 1982 roku, jest największym festiwalem muzyki cerkiewnej w Polsce. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności walorów duchowych, ale także artystycznych muzyki cerkiewnej. W 1995 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadało mu kategorię zerową, co stawia go na równi m.in. z Konkursem Chopinowskim. Festiwal co roku gromadzi chóry z całego świata. W tegorocznych przesłuchaniach weźmie udział 27 zespołów z 11 państw : Ukrainy, Białorusi, Łotwy, Rosji, Estonii, Słowacji, Bułgarii, Gruzji, Serbii, Polski oraz Ghany.

O prestiżowe pierwsze nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez międzynarodowe jury składające się z najznamienitszych kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski – wybitny polski kompozytor i pedagog. Jego utwory znajdą się też w programach konkursowych.

W ramach przedsięwzięcia koncerty odbędą się nie tylko w Białymstoku, ale także w innych miastach. W tym roku uczestnicy Festiwalu wystąpią aż w 20 miejscowościach: Warszawie, Legionowie, Sokole, Narwi, Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Wasilkowie, Michałowie, Krynkach, Białowieży, Ciechanowcu, Sejnach, Szczuczynie, Studziankach, Zduńskiej Woli, Krasnymstawie, Orli, Augustowie, Mielniku i Dąbrowie Białostockiej.

Festiwal jest objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy, a także Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego, Związku Kompozytorów Polskich oraz Prezydenta Miasta Białegostoku.

Szczegółowe informacje – na stronie http://festiwal-hajnowka.pl/ 

XII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

FMFW dniach 14–21 maja 2019 roku odbędzie się XII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic Festiwal jest największą imprezą tego rodzaju w Polsce, podczas której muzyka filmowa wykonywana przez znakomite orkiestry połączona jest z wysokiej jakości obrazem filmowym. Festiwal wyróżniają monumentalne widowiska muzyczno-filmowe, które cechuje innowacyjność w sferze technologii dźwięku i obrazu, jak również coroczna obecność wybitnych twórców. W tym roku specjalnym gościem Festiwalu będzie Alexandre Desplat.

Podczas inauguracji w gotyckim wnętrzu kościoła św. Katarzyny zabrzmi najpiękniejsza muzyka filmowa w opracowaniu na chóry w wykonaniu zespołu Pro Musica Mundi pod dyrekcją Wiesława Delimata. Wykonane zostanie m. in. mroczne, tajemnicze Agnus Dei Wojciecha Kilara z tzw. małej mszy, skomponowanej na potrzeby niemieckiego serialu telewizyjnego o tematyce historycznej Król ostatnich dni Toma Toelle. Koncert 15 maja „Dracula live in Concert” będzie światową premierą tego międzynarodowego tytułu, pierwszą koprodukcją dwóch zaprzyjaźnionych festiwali – FMF i FIMUCITÉ. Zabrzmią wszystkie ścieżki dźwiękowe autorstwa Kilara do filmu Francisa Forda Coppoli.

W trakcie koncertu Scoring4Polish Directors zostaną wręczone dwie nagrody: po raz pierwszy w historii FMF za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku oraz Young Talent Award; zabrzmią również utwory Kilara, a także Antoniego Komasa-Łazarkiewicza, Marcina Maseckiego, Bartosza Chajdeckiego i laureata Young Talent Award. Natomiast 19 maja podczas FMF Gala „The Galmorous Show” kompozytor Craig Armstrong odbierze Nagrodę im. Wojciecha Kilara.

Program Festiwalu obejmuje też Forum Audiowizualne – master classes, panele dyskusyjne i spotkania z uznanymi kompozytorami.

Szczegółowy program – na stronie http://fmf.fm/ 

Poznań | Premiery z Nowego Jorku

FPFilharmonia Poznańska zaprasza na koncert w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza 17 maja 2019 roku o godz. 19.00, podczas którego odbędzie się światowa premiera koncertowa utworu Ignatza Waghaltera.

Łączy ich talent, pasja, znakomite wykształcenie i… Nowy Jork – miejsce, które w czasach wojennej zawieruchy stało się ich azylem. Tam dalej tworzyli, tam doczekali kresu swych dni. Karol Rathaus i Ignatz Waghalter, mający polsko-żydowskie korzenia, w Polsce są prawie nieznani.

Podczas 477. Koncertu Poznańskiego zatytułowanego „Premiery z Nowego Jorku”, odbędzie się światowa premiera koncertowa New World Suite Ignatza Waghaltera. Natomiast w pierwszej części wieczoru zabrzmi Koncert fortepianowy Karola Rathausa w wykonaniu pianisty Daniela Wnukowskiego. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dyrygować będzie Ariel Zuckermann.

Poznański koncert nagrywany będzie przez Deutschlandfunk Kultur, a jego retransmisji na tej ogólnoniemieckiej antenie będzie można wysłuchać 28 maja o godz. 20.00.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Anna Plenzler

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmoniapoznanska.pl/ 

Gdański Festiwal Muzyczny 2019

GFMGdański Festiwal Muzyczny, organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku i Radio Gdańsk, odbędzie się w dniach 18–25 maja 2019 roku.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w 2008 roku. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice. Rok 2019 to dominacja fortepianu zarówno współczesnego, jak i historycznego.

Solistą koncertu inauguracyjnego będzie znakomity pianista niemiecki, nominowany do nagrody Grammy i zdobywca nagrody Gramophone – Joseph Moog. Artysta zagra z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Orkiestra pod dyrekcją Pawła Przytockiego wykona m. in. Uwerturę Es-dur op. 115 Ignacego Jana Paderewskiego. W filharmonii odbędzie się kameralny „Koncert polski”, podczas którego usłyszymy utwory Andrzeja Panufnika i Ludomira Różyckiego. Na szczególną uwagę zasługuje występ Gidon Kremer TRIO, które zaprezentuje dzieła Mieczysława Wajnberga.

Finał z kolei to koncert z udziałem Rafała Blechacza, który wystąpi także w duecie z koreańską skrzypaczką Bomsori Kim; w programie koncertu znalazła się Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 Karola Szymanowskiego. Dzień wcześniej solistą koncertu symfonicznego z udziałem Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej będzie światowej sławy pianista z Finlandii – Juho Pohjonen.

W dyspozycji Festiwalu będą historyczne fortepiany Pleyela i Erarda. Zagrają na nich: laureat I Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina na instrumentach historycznych – Krzysztof Książek oraz juror tego konkursu, niemiecki pianista Tobias Koch, który na trzech fortepianach wykona utwory polskiego romantyzmu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie Festiwalu http://www.gdanskifestiwal.pl 

Wyniki V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

Sopot ClassicZostał rozstrzygnięty V Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem tegorocznego Konkursu było skomponowanie utworu na orkiestrę smyczkową.

V Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego zorganizowano w ramach Festiwalu 9. NDI Sopot Classic. Jury w składzie: Krzysztof Meyer (przewodniczący), Daniel Cichy, Jerzy Kornowicz, Paweł Łukaszewski i Monika Cybulska (sekretarz konkursu) po zapoznaniu się ze wszystkimi zgłoszonymi na Konkurs kompozycjami postanowiło przyznać:

I nagrodę za kompozycję Tech-uniques Andrzejowi Ojczenaszowi, II nagrodę za Nello sfondo Della Vita… Krystianowi Neściorowi, III nagrodę za Muzykę na 16 instrumentów smyczkowych Klaudii Rabiedze. Wyróżnienia otrzymali Aleksandra Chmielewska (za kompozycję SISYPHUS) i Roman Czura (za utwór Colour. Darkness. Light).

Gala wręczenia nagród i dyplomów odbędzie się podczas Koncertu Muzyki Polskiej w dniu 2 sierpnia 2019 roku o godz. 19.30 w kościele Gwiazda Morza w Sopocie.

Więcej – na stronie http://sopotclassic.pl/ 

Laureaci X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJury X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki przyznało 9 nagród regulaminowych i 28 nagród specjalnych!

I nagrodę jubileuszowej edycji zdobyła Rosjanka Maria Motolygina. Zwycięzcami konkursu zostali także: Slávká Zamečníková, Long Long, Ruslana Koval, Gihoon Kim i Piotr Buszewski. Slávká Zamečníková została zaproszona do udziału w najbliższym Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, w ramach którego odbędzie się jej recital. Tenor z Chin Long Long uhonorowany został też Nagrodą Polskiego Radia (zaproszenie do dokonania nagrania z Polską Orkiestrą Radiową) i Nagrodą im. Marii Fołtyn za najlepsze wykonanie utworu Moniuszki. Najwięcej nagród zdobył polski śpiewak Piotr Buszewski: Nagrodę Telewizji Polskiej, zaproszenie do udziału w 24. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Nagrodę Publiczności, Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu, Nagrodę Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wraz z Moniką Buczkowską otrzymał nagrody Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu i Filharmonii Koszalińskiej im. S. Moniuszki. Polską śpiewaczkę uhonorowano również Nagrodą im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu; została też zaproszona do udziału w spektaklu Krakowskiej Opery Kameralnej.

Innym polskim finalistom również przyznano specjalne nagrody. Hubert Zapiór otrzymał nagrodę magazynu „Presto” (roczna opieka medialna) i Nagrodę Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie; Jan Żądło – Nagrodę za najlepsze wykonanie pieśni Mieczysława Wajnberga, Alina Adamski – Nagrodę PWM za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX/XXI wieku; Aleksandra Nowakowski – zaproszenie do udziału w Międzynarodowej Gali Operowej na zakończenie Festiwalu „Moniuszko Inspiration!”; Paweł Trojak – zaproszenie do udziału w moskiewskim Festiwalu „New Opera World 2019”.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/laureaci-x-konkursu/