Polmic - FB

aktualności

Wielopokoleniowe spotkania muzyczne powracają!

MAMStowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie powraca z unikatowym, muzyczno-artystycznym uniwersytetem trzeciego wieku. „Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna: Kraków / Dobczyce” odbędzie się w dniach 13 września – 14 grudnia 2020 roku w Wilii Decjusza w Krakowie oraz Regionalnym Centrum Oświatowo-Sportowym im. Burmistrza M. Pawlaka w Dobczycach.

Projekt zakłada serię czterech spotkań artystyczno-edukacyjnych w każdej z miejscowości, obejmujących klasyczne recitale muzyczne, prelekcje i spotkania z artystami. Ideą przedsięwzięcia jest prezentacja muzyki kameralnej, która wywodzi się z muzykowania domowego i salonowego. Ponadto koncepcja serii nawiązuje do tradycji towarzystw muzycznych. Założeniem jest, by repertuar był jednocześnie ambitny i atrakcyjny, pozwalał na wielopokoleniowe uczestnictwo (dziadków i wnuków), by prezentowali go najlepsi wykonawcy, ale także by artyści spotkali się ze słuchaczami, sami mówili o granych utworach, swojej interpretacji, inspiracjach, by wchodzili w realną interakcję z publicznością.

Każdy koncert odbędzie się w dwóch miejscach: Willa Decjusza w Krakowie oraz Regionalne Centrum Oświatowo-Sportowe im. Burmistrza M. Pawlaka w Dobczycach. Udział w przedsięwzięciu wezmą tak znakomici polscy artyści, jak pianiści Julia Samojło, Monika Gardoń-Preinl, Wioletta Fluda-Tkaczyk, skrzypaczka Maria Sławek, klarnecista Piotr Lato, a także zespół Extra Sounds Ensemble prowadzony przez Alicję Śmietanę. W ich interpretacji usłyszymy utwory Romana Ryterbanda, Stefana Kisielewskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Mieczysława Wajnberga i sonaty skrzypcowe Ludwiga van Beethovena.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 

Pruszcz Gdański | „Trzy Marie” – gotyckie rzeźby zabierają głos

Anna Rocławska-MusiałczykPrzed nami premiera oratorium Trzy Marie w wykonaniu zespołu Les Femmes na żywo i w wersji online. 13 września 2020 o godz. 19.00 w Kościele Podwyższenia Krzyża Św. w Pruszczu Gdańskim będziemy mieli okazję obejrzeć i posłuchać dzieła Anny Rocławskiej-Musiałczyk pod kierownictwem Piotra Jamioła. W czasach, gdy płoną gotyckie katedry, trzy Marie – bohaterki średniowiecznego misterium – schodzą z ołtarza i zabierają głos.

Oratorium Trzy Marie w wykonaniu Les Femmes opowiada historię tytułowych kobiet: Marii – Matki Bożej, Marii Magdaleny i Marii Kleofasowej towarzyszących Jezusowi w jego męce i zmartwychwstaniu. Rzeźby i postacie malarskie Świętych Kobiet „ożywają” i „schodzą z ołtarza" Ukrzyżowanie niderlandzkich mistrzów średniowiecza – późnośredniowiecznego antwerpskiego poliptyku obecnie znajdującego się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wyrafinowane kostiumy Małgorzaty Sosińskiej-Wasik są niemal wierną kopią strojów rzeźb z ołtarza, natomiast scenografia Cypriana Wieczorkowskiego nawiązuje do gotyckich witraży.

Anna Rocławska-Musiałczyk wykorzystuje w utworze teksty ze Starego i Nowego Testamentu, dawne pieśni kościelne oraz współczesną poezję religijną – ich wspólnym mianownikiem jest tematyka maryjna, skupiająca się na historii trzech Marii. Nowy kształt brzmieniowy pieśni i suma wszystkich elementów dzieła przemieniają ostatecznie spektakl w misterium. Oratorium w piękny i harmonijny sposób łączy tradycję z nowoczesnością: „Trzy Marie stanowią nowatorskie podejście zarówno pod kątem formalnym, wykonawczym, jak i w zakresie doboru samego tekstu. Trudno bowiem znaleźć utwór, który w podobny sposób podchodziłby do muzycznego ujęcia tej tematyki", wyjaśnia kompozytorka. Dzieło na trzy głosy i zespół kameralny ma na wskroś uniwersalne przesłanie. Kobiety z ołtarza wołają o nadzieję i radość życia. Trzy Marie to misterium estetyki piękna i ogólnoludzkich wartości.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: Zwiastun projektu

                 Wydarzenie na FB

Zakopane | XII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”

ZakopaneXII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza, odbędzie się w Zakopanem w dniach 12–19 września 2020 roku.

Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na szczytach” to ważne wydarzenie w życiu kulturalnym miasta i regionu, które odbywa się nieprzerwanie od 2009 roku. Nazwa nawiązuje nie tylko do miejsca odbywania się koncertów, ale także do wysokiego poziomu artystycznego wydarzenia. „Muzyka na Szczytach” promuje twórców związanych z Zakopanem, jak również samo miasto na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Podczas tegorocznej edycji muzyka Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Karłowicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Tomasza Sikorskiego, Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna zabrzmi w Kościele św. Krzyża, Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, a także w Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej na Pęksowym Brzyzku. Od VI edycji stałym punktem programu są spotkania publiczności z artystami czyli „Klub rozmów na szczytach”. Gwiazdami tegorocznej edycji będą dyrygent Bassem Samir Akiki, baryton Szymon Komasa, klawesynistka Małgorzata Sarbak, Belcea Quartet i skrzypek Elias David Moncado. Występ Moncada podczas koncertu inauguracyjnego jest nagrodą dyrektora Festiwalu „Muzyka na Szczytach” Pawła Mykietyna za zdobycie I nagrody w 5. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego w Toruniu w 2019 roku. Koncertom towarzyszyć będą liczne wydarzenia kulturalne, m.in. projekcja filmu Projekcja filmu Drugi koncert na wiolonczelę i orkiestrę w reżyserii Macieja Stuhra z muzyką Pawła Mykietyna, interaktywny koncert edukacyjny i wystawy.

Wstęp wolny!

Szczegóły – na stronie http://www.muzykanaszczytach.com 

Łódź | Fortepiany Wolności – „Przygody Misia Colargola” i „Dracula”

FWW roku bieżącym mija 75. rocznica utworzenia powojennego polskiego przemysłu i szkolnictwa filmowego. Dwa najbliższe recitale w ramach cyklu „Fortepiany Wolności” w Łodzi będą dedykowane muzyce filmowej. Witold Janiak przypomni bajkowe i baśniowe melodie 12 września 2020 przy Pasażu Schillera o godz. 12.30. Adam Kośmieja sięgnie po interpretacje najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych skomponowanych przez Polaków 13 września o godz. 16.00 na terenie Fuzji.

Projekt, w którym kameralne fortepianowe koncerty odbywają się w przestrzeni miejskiej, został zainicjowany przez Festiwal Soundedit w 2018 roku. Udział w koncertach wrześniowych w ramach cyklu wezmą pianiści związani z Łodzią i Bydgoszczą.

Kompozytor, pianista i organista Witold Janiak wykłada fortepian jazzowy, harmonię i improwizację w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest zdobywcą wielu branżowych nagród, występował z czołówką polskich muzyków. Wydał sześć autorskich płyt. Artysta jest również autorem muzyki do musicalu Dlaczego Maciek nie poszedł do nieba. Adam Kośmieja to wschodząca gwiazda awangardowej polskiej pianistyki, fetowana m.in. w słynnej Carnegie Hall, czy na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Pekinie. Po studiach w Polsce ukończył Manhattan School of Music w klasie fortepianu Solomona Mikowsky’ego. Wyróżniony został też stypendium im. Harolda i Helen Schonbergów, poświęconym pamięci wybitnego krytyka muzycznego „New York Timesa”. Obecnie, ze stopniem naukowym doktora, jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

12 września Witold Janiak zaprezentuje utwory Piotra Hertla, Andrzeja Korzyńskiego i innych, m. in. z bajek Miś Uszatek, Przygody misia Colargola i Akademia Pana Kleksa. Organizatorzy zapraszają całe rodziny. To będzie pyszna zabawa. W niedzielę 13 września Adam Kośmieja wykona słynne filmowe utwory skomponowane przez Wojciecha Kilara, Waldemara Kazaneckiego, Zbigniewa Preisnera i Krzesimira Dębskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Fortepianywolnosci/ 

Katowice | Inauguracja 76. sezonu artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

FSInaugurację 76. sezonu artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej 11 września 2020 roku o godz. 19.00 wypełnią utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Ludwiga van Beethovena. W roli solisty wystąpi Janusz Wawrowski, uważany za jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków swojego pokolenia.

Nowy sezon otworzy dzieło Patrona Filharmonii Śląskiej – Trzy tańce op. 34 na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego. Następnie filharmonicy śląscy pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego zaprezentują dzieła Ludwiga van Beethovena z okazji 250. rocznicy jego urodzin.

Janusz Wawrowski, który dzięki uprzejmości Romana Ziemiana gra na skrzypcach Antonia Stradivariego zbudowanych w 1685 r., wykona partię solową w Koncercie skrzypcowym D-dur op. 61 Beethovena. Jest to dzieło o niezwykle śpiewnej partii skrzypiec, wymagającej od solisty wrażliwości i wirtuozerii, szczególnie w finałowym Rondzie. W finale koncertu zabrzmi VII Symfonia A-dur op. 92 Beethovena, dedykowana hrabiemu Moritzowi von Friesowi. VII Symfonia została nazwana przez Richarda Wagnera „apoteozą tańca”.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Wrocław | 55. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

WCHasłem przewodnim 55. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, który odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki oraz w kolegiacie Świętego Krzyża i św. Bartłomieja w dniach 11–13 września 2020, jest „Światło dla świata”.

„Dźwięk i światło to fale, różnią się długością. Fale dźwiękowe potrzebują powietrza, by mogły się rozchodzić. W próżni muzyka nie zabrzmi. Światło i powietrze to środowisko życia dla ludzi, roślin i zwierząt. Muzyka to przestrzeń dla piękna. Myślę o wszystkich, którzy pomagają sobie wzajemnie w tych trudnych czasach. Muzyka wspiera takie postawy. Jest przestrzenią, w której ludzie się jednoczą. Pomaga z nadzieją patrzeć w przyszłość. Chcemy, by była ona lepsza, piękniejsza dzięki tym, którzy działają na rzecz dobra. Są światłami dla świata”, podkreśla Andrzej Kosendiak, dyrektor generalny Festiwalu.

Pierwszy koncert tegorocznej edycji Festiwalu będzie hołdem złożonym Krzysztofowi Pendereckiemu. Zabrzmią na nim wyłącznie dzieła tego twórcy, uważanego przez wielu badaczy za najwybitniejszego polskiego kompozytora działającego w ostatnich sześciu dekadach. W programie koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum znajdą się porywające dzieła twórców działających w XX wieku: Andrzeja Panufnika, Benjamina Brittena i Edwarda Elgara. Koncert Giovanniego Antoniniego, Julii Lezhnevy i zespołu Il Giardino Armonico będzie spotkaniem z wybitnymi kompozytorami epoki baroku. Tradycją Festiwalu stało się prezentowanie polskiej muzyki dawnej. Tym razem podczas koncertu finałowego „Światła dla świata” Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykona dzieła Jacka Różyckiego.

Program dostępny jest na stronie http://www.wratislaviacantans.pl/ 

Kraków | IV Krakowski Salon Muzyczny – kameralistyka wkracza na salony!

Krakowski Salon MuzycznyPrzywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa to cel unikatowego festiwalu organizowanego już po raz czwarty przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. 10 września 2020 rusza IV edycja Krakowskiego Salonu Muzycznego.

Wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał do 29 września, a jego głównym celem jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych. W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego. Wystąpią znakomici instrumentaliści i śpiewacy oraz formacje kameralne popularne w ramach muzykowania salonowego. Udział w Festiwalu wezmą: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo, Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela) oraz Herbert Trio. W programie koncertów znalazły się dzieła kompozytorów polskich i europejskich XIX i XX w., w tym utwory Władysława Żeleńskiego, Karola Szymanowskiego i Grzegorza Fitelberga.

Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.

Ze względu na obostrzenia sanitarne liczba miejsc jest ograniczona. Informacja na temat możliwości zdobycia wejściówek będzie umieszczana na stronie SPMK i profilu Facebokowym. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny! Festiwal będzie również transmitowany online na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/salon 

Z klasyką przez Polskę: koncert polskich pieśni

IMiTW ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, pieśni polskich kompozytorów zabrzmią 9 września 2020 w Niemczy (Hotel Niemcza Wino & SPA), 10 września w Ziębickim Centrum Kultury oraz 11 września w Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki w Bielawie. Koncerty odbędą się o godz. 18.00.

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Udział w najbliższych koncertach wezmą Olga Pasiecznik (sopran), Zuzanna Nalewajek (mezzosopran) i Dagmara Barna-Kosowicz (sopran), którym przy fortepianie towarzyszyć będzie Paweł Sommer. W ich interpretacji usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, a także rzadko wykonywane utwory Jana Karłowicza, Witolda Friemanna, Emila Młynarskiego, Jana i Franciszka Maklakiewiczów.

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 

Łódź | Koncert symfoniczny z okazji 150. rocznicy urodzin Emila Młynarskiego

FL11 września 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 150. rocznicy urodzin Emila Młynarskiego.

Znakomity skrzypek Piotr Plawner, łodzianin, wykona wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego I Koncert skrzypcowy d-moll op. 11 Emila Młynarskiego. Utwór ten wraz z II Koncertem skrzypcowym D-dur op. 16 tego kompozytora znalazł się na płycie (DUX), która otrzymała w tym roku nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii „Muzyka poważna / Album Roku Muzyka Koncertująca” .

Postać Emila Młynarskiego najczęściej kojarzona jest z jego ogromnym zaangażowaniem i wkładem w dynamiczny rozwój życia muzycznego Warszawy na przełomie XIX i XX w. Szereg zaszczytnych i odpowiedzialnych funkcji, jakie sprawował przez lata, zapewniły mu pozycję niekwestionowanego autorytetu. Dla łodzian znaczenie ma też fakt, że Emil Młynarski był ojcem Anieli Młynarskiej, żony pianisty Artura Rubinsteina. Za życia artysta ceniony był także za swój kompozytorski dorobek, co potwierdza prestiżowa, zaaprobowana, m.in. przez światowej sławy dyrygenta Arthura Nikischa, nagroda, jaką otrzymał za Koncert skrzypcowy d-moll op. 11. Niniejszy album świetnie wpisuje się w promocję niesłusznie zapomnianej muzyki polskiej. Obecnie kompozycje Emila Młynarskiego życiu koncertowemu przywraca Piotr Pławner, który od lat zajmuje się popularyzacją mało znanych utworów kompozytorów polskich.

Ponadto tego wieczoru w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej usłyszymy IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl