Polmic - FB

aktualności

Kielce | Dęte-Nadęte-Wydęte-Przedęte!

DeteWytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych zaprasza dzieci w wieku od 7 do 12 lat w niedzielę 22 września 2019 o godz. 11.00 do sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach na koncert zatytułowany "Dęte-Nadęte-Wydęte-Przedęte!".

Interaktywny utwór edukacyjny na zespół instrumentów dętych o charakterze zabawowym prezentuje różnorodność ekspresyjną i artykulacyjną instrumentów oraz uczy rozpoznawania nie tylko brzmienia samych instrumentów, ale także różnych, nawet najbardziej nietypowych sposobów wydobywania z nich dźwięków. Interakcja dziecięcej publiczności związana będzie właśnie z zapamiętywaniem i rozpoznawaniem aspektów sonorycznych w oparciu o elementy graficznej partytury. Interakcja ta będzie miała również charakter formotwórczy. Koncert poprowadzi kompozytor Jarosław Kordaczuk. W roli animatora wystąpi Izabela Kościesza, a wśród instrumentalistów znajdą się: Paulina Graś-Łukaszewska – flet, Tomasz Goliński – klarnet/klarnet basowy, Marta Murawska – waltornia, Maciej Łakomy – puzon.

Instrumenty dęte nie są perkusją, nie należy w nie stukać i pukać. No... chyba że ktoś nie umie inaczej. Nie potrafią pływać, więc nie wolno ich wsadzać do wody. Dęte to nie telefon, nie ma po co do nich gadać. Ale za to pokrzyczeć w nie nie zaszkodzi, przecież nie ogłuchną. Dęte to nie włosy, nie potrzebują suszarki. Choć to wcale nie jest jeszcze udowodnione. Dęte to nie policzki, nie służą do cmokania. Zresztą co to za dziwaczny pomysł, żeby cmokać instrument!... A teraz wyobraźcie sobie taki koncert, na którym sami decydujecie, czego jeszcze dęciaki nie mogą robić. Koncert, w którym również Wy sami stajecie się dęciakami. Na takie spotkanie – z ciekawymi rzeczami i szaloną wprost zabawą – właśnie zapraszają organizatorzy!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Murale” Jerzego Kornowicza zainaugurują Shanghai New Music Week

Kornowicz13 września 2019 roku Shanghai Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Shinik Hahm, wykona po raz pierwszy Murale na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną Jerzego Kornowicza. Utwór premierowo zabrzmi w sali Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego.

Polska muzyka nowa podbija Wschód. Tym razem najnowsza kompozycja Jerzego Kornowicza z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zainauguruje 12. edycję prestiżowego festiwalu Shanghai New Music Week.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania. Jak dodaje kompozytor, „to są te cechy murali, które chciałem przenieść do mojej muzyki. Kiedy myślałem o wykonawcach, zdałem sobie sprawę, że mural to gatunek młodych ludzi. Stąd powierzenie premiery utworu najmłodszemu koncertującemu skrzypkowi w mojej rodzinie – mojej córce Oli Kornowicz”.

Maria Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459623,murale-jerzego-kornowicza-zainauguruja-shanghai-new-music-week.html 

NeoQuartet: współczesne kulturalne kooperacje

NeoQuartet„Współczesne kulturalne kooperacje” to projekt trójmiejskiego NeoQuartet inspirowany 100. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych przez Polskę z Łotwą, Wielką Brytanią oraz Finlandią. W tych krajach, w dniach 19 września – 5 grudnia 2019 roku, odbędzie się seria koncertów z udziałem polskiego zespołu i zagranicznych artystów.

Zespół, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej, zaprosił do kooperacji Helsinki Chamber Choir, brytyjską kompozytorkę i performerkę Alwynne Pritchard oraz łotewską artystkę sztuk wizualnych Daša Ludski. Każdy koncert jest osobnym projektem, wynikiem wzajemnej inspiracji NeoQuartet oraz zagranicznych artystów.

Idea projektu w sposób bezpośredni odnosi się do nawiązywania stosunków dyplomatycznych Polski z różnymi krajami po odzyskaniu niepodległości. Tak samo polscy artyści nawiązują kontakty i tworzą wspólne wydarzenia z artystami z Łotwy, Finlandii i Wielkiej Brytanii. Podczas każdego koncertu zostanie przedstawiony dorobek artystyczny polski oraz dorobek kraju, w którym odbywa się wydarzenie.

Dzięki szerokiemu spektrum programu artystycznego podczas serii koncertów NeoQuartet zaprezentuje współczesną polską kulturę w różnorodnej formie, począwszy od klasycznego połączenia akustycznego kwartetu z chórem kameralnym, poprzez kooperację elektrycznego kwartetu z artystami sztuk wizualnych i kończąc na 45 minutowym performance wraz z brytyjską artystką Alwynne Pritchard. Zabrzmią m. in. Ekspansje na elektryczny kwartet smyczkowy Jerzego Kornowicza, Owen was her? Piotra Peszata, VI Kwartet smyczkowy Aleksandra Kościowa, ponadto odbędzie się światowa premiera utworu Dessin Artura Kroschela. Podczas koncertu w Londynie zaprezentowany zostanie performance audiowizualny z elementami teatralnymi. Inspiracją w warstwie muzycznej będzie awangarda muzyczna ubiegłego wieku, w tym również dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły koncertów – na stronie www.neoquartet.pl 

Bydgoszcz | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Bydgoski FestiwalW dniach 20 września – 11 października 2019 roku w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się 57. edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego.

Podczas dziesięciu koncertów, odbywających się pod hasłem „Kontrasty – śpiewy z różnych stron”, przestawione zostaną dzieła wokalno-instrumentalne różnych epok. Zaprezentowane będą mniej znane, lecz niezwykle atrakcyjne gatunki muzyki – od śpiewów z regionu wysp Okinawy w Japonii po prezentację pieśni inspirowanych folklorem Kaszub (prawykonanie cyklu dwunastu pieśni kaszubskich Boska wola autorstwa Łukasza Godyli) czy występ oryginalnego Teatru Obrzędu Ludowego „Zaboracy” z Brus. Osobny koncert zostanie poświęcony kantatom Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu „Wokalizy srebrnego ekranu”, któremu towarzyszyć będą wizualizacje na żywo, usłyszymy muzykę Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego. „Wieczór pieśni” objęty został patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej, m. in. utworów Karola Szymanowskiego (Cztery tańce polskie, Penthesilea) i Witolda Lutosławskiego (Chantefleurs et Chantefables).

Prezentacje festiwalowe uświetnią znakomici wykonawcy polscy i zagraniczni, w tym Chór Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej Europejskiego Centrum Sztuki, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Chór Astrolabium z Torunia, Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki czy sławny zespół L’Arpeggiata ze swym ostatnim projektem Himmelsmusik (w Bydgoszczy nastąpi polska premiera) oraz grono dyrygentów i solistów o międzynarodowej sławie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Rzeszów | I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie

Konkurs MoniuszkiW dniach 20-27 września 2019 roku odbędzie się I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie – nowa inicjatywa kulturalna, której celem jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia zarówno twórczości Stanisława Moniuszki, jak i wielu wybitnych polskich kompozytorów XIX i XX wieku.

Pierwsza edycja Konkursu przeznaczona jest dla dwóch kategorii uczestników – pianistów i zespołów kameralnych. Prezentować oni będą utwory pochodzące głównie z XIX i XX wieku, wybrane z twórczości 50 polskich kompozytorów.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie w dniach 21–26 września 2019 roku, zaś koncert laureatów – 27 września. Wykonawcami będą Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego i Tomasza Chmiela oraz laureaci konkursu. Koncert laureatów zostanie powtórzony 29 września w Filharmonii Narodowej.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca. Współorganizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Pierwsza edycja Konkursu została objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Więcej informacji: www.konkursmuzykipolskiej.pl 

Lublin | VI Międzynarodowy Festiwal im. Braci Wieniawskich

Festiwal WieniawskichVI edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Braci Wieniawskich odbędzie się w Filharmonii Lubelskiej w dniach 21–27 września 2019 roku.

Ideą wydarzenia jest prezentacja muzycznego dziedzictwa braci: genialnego skrzypka Henryka i znakomitego pianisty Józefa Wieniawskich – znanych wirtuozów i kompozytorów XIX wieku. Jednak w programie wydarzenia znajdzie się też muzyka kompozytorów związanych z Lublinem, miastem rodzinnym Wieniawskich, polskich kompozytorów XIX i XX wieku oraz arcydzieła muzyki europejskiej.

Festiwal zainauguruje niezwykły recital Coriny Marti – szwajcarskiej klawesynistki, wykładowczyni klasy fletu i wczesnych instrumentów klawiszowych w Scholi Cantorum Basiliensis. Podczas recitalu artystka zaprezentuje utwory z tabulatury Jana z Lublina, jednego z największych zabytków muzycznych XVI wieku w Europie, wykonując je na nowym instrumencie Filharmonii – kopii klawesynu skrzydłowego, wykonanego według wzorów muzealnych XVIII-wiecznego twórcy Pascala Taskin.

„Quentin Tarantino muzyki klasycznej” – norweski pianista Aksel Kolstad – i wykładowczyni Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Agnieszka Schulz-Brzyska zaprezentują utwory Józefa Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego oraz samego Aksela Kolstada.

Festiwal zwieńczy nadzwyczajny koncert symfoniczny pod batutą Wojciecha Rodka wraz z Georgijsem Osokinsem – zwycięzcą konkursów międzynarodowych, w tym IX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Moskwie (2014), finalistą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2015). Artyści zaprezentują utwory symfoniczne Antonina Dvořáka i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s285,miedzynarodowy_festiwal_braci_wieniawskich.html 

Łódź | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 w Filharmonii Łódzkiej

Filharmonia Łódzka21 września 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2019 / 2020 zabrzmi Credo Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie dedykowany pamięci maestro Zdzisława Szostaka – dyrygenta i kompozytora, artysty silnie i przez wiele lat związanego z Filharmonią, który odszedł 7 września.

Zdzisław Szostak w latach 1971–1987 sprawował funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych oraz dyrygenta Filharmonii Łódzkiej. Do Łodzi przyjechał na zaproszenie ówczesnego dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej Henryka Czyża, z którym później współpracował. Z łódzkimi filharmonikami dokonał wielu nagrań muzyki filmowej, zarówno jako dyrygent, jak i kompozytor. Zadyrygował ponad dwustoma filmowymi ilustracjami muzycznymi. Zespoły Filharmonii wykonywały jego kompozycje, zaś w 2005 roku Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej dokonały prawykonania największego utworu Zdzisława Szostaka Missa Latina, stanowiącego podsumowanie dorobku twórczego artysty. Staraniem również Filharmonii Łódzkiej Gwiazda Zdzisława Szostaka została wmurowana w Alei Gwiazd Łódzkiej Drogi Sławy na ulicy Piotrkowskiej. Maestro odsłonił swoją gwiazdę 13 stycznia 2018 roku, w dniu swoich 88 urodzin. Jego śmierć wyznacza koniec pewnej epoki w historii Filharmonii Łódzkiej.

Credo na 5 głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego wykonają Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej, Chór dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi pod batutą Pawła Przytockiego. W roli solistów wystąpią sopranistki Iwona Hossa, Katarzyna Hołysz, mezzosopranistka Karolina Sikora, tenor Tomasz Warnijak i bas Liudas Mikalauskas.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 

Elbląg | Wrzesień u boku Beethovena – Elbląska Orkiestra Kameralna inauguruje sezon

EOKCo niesie ze sobą liczba trzynaście? Wbrew pozorom nie pecha, a kolejny, pełen smyczkowych emocji i muzycznych zwrotów akcji, sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. 22 września 2019 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu kameraliści zainaugurują XIII sezon swojej działalności i jak na pierwsze skrzypce elbląskiej kultury przystało, uczynią to w wyśmienitym towarzystwie i ze znakomitym repertuarem, łączącym to co najlepsze w polskiej i europejskiej sztuce kompozytorskiej.

Orkiestrę w rejs po czasem leniwych, czasem burzliwych, partyturowych wodach poprowadzi duet dyrygentów: Sabrina Stachel i Piotr Jędrzejczyk. Ten duet energią, finezją i kreatywnością mógłby obdzielić niejeden kwartet, kwintet, a nawet orkiestrę symfoniczną. Nie tylko przy pomocy batuty – partytura w dłoniach Piotra Jędrzejczyka to muzyka najwyższych lotów, zarówno w przenośni, jak i sensie dosłownym: jedna z jego kompozycji zagościła na pokładzie samolotów linii Eurolot.

Artyści zaprezentują w Sali Koncertowej ZPSM dzieła Mieczysława Karłowicza, Andrzeja Panufnika i Ludwiga van Beethovena. A skoro smyczki najlepiej czują się w dialogu, dołączy do nich wiolonczela, dzierżona w wirtuozerskim ręku Macieja Kułakowskiego, solisty i kameralisty, który zdominował X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, zdobywając I nagrodę i nagrodę specjalną. Jak napisał jeden z krytyków, to „pochodzeniem Polak, zaś artyzmem – świata obywatel”.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.eok.elblag.eu 

Tarnowskie Góry | Klawesyn jako instrument towarzyski

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza na koncert „Klawesyn jako instrument towarzyski”, który odbędzie się 22 września 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 w ramach cyklu „Dwa nurty”.

Życie koncertowe to podróże, próby, spotkania, wzajemne inspiracje, motywacje, wspólna pasja, artystyczny żywioł. Na program koncertu złożą się utwory owych podróży, fuzja kultur i różnych rodzajów muzyki: francuskiej, niemieckiej, australijskiej, hiszpańskiej, argentyńskiej, afrykańskiej i polskiej, m. in. Sześć melodii ludowych Marka Pasiecznego, w wersji na klawesyn i gitarę. Zabrzmią również utwory-dedykacje: muzyczny portret klawesynistki Hanny Balcerzak autorstwa Philipa Czapłowskiego oraz prawykonanie Hommage a Elizabeth pour clavecin op. 68 (2018) Tomasza Kamieniaka, skomponowanego na przełomie maja i czerwca 2018 roku, w pierwszą rocznicę śmierci Elżbiety Chojnackiej (10 września b.r. artystka obchodziłaby 80. urodziny).

Klawesynowi towarzyszyć będą dźwięki gitary, akordeonu i perkusji. Do udziału w koncercie zostali zaproszeni cenieni i wyjątkowi artyści: klawesynistki Magdalena Bąk, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i Hanna Balcerzak, perkusista Arkadiusz Kuc, akordeonista Leszek Kołodziejski, gitarzystka Paulina Małgorzata Garlińska oraz zespół Due Corde. W trakcie koncertu zostanie podjęta próba wywołania deszczu (!).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej. Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/