Polmic - FB

aktualności

Nowy utwór Andrzeja Kwiecińskiego pod batutą Macieja Koczura

Andrzej Kwieciński11 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego prawykonany zostanie utwór un momento indugiò Andrzeja Kwiecińskiego. Koncert stanowi przewód doktorski Macieja Koczura, doktoranta Akademii Muzycznej w Krakowie.

Maciej Koczur uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury dra hab. Pawła Przytockiego. Był najmłodszym uczestnikiem IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w 2012 roku. W sezonie artystycznym 2013/2014 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Filharmonii Łódzkiej. Jerzy Maksymiuk napisał: „Pan Maciej dysponuje bardzo dobrą techniką, klarownym beatem, ostateczny obraz utworu nie jest zapożyczony, a jego własny. Przy tym doskonale porozumiewa się z orkiestrą. Jest postacią barwną i niekonfliktową”.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego, absolwenta PSM im. Józefa Elsnera w Warszawie i wydziału kompozycji Królewskiego Konserwatorium w Hadze (Holandia). Jego utwory były wykonywane na wielu koncertach i festiwalach, m.in. Gaudeamus Muziekweek, Klang!, Musica Polonica Nova czy Warszawska Jesień, przez zespoły takie jak Matangi Quartet, Rubens Quartet, Nieuw Ensemble, Orkiestra Aukso. W 2012 roku, w ramach programu IMiT, Andrzej Kwieciński był kompozytorem-rezydentem Filharmonii Łódzkiej. W 2014 roku jego utwór Canzon de’ baci zwyciężył w kategorii „młodzi kompozytorzy” na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach. Spotkanie przedkoncertowe (godz. 18.15) z twórcą poprowadzi Małgorzata Cnota.

W programie wieczoru znajdzie się ponadto: Koncert na kwartet smyczkowy i wielką orkiestrę symfoniczną (w oparciu o Concerto grosso op. 6 nr 7 G. F. Haendla) Arnolda Schönberga, „La Folia” na orkiestrę symfoniczną Arcangelo Corellego w opracowaniu Tadeusza Machla oraz Suita baletowa „Pulcinella”  Igora Strawińskiego. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Macieja Koczura towarzyszyć będzie Kwartet Śląski w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jubileusz 20-lecia Festiwalu Beethovenowskiego

Georgijs Osokins„Beethoven i nowe drogi” to idea przewodnia 20. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który odbędzie się w dniach 12-25 marca 2016 roku w Warszawie. Jak co roku Festiwal rozpocznie się jednak od niezwykłych wydarzeń w Krakowie – miłośnicy muzyki klasycznej będą mogli nie tylko usłyszeć, ale i zobaczyć prace jednego z największych twórców muzycznych wszech czasów.

Zgodnie z tradycją krakowskie wydarzenia festiwalowe rozpocznie wernisaż wystawy manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej, który odbędzie się 7 marca o godz. 12.00. Kuratorem wystawy „Beethoven i nowe drogi”, którą będzie można oglądać do 25 marca 2016 roku jest Michał Lewicki. Oprawą plastyczną zajął się Mariusz Paluch. Uroczystości otwarcia towarzyszyć będzie recital cenionego pianisty Konrada Skolarskiego, który zaprezentuje dzieła Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena, Aleksandra Skriabina i Ferenca Liszta.

W programie krakowskich wydarzeń festiwalowych melomani znajdą ponadto kilka niezwykłych koncertów. Już w poniedziałek 7 marca w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach wystąpi jeden z najsłynniejszych polskich kwartetów smyczkowych – Szymanowski Quartet. Artyści zaprezentują 3 Chorały Wacława z Szamotuł (opracowanie), Kwartet smyczkowy h-moll op. 33 nr 1 Josepha Haydna, Nokturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego (opracowanie) oraz Kwartet smyczkowy C-dur op. 59 nr 3 Ludwiga van Beethovena.

Organizatorzy Festiwalu Beethovenowskiego pomyśleli także o najmłodszych melomanach. We wtorek 8 marca w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się niezwykły koncert zatytułowany Sinfonietka na Beethovenie. Edukacyjno-muzyczne spotkanie dla dzieci (a także dorosłych) poprowadzi orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. Bezpłatne wejściówki na to wydarzenie można odebrać w siedzibie orkiestry Sinfonietta Cracovia (ul. Papiernicza 2, tel. +48 12 4167075).

W środę 9 marca krakowską odsłonę 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zakończy występ jednego z najbardziej kontrowersyjnych uczestników zeszłorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego – łotewskiego pianisty Georgijsa Osokinsa (na zdjęciu). Wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała artysta wykona Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. W programie wieczoru zabrzmią ponadto: Uwertura g-moll Franciszka Lessela oraz VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena. Koncert odbędzie się w Centrum Kongresowym ICE Kraków o godz. 19.30.

Bilety na wszystkie wydarzenia 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Krakowie dostępne są na portalu www.eventim.pl, a także w salonach Empik oraz punktach InfoKraków.

Szczegółowy program Festiwalu: www.beethoven.org.pl
Czytaj więcej: Jubileusz 20-lecia Festiwalu Beethovenowskiego

Premiera „Dziadów” w Teatrze Narodowym

DziadyW jubileuszowym sezonie 250-lecia Teatr Narodowy zaprasza na premierę Dziadów Adama Mickiewicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Premierowe przedstawienie z muzyką Pawła Szymańskiego odbędzie się 10 marca 2016 roku o godz. 19.00 w sali Bogusławskiego.

Tekst przekuty na sceniczne metafory i szlachetna prostota. W romantycznym arcydramacie wybitny litewski twórca przygląda się granicznym polskim doświadczeniom. Widzi duchowość śmiertelników, owładniętych potrzebą metafizyki, śledzi drogę poety, wnikliwie przypatruje się również człowiekowi wrośniętemu w społeczność.

Eimuntas Nekrošius przez wiele lat związany był z wileńskim Teatrem Młodzieżowym. Scenę tę prowadził ponad dekadę i uczynił z niej centrum życia artystycznego i intelektualnego Wilna. W 1998 roku utworzył własny zespół Meno Fortas. Teatr nie ma własnego budynku, przedstawienia realizuje w koprodukcji z innymi europejskimi scenami i festiwalami. Nekrošius pracował m.in. w La Scali w Mediolanie, w Teatro Argentina w Rzymie, Teatro Massimo w Palermo, Teatro Storchi w Modenie, w Teatrze Bolszoj i Teatrze Narodów w Moskwie. Współpracuje ze scenami wileńskimi – Narodowym Teatrem Dramatycznym i Litewskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu. W Polsce pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w 2013 roku przygotował tutaj operę Pawła Szymańskiego Qudsja Zaher. O Dziadach Nekrošius wspominał już osiemnaście lat temu. Mówił, że Mickiewicz go kusi, że właśnie ten dramat chciałby zrealizować na scenie.

Kolejne spektakle odbędą się 11, 12 i 13 marca oraz 16, 17, 19 i 20 kwietnia 2016 roku.

Więcej informacji – na stronie: www.narodowy.pl/repertuar,spektakle,268,dziady.html 
Czytaj więcej: Premiera „Dziadów” w Teatrze Narodowym

Stefan Kisielewski in memoriam

Stefan Kisielewski in MemoriamW niedzielę 13 marca o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się specjalny koncert zatytułowany Stefan Kisielewski in memoriam. Wydarzenie to jest formą uczczenia pamięci tego znakomitego kompozytora, publicysty i krytyka muzycznego, w związku z obchodzoną w tym roku 105. rocznicą jego urodzin i 25. rocznicą śmierci.

Podczas wieczoru Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sławka Adama Wróblewskiego wykona szereg utworów Kisielewskiego z różnych okresów jego twórczości: Koncert na orkiestrę kameralną, Perpetuum mobile, Polkę baletową na orkiestrę symfoniczną, suitę baletową Wesołe miasteczko oraz Koncert fortepianowy, który został prawykonywany na „Warszawskiej Jesieni" tuż przed śmiercią kompozytora.

W charakterze solisty wystąpi znakomity polski pianista – Maciej Grzybowski, czterokrotnie nominowany do nagrody Paszporty Polityki, dwukrotnie do nagrody Fryderyk. Recenzent Los Angeles Times, Walter Arlen, nie krył w swoim tekście absolutnego oszołomienia artystą: „jest największym pianistą, jakiego w życiu słyszałem. (…) Jest fenomenem, cudem, ideałem, geniuszem wyjątkowym." Koncert w Filharmonii Krakowskiej wzbogacą także teksty autorstwa Stefana Kisielewskiego i Czesława Miłosza, czytane przez aktora Narodowego Starego Teatru – Radosława Krzyżowskiego.

Obchody 70-lecia Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

70 Lat Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w OlsztynieCzterema koncertami w dniach 10-13 marca 2016 roku Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie świętować będzie swoje 70-lecie. Patronat honorowy nad jubileuszem Filharmonii objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Uroczysty koncert wraz z Jubileuszową Galą odbędzie się w dniu 11 marca 2016 roku o godz.18.00.

W programie obowiązkowo znajdą się kompozycje patrona Filharmonii, Feliksa Nowowiejskiego. Zabrzmi m.in. Rota do słów Marii Konoponickiej, Uwertura Legenda Bałtyku op. 28 oraz Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis. Ponadto publiczność będzie miała okazję wysłuchać obydwu koncertów Fryderka Chopina w znakomitej interpretacji finalistów ubiegłorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego wystąpi zdobywczyni III miejsca i brązowego medalu Kate Liu oraz laureat II nagrody i srebrnego medalu Charles Richard-Hamelin, który podczas ostatniego z koncertów zaprezentuje się także w repertuarze solowym.

Najważniejszym punktem jubileuszowych obchodów będzie prawykonanie zamówionego specjalnie na tę okazję utworu Constellatio Allenstenium (Gwiazdozbiór Olsztyn) Katarzyny Brochockiej. Sama autorka opisała swój utwór w następujący sposób: „Ideą kompozycji jest odtworzenie historii olsztyńskiej orkiestry, poczynając od grupy jedenastu muzyków, którzy w roku 1946 dali pierwszy koncert, aż do obecnego składu orkiestry symfonicznej. Rozwój zespołu ukazany jest poprzez skojarzenie obiektów astronomicznych (gwiazd tworzących gwiazdozbiory niezachodzące nieba północnego widocznych nad Warmią przez cały rok z symbolicznymi gwiazdami (artystami muzykami). Utwór ma formę swoistego concerto grosso, z solowymi partiami instrumentów, o które przez lata powiększał się zespół.”

ZOBACZ: Program Koncertów
Czytaj więcej: Obchody 70-lecia Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Wratislavia Cantans 2016 – przedsprzedaż biletów

Wratislavia Cantans3 marca 2016 roku ruszyła przedsprzedaż biletów na koncerty 51. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. Wydarzenie odbędzie się w dniach 3-18 września 2016 roku – w okresie, kiedy Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury.

Program tegorocznej edycji, zatytułowanej „Europa Cantans”, będzie obejmował znaczące dla historii muzyki europejskiej dzieła, w tym przede wszystkim kompozycje wokalne. Koncerty jak zawsze odbędą się we Wrocławiu oraz innych miastach Dolnego Śląska. Do udziału zaproszeni zostali najwybitniejsi światowi dyrygenci, soliści oraz zespoły. Wystąpią słynne osobowości muzyczne, m.in. sir John Eliot Gardiner, Jordi Savall, Andrey Boreyko, Philippe Jaroussky. Zabrzmią m.in. takie arcydzieła, jak obie pasje Bacha, Msza koronacyjna Mozarta, symfonie Beethovena i Szostakowicza. W tym roku program zostanie wzbogacany o rozbudowaną część edukacyjną – młodych muzyków organizatorzy zaproszą na liczne lekcje mistrzowskie, odbędą się koncerty z udziałem uczniów i studentów szkół muzycznych.

Przedsprzedaż biletów potrwa do 31 maja 2016 roku włącznie. Pula miejsc w ofercie przedsprzedażowej jest ograniczona i obejmuje tylko wybrane wydarzenia. Bilety można nabyć w kasie Narodowego Forum Muzyki (plac Wolności 1) oraz na stronie NFM.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Muzyka orientu w łódzkiej Akademii Muzycznej

Abu HassanAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na polską prapremierę opery komicznej Abu Hassan Carla Marii von Webera, która odbędzie się 5 marca 2016 roku. Kolejne spektakle w reżyserii Hanny Chojnackiej zaplanowano w dniach 6-9 marca 2016 – wszystkie w polskiej wersji językowej. Wykonawcami opery będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi: soliści, Chór i Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marcina Wolniewskiego.

Abu Hassan – perełka sceny komicznej skomponowana przez Webera w 1811 roku stała się pierwszym operowym sukcesem kompozytorskim autora Wolnego strzelca. Opera została napisana do libretta Franza Karla Hiemera, opartego na wątkach zaczerpniętych z Baśni tysiąca i jednej nocy. Opowiada historię Abu Hassana i jego żony Fatimy, którzy – chcąc podstępem zdobyć środki na spłatę długu – pozorują własną śmierć. Seria zabawnych scen przypieczętowana zmartwychwstaniem małżonków oprawiona została przez Webera błyskotliwą muzyką, z modnymi wówczas tureckimi motywami.

Więcej na temat dzieła można będzie usłyszeć pierwszego dnia konferencji w ramach międzynarodowego projektu„OM: Orient w muzyce – Muzyka Orientu”, który zostanie zrealizowany w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-12 marca 2016 roku. Na program imprezy składa się seria wydarzeń artystycznych i naukowych przedstawiających wpływ tradycji Wschodu i przenikanie Orientu do muzyki Zachodu na przestrzeni wieków.

Zaplanowano m.in. instalację dźwiękową Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, koncert kapeli janczarskiej, koncert liryki wokalnej XIX i XX wieku Arabia felix, a także występ Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej z wykonaniem Les Indes Galantes Jeana-Philippe’a Rameau. W ramach finałowego Dnia japońskiego odbędą się natomiast prezentacje tradycyjnych instrumentów, koncerty, wykłady oraz pokaz dramatu Noh (prezentacja na DVD). Część wykładowa projektu to 2-dniowa międzynarodowa konferencja naukowa z udziałem 25 muzykologów z Chin, Łotwy, Turcji, Iranu, Tajlandii, Rosji, Rumunii, Japonii, Izraela oraz Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl  

Festiwal Wyobraźni Muzycznej mYear

Festiwal Wyobraźni Muzycznej mYear 2016Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych w Warszawie (CENSA) zapraszają do udziału w trzeciej edycji Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear, który odbędzie się w dniach 18-20 marca 2016 roku. W ramach Fwydarzenia zaplanowano wykłady, szkolenia oraz Konkurs Umiejętności Słuchowych.

Festiwal Wyobraźni Muzycznej mYear to bezprecedensowe w tradycji polskiego szkolnictwa muzycznego wydarzenie, które organizatorzy kierują do wszystkich zainteresowanych kształceniem umiejętności praktycznego wykorzystywania słuchu muzycznego, wiedzy i muzycznej wyobraźni – w sposób nieszablonowy, pobudzający kreatywność oraz inspirujący do twórczych przemyśleń.

W poprzednich edycjach mYear – w roku 2012 i 2014 – Festiwal odwiedziło łącznie blisko 400 uczniów, studentów i nauczycieli z całej Polski, którzy poznali nowoczesne typy zadań słuchowych oraz wzięli udział w zajęciach szkoleniowych i grach edukacyjnych.

Do tegorocznej edycji zgłosiła się rekordowa liczba uczestników: ponad 70 osób zapisanych do Konkursu Umiejętności Słuchowych – reprezentantów uczelni muzycznych z całego kraju; ponad 100 słuchaczy szkoleń – nauczycieli uczelni muzycznych z całego kraju.

Szczegółowe informacje – na stronie www.myear.pl  

Koncert Pasyjny na Kamionku

Sinfonia VarsoviaW czwartek 17 marca o godz. 19:00 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku odbędzie się koncert pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek (sopran) i Wanda Franek (alt) z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się dzieła sprzyjające kontemplacji i modlitwie. Wstęp na koncert jest wolny.

W pierwszej części koncertu artyści wykonają Jasności promieniste – małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową skomponowane przez Mikołaja Góreckiego, syna słynnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło powstało w 2012 roku na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W tym czteroczęściowym utworze pojawiają się fragmenty poezji Czesława Miłosza: wierszy A jeżeli, Ogrodnik, a w części kulminacyjnej – tytułowe Jasności promieniste. Partię solową zaśpiewa sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek.

Jednym z częściej wykonywanych utworów muzycznych w okresie Wielkiego Postu jest Stabat Mater Pergolesiego, które zabrzmi w drugiej części koncertu. Stabat Mater przedstawia mękę i śmierć Chrystusa z perspektywy stojącej pod krzyżem Matki Boskiej. Średniowieczna sekwencja wprowadzona przez Kościół Katolicki: Stabat Mater dolorosa, była wielokrotnie opracowywana muzycznie. Najsłynniejszym jest właśnie to, które w 1736 roku skomponował Giovanni Batista Pergolesi, włoski kompozytor, skrzypek i organista epoki baroku. Pergolesi pisał Stabat Mater, swój ostatni w pełni ukończony utwór, przebywając w zakonie franciszkanów w Pozzuoli. Kilka miesięcy później, po nawrocie gruźlicy kompozytor zmarł przedwcześnie, mając jedynie 26 lat.

Utwór przeznaczony jest na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i basso continuo. Podczas koncertu w Kościele na Kamionku partie solowe zaśpiewają Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek i Wanda Franek, a towarzyszyć im będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Wojciecha Rodka.

Patroni Medialni: TVP3 Warszawa, Radio Warszawa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-03-17-koncert-pasyjny-na-kamionku.html