Polmic - FB

aktualności

Konkurs na dyrektora Filharmonii Bielskiej

KonkursZarząd Spółki Cavatina Holding ogłasza konkurs na dyrektora Filharmonii Bielskiej – pierwszego prywatnego obiektu tego typu w Polsce. Oferty można składać do 31 października 2019.

Do konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Filharmonii Bielskiej w Bielsku-Białej mogą przystąpić kandydaci spełniający następujące kryteria merytoryczne:

  1. wykształcenie wyższe magisterskie,
  2. co najmniej 5-letni udokumentowany staż pracy na stanowisku kierowniczym w instytucji działającej w sferze kultury, w szczególności związanej z muzyką lub 5-letnie udokumentowane doświadczenie w samodzielnym zarządzaniu, realizacji i rozliczaniu dużych projektów z dziedziny kultury związanych z muzyką,
  3. doświadczenie w efektywnym pozyskiwaniu z różnych źródeł środków finansowych dla projektów kulturalnych,
  4. umiejętności organizatorsko-menadżerskie,
  5. znajomość specyfiki pracy w instytucji kultury, preferowane w instytucji artystycznej,
  6. znajomość przepisów prawa dotyczących funkcjonowania instytucji kultury w szczególności muzycznych, a także zasad finansowych obowiązujących w tych instytucjach.

Oferty wraz z załącznikami oraz adresem zwrotnym, nr telefonu oraz adresem poczty elektronicznej należy przesyłać w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Konkurs – Dyrektor Filharmonii Bielskiej” na adres: Cavatina Holding S.A. ul. Partyzantów 51, 43-300 Bielsko-Biała w terminie do 31 października 2019. Nadesłane oferty nie będą zwracane.

Szczegółowe informacje na temat rekrutacji wraz z listą wymaganych dokumentów: Plik PDF

Łódź | Święto instrumentów dętych blaszanych

Am ŁódźW ramach Międzynarodowego Sympozjum dla Instrumentów Dętych 23–24 września 2019 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi, poświęconego sztuce wykonawstwa partii orkiestrowych, specjaliści z Niemiec i Polski prowadzić będą wykłady, prezentacje i lekcje mistrzowskie, a wieczorami zagrają otwarte dla publiczności koncerty z interesującym programem.

Zabrzmią transkrypcje oraz dzieła oryginalnie pisane m.in. na tubę, rogi naturalne, flugerhorny, trąbki piccolo. Podczas pierwszego koncertu głównymi muzycznymi bohaterami będą trąbka i rogi. Artyści zaprezentują repertuar obejmujący muzykę współczesną, klasyczną i barokową, a trio blaszane wykona muzykę łódzkiej współczesnej kompozytorki Olgi Hans – Musica Festiva II. Program drugiego koncertu (24 września) zdominuje muzyka na tubę i puzon. Na tubie solo i z towarzyszeniem fortepianu zaprezentowane zostaną kompozycje i aranżacje Øysteina Baadsvika, Gary’ego A. Buttery’ego, Ralpha Vaughana Williamsa, Launa Grøndahla, Stjepana Šuleka i Erika Ewazena.

Dodatkowo, w poniedziałek i wtorek w godzinach 9.00-18.00 wziąć będzie można udział w wydarzeniach towarzyszących: prezentacjach instrumentów dla społeczności lokalnej oraz wystawach instrumentów i wydawnictw muzycznych.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/miedzynarodowe-sympozjum-dla-instrumentow-detych 

Warszawa | 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJ62. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 20–28 września 2019 roku pod hasłem „Pneuma – realność poszerzona”.

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zamyka swoisty tryptyk idei, którymi inspirowane były programy festiwali w latach 2017–2019: 2017 – „Trans/awangardy” – o radykalizmie muzycznym i awangardach z ich postulatami społecznymi, 2018 – „Res Publica” – o różnych aspektach tożsamości kształtujących świadomość, wśród nich także narodowej i społecznej, 2019 – „Pneuma” – o dociekaniu natury nieokreślonego. Termin „pneuma” ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki sięgamy. Najbliższe muzyce to konotacje z powietrzem i jego poruszeniami, otwierającymi nas na wiele symboli i metafor, jak: tchnienie, ruah, wiatr dziejów i historii. Powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. W czasie festiwalu pojawi się wiele muzyki „z powietrza”.

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 32 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 – „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania z artystami i warsztaty dla młodych kompozytorów organizowane we współpracy z Kołem Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

W paśmie głównym festiwalu będą miały miejsce prawykonania 11 utworów: Moniki Dalach, Magdaleny Długosz, Pawła Hendricha, Zygmunta Krauze, Cécile Marti, Adriána Mocanu, Piotra Roemera, Agnieszki Stulgińskiej, Piotra Tabakiernika, Tadeusza Wieleckiego i Sławomira Wojciechowskiego. Szczególnie warto zwrócić uwagę na Thinking Things, czyli „teatr robotyczny” – ostatnią część tryptyku Georges’a Aperghisa, kompozytora zafascynowanego tematem sztucznej inteligencji, w wykonaniu IRCAM, Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta, wykonane przez duńską grupę SCENATET, chór VRC i …publiczność. Jednym z wyrazistych wątków festiwalu będzie twórczość kompozytorek: szwajcarskich – Cécile Marti i Kathariny Rosenberger, oraz islandzkich – Thurídur Jónsdóttir i Báry Gísladóttir.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019 

Warszawa | Nowa płyta z muzyką Romana Palestra – spotkanie promocyjne

PalesterSerdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na spotkanie promocyjne poświęcone nowej płycie z muzyką Romana Palestra, które odbędzie się w piątek 20 września 2019 o godz. 16.00 w budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie (Sala na I piętrze).

Na nowej płycie CD wydanej przez Fundację Piąta Esencja we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich znalazły się utwory Romana Palestra pochodzące z archiwum Związku Kompozytorów Polskich – Requiem, Metamorfozy oraz Koncert altówkowy. Nagrań dokonano podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Spotkanie promocyjne poświęcone nowemu wydawnictwu płytowemu poprowadzą dr Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski.

Spotkanie organizowane jest jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (20-28 września 2019). Wstęp wolny!

Zapraszamy do odzwiedzenia strony poświęconej Romanowi Palestrowi: http://www.palester.polmic.pl/index.php/pl/

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Nowa Ruda | Warsztaty Improwizacji dla Dzieci "Opowiedz mi Bajkę"

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę", które odbędą się 28 września 2019 w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie. Podczas muzycznych spotkań najmłodsi w towarzystwie opiekunów będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Muzycznym gościem warsztatów będzie zespół Trillingen Duo, który tworzą: grająca na gongach i misach dźwiękowych multiinstrumentalistka Iwona Jędruch oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Przygodę przez improwizacje wspólnie z artystkami poprowadzi kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.Harmonogram warsztatów: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat, godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona. Prosimy o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć pod numerem telefonu 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Kultura Dostępna”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronach: www.ptmw.art.pl oraz www.facebook.com/ptmw1923 

Kraków | VI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych

AkordeonVI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się w poniedziałek 7 października 2019 o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. Św. Tomasza 43).

Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu, jeszcze nie prezentowanych publicznie. W programie: Jacek Kopiec – Elegia (2019) na akordeon solo; Wiaczesław Kyrylov – Sentimental (2019) na dwa akordeony; Jakub Sarwas – Hyporchema (2011) na flet, skrzypce i akordeon, Hurry Up! (2007-2008) na pięć akordeonów; Maciej Zimka – New Little Suite (2019) na akordeon solo, 4 aforyzmy (2008) na akordeon solo, Chanson I (2011) na akordeon solo.

Wykonawcami koncertu będą zarówno doświadczeni i uznani, jak i młodzi, bardzo utalentowani muzycy: Alena Budziňàkovà, Mateusz Dudek, Jacek Kopiec, Wiesław Ochwat, Grzegorz Palus, Konstanty Sobula, Maciej Zimka – akordeony, Oriana Masternak – skrzypce, Wiesław Suruło – flet. Organizatorami wydarzenia są Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Fundacja Art Forum.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: https://fundacjaartforum.pl/ 

Kielce | Dęte-Nadęte-Wydęte-Przedęte!

DeteWytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych zaprasza dzieci w wieku od 7 do 12 lat w niedzielę 22 września 2019 o godz. 11.00 do sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach na koncert zatytułowany "Dęte-Nadęte-Wydęte-Przedęte!".

Interaktywny utwór edukacyjny na zespół instrumentów dętych o charakterze zabawowym prezentuje różnorodność ekspresyjną i artykulacyjną instrumentów oraz uczy rozpoznawania nie tylko brzmienia samych instrumentów, ale także różnych, nawet najbardziej nietypowych sposobów wydobywania z nich dźwięków. Interakcja dziecięcej publiczności związana będzie właśnie z zapamiętywaniem i rozpoznawaniem aspektów sonorycznych w oparciu o elementy graficznej partytury. Interakcja ta będzie miała również charakter formotwórczy. Koncert poprowadzi kompozytor Jarosław Kordaczuk. W roli animatora wystąpi Izabela Kościesza, a wśród instrumentalistów znajdą się: Paulina Graś-Łukaszewska – flet, Tomasz Goliński – klarnet/klarnet basowy, Marta Murawska – waltornia, Maciej Łakomy – puzon.

Instrumenty dęte nie są perkusją, nie należy w nie stukać i pukać. No... chyba że ktoś nie umie inaczej. Nie potrafią pływać, więc nie wolno ich wsadzać do wody. Dęte to nie telefon, nie ma po co do nich gadać. Ale za to pokrzyczeć w nie nie zaszkodzi, przecież nie ogłuchną. Dęte to nie włosy, nie potrzebują suszarki. Choć to wcale nie jest jeszcze udowodnione. Dęte to nie policzki, nie służą do cmokania. Zresztą co to za dziwaczny pomysł, żeby cmokać instrument!... A teraz wyobraźcie sobie taki koncert, na którym sami decydujecie, czego jeszcze dęciaki nie mogą robić. Koncert, w którym również Wy sami stajecie się dęciakami. Na takie spotkanie – z ciekawymi rzeczami i szaloną wprost zabawą – właśnie zapraszają organizatorzy!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Murale” Jerzego Kornowicza zainaugurują Shanghai New Music Week

Kornowicz13 września 2019 roku Shanghai Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Shinik Hahm, wykona po raz pierwszy Murale na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną Jerzego Kornowicza. Utwór premierowo zabrzmi w sali Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego.

Polska muzyka nowa podbija Wschód. Tym razem najnowsza kompozycja Jerzego Kornowicza z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zainauguruje 12. edycję prestiżowego festiwalu Shanghai New Music Week.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania. Jak dodaje kompozytor, „to są te cechy murali, które chciałem przenieść do mojej muzyki. Kiedy myślałem o wykonawcach, zdałem sobie sprawę, że mural to gatunek młodych ludzi. Stąd powierzenie premiery utworu najmłodszemu koncertującemu skrzypkowi w mojej rodzinie – mojej córce Oli Kornowicz”.

Maria Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459623,murale-jerzego-kornowicza-zainauguruja-shanghai-new-music-week.html 

NeoQuartet: współczesne kulturalne kooperacje

NeoQuartet„Współczesne kulturalne kooperacje” to projekt trójmiejskiego NeoQuartet inspirowany 100. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych przez Polskę z Łotwą, Wielką Brytanią oraz Finlandią. W tych krajach, w dniach 19 września – 5 grudnia 2019 roku, odbędzie się seria koncertów z udziałem polskiego zespołu i zagranicznych artystów.

Zespół, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej, zaprosił do kooperacji Helsinki Chamber Choir, brytyjską kompozytorkę i performerkę Alwynne Pritchard oraz łotewską artystkę sztuk wizualnych Daša Ludski. Każdy koncert jest osobnym projektem, wynikiem wzajemnej inspiracji NeoQuartet oraz zagranicznych artystów.

Idea projektu w sposób bezpośredni odnosi się do nawiązywania stosunków dyplomatycznych Polski z różnymi krajami po odzyskaniu niepodległości. Tak samo polscy artyści nawiązują kontakty i tworzą wspólne wydarzenia z artystami z Łotwy, Finlandii i Wielkiej Brytanii. Podczas każdego koncertu zostanie przedstawiony dorobek artystyczny polski oraz dorobek kraju, w którym odbywa się wydarzenie.

Dzięki szerokiemu spektrum programu artystycznego podczas serii koncertów NeoQuartet zaprezentuje współczesną polską kulturę w różnorodnej formie, począwszy od klasycznego połączenia akustycznego kwartetu z chórem kameralnym, poprzez kooperację elektrycznego kwartetu z artystami sztuk wizualnych i kończąc na 45 minutowym performance wraz z brytyjską artystką Alwynne Pritchard. Zabrzmią m. in. Ekspansje na elektryczny kwartet smyczkowy Jerzego Kornowicza, Owen was her? Piotra Peszata, VI Kwartet smyczkowy Aleksandra Kościowa, ponadto odbędzie się światowa premiera utworu Dessin Artura Kroschela. Podczas koncertu w Londynie zaprezentowany zostanie performance audiowizualny z elementami teatralnymi. Inspiracją w warstwie muzycznej będzie awangarda muzyczna ubiegłego wieku, w tym również dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły koncertów – na stronie www.neoquartet.pl