Polmic - FB

aktualności

Sergei Nakariakov w Filharmonii Krakowskiej

Sergei Nakariakov12 i 13 lutego 2016 roku w Sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne z udziałem rosyjskiego wirtuoza trąbki Sergeia Nakariakova, który wykona zabarwiony groteską Koncert na trąbkę B-dur Mieczysława Weinberga.

W programie wieczorów znajdzie się ponadto utwór symfoniczny The Magic Pearl Elsany Gabaraevej – młodej rosyjskiej kompozytorki (ur. 1988) z Władykaukazu, łączący tradycje osetyjskie i rosyjskie z muzycznymi tradycjami Europy, oraz wspaniała III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena. Podczas koncertów, które odbędą się w piątek 12 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 13 lutego o godz. 18.00, soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe, który od sezonu 2015/2016 pełni funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

„Nakariakov gra na trąbce tak, jak reszta z nas oddycha – jeśli mamy szczęście" – napisano o artyście w San Fransisco Chronicle. Okrzyknięty przez fińską prasę „Paganinim trąbki” po występie na Korsholm Festival (miał wówczas 13 lat), Sergei wypracował niepowtarzalną technikę gry, która stanowi więcej niż niespotykaną wirtuozerię. Jego repertuar zawiera nie tylko szeroką gamę utworów oryginalnie przeznaczonych na trąbkę, ale również wiele fascynujących transkrypcji. Odkąd skończył dziesięć lat, artysta występował z orkiestrami w najsłynniejszych salach koncertowych Związku Radzieckiego. W 1988 roku, w wieku 11 lat, odebrał dyplom na konkursie instrumentów dętych dla dorosłych. Szybko okazało się, że aby rozwijać swoją karierę, musi opuścić Rosję.

W celu umożliwienia mu swobody podróżowania, jego rodzina przeprowadziła się do Izraela. W 1991 roku Sergei świętował sukces na Festiwalu Ivo Pogorelića w Bad Wörishofen. W sierpniu tego roku zadebiutował na Festiwalu Salzburskim, w 1992 był gościem na Festiwalu Muzycznym w Szlezwiku-Holsztynie, gdzie otrzymał Nagrodę Davidoffa. Od tego czasu pojawiał się w wielu światowych ośrodkach koncertowych, takich jak Hollywood Bowl w Los Angeles, Lincoln Centre w Nowym Jorku, Royal Festival Hall i Royal Albert Hall w Londynie. Koncertował na festiwalach muzycznych w Cannes, Menton, Strasbourg, Verbier, Montreux, Los Ageles, Nowym Jorku i Londynie.

Pieśni, piosenki, wiersze czyli „Śpiewnik miłosny”

Śpiewnik miłosnyW przeddzień wspomnienia świętego Walentego, który jest patronem zakochanych, Polski Chór Kameralny zaprasza gdańską publiczność na przygotowane przez Macieja Małeckiego i Annę Seniuk widowisko słowno-muzyczne, na które składają się pieśni i piosenki napisane przez kompozytora. Koncert zatytułowany Śpiewnik miłosny odbędzie się w sobotę 13 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w Sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35).

Miłość. Chyba nie ma w sztuce, bez względu na jej dziedzinę, tematu, który byłby wykorzystywany przez artystów częściej i chętniej. Kiedy jednak przyjrzymy się muzyce chóralnej, powyższe twierdzenie przestaje być tak zupełnie oczywiste. Okazuje się jednak, że pośród utworów sakralnych (które nota bene często mówią o miłości, ale do Boga czy Matki Boskiej) czy patriotycznych można znaleźć przykłady twórczości opisującej w fakturze chóralnej także miłość w tym bardziej ludzkim wymiarze – jako coś, czego pragniemy i czego szukamy na co dzień. Zawarta w Śpiewniku miłosnym muzyczna wizja miłości według Macieja Małeckiego obejmuje pieśni i piosenki zaaranżowane na chór oraz wiersze polskich poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wyboru poezji dokonała Anna Seniuk, która sprawuje pieczę nad całością przedstawienia.

Sam kompozytor tak mówi o swoim dziele: „Najpierw Polski Chór Kameralny cudownie wykonał moją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie. To obudziło we mnie pragnienie współpracy z tym zespołem i zainspirowało do dopisania kolejnych pieśni do wcześniej już skomponowanych. Tak powstały Pieśni miłosne ze słowami Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Gdański chór parokrotnie już je wykonywał. A potem w czasie rozmów z Janem Łukaszewskim zrodziła się myśl stworzenia większego programu koncertowego. I oto rezultat – Śpiewnik miłosny, na który składają się wspomniane wyżej Pieśni Tetmajerowskie, dwa utwory bez słów oraz moje pieśni i piosenki w większości ze sztuk teatralnych. Śpiewnik miał swą premierę w 2003 roku. Pracowałem wówczas intensywnie przez całe lato i połowę jesieni, aby dokonać transkrypcji tych piosenek na chór a cappella, co okazało się zajęciem piekielnie trudnym.” 

Patronad medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

XI Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

XI Forum Pianistyczne Bieszczady bez granicMiędzy 7 a 12 lutego 2016 roku w Sanoku po raz jedenasty odbędzię się Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”, którego organizatorem jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” (MFP) to święto muzyki rozbrzmiewającej co rok na przełomie stycznia i lutego w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. To czas, w którym Sanok staje się Stolicą Kultury Europy, goszcząc każdorazowo od 150 do 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Tematem przewodnim XI MFP będzie 3xB czyli Bach, Beethoven, Brahms. Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

Część projektu MFP „Bieszczady bez granic” stanowi Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz", który odbędzie się w Sanoku po raz siódmy. Konkurs skierowany jest do pianistów urodzonych w roku 2003 lub później, a jego celem jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju uczniów szkół muzycznych I stopnia. Równolegle nauczyciele polskich szkół muzycznych I i II stopnia oraz asystenci i adiunkci wyższych uczelni będa mieli okazję wziąć udział w V Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej (MSFP), która ma na celu doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.interpiano.pl

Patronad medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Katowice Kultura Natura „Duchowość” 2016

Katowice Kultura NaturaZnamy program główny Festiwalu Katowice Kultura Natura 2016, który odbędzie się w dniach 13-22 maja pod hasłem „Duchowość”. Wydarzenie zainauguruje wykonanie Symfonii „Turangalîla” na fortepian, fale Martenota i orkiestrę Oliviera Messiaena. Bilety dostępne w sprzedaży od 3 lutego 2016 roku.

Festiwal Katowice Kultura Natura został powołany do życia w 2015 roku przez Stowarzyszenie Katowice Kultura Natura oraz Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. W nowoczesnych salach koncertowych tego miasta po raz kolejny zabrzmi muzyka w wykonaniu znakomitych muzyków polskich i zagranicznych. Festiwal z założenia ma posiadać uniwersalną wymowę. Obok klasycznego repertuaru, prezentowane są także dzieła współczesne. Program łączy utwory muzyki wokalnej z symfoniczną, a międzynarodowych muzyków światowej sławy z czołowymi zespołami miasta.

Inicjatorami Festiwalu są Alexander Liebreich, dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent NOSPR oraz prof. Eugeniusz Knapik, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach w latach 2002-2008, prezes Stowarzyszenia Kultura Natura.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.kulturanatura.eu  

Warsztaty carillonowe w Gdańsku

Fontannie bije ten dzwonOrganizatorzy konkursu Fontannie bije ten dzwon zapraszają na drugą edycję darmowych warsztatów carillonowych. Spotkanie z zespołem 50 dzwonów wieżowych odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 13.30 w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku (ul. Wielkie Młyny 10, wejście do Muzeum Zegarów Wieżowych).

Magia instrumentu, klimat wieży Kościoła św. Katarzyny i umiejętności Pani Moniki Kaźmierczak zachwyciły uczestników pierwszej edycji warsztatów. Wzięli w nich udział nie tylko doświadczeni kompozytorzy, ale także gdańszczanie, których zaciekawił carillon. Spotkanie z carillononem jest bezpłatne, wystarczy zgłosić się wysyłając wiadomość na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do czwartku 4 lutego 2016 roku.

Zadaniem uczestników ogłoszonego na początku stycznia konkursu Fontannie bije ten dzwon jest skomponowanie utworu na carillon kościoła św. Katarzyny w Gdańsku. – Przy przygotowywaniu utworu muzycznego niezwykle istotna jest znajomość instrumentu, na który się pisze. Komponowanie na carillon nie jest łatwym zadaniem. Zachęcam wszystkich, by poznali bliżej ten instrument – zobaczyli, usłyszeli i zagrali na nim – mówi Danuta Popinigis, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku, badaczka historycznych carillonów, laureatka Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza za rok 2015. Prace konkursowe można składać do 21 marca 2016 roku.

Organizatorami konkursu są Miasto Gdańsk, Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska oraz Polskie Stowarzyszenie Carillonowe. Patronem medialnym konkursu jest portal ISAK.pl

Więcej informacji – na stronie: www.giwk.pl  

Premiera „Symfonii Kolbergowskiej” Marka Sewena

Marek SewenW ramach koncertu Album polski,  który będzie miał miejsce w piątek 19 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej, odbędzie się prawykonanie Symfonii Kolbergowskiej Marka Sewena.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Łukasz Borowicz. Koncert rozpocznie Uwertura Morskie Oko Zygmunta Noskowskiego, po której zabrzmi wirtuozowski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Jako solista wystąpi rosyjsko-amerykański skrzypek Igor Pikayzen.

Na zakończenie wieczoru zaprezentowana zostanie Symfonia Kolbergowska Marka Sewena, w której – jak sugeruje sam kompozytor – „zabrzmią zapisane przez Kolberga melodie wtopione w wielką symfonię.” Muzyka Marka Sewena, osadzona w nurcie neoklasycznym z elementami romantyzmu muzycznego, zyskała uznanie na międzynarodowych konkursach i festiwalach. Twórca jest m.in. autorem Symfonii Olimpijskiej, która miała swoją premierę w przededniu Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 w Soczi.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wyniki I etapu 57. Konkursu im. Tadeusza Bairda

Tadeusz BairdDnia 29 stycznia 2016 roku rozstrzygnięty został I etap 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Paweł Łukaszewski (przewodniczący), Alicja Gronau (sekretarz), Krzysztof Baculewski, Anna Szostak i Dariusz Zimnicki wybrało do II etapu następujące utwory: Jako cień są nasze dni… (godło ADNAW), Egzorta (godło MCBR), Trobey Pastora (godło Paradisum), Reis Glorias (godło HorChe’lCiel), …w okropnościach widzenia nocnego… (godło SOFAR), Carmen Perpetuum (godło Hildegarda). Termin koncertu prezentującego wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, zostanie podany w najbliższym czasie na stronie internetowej Związku Kompozytorów Polskich.

Przedmiotem Konkursu w roku 2015 jest utwór na sekstet wokalny w składzie: sopran, I mezzosopran, II mezzosopran, tenor, bas baryton, bas, przeznaczony do wykonania w etapie finałowym Konkursu przez zespół proModern. Czas trwania utworu: 8-15 min. Ideą przewodnią tej edycji Konkursu jest współczesne muzyczne odczytanie przesłań zawartych w dawnych tekstach, które zostały użyte przez Tadeusza Bairda w następujących utworach: Egzorta, Trzy pieśni starowłoskie, Pieśni truwerów.

Sinfonietta na różowo

Sinfonietta na różowoPierwszy koncert Baltic Neopolis Orchestry z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” w nowym roku, zatytułowany Sinfonietta na różowo, odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4). Poprowadzi go skrzypek Deutsche Oper Berlin, profesor Tomasz Tomaszewski.

Tytuł koncertu Sinfonietta na różowo jest nawiązaniem do trwającego w Szczecinie od początku roku ogólnopolskiego festiwalu Akustyczeń. W repertuarze występu BNO z Tomaszem Tomaszewskim, który od trzech lat jest również związany z Baltic Neopolis Orchestra jako jej opiekun artystyczny, znajdzie się Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, skomponowany dla wybitnego skrzypka Yehudi Menuhina, Sinfonietta Pawła Łukaszewskiego z pierwszej płyty Orkiestry Baltic Neopolis oraz Souvenir de Florence op. 70 Piotra Czajkowskiego – utwór zainspirowany wizytą kompozytora we Florencji, choć nadal pełen motywów z rosyjskiego folkloru.

Tomasz Tomaszewski jest profesorem Universität der Künste w Berlinie i pierwszym koncertmistrzem Deutsche Oper w Berlinie. Po studiach w Akademii Muzycznej w Warszawie uzupełniał naukę w Leningradzie i we Freiburgu. Jako członek Kwartetu Polskiego był laureatem konkursów w Belgradzie i Monachium. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako solista, kameralista i dyrygent, występując z koncertami na całym świecie. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin. Na swoim koncie ma wiele nagrań dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Niemczech i Japonii, a jako ceniony pedagog jest zapraszany do jury konkursów muzycznych. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech, Japonii i Korei. Jest także założycielem i Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera w Opolu oraz Festiwalu Śląskie Lato Muzyczne. Od 2006 roku jest prezydentem Internationale Betthoven Gesellschaft, a od 2013 roku prezydentem powstałego z jego inicjatywy Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie.

Utwory Marcina Gumieli i Macieja Małeckiego w Kielcach

Tomasz StrahlW piątek 5 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert zatytułowany Barwy romantyzmu. Jako solista wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów – Tomasz Strahl. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Wojciech Pławner, brat znakomitego skrzypka – Piotra.

Program rozpocznie Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30 (1837-38) Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Jedyna opera w dorobku kompozytora na prawykonanie czekała do 1863 roku. Pasjonujące libretto, osnute na noweli Der Flibustier K.F. van der Veldego, napisał Ludwik Paprocki, prywatnie przyjaciel Dobrzyńskiego. Koncet zmieńczy wykonanie VIII Symfonia G-dur op. 88 (1889) Antonina Dvořáka – pełnej przepięknych melodii, tworzących kalejdoskop barwnych obrazów inspirowanych czeskim folklorem.

Ponadto podczas wieczoru po raz pierwszy w Kielcach zabrzmi Koncert na wiolonczelę, orkiestrę i dźwięki elektroniczne (2014) Marcina Gumieli, który wraz z Kamilem Kęską zrealizuje warstwę elektroniczną kompozycji. Kielecka publiczność również po raz pierwszy będzie miała okazję usłyszeć Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Macieja Małeckiego. Utwór powstał na przełomie 2012 i 2013 roku z myślą o Tomaszu Strahlu jako wykonawcy partii solowej. Maciej Małecki współpracował z wiolonczelistą już wcześniej, pisząc dla niego Sonatę-Fantazję na wiolonczelę solo.