Polmic - FB

aktualności

Koszalin | 53. Międzynarodowy Festiwal Organowy

FKW dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2019 roku odbędzie się organizowany przez Filharmonię Koszalińską im. Stanisława Moniuszki jeden z największych i najstarszych festiwali organizowanych w Polsce – 53. Międzynarodowy Festiwal Organowy.

Po krótkiej przerwie Filharmonia Koszalińska powraca do twórczości swego patrona, a Międzynarodowy Festiwal Organowy po przerwie nieco dłuższej powraca do koszalińskiej katedry. To właśnie w niej odbędzie się 9 koncertów głównych Międzynarodowego Festiwalu Organowego w wykonaniu muzyków z całego świata: z Polski, Czech, Kostaryki, Luksemburga, Rosji, Tajwanu, Ukrainy i Włoch. Koncerty festiwalowe będą miały miejsce także w kościołach w Darłowie, Białogardzie, Bobolicach, Dźwirzynie, Mielnie, Szczecinku i Sarbinowie. Udział w koncercie finałowym weźmie światowej sławy skrzypek Konstanty Andrzej Kulka.

Zabrzmią najpiękniejsze utwory muzyki organowej, kameralnej i symfonicznej, w tym kompozycje polskich twórców. Podczas koncertu inauguracyjnego kilkadziesiąt wykonawców (chór Politechniki Koszalińskiej „Canzona”, orkiestra Filharmonii Koszalińskiej oraz soliści pod dyrekcją Karola Borsuka) zaprezentują utwory Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy, Mieczysława Surzyńskiego i Stanisława Moniuszki. W programie Festiwalu znalazły się też utwory Adama Jarzębskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Marka Czerniewicza, Macieja Śmietańskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Fryderyka Chopina w wykonaniu zespołu muzyki średniowiecznej Remdih (Czechy). Ponadto 2 czerwca zespół wokalny Art'n'Voices prawykona utwory chóralne kompozytorów polskich młodej generacji: Marka Raczyńskiego i Jakuba Szafrańskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniakoszalinska.pl/ 

Kraków | XV Festiwal Muzyki Polskiej

FMPXV Festiwal Muzyki Polskiej odbędzie się w dniach 5–20 lipca 2019 roku.

Festiwal organizowany jest przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki, członków Stowarzyszenia Muzyki Polskiej. Celem festiwalu jest prezentowanie dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ukazywanie w rozmaitych kontekstach, ale też konfrontowanie ich z muzyką światową.

Co roku do udziału w Festiwalu zapraszani są znakomici artyści. Dotychczas udział w przedsięwzięciu wzięli: pianiści Ivo Pogorelich, Nicolai Khozyainov, Piers Lane, Peter Jablonski, Jonathan Plowright, skrzypkowie Nigel Kennedy, Akiko Suwanai, Grigorij Żyslin, klawesynistka Elżbieta Chojnacka, a także: Academy of St. Martin in the Fields i London Sinfonietta. W tym roku wydarzenie uświetnią baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku i studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, rosyjski pianista Konstantin Scherbakov, białoruski tenor Yuri Gorodetski, amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, która będzie grała na instrumencie Amatiego z 1676 r.

Podczas tegorocznej jubileuszowej edycji odbędzie się osiem koncertów, a w finale zabrzmi Halka Stanisława Moniuszki w języku włoskim. Usłyszymy też polską muzykę XX wieku. 14 lipca utwory Mieczysława Karłowicza i Emila Młynarskiego wykona Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod dyrekcją Francka Chastrusse’a. Natomiast Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała zaprezentuje 18 lipca utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Janiewicza, Mieczysława Karłowicza, Tadeusza Bairda i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.fmp.org.pl/ 

Gdańsk | 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej

MFMOChiK42. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 5 lipca i potrwa do 30 sierpnia 2019 roku. Koncerty będą się odbywać w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Dodatkowo na czwartek 15 sierpnia o godzinie 20:30 zaplanowany został koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z Belgii, Stanów Zjednoczonych i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną (również tę inspirowaną folklorem), a nawet jazzową. W programie znalazła się również muzyka polskich twórców: Henryka Mikołaja Góreckiego, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Jacka Sykulskiego, Aldony Nawrockiej, Filipa Cieszyńskiego. Ponadto odbędzie się prawykonanie Ciacony na skrzypce i organy autorstwa Bogusława Grabowskiego.

Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Jest to jednak przede wszystkim okazja, by usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów, które są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka 

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki „Emanacje”

EmanacjeW ramach siódmej edycji Festiwalu Muzyki „Emanacje” w okresie od 30 czerwca do 1 września 2019 roku na terenie całego województwa małopolskiego zostanie zaprezentowanych kilkadziesiąt koncertów.

Festiwal „Emanacje” wyróżnia bogactwo oferty koncertowej, udział wyjątkowych artystów wykonawców, a także zasięg geograficzny. W tym roku koncerty odbędą się w Szymbarku, Gorlicach, Bieczu, Oświęcimiu, Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Szczawnicy, Tarnowie, Nowym Sączu, Kąśnej Dolnej, Dębnie i Krakowie. Centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Festiwalowe wydarzenia odbywać się będą w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów. Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Wykonawcami są znakomite zespoły orkiestrowe i chóralne, dyrygenci, soliści i kameraliści oraz utalentowani i utytułowani artyści młodego pokolenia. Udział w przedsięwzięciu wezmą m. in. orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Tarnowska Orkiestra Kameralna, Arte Dei Suonatori, Penderecki Youth Orchestra i Adam Bałdych Quartet.

Gwiazdą inauguracji Festiwalu będzie Janusz Wawrowski, który od pulpitu poprowadzi orkiestrę Warsaw String Players złożoną z najzdolniejszych studentów i absolwentów warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Koncertmistrz i założyciel orkiestry wystąpi grając na skrzypcach legendarnego lutnika Antonia Stradivariego. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Beli Bartoka, Mieczysława Wajnberga oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Gdańsk | Nadzwyczajny koncert w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi

Euro Chamber14 lipca 2019 mija pół roku od tragicznego zdarzenia, które wstrząsnęło naszym światem. Tego dnia w ramach VIII Euro Chamber Music Festival w gdańskiej Bazylice Mariackiej o godz. 20:15 odbędzie się nadzwyczajny koncert w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to międzynarodowa impreza poświęcona muzyce kameralnej, tej najpiękniejszej muzyce, noszącej znamiona i wartości jakimi są przyjaźń, duch działania w zespole, dyskusja i otwartość. Czyż nie przypomina to fundamentów filozofii życia i działalności nieżyjącego dziś Męża Gdańska? Idea złożenia swoistego muzycznego hołdu wypłynęła od muzykującego na co dzień ze sobą i tworzącego od podstaw ww. festiwal gdańskiego zespołu Duo del Gesú – francuskiego skrzypka polskiego pochodzenia Arnauda Kaminskiego i altowiolisty, a ponadto ambasadora kampanii społecznej Save the Music, dr. Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa.

Podczas nadzwyczajnego wydarzenia w Bazylice Mariackiej usłyszymy Jerzego Stuhra recytującego m.in. fragmenty z książek śp. Pana Prezydenta, poezję ks. Jana Twardowskiego… Słowa będą przenikały się wzajemnie z utworami Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacoma Pucciniego, Georga Friedricha Händla, Eugeniusza Głowskiego i Michała Lorenca w interpretacji Cappelli Gedanensis pod batutą Rafała Kłoczki.

Wstęp na koncert jest wolny.

Strona internetowa Festiwalu: www.eurochambermusicfestival.com; wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/357697901608991/ 

Warszawa | Podróże z Sinfonią Varsovią

SVW dniach 13–14 lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Zrelaksujemy się przy dźwiękach muzyki hiszpańskiej, brazylijskiej i argentyńskiej, a także przeniesiemy się kilka wieków wstecz słuchając utworów Johanna Sebastiana Bacha i Niccola Paganiniego.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie 13 lipca weźmie gitarowy zespół Woch & Guzik Duo – laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzycznego IBLA Grand Prize 2013 – oraz multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor Piotr Kopietz, który należy do grona kilku muzyków w Polsce koncertujących na argentyńskim bandoneonie oraz na rzadko spotykanej francuskiej akordinie. Artyści zaprezentują kompozycje Marca Pereiry, Joaquina Rodriga, Astora Piazzolli, Manuela de Falli i Tomasa Gubitscha. 14 lipca wystąpi Polski Kwartet Fletowy – zespół, który prezentuje muzykę skomponowaną na cały dostępny wachlarz instrumentów tej rodziny: od fletu piccolo, przez flet altowy do fletu basowego. W ich interpretacji usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Eugène’a Gigouta, Eugène’a Bozzy, Saveria Mercadantego, Niccola Paganiniego i Stanisława Moniuszki.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Letnie nowości od firmy DUX 2019

DUXZnana firma fonograficzna DUX przekazała do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze publikacje CD i DVD.

Baculewski: Kwartety smyczkowe (DUX 1238) – kolejny album poświęcony twórczości Krzysztofa Baculewskiego, jednego z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych, pedagoga, krytyka muzycznego, eseisty, związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Niniejsza płyta zawiera wszystkie kwartety smyczkowe Baculewskiego.

First date: Baayon Duo (DUX 1283) – utwory Muzia Clementiego, Claude’a Debussy’ego, Sergiusza Rachmaninowa w odkrywczej i pełnej głębokiego zrozumienia interpretacji zespołu fortepianowego Baayon Duo.

Andrzej Dziadek: utwory orkiestrowe (DUX 1439) – album Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Chóru i Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie zawiera utwory Andrzeja Dziadka powstałe na przestrzeni niemal 30 lat, co skłania słuchacza do refleksji nad szeregiem muzycznych transformacji, które stopniowo zachodziły w języku muzycznym kompozytora.

Johann Sebastian Bach: Wariacje Goldbergowskie (DUX 1445) – subtelna interpretacja Wariacji w wykonaniu profesor Won-Sook Hur, jednej z najbardziej uznanych w Korei pianistek, powinna zaciekawić każdego miłośnika bachowskiego kunsztu kompozytorskiego i dydaktycznego.

My spanish heart (DUX 1448) – utwory Isaaca Albéniza, Manuela de Falli, Enrique’a Granadosa, Federica Mompou i Joaquína Turina w interpretacji pianistki Katarzyny Musiał.

Polish contemporary concertos (DUX 1462) – album Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, poświęcony współczesnym koncertom instrumentalnym umożliwia konfrontację estetyk trzech, wysoko ocenianych dziś polskich kompozytorów: Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego.

Telemann: Solos i Trios (DUX 1479) – na płycie znalazły się opracowane na skład zespołu Extepmore sonaty triowe Georga Philippa Telemanna oraz utwory solowe, z których dwa to w pewnym sensie „nowości” – kompozycje jeszcze kilka lat temu uznawane za zaginione.

The beginnings (DUX 1484) – pianista Adam Żukiewicz, będąc entuzjastą muzyki nowej, regularnie prezentuje utwory współczesne i dokonuje prawykonań nowych kompozycji. Do tej kategorii należy, napisany specjalnie dla potrzeb niniejszego albumu cykl Obrazy Krystiana Kiełba, czy Goodbye Old Friend Oscara Petersona w aranżacji Dona Thompsona i Adama Żukiewicza.

Chopin, Konkurs, życie: Elżbieta Tarnawska (DUX 1486/1487) – niniejszy album prezentuje archiwalne nagrania pianistki Elżbiety Tarnawskiej z konkursu chopinowskiego z 14 i 24 października 1975 roku oraz audycję Zapiski ze współczesności pod red. Anny Skulskiej, zrealizowaną w Studiu Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie, w 2016 roku.

Wojnar: The Nochats' dance (DUX 1491) – to utwór programowy, dedykowany ś.p. prof. Andrzejowi Branickiemu, który był wieloletnim nauczycielem oraz przyjacielem Antoniego Wojnara.

Chopin: Pieśni (DUX 1497) – pieśni Fryderyka Chopina w interpretacji Henryki Januszewskiej i Marka Drewnowskiego. To nagranie z 1988 roku należy do absolutnie najlepszych i najciekawszych w historii fonografii.

Moniuszko: Straszny dwór (DUX 1500/1501) – niniejsze nagranie powstało dzięki determinacji artystów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pragnęli w roku jubileuszu 70-lecia uczelni specjalnie i trwale uczcić jej Patrona. Niniejszy album jest dokumentacją koncertowej realizacji Strasznego dworu, przygotowanej z udziałem wybitnych pedagogów i absolwentów Akademii.

Per musicam ad astra (DUX 1504) – debiutancka płyta polskiej skrzypaczki: utwory Grażyny Bacewicz, Igora Frolova, Witolda Lutosławskiego, Henryka Wieniawskiego i Eugene’a Ysaye’a w interpretacji Marty Gębskiej.

Polska muzyka chóralna (DUX 1505) – album Polskiego Chóru Kameralnego określić można mianem krótkiego przewodnika po polskiej muzyce chóralnej powstałej na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci. Jej repertuar jest pomyślany tak, żeby skonfrontować dzieła kompozytorów ściśle związanych z chóralistyką (m.in. Juliusz Łuciuk, Paweł Łukaszewski) z utworami innych cenionych polskich twórców, w których dorobku nie pełni ona tak istotnej funkcji.

Maximus: the greatest movie soundtracks (DUX 1511) – maksymalna dawka 75 minut muzyki filmowej w niebanalnych aranżacjach Krzysztofa Lenczowskiego i w nadzwyczaj kreatywnym wykonaniu Maksyma Rzemińskiego z towarzyszeniem Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Dawida Runtza.

Kobiety muzyki: pieśni (DUX 1524) – jedna z najbardziej cenionych polskich mezzosopranistek, Urszula Kryger, i znakomita pianistka Agata Górska-Kołodziejska prezentują pieśni czterech działających w XIX oraz XX wieku kompozytorek: Irene Régine Wieniawski (pseudonim: Poldowski), Clary Schumann, Cécile Chaminade oraz Agathe Backer Grondahl.

Mieczysław Wajnberg (DUX 1525) – album Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus prowadzonej przez Annę Duczmal-Mróz obejmujący trzy utwory Mieczysława Wajnberga pozwala odbiorcy poznać różne oblicza kompozytora, począwszy od wpływów neoklasycyzmu, skończywszy na inspiracjach twórczością Dymitra Szostakowicza.

Beethoven, Debussy, Korngold (DUX 1526) – album Orkiestry Polskiego Radia Amadeus, obejmujący trzy dokonane przez Agnieszkę Duczmal oraz Jakuba Kowalewskiego orkiestrowe transkrypcje, skłania do przybliżenia historii oraz licznych dokonań tego znakomitego zespołu oraz jego artystycznej kierowniczki.

Preludes for guitar and double bass (DUX 1530) – muzyczna podróż dwóch muzyków jazzowych po krainie melodii, harmonii, rytmu i w pełni akustycznego brzmienia instrumentów. Muzyka Marcina Wądołowskiego napisana specjalnie na ten duet.

Wieniawski, Kreisler, Hubay, Sarasate (DUX 1536) – debiutancki album uzdolnionej skrzypaczki Gabrysi Balcerek, prezentującej garść miniatur muzyki klasycznej w opracowaniu Tomasza Radziwonowicza na skrzypce, z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej.

Stradella: Il trespolo tutore (DUX 8512) – album DVD, firmowany przez Instytut Opery – wspólny projekt warszawskich uczelni artystycznych: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych, obejmuje kompletne wykonanie opery Il Trespolo tutore Stradelli. Jest to pierwsze przedsięwzięcie fonograficzne na świecie związane z tym właśnie utworem.

Programy poświęcone pamięci Wandy Landowskiej w TVP Kultura

WLZ okazji przypadającej 5 lipca 2019 roku 140. rocznicy urodzin Wandy Landowskiej – pianistki i kompozytorki, jednej z najsłynniejszych klawesynistek świata – TVP Kultura zaprasza na premierową Scenę Klasyczną poświęconą jej twórczości.

W przeddzień jubileuszu, 4 lipca, w premierowej Scenie Klasycznej, TVP Kultura zaprasza na Koncert Sonat Johanna Sebastiana Bacha na skrzypce i klawesyn w wykonaniu klawesynistki Liliany Stawarz i skrzypka Pawła Łosakiewicza. Muzycy wykonają dwie sonaty – I Sonatę h–moll BWV 1014 oraz VI Sonatę G-dur BWV 1019 – uwielbianego przez Landowską Jana Sebastiana Bacha.

W dniu urodzin Landowskiej, 5 lipca, TVP Kultura wyemituje Koncert klawesynowy op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Elżbiety Chojnackiej, której mistrzynią była ulubiona uczennica Wandy Landowskiej – Aimée van de Viele. W koncercie wystąpi także Kapela Jana Karpiela Bułecki z Zakopanego. Tuż po widowisku widzowie będą mogli obejrzeć film dokumentalny poświęcony Elżbiecie Chojnackiej w reżyserii Jana Hryniaka.

Scena Klasyczna w TVP Kultura to cykl, który prezentuje sylwetki najciekawszych artystów związanych z muzyką klasyczną. Wanda Landowska urodziła się 5 lipca 1879 r. w Warszawie. Była jedną z najsłynniejszych klawesynistek świata, pianistką i kompozytorką. Studiowała w Warszawie i Berlinie. Od 1941 roku mieszkała w USA gdzie koncertowała, dawała lekcje i kontynuowała pracę nad nagraniami. Zmarła 16 sierpnia 1959 roku w Lakeville w Connecticut, USA.

Paulina Gorzkowska

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.tvp.pl/centrum-informacji/informacje-dla-mediow/komunikaty-centrum-informacji/programy-poswiecone-pamieci-wandy-landowskiej-w-tvp-kultura/43325559">http://www.tvp.pl/centrum-informacji/informacje-dla-mediow/komunikaty-centrum-informacji/programy-poswiecone-pamieci-wandy-landowskiej-w-tvp-kultura/43325559 

Tarnowskie Góry | Taniec życia

CWMK7 lipca 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu „Dwa nurty”, organizowanego przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej, Pałac w Rybnej i Stowarzyszenie Gorczycki.pl; wydarzenie zatytułowano „Taniec życia”.

Udział w koncercie weźmie Duo Polonais, czyli klawesynistka Ewa Rzetecka-Niewiadomska i śpiewak Hubert Niewiadomski (baryton). „Taniec życia” łączy dwa nurty – barokowy i współczesny. Ciekawym wydaje się zestawienie tych samych emocji wyrażonych w tych przecież skrajnie różnych estetykach, np. miłości czy tęsknoty. „Taniec życia” rozpoczyna się symbolicznym Kyrie z Mszy XI Orbis factor, skłaniającym do rozważań nad istotą naszego istnienia. Utwory Tadeusza Bairda, Henry’ego Purcella i Claudia Monteverdiego opiewają jedną z najważniejszych wartości życia – miłość. Wykwintne tańce barokowe prezentują Suity Purcella. Akompaniowanie Sonetów Tadeusza Bairda na klawesynie to celowy zabieg artystów, którzy odnajdują tym samym elementy monodii akompaniowanej i cechy, które bliskie są muzyce Monteverdiego.

Podczas koncertu prawykonany zostanie utwór Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko Dla Bereniki. Miniatura w stylu barokowym (2019) – opowieść o człowieku, narodzinach, wielkiej miłości, niezwykłej tajemnicy. Utwór został skomponowany specjalnie dla Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej. Pozornie jest to błyskotliwe rondo, utrzymane w barokowej stylistyce. W środkowej zaś części ta solowa miniatura klawesynowa staje się utworem na klawesyn i taśmę. Na nagraniu zostało zarejestrowane bicie serca wtedy jeszcze nienarodzonej Bereniki – córki klawesynistki. Na 40 sekund świat się zatrzymuje: nagranie bicia serca przeplatane jest tylko nielicznymi, subtelnymi akordami na klawesynie.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Konieczna jest rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowy program – na stronie https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-muzyki-klawesynowej-el%C5%BCbieta-chojnacka-center/