Polmic - FB

aktualności

„Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną

TOSOd 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 

Warszawa | Schubert i Mahler w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h-moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Audrey Chen i Gerard Lebik

SuperSamTegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Lublin | Moniuszko i muzyka rosyjska

Fonie LublinaCo łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny tak Moniuszko, jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper: Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego - i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Lublin | XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”

KodyW dniach 8―10 maja 2019 roku w Lublinie odbędzie się XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.

Festiwal jest najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń w Polsce. Podczas festiwalu dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Planowane w tym roku koncerty muzyczne ukazywać będą zróżnicowany krajobraz muzyczny i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.

Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Będziemy świadkami premiery zamówionych przez Festiwal koncertu-misterium Wibracje i głosy w wykonaniu The Stone Alphabet przy pomocy i w kręgu kamieni, monodramu instrumentalnego Nadir–Kenosis Marcina Krzyżanowskiego, La Mer Artura Zagajewskiego, oraz 5 Secrets to Making New Music Niny Fukuoka.

Szczegółowy program – na stronie http://kody-festiwal.pl/ 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Łódź | 74. sesja Musica Moderna

Musica ModernaW ramach wiosennej sesji Musica Moderna zaplanowano osiem koncertów, które będą odbywać się codziennie od 6 do 9 maja 2019 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej.

74. sesję Musica Moderna rozpocznie koncert finałowy V Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży „Moja (mi)nuta” 6 maja o godz. 13.00. Wieczorem, o godz. 18.15 organizatorzy zapraszają na „Fletowe oblicza” w wykonaniu Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Dwudziestoosobowy zespół przygotowany przez dr hab. Ewelinę Zawiślak i mgr. Mateusza Wojtkiwa zaprezentuje utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Borisa Alvarado i Jolanty Smolskiej.

Pierwszy koncert dyplomowy studentów klas kompozycji odbędzie się 7 maja o godz. 12.00. Program wypełnią utwory instrumentalne i elektroniczne autorstwa Mateusza Bogdalina i Romana Hyli. Zostaną także wyświetlone filmy, do których studenci stworzyli ścieżkę dźwiękową. O godz. 18.15 młodzi wykonawcy zinterpretują muzyczne dokonania studentów klas kompozycji podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”. W południe 8 maja na swój dyplom zapraszają Aleksander Brych i Jakub Kaczmarek. Na godz. 18.00 zaplanowano prezentację utworów solowych i kameralnych zakwalifikowanych do III edycji programu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Muzyka Naszych Czasów”.

Ostatniego dnia sesji o godz. 14.00 odbędzie się koncert dyplomowy Rafała Bryły i Kosmy Szusta. Sesję zakończy prezentacja o godz. 18.00 utworów studentów kompozycji, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach, nad którymi pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektroakustycznej. Warstwie muzycznej towarzyszyć będą projekcje audiowizualne, interakcje z publicznością i nie tylko…

Obowiązuje wstęp wolny!

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/74-sesja-musica-moderna 

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian - Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa - w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: kontrabasy tutti, skrzypce tutti, altówki tutti.

Przesłuchania odbędą się w stolicy, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56). Terminy przesłuchań: 3 czerwca 2019 o godz. 15.00 – kontrabasy tutti; 6 czerwca 2019 o godz. 10.00 – skrzypce tutti, 6 czerwca 2019 o godz. 15.00 – altówki tutti.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl/przesluchania) wraz z życiorysem artystycznym należy przesyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do 28 maja 2019 roku.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji informacji: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl/przesluchania