Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka” 2019

Nowa MuzykaW dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, koncert kompozytorów Kujawsko-Pomorskiego Oddziału ZKP, koncert kompozytorów gdańskich, pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

V Festiwal „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”

NOSPRPrezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. W tym roku idea przewodnia festiwalu brzmi „Kobieta. Boska kobiecość, kobieca boskość. Od metafizyki do muzyki”. W repertuarach festiwalowych koncertów znajdą się kompozycje podejmujące kwestie kobiecości w muzyce, powstałe na przestrzeni wielu epok i obejmujące szerokie spektrum gatunków.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonia Orchestra pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 

Warszawa | X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 

„Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną

TOSOd 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 

Warszawa | Schubert i Mahler w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h-moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Audrey Chen i Gerard Lebik

SuperSamTegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Lublin | Moniuszko i muzyka rosyjska

Fonie LublinaCo łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny tak Moniuszko, jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper: Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego - i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Lublin | XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”

KodyW dniach 8―10 maja 2019 roku w Lublinie odbędzie się XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.

Festiwal jest najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń w Polsce. Podczas festiwalu dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Planowane w tym roku koncerty muzyczne ukazywać będą zróżnicowany krajobraz muzyczny i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.

Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Będziemy świadkami premiery zamówionych przez Festiwal koncertu-misterium Wibracje i głosy w wykonaniu The Stone Alphabet przy pomocy i w kręgu kamieni, monodramu instrumentalnego Nadir–Kenosis Marcina Krzyżanowskiego, La Mer Artura Zagajewskiego, oraz 5 Secrets to Making New Music Niny Fukuoka.

Szczegółowy program – na stronie http://kody-festiwal.pl/ 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.