Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Muzyczne epitafium ku pamięci Pawła Adamowicza

Carillony Gdańska18 stycznia 2019 roku o godz. 14:45 na carillonie kościoła św. Katarzyny Monika Kaźmierczak dokona polskiego prawykonania Epitafium dla Pawła Adamowicza skomponowanego przez Katarzynę Kwiecień-Długosz.

Gdańsk jest jedynym polskim miastem, w którym są trzy czynne carillony koncertowe: dwa znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), trzeci – Carillon Mobilny Gdańsk – ma 48 dzwonów. Te wyjątkowe instrumenty są pod nadzorem i opieką Muzeum Gdańska. Właśnie na carillon, dźwięki którego kojarzą się z Gdańskiem, kompozytorka przeznaczyła swój najnowszy utwór.

Katarzyna Kwiecień-Długosz dedykowała Epitafium tragicznie zmarłemu Prezydentowi. Utwór zawiera odniesienia do Gdańska i Pawła Adamowicza (tematy opierają się na dźwiękach a-d-a i g-d-a).

Monika Kaźmierczak, pełniąca funkcję miejskiej carillonistki, zachęciła do wykonania tego niezwykłego utworu carillonistów z całego świata, którzy solidaryzują się z gdańszczanami. Oddadzą hołd Prezydentowi wykonując Epitafium na swoich instrumentach. Utwór ku pamięci prezydenta Pawła Adamowicza został już odegrany na belgijskim Carillonie Pokoju, a 19 stycznia o godz. 11.00 w ramach koncertu z Wieży Dom w Utrechcie kompozycję zagra gdańszczanka Malgorzata Fiebig. W Gdańsku utwór zabrzmi podczas cotygodniowego koncertu na wieży kościoła św. Katarzyny ok. godz. 14.45. Do miejskiej carillonistki dołączą trębacze z zespołu Tubicinatores Gedanenses. Muzycy wykonają również historyczne chorały.

Katowice | „Dyrygent – rezydent”: koncerty Joanny Natalii Ślusarczyk w Filharmonii Śląskiej

Slusarczyk17 i 18 stycznia 2019 roku Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej w sezonie 2018/2019, poprowadzi cztery koncerty edukacyjne z cyklu „Młoda Filharmonia”.

Na program koncertów pt. „Młoda Filharmonia z baletem” (17.01.2019 / godz. 11.00 i 17.00; 18.01.2019 godz. 9.30 i 12.00) złożą się suita z baletu Dziadek do orzechów op.71a Piotra Czajkowskiego, Uwertura koncertowa „Karnawał” op. 92 Antonina Dvořáka, Alborada del gracioso Mauricego Ravela i Polonez uroczysty Ludomira Różyckiego.

Joanna Natalia Ślusarczyk poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W koncertach będą również uczestniczyć tancerze Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Koncerty poprowadzi Regina Gowarzewska.

Koncerty są współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent". Zainicjowany przez IMiT program ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym.

Więcej informacji o koncertach na stronie organizatora rezydencjihttps://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295778674017!2798.html 

Gdańsk | Pamięci Pawła Adamowicza

PFB18 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się koncert symfoniczny pamięci Pawła Adamowicza.

Prezydent Adamowicz był osobą zasłużoną dla regionu. Świat muzyczny Gdańska zawdzięcza mu bardzo wiele, w tym Polska Filharmonia Bałtycka. Mirosław Jacek Błaszczyk, obecny szef Filharmoników Śląskich, współpracujący z wieloma polskimi orkiestrami, poprowadzi koncert symfoniczny. Tego wieczoru odbędzie się prawykonanie nowej kompozycji Joanny Bruzdowicz – Koncertu na flet i organy napisanego z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim jako solistach. Łukasz Długosz należy do czołówki flecistów w Polsce. Na jego zamówienie powstało już kilkadziesiąt nowych kompozycji wzbogacających repertuar kameralny i symfoniczny. Joanna Bruzdowicz, polska kompozytorka od 50 lat mieszkająca we Francji, podjęła się stworzenia nowego dzieła w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Na zamówienie tych samych artystów parę lat temu powstał inny koncert na flet i organy – Bernardus Fresken monachijskiego kompozytora Enjotta Schneidera, poświęcony patronowi Europy św. Bernardowi. Premiera utworu miała miejsce na festiwalu w Oliwie dwa lata temu, a tym razem zabrzmi on w Filharmonii. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB wykona Adagio Tomaso Albinoniego i Marsz żałobny z III Symfonii "Eroica" Ludwiga van Beethovena.

Wstęp wolny - wejściówki do pobrania w kasach biletowych, liczba miejsc ograniczona (ze względów bezpieczeństwa).  

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.gda.pl/pl/repertuar/icalrepeat.detail/2019/01/18/2286/-/pamieci-pawla-adamowicza 

Olsztyn | Mistrzowski recital organowy Tommaso Marii Mazzolettiego

Warmińsko-MazurskaW pierwszym w 2019 roku mistrzowskim recitalu organowym w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 18 stycznia 2019 roku o godz.19.00 wystąpi znakomity włoski organista Tommaso Maria Mazzoletti.

Artysta urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego. W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. Od 2018 roku jest zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie. Ponadto pełni funkcję prezesa stowarzyszenia Orgue en Jeux-la Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektora artystycznego festiwalu Orgue en Jeux.

Recital artysta rozpocznie od zaprezentowania Preludium i fugi e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha – jednego z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych tego kompozytora. Ukłonem z stronę polskiej muzyki organowej będzie wykonanie przez Tommaso M. Mazzolettiego Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego. Kolejne pozycje repertuarowe recitalu to utwory francuskich kompozytorów Césara Francka i Charlesa Marii Widora. Recital zakończą dzieła twórców włoskich: Marco Enrico Bossiego, Ottorino Respighiego i Pietro Alessandro Yona.

(Piotr Reszczyński)

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-organowe-3/ 

Kielce | Muzyczne wojaże

FSw18 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga odbędzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka.

Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu i kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej po dyrekcją Jacka Rogali wykona programowy obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej Borodina. Autor wprowadza do utworu elementy ilustracyjności, orientalne melodie i motywy rosyjskich pieśni.

Polscy wirtuozi – flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha – prawykonają Koncert na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i, jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu, wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów, które wchodzą w skład orkiestry symfonicznej”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden utwór programowy: Symfonia „Z Nowego Świata" Antonina Dvořáka.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_18.01.19.html 

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – retrospekcje

Oddźwięki 17 stycznia 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” (godz. 19:00), podczas którego Orkiestra Sinfonia Varsovia przypomni sylwetki i dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Grażyny Bacewicz. Organizatorzy zapraszają także na spotkanie z bliskimi kompozytorów o godz. 18.00.

Drugi koncert cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stanowi programowy kontrapunkt wobec pozostałych wydarzeń, wypełnionych prawykonaniami utworów, zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Tym razem muzycy sięgną do kompozycji z lat 40. ubiegłego stulecia, aby pokazać szerszy kontekst historyczny nowej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, oraz zobrazować zmiany, jakie zaszły od tamtego czasu. Pretekstem do tej muzycznej retrospekcji są dwie wyjątkowe rocznice.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Jego Koncert wiolonczelowy op. 43 zabrzmi w interpretacji Marcela Markowskiego, cenionego solisty, kameralisty, a także lidera grupy wiolonczel Sinfonii Varsovii. Utwór ten pochodzi z okresu, kiedy Wajnberg po ucieczce z Warszawy układał swoje nowe życie na emigracji w ZSRR. Śmierć bliskich, prześladowania ze względu na żydowskie pochodzenie i groza wojny znalazły wyraźne odbicie w muzyce pisanej przez niego w tym czasie. W wielu trudnych momentach pomagał mu wydatnie Dymitr Szostakowicz, który żywił ogromne uznanie wobec twórczości Wajnberga. Tego wieczoru zabrzmi również klasycyzująca i lekka IX Symfonia Es-dur rosyjskiego twórcy polskiego pochodzenia.

Ponadto w dzień koncertu minie równo 50 lat od śmierci najwybitniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Podczas koncertu muzycy pod batutą Fuada Ibrahimova wykonają jej Uwerturę na orkiestrę symfoniczną. Ta żywiołowa miniatura powstała w 1944 roku, a swoje prawykonanie miała rok później, na pierwszym powojennym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Aby lepiej poznać losy tych trzech twórców organizatorzy zapraszają godzinę przed koncertem (18:00) na spotkanie z gośćmi specjalnymi. Andrei Ustinov, wybitny muzykolog i popularyzator twórczości Wajnberga w Rosji, oraz Joanna Sendłak, pisarka i wnuczka Grażyny Bacewicz, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z kompozytorami. Spotkanie poprowadzi Aleksander Laskowski.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Sonety miłosne

NFMPierwsze w nowym roku spotkanie z literaturą pieśniarską 17 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 Narodowe Forum Muzyki poświęci jednemu z najważniejszych uczuć towarzyszących człowiekowi przez całe życie – miłości.

Ta zaś niejedno ma imię, o czym przekonamy się, słuchając utworów wokalnych napisanych w XX i XXI stuleciu i powstałych w oparciu o ponadczasowe dzieła literackie, które wykonają Joanna Dobrakowska (mezzosopran), Tobias Greenhalgh (baryton) i pianista Marcin Kozieł.

W pierwszej dekadzie XX wieku Ralph Vaughan Williams zainteresował się poezją Dantego Gabriela Rossettiego, której urokowi uległ również m.in. Claude Debussy. W ten sposób powstał cykl The House of Life, zawierający aż sześć pieśni poruszających tematykę miłości. Miłość jest również głównym tematem urokliwych pieśni Ludomiła Rogowskiego, stworzonych do słów polskiego poety przełomu XIX i XX stulecia – Stanisława Długosza. Ludomir Rogowski uczęszczał do klasy kompozycji Zygmunta Noskowskiego – Profesora, u którego kształcili się również Karol Szymanowski i Grzegorz Fitelberg. W przeciwieństwie do swoich słynnych kolegów Rogowski nie cieszył się początkowo zbytnim uznaniem krytyki i publiczności. Jego niemal zapomniana twórczość ostatnimi czasy zyskuje jednak kolejnych sympatyków – zarówno wśród słuchaczy, jak i wykonawców – zaprzeczając w ten sposób opinii przedwojennej krytyki.

Poezją niejednokrotnie inspirował się również Einojuhani Rautavaara, uznawany dziś za drugiego po Jeanie Sibeliusie najbardziej wyrazistego twórcę fińskiego. Wśród pieśni kompozytora odnajdujemy muzyczne opracowanie trzech sonetów Williama Szekspira. W finale tego koncertu publiczność NFM będzie miała szansę jako pierwsza w Polsce usłyszeć wyjątkowe Sonnets from Neruda Geoffreya Gordona – cykl sześciu pieśni do tekstów autorstwa chilijskiego noblisty Pabla Nerudy.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6647 

Łódź | Uroczysta inauguracja obchodów roku Grażyny Bacewicz

AM LodzŁódzka Akademia Muzyczna 17 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 zaprasza na uroczystą inaugurację roku Grażyny Bacewicz w 110. rocznicę urodzin i 50. rocznicę śmierci patronki uczelni.

To ważne wydarzenie dla społeczności akademickiej uświetni Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Łukasza Błaszczyka, wykonując utwory kompozytorki (Koncert i Divertimento na orkiestrę smyczkową). Na scenie zaprezentują się także studentki specjalności rytmika w choreografii przygotowanej do Divertimenta. Uroczystość dopełni projekcja filmu dokumentalnego o życiu i twórczości Grażyny Bacewicz.

Grażyna Bacewicz – wybitna kompozytorka i skrzypaczka – pierwsze lekcje pobierała w łódzkim Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej. Po wojnie krótko wykładała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – dzisiejszej Akademii Muzycznej, która w roku 1999 przyjęła imię Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Inauguracja rozpocznie rok pełen wydarzeń związanych z patronką, między innymi 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, 6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski (Grazyna Bacewicz International Composer Competition Lodz Poland) oraz wydanie specjalnej publikacji Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Piotr Mika

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153332-uroczysta-inauguracja-obchodow-roku-grazyny-bacewicz 

Zmarł prof. Mieczysław Tomaszewski

TomaszewskiZ głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Pana Profesora Mieczysława Tomaszewskiego. Zmarł 14 stycznia 2019 roku w Krakowie, w wieku 97 lat.

Członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku, w 1997 uhonorowany najwyższym wyróżnieniem związkowym, Członkostwem Honorowym, był postacią w polskim życiu muzycznym zupełnie wyjątkową, osobną, a równocześnie wzorcową, przykładową. Przykładową: bo cała rzesza muzykologów i teoretyków muzyki chciała brać z Niego przykład; wzorcową: bo wzorowali się na Nim organizatorzy rozlicznych przedsięwzięć muzycznych i muzykologicznych. Trudno było jednak z Nim się mierzyć, trudno było nawet obok Niego stanąć, choć Jego twórczość była natchnieniem dla kilku pokoleń muzykologów.

Był muzykologiem, ale tradycyjna muzykologia była dla Niego za ciasna. Dobrze określałoby Go sformułowanie „poeta muzykologii”, bo Jego twórczość to właśnie muzykologiczna poezja, albo poetycka muzykologia. Wciągał nią w głąb muzyki, tak jak poeta wciąga w głąb słowa. Odszedł, a wraz z Nim odchodzi cała epoka, ale pozostają Jego teksty, które zawsze będą nas wciągać w muzykę.

Cześć Jego pamięci!

Podczas ceremonii wręczenia Orderu Orła Białego

 

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 21 stycznia w Krakowie: o godz. 11.00 w Kolegiacie Uniwersyteckiej św. Anny odprawione zostanie nabożeństwo żałobne, o godz. 13.00 – pogrzeb na cmentarzu Rakowickim.

Związek Kompozytorów Polskich